2023-03-30, 00:14
Medlem
själva operationen i sig är bara obehaglig, känns inte eftersom man för bedövning men de står och drar ut tanden samtidigt som de trycker skallen mot stolen, och man känner knaket. efteråt gjorde det skitont i flera veckor men det där är individuellt, min styvmamma hade bara lite ont i 2-3 dagar
Citera
2023-03-30, 00:20
Medlem
Bajenjeppes avatar
Drog ut två visdomständer i höstas. En nere och en uppe samma tillfälle. Valde att bli nedsövd. Jävligt smidigt. Kände förstås ingenting då, men heller inget efter överhuvudtaget.
Citera
2023-03-30, 01:14
Medlem
fjiskens avatar
Det kommer gå hur bra som helst, och du kommer inte känna ett skit.
Citera
2023-03-30, 01:28
Medlem
Spydde av smärta i en vecka av smärta av min utdradning. Denna andra var värre inte rört den på 10 år. I andra länder får du smärtstillande, inte här. Har inga problem med smärta annars men de sågade bort en del av käken.
Citera
2023-03-30, 01:29
Medlem
Det kommer gå bra! <3
Citera
2023-03-30, 01:35
Medlem
IceEyess avatar
Nu var det förvisso ett antal år sedan och i underkäken, men det var egentligen inga obehagliga inslag. Lokalbedövning med spruta i tandköttet och därpå skars tandköttet upp och visdomstanden fick sedan krossas med en borr för att sedan tas upp i flisor innan den uppskurna sektionen syddes igen.

Viss uppsvullnad och lindrig smärta kan man eventuellt uppleva de efterföljande timmarna/dygnet.
Citera
2023-03-30, 01:43
Moderator
VitKallas avatar
Jag har dragit ut en visdomstand. Behöver egentligen dra ut minst en till, men har svårt att få till tiden för det. Mina visdomständer har gjort att jag under flera år haft spänningar och ont i käken. De har varit svåra att hålla rena, liksom vuxet snett utåt. Till slut blev det hål i den jag drog ut.

Det hela gick väldigt smidigt och lätt. Jag är svår att lägga bedövning på, men tandsköterskan lyssnade bra och lyckades väldigt bra med bedövningen. Det enda jag märkte av egentligen var trycken i rycken sas.

Läs på eget bevåg:

Var öm och tung i huvudet resten av den dagen och sen lite lätt öm i någon dag. Sen var det bra igen. Inga komplikationer.
Citera
2023-03-30, 02:35
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Har fortfarande kvar mina visdomsgddar. Ett tag var den ena på väg åt sidan så började blöda i kindköttet, men sedan slutade den med det. Någon som vet om detta återkommande? Dvs. att tanden börjar växa, slutar, börjar växa igen. Har själv varit vuxen länge.
Citera
2023-03-30, 02:53
Medlem
Be om lugnande. Ring om det redan idag eftersom du måste va på plats i förtid. Jag har tandläkarskräck och fått premedicinering. Dock kan man bli rejält svullen efteråt så se till att ha något kallt (+reserv att byta till) samt nåt ätvänligt. Kolsyra gjorde ont men saft, yoghurt o barnklämmisar, mos, lax (mjukmat) var kanon. Se till att ha paracetamol och ibuprofen hemma för eftervård.
Lycka till.

Citat:
Ursprungligen postat av piptaz
Aldrig varit det minsta rädd för tandläkaren innan. Börjar nu få panik och kan inte sluta tänka på det som komma ska. Känns obehagligt att hon ska lång in i käken och röja. Och med lite tur får jag säkert en infektion som går ner i hjärtat och så dör jag om ett par veckor osv osv.

Hon måste tydligen lyfta på tandköttet och ”skära av” tanden från käkbenet pga rötterna på tanden, om jag förstått det rätt. Det är i övre käken det gäller.

Så hur gick det för er?
Ge mig era bästa och värsta historier. Får man något gott hos tandläkaren? Det bästa jag har hemma är Atarax, en sån får jag väl pilla i mig innan antar jag.

Önska mig lycka till då, haj!
Citera
2023-03-30, 03:01
Medlem
Ilimitados avatar
Har kvar alla mina. De ligger rakt uppåt och orsakar inga besvär än så länge. En orsakade tillfälligt tandköttsproblem, men det löste sig med bakteriedödande kräm och att alltid använda munskölj varje dag.
Citera
2023-03-30, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piptaz
Aldrig varit det minsta rädd för tandläkaren innan. Börjar nu få panik och kan inte sluta tänka på det som komma ska. Känns obehagligt att hon ska lång in i käken och röja. Och med lite tur får jag säkert en infektion som går ner i hjärtat och så dör jag om ett par veckor osv osv.

Hon måste tydligen lyfta på tandköttet och ”skära av” tanden från käkbenet pga rötterna på tanden, om jag förstått det rätt. Det är i övre käken det gäller.

Så hur gick det för er?
Ge mig era bästa och värsta historier. Får man något gott hos tandläkaren? Det bästa jag har hemma är Atarax, en sån får jag väl pilla i mig innan antar jag.

Önska mig lycka till då, haj!

Lider med dig, jag har själv haft ont i min visdomstand i säkert 5 månader, skiter i att gå till tandläkaren pga skräck. Gör inte jätteont, men tar ipren och alvedon i försökerhetsskull på nätterna. Och ibland på eftermiddagarna för att lätta lite på den lätta värken.
Citera
2023-03-30, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neix
Spydde av smärta i en vecka av smärta av min utdradning. Denna andra var värre inte rört den på 10 år. I andra länder får du smärtstillande, inte här. Har inga problem med smärta annars men de sågade bort en del av käken.

Vad menar du med den andra var värre? Inte rört den på 10 år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in