2023-03-30, 00:22
Medlem
Mowglinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyv1980
Ja, det är en nyordning på gång och gäddor ska inte sova lugnt med vetskap om deras oacceptabla beteende mot våra barn.

Vilka barn? Har du också gått på lögnen att Dumpen använder sig av riktiga barn?

Det är vuxna människor bakom kontona, som gaslightar andra vuxna människor till att få dom att ställa upp på träff och skicka nakenbilder på sig själva, allt i hopp om att kunna hänga ut dom senare, där vi tittare bjuds på HELT orealistiska scenarier.

Så nej, våra barn räddas inte av att Dumpen stämmer träff, med översexuella, ofta svagbegåvade män, allt för att tjäna sig en Swish.
Citera
2023-03-30, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Är du emot andra uthängningar som sker av media på motsvarande sätt? Tex att en person har skrivit neger på nätet för 10 år sedan och blir uthängd med namn. Eller som nu i veckan, att någon lade handen på någons lår för 9 år sedan och blir uthängd med namn och bild och förlorar jobbet?

Eller menar du att det bara är Dumpen som inte får hänga ut icke brottsdömda, men tex Expressen får göra det?
Nja. Man får väl skilja på agnarna från vetet.
Dumpen är inte kvalificerade eller kompetenta. Är min inställning.
Citera
2023-03-30, 02:46
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Är du emot andra uthängningar som sker av media på motsvarande sätt? Tex att en person har skrivit neger på nätet för 10 år sedan och blir uthängd med namn. Eller som nu i veckan, att någon lade handen på någons lår för 9 år sedan och blir uthängd med namn och bild och förlorar jobbet?

Eller menar du att det bara är Dumpen som inte får hänga ut icke brottsdömda, men tex Expressen får göra det?
Är tveksamt ju och löjligt, men det var en person som oprovocerat blivit kränkt, i Dumpens fall är det personer som provocerats till handling och ingen har blivit kränkt.
Citera
2023-03-30, 05:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mowglino
Vilka barn? Har du också gått på lögnen att Dumpen använder sig av riktiga barn?

Det är vuxna människor bakom kontona, som gaslightar andra vuxna människor till att få dom att ställa upp på träff och skicka nakenbilder på sig själva, allt i hopp om att kunna hänga ut dom senare, där vi tittare bjuds på HELT orealistiska scenarier.

Så nej, våra barn räddas inte av att Dumpen stämmer träff, med översexuella, ofta svagbegåvade män, allt för att tjäna sig en Swish.
Instämmer, kan knappast hålla med om att våra barn räddad av dumpen men oandra sidan har det en förskräckligande effekt tror jag. Många är ju rädda att hamna på dumpen. Inte minst många som har tagit livet av sig (vilket iof är tragist)
Citera
2023-03-30, 06:15
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurknisse33
Instämmer, kan knappast hålla med om att våra barn räddad av dumpen men oandra sidan har det en förskräckligande effekt tror jag. Många är ju rädda att hamna på dumpen. Inte minst många som har tagit livet av sig (vilket iof är tragist)

Man kan tro att det har en avskräckande effekt... Bor du på hem förresten?

Lyssnade på Dumpen-podden. De påstår att de redan har 10-15st konfrontationer som de ännu inte publicerat. Att "fisket" går jättebra.

Antar att de hittat en ny källa eller metod. De brukar ju kunna få en uppsving då... Vore skoj att veta vad det är? Vart de hittar sina "gäddor" nu.

Sen har tydligen Patrik fått en smäll från en 75-årig gammal polis. Han har tydligen ont. Han lever på att vara stor. Men han är en mes in till benmärgen.
Citera
2023-03-30, 06:29
Medlem
Citat:
Det är ju gäddorna själva som dömer sig till fredlöshet. Det som Dumpen bidrar med är att allmänheten får möjlighet att läsa vad gäddan själv har skrivit.

