2023-03-29, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harvardsystemet
Jag står fast vid att MH talar sanning och att hon blivit indragen i en situation som i princip är omöjlig att ta sig ur om man inte vill ha konflikt med någon som är kapabel till att strypa en till döds. Dessutom tror jag att JJ skulle haft övertaget på MH om det förekom att MH hade modet att agera mot JJ.

Kanske onödigt att spekulera i det nu men förekom det inte att Tove hade byxorna uppknäppta vid något skede efter fallet? Kan hon möjligtvis ha suttit på toa medans JJ attackerade henne (om vi förutsätter att MH talar sanning). Kan det förklara att JJ torkar upp avföring från golvet och att Tove ej kunnat använda sina ben till försvar med byxorna neddragna? Det låter orimligt att en knuff från Tove triggade hela händelsen och att JJ lyckades knuffa ner henne samt sätta sig över hennes bröst- JJ hade högst förmodligen redan planerat i sitt sjuka huvud vad hon skulle göra med Tove för att hämnas.
Hm.. JJ nämner hur Tove försökte åla sig ur greppet. Hade hon precis knäppt upp byxorna och haft dem ned mot knäna när JJ rusar in och fäller ned henne samt sätter sig på hennes bröstkorg, kan det ju förklara varför hon inte bara satte båda fötter i golvet och försökte skjuta av sig JJ eller kämpade mer med benen. Rätt så svårt om de är ”låsta” av byxorna. Har ju funderat mycket på varför hon inte använt benen mer aktivt och tycker det du skrev verkar vara en rimlig förklaring.
Citera
2023-03-29, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Jag får inte till hur det ska ha gått till med tanke på skadorna på armbågarna som såg ut att ha pressats ned i golvet? Som någon skrev, om MH höll armarna över Toves huvud så står armbågarna ut till sidorna av kroppen (inte ned mot golvet). Däremot om armarna ligger ”vanligt” rakt ned längs med kroppen och med handflatorna uppåt, då trycks armbågarna ned mot golvet.

Har MH suttit med sin röv i ansiktet på Tove för att hålla armarna nedtryckt längs med kroppen medan JJ också är där rakt över bröstkorgen och stryper? Det finns liksom inget utrymme för hur MH och JJ sitter i en sådan situation. Däremot kan skadorna stämma med att JJ satt på bröstkorgen och tryckte ned hennes armar med sina knä, längs med kroppen (handflatorna uppåt). Dunsar är Tove som kämpar för att ta sig loss ur greppet.

Tänker att armbåge kanske inte är specifikt den skelettdelen som är ”kulan” utan även inkluderar benen runtom? Håller jag händerna mot golvet i huvudhöjd är det benet på utsidan av armbågen som hamnar mot golvet.
Citera
2023-03-29, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiare
Har också funderat på det med armbågarna. Testade en sådan sits med en större docka och kom fram till att Maja alternativt kan ha suttit ovanför Toves huvud eller ja i princip på hennes ansikte nästan, framför Johanna och att Tove haft sina armar nästintill rakt ner men lite uppåt, om du förstår.
Den positionen var rätt rimlig, men det bästa hade ju varit om Johanna och Maja fick göra en vallning.
När historierna skiljer sig så mycket borde en rekonstruktion verkligen ske.
Citera
2023-03-29, 19:20
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsnosse
Tycker också det är konstigt, det är ju inte MHs lägenhet..
hon hade sett det tomma badrummet förut och jag tror hon sket i vad tt hade att säga.

Men fortfarande svårt att placera henne

Kanske var planerat att överfallet skulle ske just där , i badrummet.
Citera
2023-03-29, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Jag tycker att det är lite lurigt varför hon köpte ett nytt lakan på Dollarstore.
Nytt till Tove i skogen? eller var lådan tom på nya lakan.

Dessutom tre små flaskor med kemisk bensin.
Det kan man inte kremera en kropp ute i skogen.
Då borde hon köpt 50 lite bensin, minst...

Hon ville nog bara ta bort ansiktet på Tove.

Bort med ansiktet som man gjorde i Egypten för några tusen år sedan.
I alla fall näsan, där livets luft kom in.
Där knäckte man av näsan eller krossade statyn.

Den där JJ är ju absurd.

Kanske det var till tt i skogen, men att det inte behövdes.
Alternativet är ju att eftersom hon bränt ett lakan behövdes ett extra. Jag vet inte hur många lakan hon har i sin låda, men jag har minst fem till min säng och säkert 15 om jag räknar alla till alla andra sängar också 😂
Citera
2023-03-29, 19:21
Medlem
Är det någon som vet om M s googling på kvinnofängelse gjordes före eller efter mordet?
Citera
2023-03-29, 19:22
Medlem
Pirellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putte322
Rättsmedicinska rapporten talar för att de var två(Blir intressant o höra rättsläkaren ord)...M's Historia låter som Fablernas Värld.

Att J ensam ska ha fått full kontroll på T ensam utan skador från T(rivsår,borttaget hår) köper jag inte. T blev ju inte medvetslös enlig J...Hon frågade vad fan De!!!höll på med o tog stryptag runt J's hals(hur det nu skulle vara möjligt)

M's historia är ett skämt. Kommer till lght kl 02 typ....J o T sätter sig i köket o M somnar för att sedan vakna, M går o ser T o J i köket...går o lägger sig igen. Vaknar igen o går på toaletten o ser ingen T...Allt inom loppet av ca 45 min.

Så trött o full så borde ju M sovit som en gris efter första tuppluren men icke tydligen.

Så du menar att om du blir fälld baklänges av en person som sedan sätter sig gränsle över dig, och det finns en annan person i närheten (som inte gör något mot dig och som dessutom inte finns i ditt synfält) så skulle du ändå fråga ”vad fan håller NI på med?” Jag tycker det vore mer logiskt att säga ”vad fan håller DU på med?!” även om det fanns någon fler i rummet.
Citera
2023-03-29, 19:23
Medlem
IWannaBeSedateds avatar
Jag tog upp det en gång för längesen:

VARFÖR har man inte gjort er rekonstruktion av händelsen i badrummet??
Tagit med Johanna till badrummet (lägenheten var ju avspärrad under hela utredningen), tagit med sig ett par figuranten i Toves och Majas storlek och låtit Johanna visa hur det gick till.

Det skulle ju dels visa om det överhuvud taget var fysiskt möjligt, och det skulle ju var en ypperlig sak att jämföra mot rättsprotokollet.

Kunde skadorna på armbågarna tillkommit av Majas hållande? Eller vore det troligare att Johanna pressar ner sina knän över Toves armar och på sätt skapar dessa skador?
Och alla övriga skador på kroppen? Kan dom ha uppstått så som Johanna visar att det gått till?

Så många frågor...
Citera
2023-03-29, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cidertider
Kanske var planerat att överfallet skulle ske just där , i badrummet.

Mest utrymme och jag är övertygad om att jj planerat detta på något sätt.
Däremot är jag osäker på hur mycket MH var med på noterna (tycker inte hon ska gå fri men jag tror inte hon deltagit så mycket i just dödandet).
Tror heller inte att hon sovit sovit.
Citera
2023-03-29, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
"18-åringens berättelse om transporten av Toves kropp kom först den 2 december, efter 1,5 månad i häkte. Fram tills dess håller hon fast vid historien om att Tove lämnat 20-åringens lägenhet på natten.
Åklagaren: "Om du varit med och upplevt den här saken, men du har ingen del i det som hänt Tove, varför berättar du inget för polisen?"
18-åringen: "Som jag sagt innan, när det blir för mycket intryck för mig, och särskilt när det är...extremt traumatiska händelser, så blockeras, alltså min hjärna blockerar sådant och det försvinner ur mitt minne."
"Du är ju misstänkt och häktad för väldigt allvarliga brott och enligt din uppfattning har du ingen del i att Tove har dött. Tänke du inte då att det hade varit bättre att säga något i förhören?"
"Jag visste ju inte då. Utan det var ju när minnet började komma tillbaka som jag började berätta vad som hänt."

Vilken lögnare...
Jag tror också att hon ljuger
Hade hon bara hållt sig att hon var rädd för J så kanske det skulle vara mer trovärdigt
Nu skyller hon på traumablockering
Citera
2023-03-29, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirella
Så du menar att om du blir fälld baklänges av en person som sedan sätter sig gränsle över dig, och det finns en annan person i närheten (som inte gör något mot dig och som dessutom inte finns i ditt synfält) så skulle du ändå fråga ”vad fan håller NI på med?” Jag tycker det vore mer logiskt att säga ”vad fan håller DU på med?!” även om det fanns någon fler i rummet.

Skriver ju bara vad J sa att T sa när T låg ner...o är rätt säker på att hon sa.."Vad fan håller ni på med" enligt J
Citera
2023-03-29, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putte322
Rättsmedicinska rapporten talar för att de var två(Blir intressant o höra rättsläkaren ord)...M's Historia låter som Fablernas Värld.

Att J ensam ska ha fått full kontroll på T ensam utan skador från T(rivsår,borttaget hår) köper jag inte. T blev ju inte medvetslös enlig J...Hon frågade vad fan De!!!höll på med o tog stryptag runt J's hals(hur det nu skulle vara möjligt)

M's historia är ett skämt. Kommer till lght kl 02 typ....J o T sätter sig i köket o M somnar för att sedan vakna, M går o ser T o J i köket...går o lägger sig igen. Vaknar igen o går på toaletten o ser ingen T...Allt inom loppet av ca 45 min.

Så trött o full så borde ju M sovit som en gris efter första tuppluren men icke tydligen.
Nej rättsmedicinska skriver att fynden inte utesluter vare sig MHs eller JJs verision.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in