2023-03-28, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdaniels77
Johanna ja, har sagt att de planerade att misshandla T på vägen hem. (Hur man nu vill erkänna det när man inte behöver?)
Dock har Maja inte sagt det en enda gång. Det där har nog bara skett i Js huvud. Extremt korkat att prata om sig själv som våldsbenägen i en mord utredning!

Ja verkligen. Den enda anledning jag kan se till att hon gör det ändå är att det finns så mycket emot henne så hon åtminstone erkänner misshandel eftersom det blir svårt för henne att neka helt till att ha skadat Tove.
Om hon då erkänner det ”mildaste” hon kan tänka ut så vill hon väl att det ska verka som om hon är ärlig och det stannar vid misshandel
Citera
2023-03-28, 00:40
Medlem
Citat:
Johanna tog ett rent lakan ur en låda till Tove. Säger hon i förhör. Sängen var obäddad och det låg en massa grejor på den! Så mycket grejor tycker jag, när jag sett bilder, att det måste varit extremt obekvämt för Maja att ligga där!

Ok! M låg på den vid 05 efter dumpningen uppgav både M och J. Och polisen hittade granbarr där. Hon måste varit väldigt trött då hon fixade att det var obekvämt.
Citera
2023-03-28, 00:41
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Permastampe
Absolut, det är vanligt att man vid ett förhör som avviker ber rätten att man får läsa ur FUP:en och då följer rätten med i densamma.
Huruvida de de tittar på inspelningar under överläggning vet jag ej, men det är inte förbjudet.

Ok, tack för svar!

Citat:
Ursprungligen postat av ollontuggaren
Hoppas nu att båda får kännbara straff och inte bara åker på brott mot griftefrid. Jag har hängt med sporadiskt och skummat igenom FUP:en och det är en sak som jag inte förstår. Tove var uppenbarligen rädd för tjejerna, så pass rädd att hon skriver till sin pojkvän att hon är rädd, att dom väntar på henne utanför osv. Hur kan det då komma sig att hon följer med dessa två tjejer hem till en av dom?

Försöker verkligen inte skuldbelägga Tove, men är nyfiken på om det har kommit fram varför hon följde med(till synes frivilligt)?

Jag såg att du redan fått svar....

Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Det är mycket beklagligt att så få försöker förstå sig på Maja. Du är en av dessa få.

Maja beskrivs oerhört bra av coachen på Comeback (PH), start sid 891 i aktbilaga 153. Hans beskrivning används senare av polisen i förhören och det är därför de kommer någon vart med Maja. Han säger bland annat "Hon uppfattar nog inte att hon själv ljuger ...". Detta är typiskt! Maja presenterar SIN sanning och var den kommer ifrån behöver inte vara verkligheten. Han påtalar också hur Maja stänger ned vid press och detta uppvisar Maja tydligt i sin redogörelse för natten. Allt detta sovande är hennes sätt att säga att hon stängde ned och avskärmade sig från verkligheten.

Innan alla fanatiker kastar sig över tangenterna vill jag ha sagt: Jag anser att Maja har varit tillräckligt delaktig och skall dömas för sina brott med samma rubricering som Johanna. Dock borde Maja få ett tidsbegränsat straff och Johanna självklart livstid!

Jag håller med dig!

Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Ja jag kmr inte ihåg exat allt vad han sade men han verkade sympatisk JJs raka motsats hårt arbetande på gården osv... medans JJ mest lalla på och lekte prinsessa på ärten... fick iafall ett bra intryck utav honom... han försökte inte skönmåla JJ heller.

Ja, han verkar sympatisk, verkar tycka att syrran är jobbig.

Citat:
Ursprungligen postat av Annabelle76
Apropå att hon säger att Tove var iskall.
Var inte det när de fortfarande var i lägenheten..?
Enligt min erfarenhet blir man inte kall så fort.
Jag kom till min mormor två timmar efter att hon dött och hon var inte kall då..
Bara en fundering.

