2023-03-29, 15:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Är du läskunnig du?
Jag menar att det kanske inte är så hälsosamt att vara med i Nato om Nato bestämmer sig för att attackera Ryssland om den dagen då
Ukraina inte klarar att hålla ställningarna kommer.
Konsekvenstänk är ibland bra att ha.

Varför skulle NATO invadera Ryssland? Det är väl snarare så att NATO på sin höjd hjälper till att utrota inkräktarna i Ukraina, vilket inte är att likställa med en invasion.
För övrigt argumenterar du på exakt samma efterblivna sätt som ambassadören. Man anar vems ärenden du går..
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarkMark
Med USAs historik av invasioner i minnet; Irak, Afghanistan, Syrien, Tyskland, Vietnam, Japan, Korea, Panama... så kanske man borde skydda sig från USA och inte Ryssland?
Du har ju en poäng såtillvida att priset för amerikanskt beskydd är politiskt, och att den som motsätter sig formerna för den västliga demokrati som råder i delar av världen får sina fiskar varma. Sverige ingår i "den amerikanska zonen" sedan länge. Sverige ingår inte i den ryska intressesfären, vilket betyder att Ryssland saknar politiskt intresse för Sverige (som randstat). Så det bör vara "lugnt" så länge Sverige inte förändras politiskt på ett sätt som inte faller demokratiseringsivrarna i USA i smaken. Samtidigt har vi ju t.ex. Ungern som är med i Nato men ändå distanserat sig.
Citera
Medlem
StarkMarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Ja. Gör det. Skydda dig från USA medans ryssen tar dig i prutten.
Ärligt, vad bedömer du oddsen att USA tar över Sverige jämfört med Putler?

Det beror på hur du menar med "tar över Sverige"? Redan idag kan de absolut flesta svenskar som är 20-50 år engelska. Vi har sett Huset Fullt, Seinfeldt, The Simpsons, Friends och får se de senaste amerikanska TV-serierna på Netflix. Vi "firar" den sk "förintelsen" slaviskt, precis som i USA. Vi har även mycket bögpropaganda och även rasblandarpropaganda i precis alla våra medier med företrädesvis en vit kvinna och en svart man - precis som i USA. Och äter det gör vi på McDonald's eller Burger King.

Jag vill påstå att USA redan tagit över våra "hearts and minds" och vi är således under amerikansk ockupation även om det inte är så tydligt för den genomsnittlige svennebananen att se det men säkert 90% av det som konsumeras i form av musik, film, TV-serier, nyheter, kläder etc kommer från USA.

Sedan kan man fråga sig vilka som åsamkar oss mest skada idag? USA eller Ryssland? Tack vare att USA bombade Balkan när kroaterna och serberna äntligen kunde hämnas på muslimerna så skapade det en massinvandring till Sverige. När USA sedan bestämde sig för att bomba Irak för att judarna tyckte att det var en bra grej (Israel blev säkrare geopolitiskt sett) så skapade det ytterligare mer massinvandring till Sverige.

Att USA sedan är ett multietniskt land som sprider multietniska värderingar (diversity is a strength) så får jag nog säga att USA utgör det största och skadligaste hotet mot oss svenskar.

Idag är det ju varken ryssen eller amerikanen som våldtar, rånar, gruppvåldtar eller går på bidrag utan nu börjar vi sakta men säkert bli en minoritet i vårt eget land och det är där det största hotet ligger och inte att ryssen vill komma och inta Umeå, Sundsvall och Uddevalla. Man är bra naiv om man de har de föreställningarna.
Citera
2023-03-29, 15:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
I USA ansågs väl att landet blev angripit 9/11 2001.

Det är enda tillfället som sagt. Något världskrig inträffade dock inte såvitt jag minns.
Citera
2023-03-29, 15:47
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Skitsnack!

Ryssland är inget skräckvälde längre. Att pressa dem är helt i sin ordning. De är dessutom på utöende snabbast av alla p.ga demografin. Ryssarna som folk finns snart inte längre.

Att det är ett proxykrig stämmer bra. USA har stöttat Ukraina med 100 miljarder. Men det är inte ett proxykrig mot övriga Europa.
Jaså det är det inte. Varför sprängde de då Nordstream?
Ryssarna har dessa supersoniska missiler tex som väst inte har och det finns inget försvar mot dessa. Sverige skulle suttit still i båten men när usa säger hoppa frågar sverige hur högt?
Citera
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Nu kommer detta kanske som en fullständig nyhet för somliga men Sverige har varit ett legitimt mål för Ryssland i århundranden. Inget nytt under solen.
Exakt!
Dick Harrissons bok "Fienden" ger en bra översikt på Ivans syn på di svenske.
Citera
Medlem
Hur många varningar ska Tattarintsev få innan han blir hemskickad? Det är frågan jag ställer mig, fast med tanke på tidölagets vurm för att vara mottagare av anal penetration från diverse utländska pajaser så lär det fortsätta med fler hotelser.
Citera
2023-03-29, 15:48
Medlem
StarkMarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Sverige har under senare år emottagit en lång rad amerikanska armechefer och generaler som alla besökt Gotland och unisont utbrustit: Gotland blir ett osänkbart hangarfartyg för Nato mitt i östersjön.

Det är helt garanterat att USA/Nato kommer använda Gotland som flyg och robotbas för att behålla luftherraväldet vid ett krig österut.

Lika garanterat är att Ryssland kommer försöka slå ut dessa installationer så fort som möjligt vid krig - med ballistiska robotar från Kaliningrad laddade med taktiska kärnvapen eller vanligt sprängmedel.

Vad jag kan se finns några givna mål:

Visby flygplats som förutom civilflyg även är stridsflygplats.

Visby hamn och färjorna. I Visby hamn finns olje/bränsledepåer och färjorna som står för försörningen till ön. Två flugor i en smäll. Vad jag vet finns ingen alternativ hamn för färjorna och om de har gas i tankarna så är dessa extra explosiva.

Sedan finns väl ytterligare några mål som tänkbart kan paralysera ön: elkablar/transformatorstation,m militärbas i Tofta som verkar nybyggd utan tanke på luftangrepp, fasta radar-avlyssningsstationer men på ön verkar det även finnas mobila. Jag tror att det finns fler "lätta" mål på ön och jag tror faktiskt det är specifikt Gotland ryssarna pratar om.

Jag undrar om det pratas om eventuella ryska mål på Gotland bland svenskar och i svenska försvaret?

I lekmannaögon ter sig ön mycket känslig.

USA har ju all anledning att gotta sig - de får tillgång till Gotland + fastlandet i händelse av krig. Om vi står utanför NATO har ju vi en potentiell chans att stå utanför kriget precis som vi gjorde under andra världskriget. Det gynnade oss som land väldigt mycket.
Citera
2023-03-29, 15:49
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarkMark
Det beror på hur du menar med "tar över Sverige"? Redan idag kan de absolut flesta svenskar som är 20-50 år engelska. Vi har sett Huset Fullt, Seinfeldt, The Simpsons, Friends och får se de senaste amerikanska TV-serierna på Netflix. Vi "firar" den sk "förintelsen" slaviskt, precis som i USA. Vi har även mycket bögpropaganda och även rasblandarpropaganda i precis alla våra medier med företrädesvis en vit kvinna och en svart man - precis som i USA. Och äter det gör vi på McDonald's eller Burger King.

Jag vill påstå att USA redan tagit över våra "hearts and minds" och vi är således under amerikansk ockupation även om det inte är så tydligt för den genomsnittlige svennebananen att se det men säkert 90% av det som konsumeras i form av musik, film, TV-serier, nyheter, kläder etc kommer från USA.

Sedan kan man fråga sig vilka som åsamkar oss mest skada idag? USA eller Ryssland? Tack vare att USA bombade Balkan när kroaterna och serberna äntligen kunde hämnas på muslimerna så skapade det en massinvandring till Sverige. När USA sedan bestämde sig för att bomba Irak för att judarna tyckte att det var en bra grej (Israel blev säkrare geopolitiskt sett) så skapade det ytterligare mer massinvandring till Sverige.

Att USA sedan är ett multietniskt land som sprider multietniska värderingar (diversity is a strength) så får jag nog säga att USA utgör det största och skadligaste hotet mot oss svenskar.

Idag är det ju varken ryssen eller amerikanen som våldtar, rånar, gruppvåldtar eller går på bidrag utan nu börjar vi sakta men säkert bli en minoritet i vårt eget land och det är där det största hotet ligger och inte att ryssen vill komma och inta Umeå, Sundsvall och Uddevalla. Man är bra naiv om man de har de föreställningarna.
Men herre-jävla-gud. Du jämför alltså vårt västerländska levnadssätt med att bli torterad våldtagen och mördad av Putler. Käka lite mer svamp ryssfan. Flytta till Kamtjatka.
Citera
2023-03-29, 15:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Är inte tidshistorien bevis nog??

Mer relevant fråga är väl vad du skulle kunna lägga fram för seriös källfakta
om att vi skulle bli angripna av Ryssland, iom att det blivit så "poppis" att gå med i NATO..

Nej, att Ryssland är ett oberäkneligt och efterblivet land är snarare bevis nog.

Experter av betydligt större dignitet än du själv har kommit fram till att Sverige löper en stor säkerhetspolitisk risk att stå utanför NATO:

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/departementsserien-och-promemorior/2022/05/ds-20227/
Citera
2023-03-29, 15:50
Medlem
StarkMarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Du har ju en poäng såtillvida att priset för amerikanskt beskydd är politiskt, och att den som motsätter sig formerna för den västliga demokrati som råder i delar av världen får sina fiskar varma. Sverige ingår i "den amerikanska zonen" sedan länge. Sverige ingår inte i den ryska intressesfären, vilket betyder att Ryssland saknar politiskt intresse för Sverige (som randstat). Så det bör vara "lugnt" så länge Sverige inte förändras politiskt på ett sätt som inte faller demokratiseringsivrarna i USA i smaken. Samtidigt har vi ju t.ex. Ungern som är med i Nato men ändå distanserat sig.

Exakt och det här vet jag inte kan gynna oss som är svenskar och vill se ett svenskt Sverige. USA kommer garanterat att använda morot och piska över Sverige i än högre utsträckning än tidigare för att nå sina mål. Sverige är ju trots allt både perifert och litet och vi kommer bli överkörda.
Citera
2023-03-29, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Varför skulle NATO invadera Ryssland? Det är väl snarare så att NATO på sin höjd hjälper till att utrota inkräktarna i Ukraina, vilket inte är att likställa med en invasion.
För övrigt argumenterar du på exakt samma efterblivna sätt som ambassadören. Man anar vems ärenden du går..
Jag går fredens ärenden, och har alltid gjort så. Ogillar dock Bidenadministrationen skarpt.
Lika mycket ogillar jag Kreml-hökarna, men din Kamikaze-variant som sprider sig inom allmogen känner jag mig bara bedrövad över.
Det verkar som om alla tävlar om vilka som är de största idioterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in