2023-03-28, 12:23
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Du själv förstår inte skillnaden mellan en fantasi och en faktabaserad hypotes. Jag är glad att det framkommer så tydligt.

Det är väl ingen konst att gömma sig bakom påstådda faktabaserade hypoteser för att på det sättet sedan "legitimt" kunna trycka ner och tillintetgöra sina motståndare.

Det här är en slug och utstuderad strategi från din sida. Tror du inte att jag har genomskådat den för länge sen?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-28 kl. 12:28.
Citera
2023-03-28, 13:04
Medlem
Greenskys avatar
Angående grov psykisk o fysisk misshandel av det "klenare" könet ska man veta en sak: Misshandlartypen av rätt sort förvandlar kvinnan/tjejen till en viljelös robot som gör som han säger.

Säger han att jorden är platt till henne så vet hon att jorden är platt för annars får hon stryk och det vill hon ju inte ha.

Kontenta: Man kan få ett fruntimmer att säga vad som helst bara hon blir tillräckligt rädd och då tappar hon förståndet och gör som kvinnomisshandlaren säger.

Ni som bevittnat sånt i verkligheten (som jag gjort) förstår vad jag menar, tyvärr förmodligen vanligare än man tror.

Mycket möjligt att kvinnobox är anledningen till att detta fallet är olöst.

Hur är det nu med BW:s alibi? Är det kvinnobox?
Citera
2023-03-28, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Angående grov psykisk o fysisk misshandel av det "klenare" könet ska man veta en sak: Misshandlartypen av rätt sort förvandlar kvinnan/tjejen till en viljelös robot som gör som han säger.

Säger han att jorden är platt till henne så vet hon att jorden är platt för annars får hon stryk och det vill hon ju inte ha.

Kontenta: Man kan få ett fruntimmer att säga vad som helst bara hon blir tillräckligt rädd och då tappar hon förståndet och gör som kvinnomisshandlaren säger.

Ni som bevittnat sånt i verkligheten (som jag gjort) förstår vad jag menar, tyvärr förmodligen vanligare än man tror.

Så sant. Just så funkar det. Och hon är säkert pissrädd att få honom efter sig igen så hon tiger och lär ta med sig detta in i döden. Vem är hon? Någon borde snacka med henne! Om hon läser här så kan jag säga att han är en mes. Det är inte mer än rätt att du snackar om han gjort dig så illa. Du kunde varit Helena och det kan bli fler Helenor framöver. Du kan påverka utgången där. Du måste må skit. Att äntligen berätta kommer få dig må bättre.
Citera
2023-03-28, 13:50
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskylldig
Så sant. Just så funkar det. Och hon är säkert pissrädd att få honom efter sig igen så hon tiger och lär ta med sig detta in i döden. Vem är hon? Någon borde snacka med henne! Om hon läser här så kan jag säga att han är en mes. Det är inte mer än rätt att du snackar om han gjort dig så illa. Du kunde varit Helena och det kan bli fler Helenor framöver. Du kan påverka utgången där. Du måste må skit. Att äntligen berätta kommer få dig må bättre.

Du förstår inte, jag är en gubbe 50+ som sett det mesta som pratar efter vad jag sett IRL.

Nej, jag skulle aldrig kunnat vart Helena för jag hade slagit ihjäl fanskapet så fort han hade visat samma tendenser att ha ihjäl mig i så fall.

Vem f-n är du som skriver och hotar med fler Helenor?

Oj, jag tror jag skiter ner mig av rädsla.. Not! Idiot..
Citera
2023-03-28, 13:55
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Inte alls omöjligt, snarare mycket troligt med tanke på vad som framkommit om BW.
Skulle det visa sig att CrEr både är BW's alibi och väninnan som var hos UA är cirkeln sluten som Skvagg sa. Det skulle även förklara UA's märkliga beteende.

Är CrEr nyckeln till Helena-fallets lösning?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-28 kl. 14:00.
Citera
2023-03-28, 13:56
Medlem
Du försöker rädda en BW som
är förlorad sedan länge.

Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Logik är inte din starka gren, märker jag, det är väl därför du faller för dina och pudelns fantasier.

Det finns inget belägg för att BW kört på Bäckens fotbollsplan eller någon annan gräsplätt. Det enda belägg som finns är att han kört "fram och tebax" vid Bäckens fotbollsplan, som finns vid caféet.

Du försöker bara rädda en sjuk sak.
Citera
2023-03-28, 13:58
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Bäckens fotbollsplan belägen enligt kartan nedan, med röda pluppen ungefär i den imaginära mittcirkeln. Om det sedan är denna plan Pepparkakemannen åsyftar vet såklart inte jag även om jag misstänker så vara fallet.

https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v1.0/?e=430387&n=6508532&z=14&mapprofile=flygbild&backg round=2&boundaries=false&name=B%C3%A4ckens%20fotbo llsplan%20

Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen

Det jag vill komma till är det att jag efter kanske 2 veckor efter Helenas försvinnande blir med att hjälpa till att söka. Väl där vi Bäckens fotbollsplan, inte många hundra meter från den plats Helenas skor fanns, ser jag BW och två grabbar till, som är i färd med att lasta av en Yamaha crosshoj. BW har viss fått låna den för sökningen skull. Inget konstigt med det. Men vi andra frivilliga väntar på vad vi ska göra. BW startar hojjen o drar runt o fullgasar fram o tebaks hur mycket som helst, med världens flin. Han hade fantastiskt roligt. Sedan byter de o den andra kör runt men inte alls lika mycket. Detta har fastnat i mitt minne. BW var totalt obekymrad. Han hade bara kul med sina polare. Medans vi andra väntade på att få komma igång med att leta efter en ev. död person! Besynnerligt var det. Så till den grad att jag la ner saken o åkte hem!
Det lilla jag kände till om BW då var bara gott. En spontan tokrolig snubbe som jag fatta tycke för.
Men varför kommer du inte in o berättar för oss om ditt alibi? eller annat som du vet o kan hjälpa oss med? Andra har visat prov på stort mod, MRö har varit inne o skrivit mycket. Tom PU har varit inne. Tack för det PU! Trots mitt vittnesmål. Men jag tycker nog att blickarna borde mer riktas mot de som inte varit inne i tråden o rentvått sig. (eller har jag missat T.ex BW)

Jag har inte kommenterat detta för än nu : Judalands visning av vart Bäckens fotbollsplan ligger. Jag såg bara de målen också först där Pudelfrillan menade. Det bör ju då vara denna plan som menas vid Vandrarhemmet Bäcken. Pepparkakemannen säger att de gasade fram och tillbaka på denna plan då, antar jag. Planen måste alltså blivit uppkörd, kanske inte djupa spår i eftersom det antagligen var fortsatt torrt och inte hade kommit regn.

BWs ärende kanske då inte verkar ha att göra med att dölja eventuella hjulspår från den 14 juni nere vid Båthamnen eller vid den slingrande lilla "grusvägen" då. Det blir nog långsökt kanske ändå , men iden var bra att lyfta samt detta inlägg från Peppark. Detta förändrar ändå INGENTING vad gäller misstanken mot BW som GM. Det är ju heller inte så att vi måste kunna beslå BW med misstänkt verksamhet 24/7 från 1992 räknat och framåt, för att han skall kunna vara trovärdig som GM.

Men tar man denna incident och ser i ett annat perspektiv. Han och några andra hade anordnat detta sök och folk hade kommit dit och lagt ner sin tid. Vad händer ? Han struntar i det och kör hoj istället. Det är ju inte så att de är där för att se sin badutflykt inställd direkt.

BW som var så seriös bara för en vecka sen, släpper detta intresse då så plötsligt. Varför ? Var det bara teater innan ? Visste han att det ändå var meningslöst att leta på de ställen de hade kommit överens om ?
Bättre att ha kul med crossåkande än att gå runt och "fejkleta" ? Mycket hårda och tuffa frågor. Ja, men nödvändiga att ställa.
Senast redigerad av IB03 2023-03-28 kl. 14:11.
Citera
2023-03-28, 14:01
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Inte alls omöjligt i det här fallet, snarare mycket troligt med tanke på vad som framkommit om BW. Skulle det visa sig att CrEr både är BW's alibi och väninnan som var hos UA är cirkeln sluten som Skvagg sa.
Det skulle även förklara UA's märkliga beteende.

Är CrEr nyckeln till Helena-fallets lösning?

BW:s Alibi måste kollas, allt annat är uteslutet, tråden/fallet kommer inte röra sig framåt en endaste millimeter fram till dess.

Vi slösar bara bort vår tid här annars på menlöst trams!
Citera
2023-03-28, 14:16
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Jag har inte kommenterat detta för än nu : Judalands visning av vart Bäckens fotbollsplan ligger. Jag såg bara de målen också först där Pudelfrillan menade. Det bör ju då vara denna plan som menas vid Vandrarhemmet Bäcken. Pepparkakemannen säger att de gasade fram och tillbaka på denna plan då, antar jag. Planen måste alltså blivit uppkörd, kanske inte djupa spår i eftersom det antagligen var fortsatt torrt och inte hade kommit regn.

BWs ärende kanske då inte verkar ha att göra med att dölja eventuella hjulspår från den 14 juni nere vid Båthamnen eller vid den slingrande lilla "grusvägen" då. Det blir nog långsökt kanske ändå , men iden var bar att lyfta samt detta inlägg från Peppark. Detta förändrar ändå INGENTING vad gäller misstanken mot BW som GM. Det är ju heller inte så att vi måste kunna beslå BW med misstänkt verksamhet 24/7 från 1992 räknat och framåt, för att han skall kunna vara trovärdig som GM.