Men det är gäddan som gräver sin egen grop genom vad han själv skriver och skickar.
Deras handlingar är avskyvärda ja, men det är inte gäddan själv som tar beslutet att lägga ut det till allmän beskådning.
Citera
2023-03-30, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Deras handlingar är avskyvärda ja, men det är inte gäddan själv som tar beslutet att lägga ut det till allmän beskådning.

Så problemet menar du är inte att någon vill skada barn, problemet är att folk känner till att någon vill skada barn?

Eller, nu kanske jag missförstod argumentet, eller kanske du hade lite otur när du formulerade dig?
Citera
2023-03-30, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirning
Så problemet menar du är inte att någon vill skada barn, problemet är att folk känner till att någon vill skada barn?

Eller, nu kanske jag missförstod argumentet, eller kanske du hade lite otur när du formulerade dig?
Det är två problem, och de två är avskyvärda var för sig.
- Att människor evt vill skada barn.
- Att människor får lov att exponera och håna någon i full offentlighet.

Problemet med dumpen är inte arbetet mot övergrepp. Det är den offentliga förnedringen. Det är redan uppenbart vilka konsekvenser det får.
Sedan finns det olika betänkligheter runt detta med pengarna osv. Det är dock mer en personlig fråga. Vill man tjäna pengar på att producera den här typen av content/underhållning så gör man det. Det är konsumptionen av innehållet som skapar kassaflödet.
Själv tycker jag det är osmakligt i sig. Tycker också det är osmakligt att man försöker framstå som någon form av räddare i nöden när den underliggande drivkraften är egenkapital. Tidigare var det spekulationer. Nu är det bekräftat iom bolagsformen.
Citera
2023-03-30, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Det är två problem, och de två är avskyvärda var för sig.
- Att människor evt vill skada barn.
- Att människor får lov att exponera och håna någon i full offentlighet.

Problemet med dumpen är inte arbetet mot övergrepp. Det är den offentliga förnedringen. Det är redan uppenbart vilka konsekvenser det får.
Sedan finns det olika betänkligheter runt detta med pengarna osv. Det är dock mer en personlig fråga. Vill man tjäna pengar på att producera den här typen av content/underhållning så gör man det. Det är konsumptionen av innehållet som skapar kassaflödet.
Själv tycker jag det är osmakligt i sig. Tycker också det är osmakligt att man försöker framstå som någon form av räddare i nöden när den underliggande drivkraften är egenkapital. Tidigare var det spekulationer. Nu är det bekräftat iom bolagsformen.

Håller med om att det förmodligen kan handla om förnedringstv för vissa, vilket jag beklagar.
(Det är en lyx att kunna spåtta på folk och fortfarande kunna anse sig själv vara moralisk)

Men vänd på det och strunta i oss vuxna.
Tänk på hur vi vill bygga ett samhälle, hur vill vi enforca våra moraliska regler. Hur vill vi forma våra lagar?

Jag är inte en förespråkare för förnedringstv, men vi måste bygga ett samhälle som klarar av att straffa folk som skadar barn och fram tills dess lagändringar sker, så är frågan främst hur vi vill förverkliga dessa moraliska förpliktelser på egen hand istället för att Polisen skall göra det, eller?

Edit:
Förpliktelse är igentligen inte att straffa folk främst, men att hjälpa till att skydda folk, likväl så är det också viktigt att straffa folk som en sekundärt uppgift
Edit2:
Jag skulle också tro att ett större antal barn är säkrare om deras nya lekledare inte tillhör en välkänd gäddlista.
Senast redigerad av Mirning 2023-03-30 kl. 08:27.
Citera
2023-03-30, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirning
Håller med om att det förmodligen kan handla om förnedringstv för vissa, vilket jag beklagar.
(Det är en lyx att kunna spåtta på folk och fortfarande kunna anse sig själv vara moralisk)

Men vänd på det och strunta i oss vuxna.
Tänk på hur vi vill bygga ett samhälle, hur vill vi enforca våra moraliska regler. Hur vill vi forma våra lagar?

