2023-03-29, 20:15
Avslutad
Tjena!
Hur svårt skulle ni säga civilingenjör är för någon som har fått A på samtliga fysik-/matteprov under gymnasiet?
Citera
2023-03-29, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullandeIgelkott
Tjena!
Hur svårt skulle ni säga civilingenjör är för någon som har fått A på samtliga fysik-/matteprov under gymnasiet?

Det är bra förutsättningar men är helt annan nivå på universitetet.

Framförallt handlar det om att man verkligen måste plugga hårt många timmar för att klara sig på svårare utbildningar på universitetet. På gymnasiet kan man mer "glida" på att man har lätt för sig.

Men studerar du smart och systematiskt varje dag så klarar du dig även på universitet. Men handlar mer om envishet att sitta de timmar som krävs. De flesta med skapliga förutsättningar kan klara civilingenjör så länge de lägger ned tillräckligt många timmar.
Citera
2023-03-29, 20:47
Medlem
Riddarhusets avatar
Det borde väl funka med så hög sannolikhet att det vore värt att pröva om mann vill bli civ ing.
Citera
2023-03-29, 21:46
Medlem
Om det Naturvetenskaplig linje/matematik på gymnasiet som du har genomfört med så bra resultat, så borde du klara att bli civilingenjör.
Citera
2023-03-29, 22:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Det är bra förutsättningar men är helt annan nivå på universitetet.

Framförallt handlar det om att man verkligen måste plugga hårt många timmar för att klara sig på svårare utbildningar på universitetet. På gymnasiet kan man mer "glida" på att man har lätt för sig.

Men studerar du smart och systematiskt varje dag så klarar du dig även på universitet. Men handlar mer om envishet att sitta de timmar som krävs. De flesta med skapliga förutsättningar kan klara civilingenjör så länge de lägger ned tillräckligt många timmar.

Hur svårt är det att gå ut med 5,0 om man skulle lägga ner mycket tid på studierna? Är det ”omöjligt” eller finns det chans?
Citera
2023-03-29, 22:07
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Hur svårt är det att gå ut med 5,0 om man skulle lägga ner mycket tid på studierna? Är det ”omöjligt” eller finns det chans?
Svårt men inte omöjligt, baserat på vad jag hört. Men på civilingenjörsutbildningar kan man väl tenta om kurser för att höja sitt betyg?
Citera
2023-03-30, 00:18
Medlem
Hadyoursixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Svårt men inte omöjligt, baserat på vad jag hört. Men på civilingenjörsutbildningar kan man väl tenta om kurser för att höja sitt betyg?

I stort sett omöjligt. Iaf på den skolan jag läser på. Envarrekurserna så klarar 0-1% att få högsta betyg. Men jag läser vid LiTH och de sägs vara hårdast i Sverige på rättningarna. Jag vet inte hur statistiken ser ut på andra universitet. Men envarrekursen är mycket lättare på t.ex. KTH av det jag har hört, där är det istället flervarren som är bland de tuffaste men har inte koll på statistiken där.

De flesta skulle jag tro har A i matte och fysik sedan innan men ändå kuggar hälften tentorna. Så det säger inte så mycket utan det är hur du utmärker dig från de andra.

Den största användningen man har av att få höga betyg är sin utbytestermin, då har man nämligen mer val vart man kan plugga. Den näst största är om man söker något inom universitetets gränser. Men för arbetsmarknaden spelar det knappt någon roll i Sverige.
Citera
2023-03-30, 09:44
Medlem
GregerMedeltids avatar
Det är tyvärr för lätt att få högsta betyg i gymnasiekurser i matte och fysik, så det garanterar inget vad det gäller framgång på universitetet. På mitt civilingenjörsprogram hade i princip alla högsta betyg i matte, ändå var det väldigt spridda skurar mellan de som fick femmor i alla kurser på första försöket, och de som inte klarade en enda mattekurs. Matten var absolut det största enskilda skälet till varför folk hoppade av.
Citera
2023-03-30, 09:47
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen

I Linköping var det i alla fall möjligt att skriva om tentor man redan hade fått godkänt på, men alla examinationsmoment är inte tentor. I flera kurser betygssätts man också på grupparbeten, presentationer, uppsatser m.m. och de får du i regel inte göra om.
Citera
2023-03-31, 15:33
Medlem
Phyllobatess avatar
Citat:
Tjena!

Bland de jag känner klarar sig ironiskt nog de med B eller även C bättre än de som hade A i allt. (Känner dock inga som hade urusla betyg, finns ju en hel del program med otroligt låg antagningsgräns.) Kanske för att de är väldigt medvetna om att prestationerna på högskolan inte kommer gratis. Personen som klarat sig sämst hade A i allt utan att plugga och har svårt att förstå att man åt minstonde bör lägga 20 timmar i veckan… det gjorde han nämligen inte.
Citera
2023-03-31, 15:40
Medlem
Phyllobatess avatar
Iaf. Nära bekant hade B genomgående, enstaka C. Hon menar att det är en myt att det skulle vara så fruktansvärt svårt. Hon på alla föreläsningar, pluggar lite utöver det och pluggar som vanligt under tentan. Inte slitit ut sig eller någonting. Hennes teori är att de som misslyckas antingen är för dåliga, underskattar hur mycket man behöver plugga eller inte vet hur man ska mentalt hantera att ha någon omtenta.
Citera
2023-03-31, 15:42
Medlem
Citat:
Tjena!

Svår är väl svårt att säga.
Men går du in med inställningen att det här glider jag igenom med samma insatts som gymnasiet kommer du att fallera.
När jag läste till ingenjör strax efter att eldkvarn brann så hade vi som klarade godkänt på tentorna det gemensamt att vi hade pluggat och laggt ner de timmar som behövs(Under de inledande mattekurserna över 40 timmar veckan). De som hade lätt för sig fick MVG övriga VG eller G.
De som inte la ner timmarna eller hade haft svårt med gymnasiematten eller hade låga poäng på HP skrev IG.
Men klarar man gymnasiematten och fysiken med högsta betyg från har man en god möjlighet att även klara en ingenjörsexamen om man är beredd att göra jobbet och skaffar sig lite studieteknik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in