2023-03-24, 12:22
Medlem
Bartman777s avatar
Synd betyder väl att missa målet, att det inte blir som det var tänkt.
Synd är allt sådant som inte är bra för oss.

Eller?
Citera
2023-03-25, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Synd betyder väl att missa målet, att det inte blir som det var tänkt.
Synd är allt sådant som inte är bra för oss.

Eller?

Synd är att vända sig bort från Gud. Att tro att man kan bättre själv och vill vara sin egen Gud. Eller tom utger sig själv vara Gud över allt annat. Att vägra ta till sig att man är beroende av Guds barmhärtighet. Trots och stolthet helt enkelt.
Citera
2023-03-26, 11:32
Medlem
senhackarens avatar
Jag är ateist och förnekar att synder finns. Jag gör det som faller mig in. Synderi fuck off.
Citera
2023-03-26, 22:02
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Ja, men förlåtelsen leder inte till Guds Rike utan Jesus offer. Alla gamla testamentets helgon väntade på Jesus i Paradiset som var dödsriket för helgonen.
Du hittar på en grundlös lögn om att när Gud förlåter människor enligt Gamla eviga Testamentet då skulle Gud ändå inte kunna ge dem han förlåtit evigt liv.
Det står inte i GT och blir inte sant för du ljuger ihop det.

GTs patriarker väntade inte på Jesus för Jesus var inte smord till profet, smord kung eller smord präst.
Jesus fick fotmassage med olja av en milf nån gång men det är nåt helt annat.

Gt patriarker och profeter väntade inte jesus för gamla testamentet godkänner inte människooffer eller offer av påstådda gudasöner som offer mänsklighetens synder.

Gt förusade inte påstådda återuppståndelsen.

Jesus dog inte som syndoffer i templet, den enda godkända offerplatsen enl 5 Mos 12.
Jesus död var inte giltigt!

Jesus återförde inte de sista av israels folk från diasporan tillbaka till Israels land.

the mashiach will bring about the political and spiritual redemption of the Jewish people by bringing all Jews outside Israel back to Israel, and restoring Jerusalem (Isaiah 11,11-12; Jeremiah 23,8; 30,3; Hosea 3,4-5).
https://mechon-mamre.org/jewfaq/mashiach.htm

Kristendomen har hittat på massor med egna trosföreställningar som saknar grund i gamla testamentet, men patriarkerna och profeterna i gamla testamentet trodde på den Judiska religionen som den är beskriven i gamla eviga testamentet.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-03-26 kl. 22:05.
Citera
2023-03-26, 22:06
Medlem
Helt klart så är de riktiga synderna idag PK-hjon.

Gör onda handlingar
Påstår sig vara goda
Solkar ner allas välvilja och urholkar ideal
Experiment på guds barn osv osv.

Rätt sjukt att ingen bryr sig, men det är så man vet att set är riktig synd. När massa goda människor låter det hända ändå!
Citera
2023-03-26, 23:01
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Hören HERRENS ord, I hednafolk, och förkunnen det i havsländerna i fjärran; sägen: Han som förskingrade Israel skall ock församla det och bevara det, såsom en herde sin hjord.
Jeremia 31:10 .

Citat:
Förr? Vad har förändrats nu då menar du? .

Förr levde Israels folk i diaspora men redan nu har mer än hälften återvänt till sitt land i enlighet med profetiorna

Herrens tjänare Israel vänder åter till landet Israel:
Herren visar sin makt och helighet inför alla folk, hela jorden skall se hur vår Gud räddar oss. Bort, bort! Dra ut därifrån, rör inte vid något orent! Håll er rena när ni drar ut, ni som bär Herrens kärl. Ni drar ju inte ut i hast, ni är inte på flykt, ty Herren går framför er, Israels Gud går sist i ert tåg.

Min tjänare skall ha framgång, han skall bli upphöjd, mäktig och ärad. Många förfärades över honom, så vanställt var hans yttre, så föga mänskligt hans utseende. Men nu får han många folk att häpna, och kungar förstummas inför honom, ty de ser något de aldrig hört talas om, bevittnar något de aldrig anat.
Jesaja 52:10-15

Citat:
Förr? Vad har förändrats nu då menar du? .

"kungar förstummas inför honom, ty de ser något de aldrig hört talas om, bevittnar något de aldrig anat.
Jesaja 52:15

Israel är Herrens lidande tjänare som nu vänder åter till sitt land, men folkens kungar vill inte veta av det.

