2023-03-28, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja och för M svarar blixtsnabbt med tummen upp på J s meddelanden, är i donkendriven nu.

Hade M sovit och ovetandes hade J s sms t varit betydligt utförligare och svaret hade förmodligen varit något annat än en tumme upp.
Precis! JJ ville nog få allibi hon trodde hon var smart. Det hade funkat om dom lämnat tt: s telefonn utanför lägenheten på något vänster och MH hade följt till donken. Tur dom var osmarta. Men dom var nog lite omskakade iaf och klantare sig. Tror att hade dom inte varit till donken. Hade risken varit att dom blivit upptäckta i trappen istället. Om dom hade gått ut då. För då hade grannarna nog inte lagt sig. Att dom inte blev upptäckta är ju så konstigt. Vilket skräck som granne om man upptäckt att någon kommer ner med kropp i trappen. 😨
Citera
2023-03-28, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulKnoxPortion
Nej, jag vet att ungdomsrabatten är borttagen, men åldern tar de hänsyn till ändå. Se bara på alla gängskjutningar och straffen som delas ut där.

Hur många straff har gets ut efter lagändringen och brottet skedde efter det?
Citera
2023-03-28, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Med i beaktan borde också vara tidigare mordbränder, mordförsök, hot, hattexter, våld osv osv samt mordet bestialiska karaktär.
Hon är inte dömd (än) för några mordbränder eller mordförsök, så det kan du glömma att de ska ta hänsyn till, såvida hon nu inte döms för dessa i denna rättegång. Sen vet jag inte om jag håller med dig om att mordet har en bestialisk karaktär, men det är väl subjektivt antar jag. Efter att ha följt och läst om en stor mängd mord, både nationella och internationella genom åren, så är en strypning inte så värst bestialiskt imo. Men det var ju J som genomförde det, så att du tycker att det är det värsta mordet i svensk historia är ju inte så konstigt.

Ett exempel på mord som jag anser vara mer bestialiskt är nyårsmordet i Sundsvall. Finns här på fb såklart.

Ifrån Aftonbladet:
"Åsa, 53, och Carina Askeroth, 52, firade in det nya året i guldhattar.
Några timmar senare hittades Åsa mördad med 143 knivhugg. "
Citera
2023-03-28, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Hur många straff har gets ut efter lagändringen och brottet skedde efter det?
Det har jag ingen uppgift om.
Citera
2023-03-28, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FMR
Ingen rättegång idag förutom att det ryktas om att JJ och MH bett om att få förhör idag.

Var kommer den infon ifrån?
Citera
2023-03-28, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sufend
Kan MH dömas till medhjälp om åklagaren inte har garderat sig med det i åtalet?
Där sa du något, tänkte nog inte på det. Men om det blir så som jag tror, att MH inte döms för mord, så kommer nog åklagaren att överklaga och då gardera sig med det i hovrätten. Men som sagt, jag spekulerar ju nu bara.
Citera
Medlem
Snubchurps avatar
Det kommer bli milda straff som vanligt. Ni måste hela tiden tänka på att det är Sverige vi befinner oss i. Fattar inte att fler inte lär sig.

Hellre belöna än straffa gärningsmannen är det man strävar efter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sufend
Var kommer den infon ifrån?
några sidor bak. Skrevs om det igår kväll. Minns inte vad användaren hette.
Citera
2023-03-28, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Du får inte rabatt för åldern (18+) längre. Men ostraffad? När det gäller kvinnor och brott så finns två skillnader jmf emot män. Kvinnor brukar få mildare straff än män MEN det finns undantag och grova våldsbrott är en av dem. Då riskerar kvinnor dömas hårdare. Så såg statistiken ut tidigare. Vet inte hur det ser ut nu.

Jag tror att lagen blivit strängare och man nu säger att livstid ska utdömas i större utsträckning för mord. Inte alltför länge sedan dömdes en 18 årig kille till livstid (ostraffad innan)
Citera
2023-03-28, 10:30
Medlem
Braxarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Kikade på bilderna på gården.
Hade hennes pappa ett par gamla volvobilar däri? Nästan helt 100% på att det är där antingen MOS (Motorblog of Sweden) eller Biltokig besöker och kikar på bilarna i ett klipp för ett år sedan kanske. Det var utanför vetlanda.
Satt och letade efter klippet men hittade det inte.

Detta hade varit extremt intressant ifall det var så, kan också leta igenom och se ifall jag kan hitta något. Men risken finns att de kanske tagit bort klippet på grund av allt detta i så fall.
Citera
2023-03-28, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FMR
Precis! JJ ville nog få allibi hon trodde hon var smart. Det hade funkat om dom lämnat tt: s telefonn utanför lägenheten på något vänster och MH hade följt till donken. Tur dom var osmarta. Men dom var nog lite omskakade iaf och klantare sig. Tror att hade dom inte varit till donken. Hade risken varit att dom blivit upptäckta i trappen istället. Om dom hade gått ut då. För då hade grannarna nog inte lagt sig. Att dom inte blev upptäckta är ju så konstigt. Vilket skräck som granne om man upptäckt att någon kommer ner med kropp i trappen. 😨

Tror också hon ville skaffa sig alibi. Helt klart hade dom en väldans tur att som inte blev upptäckta redan på natten. Det där med telefonernas spårbarhet verkar dom vara ovetandes om. Det var cykeln som var prio ett att få bort innan kroppen.

Varför en del verkar tro på M s historia har nog att göra med att hon ljuger inte som en normal människa. Hon är lite korkad och ljuger om saker hon inte behöver ljuga om, vilken kan uppfattas som hon är ärlig.

Hon har liksom inte riktigt koll på vad som är värt att ljuga om och inte. Lite som ett barn med choklad runt hela munnen som påstår att dom inte ätit choklad.
Citera
2023-03-28, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulKnoxPortion
Jag tror inte att MH döms för grovt griftefridsbrott. Hon var inte med och eldade, bland annat var hon inte med dagen efter då JJ körde ut dit och tuttade på igen. Däremot åker hon på griftefrid såklart. (antar jag)

Mina chansningar:
JJ - Mord, Grovt griftefridsbrott = 18 år (duckar livstid pga åldern och att hon inte tidigare är dömd)
MH - Medhjälp till mord, griftefridsbrott = 6 år

Rena chansningar förstås.

MH är åtalade för mord samt grovt gravfridsbrott och det är det enda hon kan bli dömd för i nuläget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in