Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-28, 15:24
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Japp. Men du har missat den viktigaste detaljen.

Den här nedgången BÖRJADE med bara av HINTEN av annalkande räntehöjningar.

Vad betyder det jämfört med tidigare räntehöjningscykler? Jo, tidigare så gick EJ börsen ner under räntehöjningarna. Se din graf. DET HAR VI GJORT DENNA GÅNG.

SÅ HELA BÖRSKRASCHEN HAR REDAN VARIT. VI HAR SKJUTIT BAK DEN JÄMFÖRT MED PIVOT.

PIVOT KOMMER ISTÄLLET LEDA TILL BÖRSRUSNING!!!

Du får ha i åtanke att vi kom från världshistoriens största stimulanspaket. Helt sjuka förhållanden. Själv tror jag att FED kommer kötta på tills någonting går sönder på riktigt. Vi såg krusningar på vattnet nu med några banker, idiotmarknaden såg rate cuts och pauser som vanligt bland enhörningarna i magiska skogen. Powell gav dem ett litet finger, och jag drog ned ytterligare på björnar (som finansieras av björnvinster från 2022, yes jag var med där, och björnbudget råder).
Nu är det hackigt och jävligt, ingen fattar ett skit vad som händer. Min långsiktiga bild är dock stagflation, recession, eller ännu läskigare depression. Därav att vi ser inverteringen, obligationsmarknaden flaggar för recession. Men som sagt, jag är ju inte ute helt från börsen nu, det går att ha flera tankar och strategier i huvudet samtidigt. Som jag ser det är det ett måste nu, men each to his own I guess.
Citera
2023-03-28, 17:10
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Du får ha i åtanke att vi kom från världshistoriens största stimulanspaket. Helt sjuka förhållanden. Själv tror jag att FED kommer kötta på tills någonting går sönder på riktigt. Vi såg krusningar på vattnet nu med några banker, idiotmarknaden såg rate cuts och pauser som vanligt bland enhörningarna i magiska skogen. Powell gav dem ett litet finger, och jag drog ned ytterligare på björnar (som finansieras av björnvinster från 2022, yes jag var med där, och björnbudget råder).
Nu är det hackigt och jävligt, ingen fattar ett skit vad som händer. Min långsiktiga bild är dock stagflation, recession, eller ännu läskigare depression. Därav att vi ser inverteringen, obligationsmarknaden flaggar för recession. Men som sagt, jag är ju inte ute helt från börsen nu, det går att ha flera tankar och strategier i huvudet samtidigt. Som jag ser det är det ett måste nu, men each to his own I guess.

Blir superdepression o vi får jaga råttor,igelkottar o snara harar
Citera
2023-03-28, 17:13
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448

Man skulle fixat jägarexamen asså. Nu sitter man här och googlar överlevnadsprogram med Bear Grylls istället.
Senast redigerad av MrLevaLivet 2023-03-28 kl. 17:17.
Citera
2023-03-28, 17:19
Medlem
448s avatar
Citat:
Man skulle fixat jägarexamen asså. Nu sitter man här och googlar överlevnadsprogram med Bear Grills istället.

Är prepper så jag klarar 2-4 års väntan utan o röra aktierna utan inkomts så ja fixar det

Näe , det kan stagnera ett tag men gamla händelskedjor behöver inte inträffa igen.

Anders Borg sa ju en gång att ingen vet vad som kan utlösa diverse negativa händelsekedjor.

Svårt o se att folk skulle ge upp o det blir superdepression faktiskt , har ju varit lite pandemi o konflikt följt av energikris så det finns ju betydligt större risk för rekyl uppåt så småningom för världens ekonomi pg.a sug att leva livet
Citera
2023-03-28, 17:28
Medlem
Black.Panthers avatar
Blev inköp av speqta och Husqvarna b aktier idag. Blir trevlig utdelning i maj men annars går aktierna inget vidare.
Citera
2023-03-28, 17:59
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Är prepper så jag klarar 2-4 års väntan utan o röra aktierna utan inkomts så ja fixar det

Näe , det kan stagnera ett tag men gamla händelskedjor behöver inte inträffa igen.

Anders Borg sa ju en gång att ingen vet vad som kan utlösa diverse negativa händelsekedjor.

Svårt o se att folk skulle ge upp o det blir superdepression faktiskt , har ju varit lite pandemi o konflikt följt av energikris så det finns ju betydligt större risk för rekyl uppåt så småningom för världens ekonomi pg.a sug att leva livet

Fan vad nice, då skickar jag dig ett PM när det skiter sig och snyltar hos dig. Du får betalt med guldklackring!
Citera
2023-03-28, 18:23
Medlem
448s avatar
Citat:
Fan vad nice, då skickar jag dig ett PM när det skiter sig och snyltar hos dig. Du får betalt med guldklackring!

Bottenfiska bygg/anläggning o industri utom sånt som är bostadsbyggande/privat konsumtion - där kan man vänta till sommaren
Citera
2023-03-28, 18:39
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Bottenfiska bygg/anläggning o industri utom sånt som är bostadsbyggande/privat konsumtion - där kan man vänta till sommaren

Ja har t ex dragit igång en position i Cibus, som jag fyller på löpande.

Edit: apropå fastigheter
Senast redigerad av MrLevaLivet 2023-03-28 kl. 18:45.
Citera
2023-03-28, 18:46
Medlem
448s avatar
Citat:

Sen har du ju Ncc o Skanska men där kan man kanske vänta lite , Ncc har mest potential på 3 års sikt
Citera
2023-03-28, 18:48
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Sen har du ju Ncc o Skanska men där kan man kanske vänta lite , Ncc har mest potential på 3 års sikt

Yes, rent bygg är jag skraj för nu, känns som att det inte är någon mening att stressa in där. Risk/Reward lirar inte.
Citera
2023-03-28, 20:14
Medlem
Citat:

Edit: apropå fastigheter
Cibus är på bättre mark nu efter den riktade emissionen till bla. Carnegie och med fin månatlig direktavkastning. Dessutom består hyresgäster av livsmedels bolag runt om i Norden som är lite tryggare så det ser bra ut med flertalet insynsköp sista tiden som sagt. Jag håller med dig om att en diversifierad inriktning är än mer viktig i dessa osäkra tider. Men det behövs nog så lite för att vända skutans riktning både åt det ena eller andra hållet. Fast vad vore livet och börsen utan risk? Föresten var det ett intressant köp av Lundin Mining med Koppargruvan i Chile och det tyckte börsen med som lyfte aktien. Det blir nog bra med allt ska vi se.
Citera
2023-03-29, 15:54
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Vi som kortat marknaden äter oxfile.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto