2023-03-29, 21:05
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilgames
Det är svårt att spekulera i, men det är inte säkert att övriga länder bidragit med mer än vapen, förnödenheter och frivilliga soldater. Ukraina har hittills inte fått mer stöd än så, men Sverige har troligen större betydelse för NATO än vad Ukraina har. Men garantierna finns aldrig där om vi inte är fullvärdiga medlemmar.

Det är ganska stor skillnad mellan Sverige och den gamla satellitstaten Ukraina.
Vi har djupa förbindelser med starka Natoländer som Storbritannien och Frankrike med mera.
Inte chans att Norge och Danmark hade vänt oss ryggen, klart att Ryssland vet detta.
Så de skramlar bara med tomma tunnor.
Men förstår fortfarande inte varför Ryssland så gärna vill ha in oss i Nato. 🤔
Citera
2023-03-29, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Ja, det är inte roligt att inte ohämmat kunna presentera det ryska propagandanarrativet – då måste det förstås vara robotar på spel, istället för självständigt tänkande människor. Offermentalitet finns i överflöd.
Jag tror att du har rätt. Ensidig propaganda gör människor till robotliknande varelser som mot all logik krigar för sin egen undergång.
Citera
2023-03-29, 21:08
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jag tror att du har rätt. Ensidig propaganda gör människor till robotliknande varelser som mot all logik krigar för sin egen undergång.

Ja, de har verkligen stora problem där borta i Ryssland.
All information förmedlas av staten.
Citera
2023-03-29, 21:13
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Det är ganska stor skillnad mellan Sverige och den gamla satellitstaten Ukraina.
Vi har djupa förbindelser med starka Natoländer som Storbritannien och Frankrike med mera.
Inte chans att Norge och Danmark hade vänt oss ryggen, klart att Ryssland vet detta.
Så de skramlar bara med tomma tunnor.
Men förstår fortfarande inte varför Ryssland så gärna vill ha in oss i Nato. 🤔
Det skulle inte förvåna mig en sekund om de faktiskt är så dumma att de tror att deras hot ska få oss att dra tillbaka ansökan. Hot och våld är det enda språk Kreml förstår.
Citera
2023-03-29, 21:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Deras luftförsvar är svårt att invadera med och ballistiska robotar med konventionella laddningar eller kärnladdningar är inget man invaderar med heller. De större mängder med robotar av olika slag, inklusive kryssningsrobotar, de hade tidigare är till stor del förbrukade i Ukraina, med mediokert resultat.

För ett militärt angrepp mot Sverige behöver de flotta, flygvapen och stor mängd förband och det enda de har kvar av detta är flygvapen och vårt flygvapen må vara litet men det är avsevärt mycket modernare än det ryska. Det ryska flygvapnet har inte direkt imponerat i Ukraina.

Förutom rena terrorangrepp mot Sverige, hur tänker du dig att man ska lyckas med konststycket att betvinga Sverige?

Jag förespråkar också realism och det är därför jag gång efter gång påpekar att Rysslands nuvarande förmåga är kraftigt begränsad. Alla specialförband de har är i Ukraina och där har de inte nått stora framgångar, så vad ska de skicka?

Jo, det är precis vad Ryssland har haft för avsikt att göra. Vad annars menar du att de håller på med? Vad gjorde de nere vid Kiev? Vad gjorde de i Kherson? I Kharkiv? Detta är inget lågintensivt krig, Ryssland förlorar i snitt, sedan årsskiftet, runt 3000 i döda och sårade per dag. Per dag. Kallar du det lågintensivt? Intensivare krig har vi inte sett sedan Koreakriget.

Okej, varför skulle de vilja att man har demokratiska rättigheter i i östra Ukraina? De har ju inte dessa i Ryssland? Varför skulle det vara Rysslands uppgift? Folket i alla områden som ockuperades redan 2014 röstade för att tillhöra Ukraina, inte Ryssland, och ingen hade sämre rättigheter där än någon annanstans i Ryssland. Så det du ger uttryck för är den klassiska ryska propagandans innehåll.

Som mest, under andra världskriget, lade Sverige 12% av BNP på försvaret och sedan sjönk det sakta under kalla kriget tills det bottnade det strax under 0,9% runt 2015/2016 och har sedan dess ökat sakta.

Sveriges eftergifter mot Tyskland under andra världskriget störde säkerligen Sovjetunionen. Att de inte alls stördes av att man hade en icke-angreppspakt med nazisterna och själva invaderade Polen tillsammans med nazisterna och sedan även Estland, Lettland och Litauen och även försökte sig på Finland, ja, det störde dem så klart inte alls.

Man bombade Strängnäs (Södermanlands pansarregemente) och Stockholm (Eriksdal på Södermalm). Sovjet hävdade felnavigering, vilket inte många köper, och inledningsvis förnekade man allt och hävdade att någon annan fällt bomber som efterlämnade bombsplitter med kyrilliska bokstäver på. De flesta bedömare såg det som en provokation och ingen dödades av anfallen, även om flera skadades.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bombningarna_av_Stockholm_och_Str%C3%A4ngn%C3%A4s_ 1944Du får eftersöka källorna i artikeln på Wikipedia om du vill läsa mer.

