Citat:
Ursprungligen postat av
Mirning
Håller med om att det förmodligen kan handla om förnedringstv för vissa, vilket jag beklagar.
(Det är en lyx att kunna spåtta på folk och fortfarande kunna anse sig själv vara moralisk)
Men vänd på det och strunta i oss vuxna.
Tänk på hur vi vill bygga ett samhälle, hur vill vi enforca våra moraliska regler. Hur vill vi forma våra lagar?
Jag är inte en förespråkare för förnedringstv, men vi måste bygga ett samhälle som klarar av att straffa folk som skadar barn och fram tills dess lagändringar sker, så är frågan främst hur vi vill förverkliga dessa moraliska förpliktelser på egen hand istället för att Polisen skall göra det, eller?
Edit:
Förpliktelse är igentligen inte att straffa folk främst, men att hjälpa till att skydda folk, likväl så är det också viktigt att straffa folk som en sekundärt uppgift
Jag förstår ditt resonemang, och det är inte enkelt att landa i det.
Personligen har jag landat i att det ena inte får utesluta det andra:
Det moraliska arvet vi ger våra unga är centralt för mig. Ska vi lära våra barn att det är ok med övergrepp? Självklart inte, det tror jag råder bred enighet om.
Övergrepp mot någon i underläge/försvarslösa anser de flesta är extra illa, så som barn.
MEN, som företeelse är även dumpens exponeringar ett övergrepp mot individen. Det är en stor skara med människor som förnedrar, hånar, hotar och i vissa fall går till fysiskt angrepp mot en enskild individ.
Inte nog med att vi alltså ska lära våra unga att övergrepp är fel, vi lär de alltså samtidigt att övergrepp är helt rätt. Vi lär de dessutom att det är ett bra sätt att tjäna pengar, och att det är jättebra att vissa människor förlorar sina liv, blir misshandlade eller tar livet av sig.
Vi måste bygga både lagstiftning, moralisk konsensus och samhällskontraktet för att kunna skydda både barn och andra.
Jag tror på vår yttrandefrihet och vår pressfrihet. Tycker dock inte det är beundransvärt med människor som utnyttjar svagheter i vår lagstiftning på det sätt dumpen gör. Gäddorna utnyttjar också en svaghet i lagstiftning, som också är illa.