2023-03-28, 14:36
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Det finns inget i pepparkakemannens inlägg som säger att de körde på planen. Det är bara något som Pudelfrillan och Skvagg läser in i texten.

Jag har ju sagt att "gräset" var en felskrivning av mig, det kunde lika gärna ha stått gruset. Helst inget av det. Det väsentliga är i sådant fall att han buskörde i området som leder ner till hamnen.

Citat:
Om BW är inblandad så är det troligast att det är tillsammans med Shane. Tyvärr är Shanes bil inte identifierad i tråden, men den sägs vara brunorange, som kan leda tanken till Carinas första uppgift om en bronsfärgad bil. Tillsammans har Shane och BW de bilar som Carina + killarna på Hällristningsvägen rapporterat. Shanes bil skall ha varit en Rover, vilket möjligtvis kan förklara varför Carina inte såg en liknande bil när hon kördes runt.

Nej Thord, inte om, Bj*örn Wa*llberg är huvudgärningsman och troligast är att med-gärningsmannen är hans undersåte, mytomanen och lögnhalsen MI*KAEL KJ*ELLQUIST

Full fart framåt!
Kjam, kjam
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-28 kl. 14:42.
Citera
2023-03-28, 14:39
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Jag har ju sagt att "gräset" var en felskrivning av mig, det kunde lika gärna ha stått gruset. Helst inget av det. Det väsentliga är i sådant fall att han buskörde i området som leder ner till hamnen.

Nej Thord, inte om, Bj*örn Wa*llberg är huvudgärningsman och troligast är att med-gärningsmannen är hans undersåte, mytomanen och lögnhalsen MI*KAEL KJ*ELLQUIST!

Full fart framåt!
Kjam, kjam

Men då har ju inte Skvagg löst GW:s gåta...
Citera
2023-03-28, 14:41
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Det finns inget i pepparkakemannens inlägg som säger att de körde på planen. Det är bara något som Pudelfrillan och Skvagg läser in i texten. Pepparkakemannens kritik rör att BW skulle vara glad inte att han skulle göra åverkan på en allmän (eller rent av privatägd?) fotbollsplan.

Om BW är inblandad så är det troligast att det är tillsammans med Shane. Tyvärr är Shanes bil inte identifierad i tråden, men den sägs vara brunorange, som kan leda tanken till Carinas första uppgift om en bronsfärgad bil. Tillsammans har Shane och BW de bilar som Carina + killarna på Hällristningsvägen rapporterat. Shanes bil skall ha varit en Rover, vilket möjligtvis kan förklara varför Carina inte såg en liknande bil när hon kördes runt.

Bra, nu är vi på banan. Sha*ne P helt klart en kandidat. Om BW kom med Sha*ne från festen i Radbyn(om det stämmer) hade en kumpan med sig där redan. Disktrazan kanske redogör för detta snart. Rovern ja, kan vara intressant som Carina bil...hm.

Vi har då även MK som alternativ.

HMJ, lite tveksammare faktiskt.
Citera
2023-03-28, 14:43
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Nej, det står inget i SLA- länkarna av Thord någonting om att " kamrater" inne på Stadt. Det står i SLA- länkarna, Helena Andersson lämnade Stadshotellet vid tvåtiden natten till söndagen och sa till kamraterna att hon skulle gå hem.

Sedan finns det väl även uppgifter i media från en bartender att Helena sagt att hon skulle gå hem?

Det är alltså inte bara BW som uppgett att Helena tänkte gå hem.

Du har säkert rätt. Helena sade säkert detta till vänner inne på Stadt. Kan du lägga upp den SLA-länk där detta står också, tror du ?
Citera
2023-03-28, 15:02
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Bra, nu är vi på banan. Sha*ne P helt klart en kandidat. Om BW kom med Sha*ne från festen i Radbyn(om det stämmer) hade en kumpan med sig där redan. Disktrazan kanske redogör för detta snart. Rovern ja, kan vara intressant som Carina bil...hm.

Vi har då även MK som alternativ.

HMJ, lite tveksammare faktiskt.

Själv misstänker jag att Shane kan vara planterad i tråden och att BW och MK var med varandra hela tiden, men det är jag det. Ni andra får givetvis tro vad ni vill.
BW och MK var ute och åkte utanför Mariestad och kom hem först sent på kvällen, dom åkte då ner på stan enligt MK själv.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-28 kl. 15:15.
Citera
2023-03-28, 16:43
Medlem
ThordOlavssons avatar
När man diskuterar BW:s alibi är det bra att påminna sig att ordet "alibi" är latin och betyder "någon annanstans". BW behöver alltså bara ett alibi.

BW:s alibi påstås vara att han varit tillsammans med en kvinna under natten, det vill säga kort tid efter Stadts stängning.

Fantasifulla personer tolkar MiKj:s samtal med Bratis som ett försök av MiKj att ge sig själv, BW eller båda ett alibi. Den tolkningen faller som en sten eftersom samtalet mellan Bratis och MiKj inte innehåller någon information om vad de två gjorde efter Stadt. Det saknas alltså "någon annanstans".

Dessutom faller resonemanget eftersom BW:s alibi skall vara att han är med en kvinna. Om MiKj velat få det till en trekant så hade det funkat, men det var ju inte vad han sade.

Argumentet mot MiKj skall vara att han gått ned sig precis som BW, men då kan det vara bra att påminna sig Muscarias ord. 1992 var det många som ännu inte hade gått ned sig, därefter har många gjort det. Det faktum att någon gått ned sig är därför ett klent indicium eftersom det stämmer på många.

Låt oss för argumentets skull anta att BW och MiKj är skyldiga. De måste i så fall prata sig samman om vad de skall säga att de gjort under natten. Att ange varandra som alibi är inte vidare lämpligt eftersom den ene i så fall drar ned den andre i sitt fall. Det är inte lämpligt att peka ut varandra. Bättre är att en av dem eller båda har alibi på annat håll. MiKj borde därför ha nämnt sitt eller BW:s alibi eller bådas alibi till Bratis. Som det nu är nämnde han ingens alibi.

Misstanken mot uppgifterna om BW i Radbyn beror på att man tror att MiKj:s uppgifter är korrekta, att BW har varit med MiKj. Men vad är då syftet med berättelsen om Radbyn? Den friar inte BW på något sätt. Möjligtvis skulle den kunna rikta uppmärksamheten från MiKj genom att framställa det som om BW är med någon annan aktuell natt. Men det är ju MiKj själv som påstår att uppgifterna om Radbyn är felaktiga. Den ende som möjligtvis skulle kunna vinna på att sprida lögnen om Radbyn (om det nu är en lögn) är MiKh och han förnekar den!
Senast redigerad av ThordOlavsson 2023-03-28 kl. 16:45.
Citera
2023-03-28, 17:13
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Du har säkert rätt. Helena sade säkert detta till vänner inne på Stadt. Kan du lägga upp den SLA-länk där detta står också, tror du ?

Det står i samma artikel som tidigare varit länkad. SLA 17 juni sista stycket. Det är dock inte samma journalist som skrivit artikeln där BW medverkar. https://imgbb.com/4tCSckc
Citera
2023-03-28, 17:23
Medlem
Jävlas du med oss eller förstår du verkligen ingenting? Det är helt otroligt. Jag försöker igen. BW har alibi via två olika personer. Därför bedömdes det som ganska starkt.
1) den första personen är med-gärningsmannen. Med andra ord om du vet vem BWs manliga alibi är vet du också namnet på med-GM i GWs teori.
2) den andra personen är en kvinna i BWs närhet (flickvän, kompis, mamma, syster eller dylikt). Den personen ljuger och har gett BW ett falskt alibi.
Med-GM är vad jag vet inte varit misstänkt och har därför inte behövt lämna något alibi. Men BW täcker av förklarliga skäl upp för honom om det hade behövts.
Citat:
När man diskuterar BW:s alibi är det bra att påminna sig att ordet "alibi" är latin och betyder "någon annanstans". BW behöver alltså bara ett alibi.

BW:s alibi påstås vara att han varit tillsammans med en kvinna under natten, det vill säga kort tid efter Stadts stängning.

Fantasifulla personer tolkar MiKj:s samtal med Bratis som ett försök av MiKj att ge sig själv, BW eller båda ett alibi. Den tolkningen faller som en sten eftersom samtalet mellan Bratis och MiKj inte innehåller någon information om vad de två gjorde efter Stadt. Det saknas alltså "någon annanstans".

Dessutom faller resonemanget eftersom BW:s alibi skall vara att han är med en kvinna. Om MiKj velat få det till en trekant så hade det funkat, men det var ju inte vad han sade.

Argumentet mot MiKj skall vara att han gått ned sig precis som BW, men då kan det vara bra att påminna sig Muscarias ord. 1992 var det många som ännu inte hade gått ned sig, därefter har många gjort det. Det faktum att någon gått ned sig är därför ett klent indicium eftersom det stämmer på många.

Låt oss för argumentets skull anta att BW och MiKj är skyldiga. De måste i så fall prata sig samman om vad de skall säga att de gjort under natten. Att ange varandra som alibi är inte vidare lämpligt eftersom den ene i så fall drar ned den andre i sitt fall. Det är inte lämpligt att peka ut varandra. Bättre är att en av dem eller båda har alibi på annat håll. MiKj borde därför ha nämnt sitt eller BW:s alibi eller bådas alibi till Bratis. Som det nu är nämnde han ingens alibi.

Misstanken mot uppgifterna om BW i Radbyn beror på att man tror att MiKj:s uppgifter är korrekta, att BW har varit med MiKj. Men vad är då syftet med berättelsen om Radbyn? Den friar inte BW på något sätt. Möjligtvis skulle den kunna rikta uppmärksamheten från MiKj genom att framställa det som om BW är med någon annan aktuell natt. Men det är ju MiKj själv som påstår att uppgifterna om Radbyn är felaktiga. Den ende som möjligtvis skulle kunna vinna på att sprida lögnen om Radbyn (om det nu är en lögn) är MiKh och han förnekar den!
Citera
2023-03-28, 17:30
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Jävlas du med oss eller förstår du verkligen ingenting? Det är helt otroligt. Jag försöker igen. BW har alibi via två olika personer. Därför bedömdes det som ganska starkt.
1) den första personen är med-gärningsmannen. Med andra ord om du vet vem BWs manliga alibi är vet du också namnet på med-GM i GWs teori.
2) den andra personen är en kvinna i BWs närhet (flickvän, kompis, mamma, syster eller dylikt). Den personen ljuger och har gett BW ett falskt alibi.
Med-GM är vad jag vet inte varit misstänkt och har därför inte behövt lämna något alibi. Men BW täcker av förklarliga skäl upp för honom om det hade behövts.

Källa på detta? Har du kikat i naveln igen eller har InkaInka skickat PM?

Kontrollfråga: Vem var den andre mannen i GW:s bil? Vi har ju lite olika bud: MiKj, Shane och HeJu.
Citera
2023-03-28, 17:39
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Jag är fortfarande osäker på personen jag skrivit om. Åren går, man minns inte lika. Jag litar inte på allt han säger därför försökte jag forska här och hamnade i ugglan klor. (Inget illa menat med det utan han är skarp)

Han, denna mannen, hamnade snett och blev jättekonstig innan han lämnade stan. Det är mina sista erfarenheter av hononom, från förr, innan vi stötte ihop på fyllan för ett tag sedan.

Han heter Mika*el Kjell*kvist. (MK)
Han var vän till Helena och hennes systrar.
Han var även väldigt god vän med BW.
Han påstod att BW och han ej kom hem föränn sent kvällen innan Helena försvann på natten.
BW ska inte ha varit på fest i Rabyn enligt honom.
Om jag minns rätt ska ingen av dem ens varit fulla. Minns inte om det framgick vem av dem som kört.
Vet inte ens om det är sant.

Vad jag vet är att omkring den tiden då BW började balla ur så ballade även denna MK.
Båda lämnade Mariestad.
Jag har inte haft någon koll på dem då de inte är några som jag skulle kalla vänner utan mer mina bekanta från förr isåfall.
Jag frågade MK om han hade kontakt med grabbarna från förr och inkluderade BW men fick inget riktigt svar på det.
Vad vet ni om honom?

Jag vet dessutom att hans mamma är kommunpolitiker i mariestad. Duktig och respekterad. Han ska ha släktskap med uppsatta inom rättsväsendet i Skövde.
Han har nog rätt kontakter via de kanalerna.
Men han är ju även utrustad med en stor käft och förr ljög han mycket, skröt stort, blåste upp sig. Han var även jävligt taskig emot tjejer som han kunde skrika fula namn på ute på krogen om han kände för det.

Detta om BW känns märkligt att hitta på men det var märkligt att han tog upp det alls. HAN tog upp det och Helenas försvinnande när vi pratade om gemensamma vänner från förr och så.
Det verkade på så vis vara ett viktigt ämne. Varför tar man annars upp det med mig. Vi ses efter drygt 25år. Vi har aldrig varit förtroligt vänner. Okej vi var fulla. Men det är ändå konstigt för mig. Han pratade om det men knappt om vad han gjort alla år och utan att fråga vad jag gjort.

Jag undrar, vet någon här något om honom? När ni hör detta, låter det långsökt att han verkar veta något eller stå nära denna händelse? Jag kan mycket väl vara nojjig eller nåt efter att ha läst här men ändå undrar jag så hjälp mig den som kan.
Vad hade han exempelvis för bil på den tiden?
Någon som minns vart han bodde?
Känner ni till honom?
Kan vi hjälpas åt med detta?

Citat:

Nej, det ger ju inte varandra alibi ur denna berättelse från Bratis. Varför skulle någon påstå det, MK säger ju inget vad han eller BW gjort efter 2:00. Det finns kanske en anledning till varför han undviker att beröra detta ämne i samtalet med Bratis..hm.

Andra fetningen : Det kallar jag för en sorts Kalle Anka -logik. Mycket märkligt att sammanblanda den grupp av tunga "yrkesbrukare", riktiga knarkare , med dessa båda partyknarkande brats som båda kommer från välbemedlade hem med föräldrar med fina arbeten, sommarstuga o sv . Det är en helt annan sak att MK och BW, som kommer från denna finare vänkrets och bakgrund, ballar ur på samma gång, än dessa knarkare där det är så gott som helt förutbestämt att de når detta öde till slut.

Jag håller med dig att det underligt detta med vad MK säger till Bratis att BW inte alls hade varit på fest i Radbyn. Jag undrar då om inte även MK också kan ha varit med på festen i Radbyn. En möjlighet. Bratis hade ju hört om ryktet i tråden att BW kunde varit där, han kanske då enbart frågade MK om bara just om BW hade varit där. MK kanske då slår även bort sig själv från denna fest om han ljuger att BW inte hade varit där, kan han tänka. I och med att de var tillsammans innan på dagen till sent på kvällen kan chansen öka att de fortsatte sena kvällen/natten tillsammans ? Inte omöjligt.

Om besöket på festen i Radbyn(om de var där) förläggs ganska sent på kvällen mot natten och varför inte närmare 2.00, kanske MK vill ha ett tryggt avstånd från denna fest. Om BW kopplas till den och MK vet att han också kan kopplas till detta kanske sena festbesök, känner han att det är bättre att ta bort även BW från denna fest. Med: Vi var inte där. Hm.. Invecklad spekulering av mig. Jag tänker högt här, för vidare diskussion om detta.
Citera
2023-03-28, 17:48
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

MK är en känd mytoman så han kan givetvis ha ljugit och sagt att dom inte var i Radbyn.
Vem vet, kanske BW och MK plötsligt dök upp på festen i Radbyn? BW kan även ha varit inne en sväng själv och kollat läget medans MK väntade i bilen. I efterhand vill man under inga omständigheter bli ihopkopplade så nära inpå stadts stängning. Då passar det kanske bättre att kvinnomisshandlaren Shane kommer in i bilden?
Citera
2023-03-28, 17:54
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Jaså gör dom, vart får du allt ifrån?
Själv har jag då aldrig tänkt den tanken. Men det har ju uppenbarligen du gjort så du måste vara en riktigt fantasifull person.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-28 kl. 17:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in