Låt oss hoppas att Ryssland gör samma analys som jag - det är en omöjlig uppgift att ge sig på Sverige i nuläget. Det kommer inte regna några missiler över Sverige, men gör det det kommer det att svida för Ryssland, Kaliningrad ligger inom mycket bekvämt avstånd från svensk synvinkel.
Det du skriver visar ju enbart hur opåläst du är.
Din kompass förbjuder dig att acceptera fakta.
Och självklart har du ingen vedertagen källfakta på alla märkliga påståenden.

Den dagen du inser att fakta oavsett kompassen är viktigast kommer du förh.vis se saken från en annan synvinkel
Citera
2023-03-29, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Hahaha. Du tror att det är någon slags vetoprocess? Det är ju DU som är helt pantad, fattar du inte det själv eller vad? Det är ingen annan än USA som bestämmer i NATO. ALLS!

Regelverk HIT OCH DIT - ÄT MIN SKIT!

Okej. Säg det till NATO inte till mig. Man blir fortfarande inte inbjuden, man måste ansöka.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Du fick ju en länk. Dina egna påståenden har du endast backat upp med dina rabiata utrop.
Det var ju bl.annat den länken jag kommenterade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Sluta vara så korkad att du sätter likhetstecken mellan Ukraina och Sverige. Idioter som dig är anledningen till allt ont i världen. Ändlöst korkade människor.

Starkt argument.
Citera
2023-03-29, 21:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det du glömmer är att Ukraina är ett delat land, där folket inte är eniga i sakfrågan.
Det var anledningen till att konflikten bröt ut 2014.
Att Ukrainska armén besköt den ryska minoriteten rapporterades t.o.m. i CNN 2015. Folket fick dessutom komma till tals och säga att ”de skjuter mot sitt eget folk”
Det som händer nu är att USA underblåser ett proxykrig med ukrainares kött och blod som insats.
Lev du i din rosenröda föreställning att USA bryr sig om dem och demokratin.
Som vanligt handlar det om något annat.

Så vitt jag vet så försvarade Ukraina sitt territorium genom att angripa ryska separatister i östra Ukraina beväpnade av Kreml. Jag får tyvär meddela att jag håller fast vid min version. Speciellt med alla nya uppgifter som kommit fram under se senaste året. Putin är maktgalen och ska stoppas. Enat front mot Kreml har det blivit och det kommer att fortsätta så.
Handlar det om "något annat" så är det fortfarande en sak för ryssvänner att förklara. Ett "proxykrig" tappar liksom sin tjusning som förklaringsmodell, speciellt som man ska förklara varför man plötsligt ska strunta i FN deklarationer om territoriell suveränitet (Som Pizzlandet har undertecknat), och dessutom bortser ifrån pisslandets brott mot mänskligheten inkl. krigsbrott. Ja då finns det inte så mycket kvar av potemkinkulissen Ryzzland som många vill rentvå.
Spelet är förlorat. Det finns ingen kvar att skylla på. Kvittot kommer nu.
Senast redigerad av Upplyften 2023-03-29 kl. 21:24.
Citera
2023-03-29, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IronHobbit
Fast så illa är det inte. Sverige är ett oerhört knepigt land rent geografiskt att anfalla och framförallt avancera på. Ja vi må ha en låg andel aktiva soldater, samt reservister om man ställer oss mot ett land som Ukraina, men vi har ca 100,000 sportskyttar och 300,000 jägare där säkert majoriteten skulle illa kvickt ansluta sig till försvarsmakten eller gärna klicka av på valfri Ryss som lyckats ta sig upp på land och börjat våldföra sig på den civila befolkningen. Sveriges terräng är tuff att erövra, med få huvudvägar som leder genom landet, som skulle exponera ryssen för kontinuerliga anfall av hög teknologiska mobila artilleri system samt flyg. Ryssen saknar total försvar mot luften vid landstigning. Det skulle vara en mycket ensidig fight, och Ryssen skulle inte ha nog med folk eller fordon för att det under någon omständighet skulle anses vara värt mödan i längden.

Det där med 2 veckor kan ni sluta tro på.

Du är medveten om att Sverige har prioriterat HBTQ+ samt MENA invandrare när de rekryterat de senaste 20-30åren eller hur? Hur tror du det kommer gå?
Citera
2023-03-29, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Ja, de har verkligen stora problem där borta i Ryssland.
All information förmedlas av staten.
Det är också ett stort problem som triggar upp till en konflikt mellan Nato och Ryssland.
Det finns en informationsmässig järnridå mellan oss. Propagandan är styrd och vi får aldrig möjlighet att väga deras perspektiv.
De fokuserar mer på själva upprinnelsen, men vår historieskrivning börjar den 24/2-22.
Vi tror att allt startade med ett provocerat anfall mot ett ”fredligt demokratiskt” grannland.
Så jävla lurade är ”vi” här.
Det ambassadören säger förvanskas för att vi ska tro att enbart ett svenskt Natomedlemskap gör oss till ett legitimt mål. Så hörde jag de säga
på nyheterna nyss.
99% tror på det.
Citera
2023-03-29, 21:24
Moderator
Ancistruss avatar
Fel forumsval. Tråden handlar ej om Ukrainakriget.

Vi försöker med PI.

Rysslands invasion av Ukraina 2022 --> Politik: inrikes
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in