2023-03-28, 08:34
Medlem
Muppetys avatar
Jag har ett problem, jag vill fästa mitt värdeskåp med expanderbultar i betongväggen. Jag lånade hem en slagborrmaskin men kom bara några centimeter in i betongen o sen var borret fördärvat. Jag köpte betongborr o tänkte göra ett nytt försök, nu med en borrhammare.

Jag har hittat en borrhammare på loppmarknad, en gigantisk grej, nästan som en stor tryckluftsborr, som jag tänkte köpa idag. (Pris ca 200-400 kr). Den är i ganska skruttigt skick, men bara den funkar i.a.f.

För jag vet när vaktmästaren var här o satte upp brandvarnare, han hade en borrhammare som han borrade hål i taket med en arm. Så det verkar ju vara lösningen?

Jag kan återkomma med foton på den i eftermiddag när jag varit o köpt den.

Men så länge, vad ska man tänka på när man borrhamrar? Blir Biltemas "Concrete Drill Set"; https://i.imgur.com/LKhWZxN.jpg bra? Är det bara att köra på med borrhammaren eller är det nått annat man bör tänka på?

Jag behöver den bara till att fästa skåpet, sen tänkte jag renovera den o sälja dyrare.
Citera
2023-03-28, 08:50
Medlem
garm76s avatar
Det är bättre att låna slagborren igen och köp en kvalitetsborr, Hilti tex. Och tryck inte hårt när du borrar utan låt borren nöta på så borrar du igenom armering utan att borren blir varm och förstörd.
Citera
2023-03-28, 09:01
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Blir Biltemas "Concrete Drill Set"; https://i.imgur.com/LKhWZxN.jpg bra? Är det bara att köra på med borrhammaren eller är det nått annat man bör tänka på?

Det där är inget borrset för en borrhammare. Det är för slagborr, så det ska du inte ha.

Borrhammare har normalt SDS-fäste och håller du dig till Biltema är det typ det här du ska ha:

https://www.biltema.se/verktyg/borr/betongborr/betongborrsats-sds-6-st-2000044714?gclid=CjwKCAjw_YShBhAiEiwAMomsEAWyKvkeX t8bFBpTPfzLBm2O9EF9Y221B0Q 3-joCt6Oo4lQ7pKRHBxoCqWQQAvD_BwE

Ska du ändå lägga 400 på en borrhammare du inte ens verkar veta vad den har för fäste kan du ju lika gärna lägga 700 på en ny som är anpassad för ändamålet. Finns på Jula och andra gubbdagis och duger gott för att borra ett par hål.
Citera
2023-03-28, 09:04
Medlem
yz44s avatar
Om du inte har fortsatt användning för borrhammare kan det vara en god ide att i stället hyra.
Citera
2023-03-28, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det där är inget borrset för en borrhammare. Det är för slagborr, så det ska du inte ha.

Borrhammare har normalt SDS-fäste och håller du dig till Biltema är det typ det här du ska ha:

https://www.biltema.se/verktyg/borr/betongborr/betongborrsats-sds-6-st-2000044714?gclid=CjwKCAjw_YShBhAiEiwAMomsEAWyKvkeX t8bFBpTPfzLBm2O9EF9Y221B0Q 3-joCt6Oo4lQ7pKRHBxoCqWQQAvD_BwE

Ska du ändå lägga 400 på en borrhammare du inte ens verkar veta vad den har för fäste kan du ju lika gärna lägga 700 på en ny som är anpassad för ändamålet. Finns på Jula och andra gubbdagis och duger gott för att borra ett par hål.

Är det så nomenklaturen är? Borrhammare har SDS-fäste och "riktigt" slag.
Slagborr har "vanlig" chuck och ja slaget är bara något som vibrerar lite när den vrider sig eller hur det funkar.
Citera
2023-03-28, 09:13
Medlem
Muppetys avatar
Ok, tackar för svar...

Blir till att kolla lite mer på den först o avgöra om den är värd priset, samt se vilken typ av fäste det är. Att hyra en har jag inte ens tänkt på...?
Citera
2023-03-28, 09:30
Medlem
Kan rekommendera Lidls Parkside om du ska köpa ny.
Citera
2023-03-28, 09:30
Medlem
Har du en tillräckligt vass betongborr typ hilti kan du använda den i en vanlig borrmaskin. Det går har själv gjort det men det blir en ny borr per hål i betongen och du får trycka som satan.
Citera
2023-03-28, 11:07
Medlem
JdeKoofs avatar
Nej ska man göra hål i hård betongvägg duger inte vanlig slagborrmaskin.
En borrhammare gör jobbet på sekunder.

Jag har en Bosch nånting som inköptes för några år sen på Jula för 799:- och den fixar biffen varje gång. En slagborr bara nöter lite i väggen eller brinner upp.
Citera
2023-03-28, 11:43
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ok, tackar för svar...

Blir till att kolla lite mer på den först o avgöra om den är värd priset, samt se vilken typ av fäste det är. Att hyra en har jag inte ens tänkt på...?
Om du tittar på en gigantisk kanske den blir jobbig att hålla? Jag har en Bosch med uppladdningsbart batteri. Mycket bra investering.
Citera
2023-03-28, 11:49
Medlem
Köpte Julas billigaste borrhammare och den har funkat kanon under flera år, och går inte att jämföra med en slagborr.
Citera
2023-03-28, 12:43
Medlem
Citat:
Jag har ett problem, jag vill fästa mitt värdeskåp med expanderbultar i betongväggen. Jag lånade hem en slagborrmaskin men kom bara några centimeter in i betongen o sen var borret fördärvat. Jag köpte betongborr o tänkte göra ett nytt försök, nu med en borrhammare.

Jag har hittat en borrhammare på loppmarknad, en gigantisk grej, nästan som en stor tryckluftsborr, som jag tänkte köpa idag. (Pris ca 200-400 kr). Den är i ganska skruttigt skick, men bara den funkar i.a.f.

För jag vet när vaktmästaren var här o satte upp brandvarnare, han hade en borrhammare som han borrade hål i taket med en arm. Så det verkar ju vara lösningen?

Jag kan återkomma med foton på den i eftermiddag när jag varit o köpt den.

Men så länge, vad ska man tänka på när man borrhamrar? Blir Biltemas "Concrete Drill Set"; https://i.imgur.com/LKhWZxN.jpg bra? Är det bara att köra på med borrhammaren eller är det nått annat man bör tänka på?

Jag behöver den bara till att fästa skåpet, sen tänkte jag renovera den o sälja dyrare.
Det är skillnad på borrhammare och slagborr. Det du ska ha är en borrhammare med SDS-fäste (kräver speciella borr). Du behöver inte köpa något fint märke om du inte ska borra professionellt. Jula brukar ha rätt bra erbjudande på verktyg som är helt ok. De har garanterat SDS-borrset till bra pris också.

Men du kom alltså in några centimeter? Kolla noga så att du inte borrar in i någonting annat än betongen. Du vill inte borra i en kabelkanal eller ett rör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in