Jag har kommit att fundera över vad GW säger i en intervju:
Citat:
Det är starka band som förenar gärningsmän, skall du veta. Och dom här har klarat sig. Dom har aldrig... Det är den stora missen... Gärningsmannen, gärningsmännen, för det måste man inse redan tidigt, dom tillhör en mycket begränsad krets, va. Och i det läget, då när man blir klar att här har hänt någonting illavarslande --- Då skall man hålla kontrollförhör med dom, va. Bara för att på papper få veta på papper vad dom säger om att dom gjorde den här kvällen. Det görs aldrig, va. Och sen kommer du tillbaks kanske efter månader och i några fall efter ett helt år och då säger dom "Nej jag har ingen susning om vad jag gjorde då". Redan där så missar man kraftigt.
https://www.youtube.com/watch?v=gq4l1r0NQ2k&t=384s
Jag har fetmarkerat ordet "dom". Om vi antar att det GW säger är utan syftningsfel så har polisen inte dokumenterat vad gärningsmännen gjorde på natten och de säger sig inte ha en susning.
Givetvis kan man tänka sig att GW gör sig skyldig till syftningsfel så att "dom" plötsligt syftar på hela den lite större vänkretsen. Dvs det skall finnas ett antal personer i den större vänkretsen som inte har en aning om vad de gjort. Vissa personer i tråden antar att alla måste minnas allt som hände denna natten, annars ljuger de, men minnet fungerar inte så. Att det finns oskyldiga nära vänner till Helena som inte kan redogöra för hela natten är helt naturligt om de inte blir kontrollförhörda ett par dagar efter brottet.
Men om polisen missat att förhöra "oskyldige Britta" så gör det inte så mycket. Att missa ett kontrollförhör med de oskyldiga är inte bra ur rättegångssynpunkt, men så länge de misstänkta gärningsmännen inte påstår sig ha varit hos "oskyldiga Britta" så är det ingen katastrof att hon inte förhörts korrekt.
Dvs om GW uttrycker sig slarvigt så att vi måste räkna med syftningsfel så bör det innebära att en eller ett par av gärningsmännen åberopat alibi hos en oskyldig som inte minns. T.ex. att BW påstår sig ha varit hos CrEr som inget minns. I det exemplet saknar BW alibi men han kan inte heller beslås med lögn.
Några kan säkert gilla tanken att det förhåller sig som jag skrev i föregående stycke. Men den tolkningen hänger helt på att GW gör sig skyldig till syftningsfel och det måste i så fall vara
två syftningsfel. Dvs stycket utan syftningsfel borde bli:
Citat:
Det är starka band som förenar gärningsmän, skall du veta. Och dom här har klarat sig. Polisen har aldrig... Det är den stora missen... Gärningsmannen, gärningsmännen, för det måste man inse redan tidigt, dom tillhör en mycket begränsad krets, va. Och i det läget, då när man blir klar att här har hänt någonting illavarslande --- Då skall man hålla kontrollförhör med alla vännerna, va. Bara för att på papper få veta på papper vad alla vännerna säger om att dom gjorde den här kvällen. Det görs aldrig, va. Och sen kommer du tillbaks kanske efter månader och i några fall efter ett helt år och då säger dom "Nej jag har ingen susning om vad jag gjorde då". Redan där så missar man kraftigt.
Det går inte att utesluta att GW gör sig skyldig till två syftningsfel, men jag tycker att sannolikheten snarare tyder på att GW misstänker två personer i vänkretsen som förhörts sent och inte minns vad de gjort. Att GW i boken dessutom säger att han gärna lämnar "namn och nummer" på dem som han misstänker tycker jag också tyder på att minst en av hans misstänkta inte finns med i materialet.
Notera att GW på slutet talar om förhör som gjorts efter ett par månader och "i
några fall efter ett helt år". Det skulle bli tre personer minst, men GW misstänker bara två. Jag tror dock att GW mot slutet uttalar sig om alla förhör där några är gjorda ett helt år senare.
Som jag ser det känns det som sagt som om GW:s killar eller åtminstone en av dem förhörts mycket sent och inte minns något.