2023-03-28, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vafallsvafalls
Ja, jag menade varför Clea inte kallar in någon alternativ expert. Det blir ju lite löjligt att hennes ord ska stå emot rättsläkarens, det väger rätt lätt.

Skulle gissa att det är för att det inte finns någon rättsläkare som ställer upp på det hon hävdar.
Och att sätta GW i det båset som "expert" skulle nog skada mer än det hjälper.

GW har ju totalt tappat det och blivit någon form av senil gubbjävel.
Citera
2023-03-28, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
En fråga till någon som kanske är kunnig,
kan MH åtalas till mord, kan det räknas som bevis att JJ säger att hon var där om man tänker att JJ skulle aldrig sagt MH var där om hon var själv med Tove, då hade det inte funnits ett vittne...
Kan det räcka?

Menar du att Johanna erkände pga att Maja var med, dvs pga att det fanns ett vittne, annars hade Johanna aldrig behövt erkänna?
Citera
2023-03-28, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Tänker man på att det precis vart en dom, där en man ströp kvinnan och kastade offret i sjön (Somayyeh eller hur det nu stavades) och han fälldes för mord så är det på alla sätt och vis rimligt att det blir mord även här.

Tillvägagångssättet är i princip EXAKT likadant. Och där hade liket legat i vattnet ett bra tag, så kan inte tänka mig att det fanns överdrivet många spår kvar på kroppen i det fallet.

Annars är det nått som är helt åt helvete med vårt rättssystem och bedömningen av samma brott beroende på om det är en kvinna eller man som utför dådet.

Exakt, det är upptill bevis nu. JJ kommer givet dömas till livstids fängelse, annars skulle det vara en allvarlig rättsskandal.
Citera
2023-03-28, 21:07
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Någonting som skaver i mitt huvud är att Johannas story om att hon höll strypgrepp i tio sekunder är motsägelsefull. Då syftar jag inte på obducentens utlåtande eller kräkningarna eller så, utan på varför hon skulle behöva Majas hjälp att hålla ner Toves armar om hon inte hade för avsikt att döda? Någonting är fel i det händelseförloppet.

Antingen höll Maja i Toves armar länge. Så länge som krävs för att döden ska inträffa (flera minuter). Eller så höll Maja inte i armarna alls, eftersom strypgreppet sägs ha varat i tio sekunder, och vad skulle Johanna behöva Majas hjälp till om tanken var misshandel?

Jag tycker att ”tio sekunders storyn” det faller på sin egen dumhet.

Ja 10 sekunder faller på sin egen orimlighet
Citera
2023-03-28, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vafallsvafalls
Jag håller helt med. Jag tror också att MH:s lögner i slutändan förklaras av rädsla att bli övergiven av hennes familj, mycket mer än någon rädsla för att dömas för mord. Hon var uppenbart extremt rädd att förlora JJ. Och nu när hon inte har JJ längre har hon bara sina föräldrar, som alltså adopterat henne.
Håller också helt med här
Citera
2023-03-28, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Efter att ha läst igenom FUP slår det mig att det endast är med Guds försyn att inte fler människor dödats av JJ handlingar.
H@mpus skulle brännas inne, T@ves syster och pappa samt T@ve själv skulle också brännas inne samt ytterligare en väninna till JJ skulle brännas ihjäl, men där blev det inget försök på grund av ett ihällande regn (finns i FUP MH förhör).
Är övertygad om att JJ planerat in detta mord när hon fick med sig T@ve hem till sig, trots att hon ”bara” skulle misshandlas lite. Hon verkar vara en ”doer” och ser till att saker händer. Mord och fester gillar hon. Så länge hon är bjuden, annars kan det gå illa.

JJ har inte behövt hjälp att strypa/kväva TT lite i 10sekunder. Bara tanken på att hon försökt elda upp kroppen - inte bara en -utan två gånger, mol allena. Är uppseendeväckande.
Denna individ har alltså begått två mordförsök genom brand och ett fullbordat mord.

Hon är livsfarlig (bevisligen) och borde dömas till livstids fängelse.

Hmmm. Något visst med Johannor….rekommenderar er att välja ett annat namn för era döttrar….för säkerhets skull

Ja, det saknar motstycke.

JJ är uppenbarligen allmänfarlig.
Citera
2023-03-28, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Tove hade inte kräkts om inte JJ hade attackerat henne så hon får panik och inte kan andas. JJ knäcker nästan revbenen på henne när hon sitter med sina 80kg och krossar stackaren samtidigt som hon håller hårt runt hennes hals med tummarna intryckta mot struphuvudet så Tove drunknar i sitt eget kräk. Vidrigt att försöka vända på det, till att det skulle på något sätt vara självförvållat. Hoppas rättsläkaren sätter dem på plats.

