2023-03-29, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vita.luna
Såg att någon skrev att TT skulle ha sagt "Vad håller NI på med?" enligt JJs berättelse när JJ fällde henne till marken, kan det stämma? (I plural skulle det ju kunna peka på att MH var närvarande i badrummet.) Eller sa hon "Vad håller DU på med?" Någon som minns?

J: Ja jag tror att det var ungefär här. Hon vred ju så ganska mycket då så att ja, jag vet inte men jag tror att det var här som jag satte mig på henne och då fick hon liksom in en spark till där mot väggen och sköt liksom, så hon ja vred ju sig och då gjorde jag ju det också om man säger. Så då hamnade hon med huvudet ungefär här tror jag.
F: Okej. Hon har vridit sig ett kvarts varv helt enkelt?
J: Ja nåt sånt.
F: Är det, i det här skedet så sitter du på henne då samtidigt som hon vrider sig, är det så jag ska förstå dig?
J: Ja. Jag hann kanske alltså riktigt sätta mig ner när hon vred sig utan när hon var här då vet jag att jag hade satt mig på henne men mellan här vart det väldigt tumult liksom.
F: Okej. Ja och då har du markerat skissen med en tvåa och det är i läge två då som du vet att du sitter på henne?
J: Ja precis.
F: Sen berättade du förra gången att hon tog ett tag mot din hals?
J: Mmm först så säger hon det liksom va fan håller ni på med och då vet jag att hon tog sina händer om min hals då och ja, runt där omkring är ju Maja hon är ju kvar i badrummet och då försöker hon ju ta undan Toves händer.
F: Du säger försöker, gjorde hon det eller gjorde hon det inte?
J: Hon tog tag om Toves händer ja.
F: Så hon försökte, hon tog tag i händerna?
J: Ja.
F: Okej. I båda händerna eller?
F: Okej. Och vad gör Maja sen?
J: Ja hon sitter ju liksom kvar med Toves händer ett tag.
F: Nu säger du sitter.
J: Mmm.
F: Har Maja satt sig ner alltså?
F: Hur sitter hon?
J: Det minns jag inte.
F: Sitter hon på rumpan eller sitter hon på huk eller står hon på knä?
J: Det minns jag faktiskt inte.
F: Okej men hon står inte raklång upp utan på något sätt så har hon kommit ner mot golvet. Är det så jag ska förstå dig?
BF: Och var är hon någonstans i förhållande till Tove och dig?
J: Alltså hon är ju bredvid här tror jag.
F: Rita ett kryss där också. Du kan skriva vad du menar med det. Majas position här så skriv bara Maja där det räcker. Okej och där håller hon i Toves händer är det rätt uppfattat?
F: Vad gör du då?
J: Och då tar jag ju mina händer om Toves hals och säger liksom va fan håller du på med. Och då tar jag ett grepp om hennes hals och trycker till.
F: Okej. Och din minnesbild av Majas, vad gör Maja då? J: Hon håller fortfarande i Toves händer.
F: Säger du väl?
J: Ja hon håller i Toves händer fortfarande. Det gjorde hon ett tag.
BF: Var var Toves händer när Maja höll i dem?
J: Mot golvet men jag kommer inte exakt ihåg men är ganska säker på att det var mot golvet.
BF: Mot golvet.
J: Att Maja höll ner Toves händer då.
BF: Men alltså man har ju en hand på var sida så att säga av kroppen.
J: Ja, jag alltså jag kommer inte ihåg exakt vart händerna var faktiskt. Men först så tar ju Maja tag i Toves händer när dem är liksom om min hals och sen försöker hon dra ner dem mot golvet för jag uppfattade det som det.
F: Och det här är under tiden som du håller kring Toves hals?

En del luckor i berättelsen och tror Johanna oftast ljuger när hon säger "mmm".
- Hur och när kom Maja in i badrummet? Johanna säger att Maja är kvar i badrummet. Kvar sen när?
- Om man ligger ner är det svårt att nå upp och runt om någons hals som sitter på en, speciellt om man själv är liten och den man har sittandes på en är stor/lång.
- Om någon tar händerna om ens hals försöker man väl själv att få bort händerna?
- Om Maja satt kvar med Toves händer ett tag? det låter som mer än 10 sekunder.

Edit: läste nu att Maja va i badrummet med Tove vid "rundvandringen". Ett sånt tomt och litet badrum behöver man inte ens gå in i, räcker att stå på tröskeln och titta in en sekund.
De hade planerat och nu stängt in Tove i badrummet mellan sig.
Senast redigerad av SthlmHolmes 2023-03-29 kl. 21:09.
Citera
2023-03-29, 20:59
Medlem
En tanke om städningen. De första som undersöker lägenheten under husrannsakan säger att det luktade påtagligt av rengöringsmedel i hallen och badrummet, men ingen annanstans i lägenheten. Det tyder på att de har städat enbart där Toves kropp befunnit sig. Hade J gömt kroppen i klädkammaren så borde hon väl ha tänkt på att städa även där, samt i vardagsrummet om den släpats där ett par gånger. Hade T kissat ner sig, vilket verkar vara sannolikt, så borde urinen ha spridit sig på fler ställen i lägenheten.