Men tar man denna incident och ser i ett annat perspektiv. Han och några andra hade anordnat detta sök och folk hade kommit dit och lagt ner sin tid. Vad händer ? Han struntar i det och kör hoj istället. Det är ju inte så att de är där för att se sin badutflykt inställd direkt.

BW som var så seriös bara för en vecka sen, släpper detta intresse då så plötsligt. Varför ? Var det bara teater innan ? Visste han att det ändå var meningslöst att leta på de ställen de hade kommit överens om ?
Bättre att ha kul med crossåkande än att gå runt och "fejkleta" ? Mycket hårda och tuffa frågor. Ja, men nödvändiga att ställa.

Det är ingen mening att spekulera vilken fotbollsplan som åsyftades eftersom endast Pepparkakemannen vet svaret.

Vidare är det omöjligt att 30 år senare "veta" om BW hade någon baktanke med buskörningen. Men om Pepparkakemannen menade fotbollsplanen närmast Helena's bostadsområde och hamnen ska man nog inte utesluta något, då är iakttagelsen intressant. Det här med Pepparkakemannens minne och när detta ska ha skett blir också högst osäkert eftersom det har gått nästan tre decennier sen han bevittnade händelsen.

Men som sagt, inget står och faller med detta. BW är huvudmisstänkt och inget kan ändra på den saken.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-28 kl. 14:24.
Citera
2023-03-28, 14:23
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
BW:s Alibi måste kollas, allt annat är uteslutet, tråden/fallet kommer inte röra sig framåt en endaste millimeter fram till dess.

Ja så är det givetvis. Vill man lösa det här och få ett avslut måste man börja med BW's alibi. Om det är med-gärningsmannen blir det knepigt men om BW's alibi är en kvinna finns det större möjligheter.
Citera
2023-03-28, 14:23
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03

BWs ärende kanske då inte verkar ha att göra med att dölja eventuella hjulspår från den 14 juni nere vid Båthamnen eller vid den slingrande lilla "grusvägen" då. Det blir nog långsökt kanske ändå , men iden var bra att lyfta samt detta inlägg från Peppark. Detta förändrar ändå INGENTING vad gäller misstanken mot BW som GM. Det är ju heller inte så att vi måste kunna beslå BW med misstänkt verksamhet 24/7 från 1992 räknat och framåt, för att han skall kunna vara trovärdig som GM.

Det finns inget i pepparkakemannens inlägg som säger att de körde på planen. Det är bara något som Pudelfrillan och Skvagg läser in i texten. Pepparkakemannens kritik rör att BW skulle vara glad inte att han skulle göra åverkan på en allmän (eller rent av privatägd?) fotbollsplan.

Om BW är inblandad så är det troligast att det är tillsammans med Shane. Tyvärr är Shanes bil inte identifierad i tråden, men den sägs vara brunorange, som kan leda tanken till Carinas första uppgift om en bronsfärgad bil. Tillsammans har Shane och BW de bilar som Carina + killarna på Hällristningsvägen rapporterat. Shanes bil skall ha varit en Rover, vilket möjligtvis kan förklara varför Carina inte såg en liknande bil när hon kördes runt.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2023-03-28 kl. 14:26.
Citera
2023-03-28, 14:30
Medlem
IB03s avatar
Citat:

Allt kring BW bör kollas ja. Håller med fullständigt. Jag skulle bli förvånad om inte en av GWs gubbar inte innehöll BW.

GW säger att det är två gamla kompisar som känner Helena väl. Att detta dråp/mord så hastigt händer och så nära hennes hem vid tätbebyggt område, betyder ju att denne GM måste ha ett hetsigt temperament som heter duga annars händer inte detta oplanerade brott överhuvudtaget. En personlighet som är beredd att ta stora risker. Måste tidigare haft ett våldskapital, även särskilt mot kvinnor. Hade mycket stor lokalkännedom där Helena bodde.

Om vi tar då dem som kände Helena väl, hur många kan det ha varit egentligen som även ovanstående stämmer in på ? Denna GM bör också veta när Helenas hemgång skulle äga rum. Han måste ju kunna pricka in den. Han bör alltså ha mött Helena utanför Stadt annars blir allt väldigt slumpmässig och märkligare när sträckan hem inte är så överdrivet lång ändå.

Ja, vi har ju BW från startpunkten på denna hemgång utanför Stadt. Han vet ju då exakt från denna stund i all fall vart hon är och åt vilket håll hon ska. Hur många andra alternativ finns det att tillgå än BW ?
Senast redigerad av IB03 2023-03-28 kl. 14:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in