Får hon inte livstid är det helt sjukt. Har vållat Toves död genom strypning. Har sökt på hur man mördar någon diskret. Solklart planerat och genomtänkt att döda henne. Har försökt döda förrut (mordbrand). Har skändat kroppen.
Citera
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passkall
Mina egna tankar som jag inte läst
att någon annan skrivit här förut. Plus att jag läst 90%FUP

Det framkommer ju att Maja har Adhd och Autism. Koncentrationssvårigheter, svårigheter med att generalisera och mentalisera. Därför är det väldigt svårt för M att ”räkna ut” hur JJ borde tänka/känna, eller vad nästa steg blir i alla processer.
Ta in sämre förmåga till konsekvenstänk på det med.
Hon underkastar sig fullständigt och bara åker med. Bara hon FÅR var med.
Hon och Jj var i GBG på festival/konsert dagen innan, vilket borde inneburit att M behövde återhämtning för sina diagnoser ,- för att minska problematiken kring hennes funktionshinder , som automatiskt tillkommer om man ”tröttar ut hjärnan” med för mkt stimulans och för lite sömn/ mat / vila etc

Men eftersom Jj kräver att M ska festa och hänga med på alla hennes äventyr, ( har blivit bestraffad av J med att bli utestängd i 5tim när hon inte ville festa med J en gång tidigare ) och vågar inte säga nej när Jj vill ut dagen efter GBG igen, 15/10.

Så M hänger med ut + utsätts för ytterligare stress med alkohol/ uteställe / människor + en extrem stress kring allt som händer vid mordet.

Och med hennes mentors(P.H) beskrivning av hur M brukade ” frysa” eller zooma ut när det låser sig för henne vid stress i skolan , så är det väldigt naturligt att M säger att hon ”sov” mycket , efter allt som var från 14-15/10, men jag tolkar det som att hon helt enkelt zoomade ut och ”försvann” för att hon var extremt hjärntrött. MEN,- med det TROR jag ändå att hon var MER delaktig än hon kan minnas (nu) ur sin ”insomning” runt Tove.
För jag tolkar det som blackouts pga extrem stress. En skyddsmekanism för många autister. Jag tycker absolut inte att hon inte ska straffas hårt För Detta . MEN det känns som en annan förklaring till hennes ” sovande ” bör komma fram också.
För i FUP och hennes förhör så kan man tydligt tyda en form av språkstörning hos henne - där förhörsledaren ständigt behöver ställa stängda frågor och även förklara och upprepa frågorna väldigt detaljerat för att M ska förstå dem ( syftar dels på hela förhöret med VART M kastar T Nycklar). M saknar förmåga att läsa emellan rader och vad motparten önskar/ vill höra / veta väldigt ofta.
Jag tror inte på att hon skulle spela dum. För att spela dum krävs sociala och mentaliserings-förmågor som hon inte besitter.

Lägg även till att M har det svårare med sociala koder (autismen) vänner , sämre självbild, en anknytningsproblematik (adopterad/”bortstött”) och är som person av den ”ängsliga” typen som vill vara till lags och till varje pris inte vill bli lämnad. Hon underkastar sig alla personer som hon ser upp till och lägger man även till att JJ är av den personlighetstypen som ”stöter bort”
Och blockerar känslor/ömhet etc så triggar det M ännu mer att underkasta sig och göra som J säger för att inte lämnas . J använder sig av det klassiska ”bygga upp och bryta ner” och fryser ut/ignorerar/ bestraffar M om M inte dansar efter henne ,- så kan M likväl vara helt programmerad att utföra vad som helst för hennes ” mästare. ”
Läs förhör med hennes senaste pojkvän F.H för att läsa ett skolboksexempel på en relation med psykisk misshandel. Där
är det också tydligt att J valde en kille med låg självkänsla, någon som ”jag kunde göra allt för henne” och som aldrig haft förhållande förut. Men som plötsligt gjorde ett inbrott i ett öde hus ,- för att visa sig bra nog för J.

Sen att det tydligt visar sig att JJ är en mindre intelligent fullblodspsykopat och inte kan låta bli att ”skryta” om att det var hon som var den mest drivna och fick göra det ”tunga” jobbet med T , är ju bara tur för M. Hade J varit smartare så hade J likväl kunnat få ALLT att hamna på M. Men J är alldeles för störd och har velat mörda länge nu. Hon skulle aldrig vilja ge den ”glansen” åt M.