Jaa, jag har också funderat på det och den enda eventuella förklaring till det (om MHs beskrivning är riktig, att TT kändes "kall") skulle kunna vara att TT hade "förvarats" i ett kallt förråd.......men känns inte riktigt rimligt.
Kanske fick hon bara den känslan för att lik "brukar vara kalla" på film och så......
Citera
2023-03-28, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det finns väl egentligen ingenting som talar EMOT en tredje gärningsman.

Problemet, för MHs försvar, är snarare att det inte finns så mycket som talar FÖR en tredje gärningsman.

Åklagarens problem är just att det inte finns något som talar emot.

Det är ganska mycket som talar mot en tredje gärningsman.

Vi vet att MH och JJ alltid hängde tillsammans.

Vi vet att just TT, MH och JJ hade bråkat.

Vi vet att MH, JJ och TT hade sällskap hem till JJ:s lägenhet från Nöjet.

Vi vet att MH och JJ sågs dagen efter hänga tillsammans i en bil. Ingen tredje person med där.

Både JJ och MH har lämnat vittnesmål som ändrat sig markant under resans gång, men aldrig utan att en tredje gärningsman har nämnts.

Det finns ingen teknisk bevisning som indikerar att en tredje gärningsman har varit med. Det talar mot att en sådan skulle ha varit med.

Allt talar därmed mot en tredje vän som dyker upp helt sonika hemma hos JJ mitt i natten, deltar i ett mord och som det inte har dykt upp minsta spår efter.

Skulle det då vara någon annan än tredje vän som är en tredje gärningsman? Återigen talar hela kvällen, inklusive vittnesmål från vakter, TT:s pojkvän, bilder från övervakningskameror mot en tredje gärningsman. Det talar mot en sådan eftersom vi vet att JJ varit självständigt mord- och hämndlysten mot TT, att eventuell involvering av en tredje gärningsman antingen som torped eller som annan hämndlysten person rimligen hade lett till någon typ av teknisk spår (mobiltelefonsamtal, DNA etc). Det finns dock inga mobilsamtal, meddelanden eller annat vare sig före, under eller efter gärningen som ens antyder att någon sådan skulle vara involverad. Det talar mot en sådan teori. Så även risken med att involvera en tredje gärningsman.

Om det skulle funnits en tredje gärningsman så är det otroligt osannolikt att både JJ och TT skulle lyckats ha hållit vederbörande bort från såväl sina initiala som samtliga sina senare vittnesmål.
Citera
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenixcomp
Har också varit inne lite på den teorin. Tove blir mördad medan MH sover och JJ tänker ett hon löser det själv. Hon får sedermera väcka MH för att hon helt enkelt inte fixar det.
En till som är inne på den teorin, bra för jag finner den långt ifrån orimlig.

Reagerade på att M:s försvarare uttalat sig om hälsoappen och att någon annan skulle ha kunnat använda M:s mobil. Det rör sig om två tider där M själv säger att hon hämtade sin mobil i sängen. Andra gången hälsoappen registrerar steg är 02:43, alltså förenlig med övriga uppgifter i förhöret runt den tiden.
Försvararen har dålig koll helt enkelt. De registrerade tiderna kan sättas in i ett sammanhang som faktiskt skulle kunna vara till M:s fördel.

"Eh, och jag går och, ja jag går och hämtar mobilen som ligger kvar i sängen, eh, och då skriver Johanna ett sms, eh, jag var alltså på toan då och Johanna skriver ett sms liksom att ja jag är på Donken nu och jag skickar liksom en tumme upp och sen så kommer ju Johanna tillbaka. Eh, vi sätter oss i köket och jag. Eh, alltså jag slumrar till lite och är yr och så där när jag äter och ja efter jag har käkat burgaren och så så går jag och lägger mig igen."

Appen registreras 48 steg vilket kan motsvara säng-badrum-kök-säng.
02:19 registreras 33 steg: säng-badrum-säng.