Men profetian går i uppfyllelse just nu.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-03-26 kl. 23:05.
Citera
2023-03-27, 07:45
Medlem
Citat:
Förr levde Israels folk i diaspora men redan nu har mer än hälften återvänt till sitt land i enlighet med profetiorna

Herrens tjänare Israel vänder åter till landet Israel:
Herren visar sin makt och helighet inför alla folk, hela jorden skall se hur vår Gud räddar oss. Bort, bort! Dra ut därifrån, rör inte vid något orent! Håll er rena när ni drar ut, ni som bär Herrens kärl. Ni drar ju inte ut i hast, ni är inte på flykt, ty Herren går framför er, Israels Gud går sist i ert tåg.

Min tjänare skall ha framgång, han skall bli upphöjd, mäktig och ärad. Många förfärades över honom, så vanställt var hans yttre, så föga mänskligt hans utseende. Men nu får han många folk att häpna, och kungar förstummas inför honom, ty de ser något de aldrig hört talas om, bevittnar något de aldrig anat.
Jesaja 52:10-15

"kungar förstummas inför honom, ty de ser något de aldrig hört talas om, bevittnar något de aldrig anat.
Jesaja 52:15

Israel är Herrens lidande tjänare som nu vänder åter till sitt land, men folkens kungar vill inte veta av det.

Men profetian går i uppfyllelse just nu.

Ja, att dessa profetior har gått i uppfyllelse, det skriver jag också under på. Men i frågan om synd, vad har förändrats menar du? Varför har dom fått återvända? Har dom slutat synda? Följer dom lagen och buden?

Som jag sa tidigare, i frågan om synd är det som hänt efter att profetiorna utlovats att Jesus kommit och tagit bort synden för dom som vänder sig till honom. Men Israel avvisade honom och frälsningen (från synden) gick ut till ALLA folk och nationer, vilket också är profeterat, tills dess att dessa BEFRIADE folk och nationer har kommit i fullt antal.

SEN kommer Jakobs trubbel (därför har han samla dom i Israel/Jerusalem igen), först då kommer även Israel, dom kvarvarande otroende Jesus-avvisande Judarna, att räddas. Dock bara en liten kvarleva. Och först måste dom vända om och ropa på Herren Jesus, därav att det blir ett rejält kännbart "trubbel" först. Så inget att eftersträva att tillhöra.

Jeremia 30:7
Ve! Detta är en stor dag,
ingen är den lik.
En tid av nöd är detta för Jakob,
men han skall bli räddad ur den.

Men du kan slippa alla dessa vedermödor och lidande som väntar om du vänder om nu, då blir du befriad på en gång och kan fröjdas tillsammans med Herren sen när alla profetior slår in.
Citera
2023-03-27, 08:10
Medlem
Citat:
Du hittar på en grundlös lögn om att när Gud förlåter människor enligt Gamla eviga Testamentet då skulle Gud ändå inte kunna ge dem han förlåtit evigt liv.
Det står inte i GT och blir inte sant för du ljuger ihop det.

GTs patriarker väntade inte på Jesus för Jesus var inte smord till profet, smord kung eller smord präst.
Jesus fick fotmassage med olja av en milf nån gång men det är nåt helt annat.

Gt patriarker och profeter väntade inte jesus för gamla testamentet godkänner inte människooffer eller offer av påstådda gudasöner som offer mänsklighetens synder.

Gt förusade inte påstådda återuppståndelsen.

Jesus dog inte som syndoffer i templet, den enda godkända offerplatsen enl 5 Mos 12.
Jesus död var inte giltigt!

Jesus återförde inte de sista av israels folk från diasporan tillbaka till Israels land.

the mashiach will bring about the political and spiritual redemption of the Jewish people by bringing all Jews outside Israel back to Israel, and restoring Jerusalem (Isaiah 11,11-12; Jeremiah 23,8; 30,3; Hosea 3,4-5).
https://mechon-mamre.org/jewfaq/mashiach.htm

Kristendomen har hittat på massor med egna trosföreställningar som saknar grund i gamla testamentet, men patriarkerna och profeterna i gamla testamentet trodde på den Judiska religionen som den är beskriven i gamla eviga testamentet.

Nej, nu förvränger du vad jag säger. Alla gamla testamentets helgon som vände sig till Herren, Messias, Sonen, Emanuel (=Gud med oss) blev räddade och befriade från syndens förbannelse. Men för att bryta förbannelsen, så att vi kan möta Guds ansikte, behövde profetian om Jesus offer fullbordas. Därför väntade dessa gamla testamentets helgon i dödsriket (också kallat paradiset) på att detta skulle ske. Först därefter kunde dom förenas med Herren i Guds Rike.