Sen en annan sak jag tänkt på och inte sett nämnas ,-
Det är att mötet ute på Nöjet med T var första gången som J träffade en av tvillingarna hon hatade så innerligt ,- efter hon skrev smset till T:s syster -> att SKULLE någon av dem kontakta eller göra något mot J igen,- så skulle det få konsekvenser ! (Sms finns i Fup , förhör med Tvillingsystern )
Jag tror att J är av sina ord/ att hon inte skulle klara leva utan att visa konsekvenser för systrarna när T sa ” hur känns det att vara den sämsta människan …” där och om T eventuellt hade gett henne en örfil ,- var det handlingar och ord som blev de absolut sista i mördarbägaren för J.
En psykopatisk narcissistisk mordbrännare som Jj - kan aldrig någonsin låta sitt största hatobjekt komma undan med att förminska henne UTAN att det skulle ge grova konsekvenser .

Bara mina egna tankar och hypoteser ..

/ Jag är från samma stad. Har träffat dem
alla förr-förra sommaren på en fest. Bekant med anhöriga på T’s sida .
Och jag har själv adhd + är på Autism-spektrat . Så jag skriver med beaktning av den kunskap jag har om personerna/ och av egen npf-kunskap/erfarenhet .

Tänkvärt, framförallt två delar.

Tröttheten efter gbg-resan som var dagen innan. De var knappast nyktra då, och hade förmodligen sömnunderskott. Allt detta sänker omdömesförmågan och trösklar.

Gbg-resan gjorde dem inte mer ödmjuka, harmoniska.

Sedan, om man ska tro JJ att TT sade "hur känns det att vära planetens sämsta människa" el likn. Det tog nog hårdare än vi förstått.

Två delar som påverkat skeendet tror jag.

Sedan är det svårt att släppa MHs pitbull-uppsyn när hon letar efter TT på nöjet. Läs entrévärd Fredriks vittnesmål om du vill utmana din "snälla, trogna MH"-bild.
Citera
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Jag tror inte det. De är för olika baserat på bilder jag har sett.

Här My:

https://sv-se.facebook.com/photo/?fbid=672561279607001&set=ecnf.100005594046682
Dom där bilderna är snart sju år gamla, svårt att dra några slutsatser utifrån dom.
Citera
2023-03-28, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Nej MH är inte den enda som kan berätta att TT inte dog av sina spyor. Det kommer rättsläkare att göra

Jag menar såklart att som icke sakkunnig person så är MH den enda som kan berätta vad som egentligen hände. Men det krävs ju som sagt att hon verkligen talar sanning.

Hoppas att MH är så rädd för JJ att hon satsar alla kort på att slå hål på JJs lögn om misshandel.
Citera
2023-03-28, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Efter att ha läst igenom FUP slår det mig att det endast är med Guds försyn att inte fler människor dödats av JJ handlingar.
H@mpus skulle brännas inne, T@ves syster och pappa samt T@ve själv skulle också brännas inne samt ytterligare en väninna till JJ skulle brännas ihjäl, men där blev det inget försök på grund av ett ihällande regn (finns i FUP MH förhör).
Är övertygad om att JJ planerat in detta mord när hon fick med sig T@ve hem till sig, trots att hon ”bara” skulle misshandlas lite. Hon verkar vara en ”doer” och ser till att saker händer. Mord och fester gillar hon. Så länge hon är bjuden, annars kan det gå illa.

JJ har inte behövt hjälp att strypa/kväva TT lite i 10sekunder. Bara tanken på att hon försökt elda upp kroppen - inte bara en -utan två gånger, mol allena. Är uppseendeväckande.
Denna individ har alltså begått två mordförsök genom brand och ett fullbordat mord.

Hon är livsfarlig (bevisligen) och borde dömas till livstids fängelse.

Hmmm. Något visst med Johannor….rekommenderar er att välja ett annat namn för era döttrar….för säkerhets skull

Ursch! Tänk på alla barn hon jobbat med i skolan....Huga!
Och så snällt av hennes att ta med ett ljus till att ställa på Toves kropp för det skulle bli fint men dock även för att det skulle brinna bättre"
Det är där en psykopat ofta gör bort sig då de inte förstår hur andra upplever det de säger....Hon försöker själv liksom mildra och vara snäll i det hela tycker hon själv...Brrrr!
Citera
2023-03-28, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Det är det här jag inte förstår riktigt. Är det Cleas "försvars ord" som hon sagt innan, är det skrivet i sten? För att hon sa det innan rättegången? Igår sa hon i "luftvägarna" eller luftstrupen men inte lungorna.

Jag har för mig att hon sa lungorna i en intervju i TV. Men hon svamlade en del, var inte särskilt vältalig, så jag vet inte om hon bara sa fel eller jag missuppfattade. Det är mkt möjligt att hon bara pratade om luftvägarna under rättegången, det har jag ingen koll på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in