2023-03-29, 00:23
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Tror att hon gillade att bränna, mordbrännare går ju igång på det. Hon ville nog "spara" lite lik för att bränna senare igen. Tvivlar på att hon hade för avsikt att göra sig av med kroppen så snabbt, hon hade ju tydligen längtat efter detta.

Det skulle inte förvåna mig faktiskt..

Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
När börjar förhöret i morgon?

Exakt när är svårt att säga, men dagen börjar 9 och är planerad fram till 16:30. Ibland blir det dock kortare om man lyckas bli klar. Tror det kan ta fram tills utsatt tid imorgon och eventuellt längre (man har en extradag inplanerad) då det är mycket som ska gås igenom under dagen.
Senast redigerad av Slipsluder 2023-03-29 kl. 00:29.
Citera
2023-03-29, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
När förhöret startas så har åklagaren ordet. Normalt är då att åklagaren ber MGM att berätta fritt. Därefter frågor från åklagaren. Sen är det eventuella frågor från de anhörigas målsägarbiträde (oftast inte så många). Därefter försvaret och även MH försvarare får ställa frågor till JJ. Mycket möjligt att åklagaren har kompletterande frågor igen efter försvaret.
Såhär går det normalt till. Men Rullman har säkert en strategi

Tack! Så otroligt intressant det blir att följa!
Citera
2023-03-29, 00:28
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Rättegången om mordet på Tove i Vetlanda

Igår13:37
"Hon pekar på att det finns magsäcksinnehåll i luftstrupen och i struphuvudet. Enligt Sangborn tyder det på att Tove kvävts av att ha kräkts och fått ner i luftstrupe och lungor."

13:41
"Clea Sangborn ifrågasätter hur rättsläkaren gjort utredningen och säger att Tove har kräkts på grund av att hon fallit i golvet och slagit i huvudet."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/nu-startar-rattegangen-om-toves-dod?inlagg=24956c409cdc4ddcacbe5d6b87e3e54a

Det var ju just det att det fanns i luftstrupe & i struphuvudet, inte i lungorna.
Brukar hittas i luftstrupe & i struphuvud om man blivit strypt och innehåll/sekret åker upp.
Men inte i lungorna då man som sagt var inte kan andas in det när man inte får luft.
Så jag undrar hur Clea menar att hon kvävts av maginnehåll som inte finns i lungorna?
Citera
2023-03-29, 00:29
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia

Jag vet att M som handbollsmålvakt / lagspelare hade en sida som peppande och en sida som aggressiv och mer av en pitbull .. så absolut att M hade ett ”mål” att hitta T och vinna Js stolthet med att hämta in bytet.
M är absolut inte så menlös och svag som det utmålas. Hon är mer komplex än de flesta klarar av att tyda. Och definitivt inte utan skuld . Lägg även till att hon varit kvar vid J sida genom alla skadegörelser,
Inbrott, bränder, utbrott och sjuka beteenden UTAN att anmäla / larma . TROTS att M har ett stort skyddsnät i familj/kyrkan/församlingen om
Hon hade valt att ta avstånd från J vid de första attackerna/ bränderna och göra RÄTT för sig. M är förmodligen manipulerad, MEN hon är definitivt inte oskyldig.
Och hade de inte åkt fast nu,- så hade nog resan med fortsatt brottslighet, mord , tyngre droger legat framför M ändå. Hon blev inte vän med J för att J var godheten. J förvarade droger och gjorde kakor med M. J tvingade inte in M på droger och sämre umgänge . M valde det umgänget utanför kyrkan flera år tidigare...

Innan mordet hade inte M någon vidare framtidstro, självkänsla eller självförtroende för att aktivt ordna sig ett bättre liv än det de nu kommer få.
Hon har ändå alltid haft ALLT serverat för sig. Stöttande familj och skyddsnät. Men hon är inte förmögen att inse värdet i det. Att underhålla goda relationer. Hon har blivit uppstyrd flera gånger genom olika stödprogram och riktigt duktiga mentorer här i stan (Vetlanda). Alla möjligheter För att leva ett gott liv utan mord och droger. Men HON valde detta. Trots enormt många varningstecken från J att denna relation kommer innebära katastrofala konsekvenser. Det är inte på något sätt synd om M.

Vetlandaposten gjorde ett reportage om M hösten 2020 angående Komback. Då verkade hon ha framtidstro och hade tagit sig ur sin utmattningsdepression. Någon månad före det lärde hon ju känna J. Jag tror också att M hade behövt bryta med J så fort hon märkte hennes destruktiva sidor. Det är klart att det sen påverkade henne att vara bästa vän med någon med så ovanligt psykopatiska drag. Hon var ju bara 16 med. Även hennes ex F fick ju problem som du beskrev.

Sen tyckte jag inte att du gjorde en snäll trogen beskrivning av M i ditt förra inlägg som någon skrev. Personer som är lätta att programmera kan ju också bli farliga Jag hoppas att hon får god terapi i fängelset så hon inte sen kommer ut och söker sig til liknande relationer igen.
Till skillnad från J verkar ju M inte hamna i konflikter med andra. Så man kan tycka att hon hade haft alla förutsättningar att få andra vänner. Så tragiskt alltihop.[/quote]

Artikeln ligger bakom betalvägg.
Du har möjligtvis inte tillgång till reportaget och möjlighet att citera om det finns något intressant?

https://www.vetlandaposten.se/2020-10-22/maja-kom-in-i-utmattningsdepression-komback-har-blivit-min-raddning
Citera
2023-03-29, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.Analytikern
Följt tråden men kan inte släppa tanken på TTs telefon. Hur mkt energi har man egentligen lagt på att hitta den? Om vi spekulerar…skulle denna kunna ge ngt mer? Om jag tillåts sväva iväg skulle jag kunna tänka mig ett scenario där TT visste att diskussionen för att ”reda ut” allt som varit skulle bli knepig och kanske därför startade en röstinspelning? Kan eventuella rörelse i mobilen slå hål på JJs och MHs berättelser etc etc? Skulle en hittad telefon efter så här lång tid ge ngt överhuvudtaget?

Man kan göra viss tömning utan att ha själva telefonen vilket har gjorts. Det skulle absolut kunna finnas bevisning i Toves lur. Jag vet inte om t ex utkast till mess sparas i respektive tjänst men jag gissar att sånt delvis gått förlorat nu. Jag vet inte hur mycket man sökt men luren borde hittats nu om den slängts där tomtarna säger att den kastats.
Citera
2023-03-29, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
Det skulle inte förvåna mig faktiskt..

Jag tror att Sangborn bett/instruerat JJ att utelämna detaljer som inte behövs... Om hon får göra det vill säga, även rått henne till att inte berätta lika ivrigt som i polisförhöret.... att vara mer känslosam osv... Kanske inte rått henne men med underton? JJs förhör var ju väldigt ivrigt och själviskt med lite känslor och mycket detaljer som var helt sjuka uttalanden som tex " det är ju synd att 2 till personer ska drabbas av det här eller liknande som hon sa...
Är det möjligt att hon får de råden?
Citera
2023-03-29, 00:34
Medlem
Det här känns som ett sånt där åtal som rymmer flera sanningar och där man kommer bli missnöjd i slutet.

1. Det är tydligt att tjejernas historier inte riktigt håller och att man uppenbart medverkat till att Tove dött. Instinktivt vill man ju se dem fällda.

2. Det är också tydligt att åklagaren inte riktigt är helt på det torra när det gäller själva dödandet. I allt väsentligt tycker jag man har en solid bild av ungefär vilka som varit på plats, när i tiden saker ska inträffat och hur folk rört sig osv. Däremot känns stödet för strypning… sådär. Det är inte klockrent, alls.
Och där finns ju ett problem om man tänkt sig få båda dömda för mord.
Är skeptisk till om det hållet, faktiskt.