Vem tror du Abraham och Moses pratade med? Vem tror du Moses kunde möta ansikte mot ansikte?

Jesus dog på den plats som Gud vår skapare utsåg åt Abraham att offra SIN enda son på. Som en förespegling av det verkliga offret som måste ske. DEN heliga platsen som också Jesus kommer komma tillbaks till.

Här har vi profetian om Jesus/Messias/Emanuel i gamla testamentet, den som du (och Israel) förnekar.

Detta är evangeliet (=det glada budskapet) som även förmedlas i Nya Testamentet, att vi genom Herrens offer blir befriade från synd.

Jesaja 53
1 Vem trodde vår predikan, för vem var Herrens arm uppenbarad?
2 Som en späd planta sköt han upp inför honom,
som ett rotskott ur torr jord.
Han hade varken skönhet eller majestät.
När vi såg honom var hans utseende inte tilldragande.
3 Han var föraktad och övergiven av människor,
en smärtornas man och förtrogen med lidande,
lik en som man skyler ansiktet för,
så föraktad att vi räknade honom för intet.

4 Men det var våra sjukdomar han bar,
våra smärtor tog han på sig,
medan vi höll honom för att vara hemsökt,
slagen av Gud och pinad.
5 Han var genomborrad för våra överträdelsers skull,
slagen för våra missgärningars skull.
Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid,
och genom hans sår är vi helade.
6 Vi gick alla vilse som får,
var och en gick sin egen väg,
men all vår skuld lade Herren på honom.

7 Han blev misshandlad, men han ödmjukade sig
och öppnade inte sin mun.
Lik ett lamm som förs bort till att slaktas,
lik ett får som är tyst inför dem som klipper det,
så öppnade han inte sin mun.
8 Genom våld och dom blev han borttagen.
Vem i hans släkte besinnar
att när han rycktes bort från de levandes land,
blev han plågad på grund av mitt folks överträdelse?
9 Bland de ogudaktiga fick han sin grav,
men hos en rik var han i sin död,
ty han hade ingen orätt gjort,
och svek fanns inte i hans mun.

10 Det var Herrens vilja att slå honom och låta honom lida.
När du gör hans liv till ett skuldoffer,
får han se avkomlingar och leva länge,
och Herrens vilja skall ha framgång genom honom.
11 Genom den vedermöda hans själ har utstått
får han se[a] och bli tillfreds.
Genom sin kunskap[b] förklarar min rättfärdige tjänare de många rättfärdiga,
och deras skulder är det han som bär.
12 Därför skall jag ge honom de många[c] som hans del,
och de starka skall han få som byte,
eftersom han utgav sitt liv i döden
och blev räknad bland förbrytare,
han som bar de mångas synd
och trädde in i överträdarnas ställe.
Senast redigerad av vinkelhak 2023-03-27 kl. 08:16.
Citera
2023-03-28, 20:34
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Jesus dog på den plats som Gud vår skapare utsåg åt Abraham att offra SIN enda son på. Som en förespegling av det verkliga offret som måste ske. DEN heliga platsen som också Jesus kommer komma tillbaks till.
Nu hittar du på lögn igen, för det står inte i Bibeln att Abraham och Isaks offer på Moria berg var samma plats som golgata utanför Jerusalem där Jesus lär ha dött.

Platsen där Jesus dog var inte godkänd som offerplats enligt 5 Mosebok 12.

Gamla testamentet godkänner inte människoffer eller offer av "gudasöner".

Enligt Bibeln: Abraham sa att Isak inte skulle offras utan att Gud skulle ordna ett annat offer och när de var framme på platsen fann de en bagge där att offra.

Citat:
Nej, nu förvränger du vad jag säger. Alla gamla testamentets helgon som vände sig till Herren, Messias, Sonen, Emanuel (=Gud med oss) blev räddade och befriade från syndens förbannelse. Men för att bryta förbannelsen, så att vi kan möta Guds ansikte, behövde profetian om Jesus offer fullbordas. Därför väntade dessa gamla testamentets helgon i dödsriket (också kallat paradiset) på att detta skulle ske. Först därefter kunde dom förenas med Herren i Guds Rike.
Vilka fantasifoster du målar upp! Det där står ju inte alls i Gamla eviga Testamentet!
Det blir inte sant för att det upprepas in absurdum.

