Citat:
Ursprungligen postat av
StarkMark
Med USAs historik av invasioner i minnet; Irak, Afghanistan, Syrien, Tyskland, Vietnam, Japan, Korea, Panama... så kanske man borde skydda sig från USA och inte Ryssland?
Sverige har under senare år emottagit en lång rad amerikanska armechefer och generaler som alla besökt Gotland och unisont utbrustit: Gotland blir ett osänkbart hangarfartyg för Nato mitt i östersjön.
Det är helt garanterat att USA/Nato kommer använda Gotland som flyg och robotbas för att behålla luftherraväldet vid ett krig österut.
Lika garanterat är att Ryssland kommer försöka slå ut dessa installationer så fort som möjligt vid krig - med ballistiska robotar från Kaliningrad laddade med taktiska kärnvapen eller vanligt sprängmedel.
Vad jag kan se finns några givna mål:
Visby flygplats som förutom civilflyg även är stridsflygplats.
Visby hamn och färjorna. I Visby hamn finns olje/bränsledepåer och färjorna som står för försörningen till ön. Två flugor i en smäll. Vad jag vet finns ingen alternativ hamn för färjorna och om de har gas i tankarna så är dessa extra explosiva.
Sedan finns väl ytterligare några mål som tänkbart kan paralysera ön: elkablar/transformatorstation,m militärbas i Tofta som verkar nybyggd utan tanke på luftangrepp, fasta radar-avlyssningsstationer men på ön verkar det även finnas mobila. Jag tror att det finns fler "lätta" mål på ön och jag tror faktiskt det är specifikt Gotland ryssarna pratar om.
Jag undrar om det pratas om eventuella ryska mål på Gotland bland svenskar och i svenska försvaret?
I lekmannaögon ter sig ön mycket känslig.