Jag har nyss testat med egen hälsoapp genom att uppskatta ungefärligt antal m.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Efter dina inlägg är det helt omöjligt för mig att bli pinsam

Vad du anser om vad som står i FUP, har ingenting att göra med vad åklagaren och resten av världen anser. Om du inte hade sådant tunnelseende för dina egna ideer, så hade du känt till följande.

Åklagarens egna ord

https://omni.se/aklagaren-om-toves-dod-motivet-ar-inte-viktigt/a/8JX2Qx

Men snälla, jag pratar om själva förundersökningen. I den undersöker de visst tänkbara motiv. Men jag förstår att du inte hänger med eftersom du inte har läst den.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
M har ju legat i sängen utan lakan efter att Toves kroppen dumpats.

Det kanske inte var bäddat med lakan innan Tove bragdes om livet.
JJ verkade bo och sova hemma hos sin mor mestadels.

Sen var ju ett av inköpen på Dollar store ett vitt lakan som JJ köpte på Söndagen.

Jag hade inte koll på att det var obäddat.
Citera
2023-03-28, 00:44
Avslutad
Citat:
Det finns ju mer än ett alternativ faktiskt. Vad som hänt i lägenheten har vi faktiskt en ”ganska” klar bild över idag. Fattas några pusselbitar! Hoppas Maja kan göra en vändning och fylla i dem!
Man kan alltid hoppas med jag misstänker tyvärr att hon kommer hålla fast vid sin sovande-historia för att komma undan. Jag tror hon är rätt slug, van att ljuga. Hon försöker måla upp en bild att hon är livrädd för JJ. Den är överdriven det är fel av hennes taktik.
Citera
2023-03-28, 00:46
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Kanske ointressant för många, och hoppas inte jag missat om någon frågat men var domaren man eller kvinna? Och vad har nämndemännen för kön?

Domaren/rättens ordförande, någon skrev att han var åklagare i Bobby-fallet......när det begav sig.

Nämndemännen har ingen kommenterat ännu.
Citera
2023-03-28, 00:47
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Jag tänkte också på det tidigare. Men JJs säng saknade ett lakan när polisen kom. Och det var troligtvis det som användes för att flytta kroppen. Om MH var i sängen så låg hon väl på det? Så vad skulle då JJ flytta kroppen med?
F: "Ja. När du, eh, låg här i Johanna säng, hur var det i sängen? Jag tänker lakan, kudde, täcken, sånt eller andra prylar?"
M: "Eh, nej men det var obäddat, alltså inget lakan, inga påslakan på kudde och täcke och sen så stod det ju, eh, korgar eller lådor på sängen med, eh, ja tvättmedel och jag vet inte, ja så."
Citera
2023-03-28, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Tove var en fotbollstjej och jag tvivlar på att hon var otränad. Men hamnar man i ett sånt underläge med en galning sittandes gränsle över en, ja det var kört. Hon sparkade och försökte men Johann fick som hon ville.

Varje gång jag ser Johannas ansikte i fup:en (den som togs när hon anhölls) vet ni vad jag tänker då?

Hoppas jag har rätt och hon hade något över ansiktet så hon slapp se det där. Helt jävla vidrigt måste det ha varit.

Stackars Tove, fy jag blir så ledsen!
Ja det är sorgligt..

Tove hade inte tränat fotboll på ett år.
Citera
2023-03-28, 00:52
Medlem
På tal om DNA och blodspår etc....

Toves cykelsadel visade DNA från 2 kvinnor, den ena är Johanna den andra är Okänd 3.

Cykellåset fram visade DNA från en man benämns Okända 4.
( har lagts in i spårregistret )

I badrummet en blodfläck på väggen vid vattenkopplingen handfatet kom från en man benämns Okänd 1.

DNA från testade dricksglas visade att det kom från en kvinna benämns Okänd 2, även från en man benämns Okänd 3.

Man har testat mot inlämnade dna-prover men ej fått träffar på någon av dessa personer.

Allt detta går att läsa i aktbilaga 156 börjar på sidan 134.

Finns fler gjorda tester där dom ej kunnat koppla till någon person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in