Kristna är inte så noga i att tron ska stämma med gamla testamentets texter.

Jesaja är berättar många gånger vem Herrens tjänare är, om man läser hela Jesaja:

Men hör nu, du min tjänare Jakob, du Israel som jag har utvalt.Jes 44:1

Så säger HERREN, han som skapade dig, han som formade dig redan i moderlivet och som hjälper dig: Frukta inte, du min tjänare Jakob, du Jesurun som jag har utvalt.Jes 44:2

Tänk på detta, du Jakob, du Israel, ty du är min tjänare. Jag har format dig, du är min tjänare. Israel, du blir inte bortglömd av mig.Jes 44:21

För min tjänare Jakobs skull, för Israels skull, min utvalde, kallade jag dig vid namn. Jag gav dig ett ärenamn, fastän du inte kände mig.Jes 45:4

Drag ut från Babel, fly från kaldeerna! Förkunna detta med fröjderop, låt det bli känt, för ut det till jordens ände, säg: ”HERREN har återlöst sin tjänare Jakob.Jes 48:20

Han sade till mig: ”Du är min tjänare, Israel, genom dig vill jag förhärliga mig.” Jes 49:3

Israels folk är Herrens lidande tjänare i Jesaja 53!

Jesaja berättade vem han kallar för Herrens tjänare, gång på gång, men kristna vill inte tro det.

--------------------------------------------
Kristna rycker ofta ut Jesaja 53 ur sitt sammanhang utan att läsa verserna innan i slutat av kap 52, där det står att Israels tjänare vänder tillbaka vänder tillbaka till Israel, så som nu sker.

Kapitelindelningen är bara 500 år https://old.bibeln.se/las/uppslagsdel/k/kapitel_och_versindelning

Jesaja skrevs mer än 1000 år innan kapitelindelningen, så det är viktigt att titta på handlingen både före och efter Jesaja 53.

Korta versionen
1) Slutet av Jesaja 52 handlar om Israel som vänder åter till landet Israel.
2) Jesaja 53 handlar om hur Herrens lidande tjänare, som Jesaja identifierat som Israel, fick lida, bli förödmjukad och dödad i diasporan för hednafolken synder mot Judarna.
3) Början av Jesaja 54 handlar om hur Israel slår ner tältpluggarna i sitt land efter diasporan och Israel liknas vid en f d frånskild änka som återfått sin man, Gud, efter att ha lidit i diasporan.

-------------------

Det är Folkens Kungar som talar genom slutet av kapitel 52 och Jesaja 53:

Jes 52:15:
"Men nu får han många folk att häpna,
och*kungar förstummas*inför honom,
ty*de ser något de aldrig hört talas om,
bevittnar något de aldrig anat.
Jes 53:1Vem av oss trodde på det vi hörde,
för vem var Herrens makt uppenbar?

Jo, folkens kungar och de flesta av andra folk än Israel har aldrig ens funderat över att Israel kan ha rätt religion.

Från Jesaja 53: Han hade varken skönhet eller majestät. När vi såg honom var hans utseende inte tilldragande.
När folkens kungar såg Judarna såg folken ned på dem, förföjde judarna och ritade fula antisemitiska nidbilder med fula stora näsor. Judarna ansågs fula (inte jesus)

Från Jesaja 53: Han var föraktad och övergiven av människor, en smärtornas man och förtrogen med lidande, lik en som man skyler ansiktet för, så föraktad att vi räknade honom för intet.

De senaste 1000 åren har Herrens lidande tjänare, Jakobs folk, Judarna gång på gång mördats i pogromer.

Från Jesaja 53: Men det var*våra*sjukdomar han bar,*våra*smärtor tog han på sig, medan*vi*höll honom för att vara hemsökt, slagen av Gud och pinad.
Folkens kungar i Jesaja 52:15 är de som talar fortfarande, att Herrens lidande tjänare Israel till och med bär deras sjukdomar! Helt klart har Judarna fått ta på sig smärtor när andra folk förföljt dem. Judarna har blivit slagna och pinade.
Och fortfarande tror kristna, folkens kungar, att Israel fortfarande är hemsökt och pinat av Gud. Men diasporan är över nu.