Jag är inte en förespråkare för förnedringstv, men vi måste bygga ett samhälle som klarar av att straffa folk som skadar barn och fram tills dess lagändringar sker, så är frågan främst hur vi vill förverkliga dessa moraliska förpliktelser på egen hand istället för att Polisen skall göra det, eller?

Edit:
Förpliktelse är igentligen inte att straffa folk främst, men att hjälpa till att skydda folk, likväl så är det också viktigt att straffa folk som en sekundärt uppgift
Jag förstår ditt resonemang, och det är inte enkelt att landa i det.
Personligen har jag landat i att det ena inte får utesluta det andra:
Det moraliska arvet vi ger våra unga är centralt för mig. Ska vi lära våra barn att det är ok med övergrepp? Självklart inte, det tror jag råder bred enighet om.
Övergrepp mot någon i underläge/försvarslösa anser de flesta är extra illa, så som barn.
MEN, som företeelse är även dumpens exponeringar ett övergrepp mot individen. Det är en stor skara med människor som förnedrar, hånar, hotar och i vissa fall går till fysiskt angrepp mot en enskild individ.
Inte nog med att vi alltså ska lära våra unga att övergrepp är fel, vi lär de alltså samtidigt att övergrepp är helt rätt. Vi lär de dessutom att det är ett bra sätt att tjäna pengar, och att det är jättebra att vissa människor förlorar sina liv, blir misshandlade eller tar livet av sig.
Vi måste bygga både lagstiftning, moralisk konsensus och samhällskontraktet för att kunna skydda både barn och andra.
Jag tror på vår yttrandefrihet och vår pressfrihet. Tycker dock inte det är beundransvärt med människor som utnyttjar svagheter i vår lagstiftning på det sätt dumpen gör. Gäddorna utnyttjar också en svaghet i lagstiftning, som också är illa.
Citera
2023-03-30, 10:36
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeachBob
Jag är lite inne på det spåret också. Men jag menar att dom har ett missbruk och beter sig precis som alla andra missbrukare. Om man ser det så då tycker åtminstone jag att alla pusselbitar faller på plats när det gäller deras beteende. Titta på alla andra missbrukare. Kraftiga personer äter till dom dör eller får massa följdsjukdomar. Alkoholister som förstör sin familj och offrar sitt arbete för lite alkohol. Att då som Dumpen gör fresta dessa missbrukare med något som dom har begär efter kan jag tycka är lite fel. Fido har också skrivit här i tråden att han inte vill vara bland barn för att utsätta sig själv för en onödig frestelse. Hoppas jag har tolkat dig rätt Fido. Ser nu att jag skrivit i fel tråd.

Citerar från andra tråden.

Jag tror du har rätt i det du skriver. Stämmer bra, jag undviker situationer där jag utsätts för frestelser över tid. För då skulle jag falla dit och börja förgripa mig på ungarna, och åka dit. Jag har sådana tendenser. En alkis inte ska jobba på en bar.

Jag skulle falla som en kägla för de erbjudanden som Dumpen erbjuder gäddorna om jag trodde de var sanna. Jag har hittills inte träffat någon yngre än 15år irl och jag undviker det pga straffet. Men lågt hängande frukter skulle även jag frestas av.
Citera
2023-03-30, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Citerar från andra tråden.

Jag tror du har rätt i det du skriver. Stämmer bra, jag undviker situationer där jag utsätts för frestelser över tid. För då skulle jag falla dit och börja förgripa mig på ungarna, och åka dit. Jag har sådana tendenser. En alkis inte ska jobba på en bar.

Jag skulle falla som en kägla för de erbjudanden som Dumpen erbjuder gäddorna om jag trodde de var sanna. Jag har hittills inte träffat någon yngre än 15år irl och jag undviker det pga straffet. Men lågt hängande frukter skulle även jag frestas av.
Den där personen borde inte få gå fri i samhället.
Vem vet när han faller som en kägla vid åsynen av ett litet barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in