Hade flickscouterna skött detta lite smartare när det gäller telefoner och val av dumpningsplats så är det möjligt att dödsorsaken hade blivit svår att fastställa och ärendet hade vattnats ur betänkligt.

Åklagaren har faktiskt lite tur med omständigheterna här.
Citera
2023-03-29, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Det är väl gissningsvis MH det gäller. Kanske har hon mått så dåligt efter måndagen att hon ev. inte klarar ett förhör där Toves familj och andra åhörare är närvarande. Måste vara ovanligt att detta sker om det inte är minderåriga det handlar om.

Men det står fel eller? Kan vara jag som inte fattar oxå.....
de som står först i kön får välja mellan sal 1 och 3, sal 1 ska ju vara utan åhörare........
Citera
2023-03-29, 00:46
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Jag tror att Sangborn bett/instruerat JJ att utelämna detaljer som inte behövs... Om hon får göra det vill säga, även rått henne till att inte berätta lika ivrigt som i polisförhöret.... att vara mer känslosam osv... Kanske inte rått henne men med underton? JJs förhör var ju väldigt ivrigt och själviskt med lite känslor och mycket detaljer som var helt sjuka uttalanden som tex " det är ju synd att 2 till personer ska drabbas av det här eller liknande som hon sa...
Är det möjligt att hon får de råden?

Det är väl klart att advokaten ger råd men jag har fått intrycket av att hon njuter av att få berätta om det här. Hon försöker ju förminska sin roll i förhören men hon är som du säger väldigt ivrig att få prata om det. Hon har ju försökt ha ihjäl systrarna tidigare osv. Vi får se imorgon. Jag hoppas på att hon håller fast vid sin egna historia och att MH berättar vad som faktiskt hände den där natten.

Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Men det står fel eller? Kan vara jag som inte fattar oxå.....
de som står först i kön får välja mellan sal 1 och 3, sal 1 ska ju vara utan åhörare........

Varför skulle det inte få finnas åhörare i sal 1? Där lär dock vara mycket färre platser. Just nu under onsdagen har jag för mig att det skulle öppnas upp ytterligare en sal för åhörare?

Man vill ju vara i salen med dom åtalade. Hade gärna varit på plats och tittat men har ingen möjlighet tyvärr.
Citera
2023-03-29, 00:46
Medlem
En annan intressant sak kopplat till telefontiderna/stegen etc.

Maja säger i förhöret 2022-12-06 att hon är på toaletten när JJ åker till donken. När JJ är iväg går hon och hämtar telefonen. Problemet är dock att stegen var väl vid 43 och de åkte vid 48? Förhörsledaren reagerar på detta och frågar mer specifikt om hon hämtade telefonen innan, under eller efter.

Utöver det så i vissa förhör säger hon att när de anlände till lägenheten så satt hon i vardagsrummet och pillade med telefonen och i andra förhör säger hon att hon gick direkt till sovrummet och somnade direkt.
Citera
2023-03-29, 00:47
Medlem
Mycket kritik mot GW i tråden. Jag tror man måste särskilja på när han svarar på direkta frågor och när han pratar fritt. Sen får han betalt av media. Hursomhelst. GWs senaste tips, som jag sett, är att JJ får 18 år och att MH får några år. Någon som vill betta en pungkula eller tjejläpp emot?
Citera
2023-03-29, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Och skadorna på halsen då?

Eller menar du att rättsläkaren bara hittar på allt sånt?

Man kan mycket väl få skador på halsen utan att det är dödsorsaken. Det kan till och med vara så att den sortens skador inte ens bidragit till dödsorsaken.
Kan man belägga att det finns indikationer på spya i lungorna så kan hela åtalet faktiskt rämna.

Det är också problematiskt att bevisningen för strypning som dödsorsak är rätt svag. Att det förekommit våld mot halsen räcker ju inte för att hävda att det var det dödliga.

Det finns en del problem här som åklagaren nog kan få skäl att fundera över…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in