Från Jesaja 53: Han var genomborrad för*våra*överträdelsers skull, slagen för*våra*missgärningars skull.
Genomborrad står det i kristna fundamentalisters biblar för att det ska stämma med Jesus korsfästelse, men Bibel 2000 och andra mer språkvetenskapliga översättningar skriver istäället "sargad".
Judarna har verkligen blivit sargade för alla andra folks ondska mot dem, pogrom efter pogrom.

Från Jesaja 53:han som bar de mångas synd

Nej, så står det bara i kristna fundamentalist-biblar. En mer neutral översättning är Bibel 2000 där folkens kungar säger:

När hans elände är över skall han se ljuset
och bli mättad av insikt.
Min tjänare, den rättfärdige,
ger rättfärdighet åt många
och bär deras skuld.

12Jag skall ge honom hans andel bland de stora,
låta honom dela byte med de mäktiga,
för att han var beredd att dö
och blev räknad som syndare,
när han bar de mångas skuld
och bad för syndarna.
Jesaja 53:11-12

Israel har i mer än 1000 år fått bära folkens synder mot Israel, men Judendomen har alltid undervisat att de bud som gällt sedan begynnelsen i 1 Mos gäller hednafolken (ex apg 12) som ger rättfärdighet åt många.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-03-28 kl. 20:44.
Citera
2023-03-28, 20:49
Medlem
Citat:
Nu hittar du på lögn igen, för det står inte i Bibeln att Abraham och Isaks offer på Moria berg var samma plats som golgata utanför Jerusalem där Jesus lär ha dött.

Platsen där Jesus dog var inte godkänd som offerplats enligt 5 Mosebok 12.

Gamla testamentet godkänner inte människoffer eller offer av "gudasöner".

Enligt Bibeln: Abraham sa att Isak inte skulle offras utan att Gud skulle ordna ett annat offer och när de var framme på platsen fann de en bagge där att offra.

Vilka fantasifoster du målar upp! Det där står ju inte alls i Gamla eviga Testamentet!
Det blir inte sant för att det upprepas in absurdum.

Kristna är inte så noga i att tron ska stämma med gamla testamentets texter.

Jesaja är berättar många gånger vem Herrens tjänare är, om man läser hela Jesaja:

Men hör nu, du min tjänare Jakob, du Israel som jag har utvalt.Jes 44:1

Så säger HERREN, han som skapade dig, han som formade dig redan i moderlivet och som hjälper dig: Frukta inte, du min tjänare Jakob, du Jesurun som jag har utvalt.Jes 44:2

Tänk på detta, du Jakob, du Israel, ty du är min tjänare. Jag har format dig, du är min tjänare. Israel, du blir inte bortglömd av mig.Jes 44:21

För min tjänare Jakobs skull, för Israels skull, min utvalde, kallade jag dig vid namn. Jag gav dig ett ärenamn, fastän du inte kände mig.Jes 45:4

Drag ut från Babel, fly från kaldeerna! Förkunna detta med fröjderop, låt det bli känt, för ut det till jordens ände, säg: ”HERREN har återlöst sin tjänare Jakob.Jes 48:20

Han sade till mig: ”Du är min tjänare, Israel, genom dig vill jag förhärliga mig.” Jes 49:3

Israels folk är Herrens lidande tjänare i Jesaja 53!

Jesaja berättade vem han kallar för Herrens tjänare, gång på gång, men kristna vill inte tro det.

--------------------------------------------
Kristna rycker ofta ut Jesaja 53 ur sitt sammanhang utan att läsa verserna innan i slutat av kap 52, där det står att Israels tjänare vänder tillbaka vänder tillbaka till Israel, så som nu sker.

Kapitelindelningen är bara 500 år https://old.bibeln.se/las/uppslagsdel/k/kapitel_och_versindelning

Jesaja skrevs mer än 1000 år innan kapitelindelningen, så det är viktigt att titta på handlingen både före och efter Jesaja 53.

Korta versionen
1) Slutet av Jesaja 52 handlar om Israel som vänder åter till landet Israel.
2) Jesaja 53 handlar om hur Herrens lidande tjänare, som Jesaja identifierat som Israel, fick lida, bli förödmjukad och dödad i diasporan för hednafolken synder mot Judarna.
3) Början av Jesaja 54 handlar om hur Israel slår ner tältpluggarna i sitt land efter diasporan och Israel liknas vid en f d frånskild änka som återfått sin man, Gud, efter att ha lidit i diasporan.

