2023-03-29, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thehonestswede
Jag har inte läst Oisins utlåtande. Jag tycker dock att det låter synnerligen märkligt att MH skulle kunna få livstid utan att ha deltagit i mordet alls. Att hjälpa till att flytta en kropp är inte alls i paritet med mord eller medhjälp till mord i form av allvar och straffvärde (det måste i det avseendet vara något du utelämnat angående Oisins utlåtande).

Så, jo, Maja hade visst allt i världen att förlora på att medge att hon var involverat i mordet. Det är ju just därför hon berättar den version hon gör - den reducerar hennes inblandning markant.

Jag skriver blankt ur minnet så jag måste nog ha uppfattat det som att gravfridsbrott kan ge upp till livstid! Det var en podcast och det talades säkerligen om medhjälp till mord. My bad!
Citera
2023-03-29, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
J, som inte förefaller vara den känsliga typen, upplevde det jobbigt när Ts tunga rörde sig och hon gav konstiga ljud ifrån sig. Skulle då inte M, som verkar betydligt känsligare reagera än starkare? Jag tror det.

Har du sett någon ta sina sista andetag?

Ja jag har sett många göra det i mitt yrke och tycker ändå att hanteringen av en död kropp skulle vara betydligt läskigare. MH säger ju dessutom hon inget såg så på den biten kan hon ju inte gråta över hur läskigt det var.
Citera
2023-03-29, 20:27
Avslutad
Citat:
Ja, det är svårt att tugga i sig att M skulle sovit så tungt att hon inte hört något.
Men hon
- var märkbart tagen när hon sa att hon fått en chock då hon fick syn på T invirad i lakan.
- ville inte ta i T och bära. Hon kände starkt obehag.
(Att hon upplevde T kall, kan visst ha varit att hon legat i vindsförrådet och M har inte sett T när hon varit på toa. Grannen har dessutom hört en dörr öppnas och stängas flera gånger.)
- ville inte åka med och dumpa T. Det var det värsta hon varit med om och hon mådde väldigt dåligt.
(Om hon sett T avlida, vore knappast en dumpningsresa det värsta hon upplevt.)
- reagerade kraftig på ljudet då J släpade T på skogsvägen.
- klarade inte av att lysa med tfn.
Allt detta berättar hon med gråten i halsen.

Att strypa någon till döds är inte vidare högljutt. Däremot kan man reagera på de höga dunsar och sparkarna i väggar och golv. Men det är inte ovanligt att folk sover igenom sånt också.
Jag hade drösvis med polare i min ungdom som kunde sova sig genom ordentliga fester, utan att vara medvetslösa av drickat. Jag själv sov glatt mitt under ett rave i min ungdom, utan att vara drogad. Däremot hade jag druckit så jag var onykter.

Sen tror jag faktiskt det kan vara mer obehagligt att konka på en död kropp, än att se personen bli strypt. Det verkar ha gått hyfsat snabbt att strypa henne och det enda som verkade obehagligt enligt FUP var de väsande ljuden och att tungan åkte ur munnen. Tillräckligt obehagligt kan jag tänka mig, men personligen skulle jag nog ha svårare för att hantera en kall, livlös kropp. Sånt får jag till och med rysningar av att se på film.
Citera
2023-03-29, 20:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Tur man kan sitta och bortförklara allt med att man sov och var full... svenskträttsväsende är ju inget annat än ett skämt om MH går fri...

Fast där är vårt rättsystem uppbyggt att det är åklagaren som ska bevisa vad Maja har gjort eller inte.
Om Maja bortförklarar något hjälper det inte om det finns bevisning, s a s.
Citera
2023-03-29, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Motbevisa kan jag inte göra.

Däremot anser jag att man får väga in flera faktorer; den kraftiga dunsen med skador i ryggslut och bakhuvud, eventuell hjärnskakning med illamående och yrsel i samband med fallet, uppkastning, T:s promillehalt på 1.2 i lårblod, J:s kroppshydda i förhållande till T, vältränade ridmuskler, tryck med knä (oklart var).
J kom åt halsartärerna med kärlskador som följd vilket skulle ha kunnat bidra till ett snabbare förlopp?

Ja det kan finnas andra faktorer som påverkat hennes medvetandegrad och även motståndskraft som du skriver.Detta får vi förhoppningsvis svar på imorgon när rättsläkaren vittnar.

Eftersom jag inte tror på det tillvägagångssättet så drar jag upp att det inte fanns några blödningar i hjärnan. Osäker om det fanns blödning under skallbenet iof. Promillehalten ökar hos döda människor som legat en längre tid, så troligen hade hon något lägre än 1.2 promille vid dödstillfället. Det var travhästar dom hade och hon satt i en sulky dagen efter mordet. Ingen aning hur ofta hon satt på hästryggen. Hennes längd på 180 och vikt på 80 kg är obekräftade. Hon var större än T. Mem tror inte styrkeförhållandena var särskilt stora.
Citera
2023-03-29, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ronny.von.pepper
J hävdar ”ni”. Jag tror sanningen är ”du”.

Ok, tack!

Fast jag tänker att det är större sannlikhet att hon faktiskt upprepar vad som TT sagt, för annars vore det lätt att försäga sig om man ska upprepa det flera gånger vid förhör.

Jag tror att MH medverkat vid mordet. Men hon tycker att det är så jobbigt i efterhand, att hon hellre vill blockera händelsen ifrån minnet och påstå att hon ej var med.
Citera
Medlem
Tänk om M.H går helt friad ur detta? Finns inte så mycket teknisk bevisning som kan binda henne till att hon faktiskt var med i rummet när Tove dräpes. Det är ju bara vittnesmålet från JJ som stärker det.
Citera
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
J, som inte förefaller vara den känsliga typen, upplevde det jobbigt när Ts tunga rörde sig och hon gav konstiga ljud ifrån sig. Skulle då inte M, som verkar betydligt känsligare reagera än starkare? Jag tror det.

Har du sett någon ta sina sista andetag?

Hon är iskall. Var helt kaxig mot My idag…typ klart hon är irriterad på mig, jag sitter ju misstänkt för mord på hennes syster!

Blev så glad (eller vad man ska säga) när jag läste att My hade himlat med ögonen. Själv hade jag…ja ni fattar, jag hade skrikit eller något värre. Svimmat kanske.

Så starkt att de orkar sitta där. Toves familj ❤️
Citera
2023-03-29, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Nej rättsmedicinska skriver att fynden inte utesluter vare sig MHs eller JJs verision.
Oki då vet jag
Citera
2023-03-29, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirella
Ja, och jag tolkade din text som att du köper det rakt av, att det var så hon sa.
Då är du inne på att T blev medvetslös o handlingsförlamad? O att J kunde se,hjälpa till att ta livet av T ensam i lugn o ro....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Vet du bilagan på rapporten ifrån RMV?
Har inte den på minnet rakt av...tyvärr
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Tur man kan sitta och bortförklara allt med att man sov och var full... svenskträttsväsende är ju inget annat än ett skämt om MH går fri...

Jag tror helt klart MH var delaktig på ett sätt eller ett annat ,men det är ord mot ord utan direkt teknisk bevisning. Det blir inte ställt bortom rimligt tvivel är min gissning. Trösten är väl att hon inte har något att komma tillbaka till. Dom få vänner hon haft lär vänt henne ryggen, hon lär behöva flytta från Vetlanda och ändå kommer folk känna igen henne.
Senast redigerad av Jesss1234 2023-03-29 kl. 20:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in