Får alltså inte ihop hur M har sovit sig igenom mordet, om hon går upp och frågar var Tove är, och inte ser kroppen någonstans. Enda förklaringen är att J har gömt den, men det kan hon inte ha gjort i lägenheten. Möjligtvis i trapphuset/vindsförrådet. Men då uppkommer samma problem: spår som sedan måste städas bort.
Citera
2023-03-29, 21:00
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
För M var paketet med T läskigt. Hur vore det då om hon sett T eller än värre om hon sett hennes dödskamp?
Jag är helt övertygad att hon inte såg den.

Men att hon inte skulle vaknat till av dunsarna? Jag får inte ihop det..
Citera
2023-03-29, 21:00
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Att strypa någon till döds är inte vidare högljutt. Däremot kan man reagera på de höga dunsar och sparkarna i väggar och golv. Men det är inte ovanligt att folk sover igenom sånt också.
Jag hade drösvis med polare i min ungdom som kunde sova sig genom ordentliga fester, utan att vara medvetslösa av drickat. Jag själv sov glatt mitt under ett rave i min ungdom, utan att vara drogad. Däremot hade jag druckit så jag var onykter.

Sen tror jag faktiskt det kan vara mer obehagligt att konka på en död kropp, än att se personen bli strypt. Det verkar ha gått hyfsat snabbt att strypa henne och det enda som verkade obehagligt enligt FUP var de väsande ljuden och att tungan åkte ur munnen. Tillräckligt obehagligt kan jag tänka mig, men personligen skulle jag nog ha svårare för att hantera en kall, livlös kropp. Sånt får jag till och med rysningar av att se på film.
Det fetade: Det är en bild som garanterat satt sig på näthinnan!
Citera
2023-03-29, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
För M var paketet med T läskigt. Hur vore det då om hon sett T eller än värre om hon sett hennes dödskamp?
Jag är helt övertygad att hon inte såg den.

Fast hon kan visst ha sett den och tyckt att det var oerhört obehagligt. Men det kan hon ju inte säga för då åker hon dit för mord.
Citera
2023-03-29, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Tycker det är extremt tydlig vem som reagerar adekvat som en människa bör (traumatiserad, förstörd) efter ett mord på en ex-vän, jämfört med vem som låter som hon håller i ett skolprojekt och rabblar upp med god och hög ton.

Visst är det! Typiskt mördare som JJ att fabulera och försöka skuldbelägga mordoffret!!!!!
Citera
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vita.luna
Såg att någon skrev att TT skulle ha sagt "Vad håller NI på med?" enligt JJs berättelse när JJ fällde henne till marken, kan det stämma? (I plural skulle det ju kunna peka på att MH var närvarande i badrummet.) Eller sa hon "Vad håller DU på med?" Någon som minns?

JJ säger att det var ”ni”, men hon säger också att Tove misshandlade henne på Nöjet medan hon låg ner och skyddade huvudet, och att hon försökte elda upp Tove av respekt, så… Att ändra ”du” till ”ni” är en enkel och liten lögn jämfört med resten av hennes historia.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det rinner ut blod från öppna sår på en kropp som endast varit avliden i nån timma. Inte genom tryck från hjärtat, utan gravitationen. Blodet är fortfarande flytande.

Då är jag med, tack för info
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det stör mig också. Speciellt när Rullman var såpass återhållsam och skonade tjejerna från en hel del enligt mitt eget tycke.

Vi kan bara hoppas att att Cleas försök till att förmänskliga J till den oskyldiga lilla flickan i rosa kofta, som gillar att rimma och skriva, och som bara råkade ha ihjäl sin gamla kompis genom en olycka och som helt plötsligt frös till is och inte hade tillgång till sina känslor på flera månader så hon kunde berätta, misslyckas.

Men det där med dom tidiga obduktionsutlåtandena var väldigt intressanta! Hon gått ut stenhårt mot rättsläkaren. Det är under detta förhör imorgon som striden kommer avgöras!

Oj, det sista verkar jag ha missat!
De tidigar obduktionsutlåtandena??

Usch, nu oroar du mig!
Citera
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Hon är iskall. Var helt kaxig mot My idag…typ klart hon är irriterad på mig, jag sitter ju misstänkt för mord på hennes syster!

Blev så glad (eller vad man ska säga) när jag läste att My hade himlat med ögonen. Själv hade jag…ja ni fattar, jag hade skrikit eller något värre. Svimmat kanske.

Så starkt att de orkar sitta där. Toves familj ❤️
Ja fy! Det går inte att föreställa sig.
Citera
2023-03-29, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Exakt så!!!!!
Enligt T's Bror så var T stark...o inget lätt offer för J...
Citera
2023-03-29, 21:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av truecrime4ever
JJ säger att hon inte kunde tänka alls när allt hände, och därför larmades aldrig ambulans. Men hon kunde tänka på ALLT annat. Såsom att röja undan bevis efter bevis. Exempelvis kom hon att tänka på Toves cykel. Att den skulle flyttas för att det skulle se ut som att Tove hade lämnat lägenheten självmant. Det talar ju bara ännu mer för att mordet var planerat redan när Tove parkerade sin cykel o de tillsammans gick upp till lägenheten. Annars skulle hon ju aldrig ens tänka på cykeln om det nu var en ”olyckshändelse”. Och att mobilen följde med på resan till Mc var ju att hon tänkte göra sig av med den samtidigt som hon skulle flytta på cykeln.
Precis!

Hade det varit en olycka så hade man kontaktat ambulans på direkten. JJ har gjort allt hon kan för att undgå ansvar och varit ganska så glad över det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in