-------------------

Det är Folkens Kungar som talar genom slutet av kapitel 52 och Jesaja 53:

Jes 52:15:
"Men nu får han många folk att häpna,
och*kungar förstummas*inför honom,
ty*de ser något de aldrig hört talas om,
bevittnar något de aldrig anat.
Jes 53:1Vem av oss trodde på det vi hörde,
för vem var Herrens makt uppenbar?

Jo, folkens kungar och de flesta av andra folk än Israel har aldrig ens funderat över att Israel kan ha rätt religion.

Från Jesaja 53: Han hade varken skönhet eller majestät. När vi såg honom var hans utseende inte tilldragande.
När folkens kungar såg Judarna såg folken ned på dem, förföjde judarna och ritade fula antisemitiska nidbilder med fula stora näsor. Judarna ansågs fula (inte jesus)

Från Jesaja 53: Han var föraktad och övergiven av människor, en smärtornas man och förtrogen med lidande, lik en som man skyler ansiktet för, så föraktad att vi räknade honom för intet.

De senaste 1000 åren har Herrens lidande tjänare, Jakobs folk, Judarna gång på gång mördats i pogromer.

Från Jesaja 53: Men det var*våra*sjukdomar han bar,*våra*smärtor tog han på sig, medan*vi*höll honom för att vara hemsökt, slagen av Gud och pinad.
Folkens kungar i Jesaja 52:15 är de som talar fortfarande, att Herrens lidande tjänare Israel till och med bär deras sjukdomar! Helt klart har Judarna fått ta på sig smärtor när andra folk förföljt dem. Judarna har blivit slagna och pinade.
Och fortfarande tror kristna, folkens kungar, att Israel fortfarande är hemsökt och pinat av Gud. Men diasporan är över nu.

Från Jesaja 53: Han var genomborrad för*våra*överträdelsers skull, slagen för*våra*missgärningars skull.
Genomborrad står det i kristna fundamentalisters biblar för att det ska stämma med Jesus korsfästelse, men Bibel 2000 och andra mer språkvetenskapliga översättningar skriver istäället "sargad".
Judarna har verkligen blivit sargade för alla andra folks ondska mot dem, pogrom efter pogrom.

Från Jesaja 53:han som bar de mångas synd

Nej, så står det bara i kristna fundamentalist-biblar. En mer neutral översättning är Bibel 2000 där folkens kungar säger:

När hans elände är över skall han se ljuset
och bli mättad av insikt.
Min tjänare, den rättfärdige,
ger rättfärdighet åt många
och bär deras skuld.

12Jag skall ge honom hans andel bland de stora,
låta honom dela byte med de mäktiga,
för att han var beredd att dö
och blev räknad som syndare,
när han bar de mångas skuld
och bad för syndarna.
Jesaja 53:11-12

Israel har i mer än 1000 år fått bära folkens synder mot Israel, men Judendomen har alltid undervisat att de bud som gällt sedan begynnelsen i 1 Mos gäller hednafolken (ex apg 12).
Bara den person genom vilken allting blev till kan ta bort synder. Antingen får man se dessa texter som profetior om Jesus eller så får man se dem som falska profetior.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2023-03-28 kl. 21:19.
Citera
2023-03-28, 22:59
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Bara den person genom vilken allting blev till kan ta bort synder. Antingen får man se dessa texter som profetior om Jesus eller så får man se dem som falska profetior.
Ja, bara Gud kan förlåta synder, Jesus står det inget om i Gamla testamentet.

Nej, det finns inga vettiga tydliga jesusprofetior i GT.
Kristna rycker verser ur sina sammanhang och kallar det för jesus-profetior.

Runt 2008 när jag lämnade kristendomen läste jag igenom runt 130 påstådda jesusprofetior i GT och gav till slut upp, för det var bara lösryckta verser eller lösa formuleringar tagna ur sitt sammanhang.

Kristna tolkar gt som symboler, bildligt som något som förebådade jesus, men deras tolkningar håller inte för en bokstavstrogen tolkning av gamla testamentet.

Synd är att bryta mot Guds bud, men är man inte Jude behöver man bara hålla de generella buden som funnits sedan första mosebok.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2023-03-28 kl. 23:09.
Citera
2023-03-28, 23:11
Medlem
Trakessons avatar
Definierar du dig som kristen, jude eller muslim är det naturligtvis det din gud har förbjudit som är synd. För oss andra finns inga restriktioner om vi inte själva väljer att följa normer och regler.

Med andra ord är det bara troende som kan synda. Att anklaga andra för att vara syndare är en synd enligt er egen gud. Trots detta har troende knappt gjort annat i årtusenden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in