2023-03-27, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JulietteHas
Det försvaret vill med spyan är att säga att det JJ gjorde inte höll på länge nog för att döda någon utan hon kvävdes vilket JJ inte kunde gissa sig till skulle hända, mao var det dråp eller vållande. De vill ändra rubriceringen och få mildare straff
Även om hon spytt så har hon strypts till döds, alltså uppsåtet var ju att mörda sen hur hon dog medans hon blev ihjälstrypt spelar väl ingen roll.

Det är som att jag skulle knivhugga någon i hjärtat sen så ramlar personen ner i en å och drunknar så är det inte mord för personen drunknade i ån innan mitt knivhugg dödade personen.
Det är ju helt befängt.

Kan omöjligt vara så enkelt att kringgå mord, man kan alltså övermanna någon och köra ner något i halsen på personen tills denne spyr sen hålla för mun och näsa så de drunknar i spyan och då är det helt plötsligt inte mord.
Senast redigerad av Kebabfrulle 2023-03-27 kl. 19:24.
Citera
2023-03-27, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Jag tycker både Expressen, Aftonbladet och SVT har dåliga direktrapporteringar från rättegången!
Brukar det inte vara bättre än så här?
Har för mig att de brukar skriva ”x frågar” ”Y svarar” så man kan förstå kommunikationen på plats. Nån vet en bättre mediakanal som rapporterar mer detaljerat?

Är det ingen här från FB-tråden som är på plats och skriva något mer?!
ja då var det inte bara jag som reagerade på det. Bra dock att expressen hade med bilder.
Citera
2023-03-27, 19:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Haha, vi länkade samtidigt.

Ja, det går jäkligt fort. Tänk dig då hur enkelt det kan vara om du sitter ovanpå bröstet och bara använder händerna mot halsen.
Du dör inte av 10 sek syrebrist, har du heller inte dragit ned matrester i lungorna så har du inte kvävts av några spyor när du varit medvetslös.
Citera
2023-03-27, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag kan ha fel för mig, men är tämligen övertygad om att det är åklagaren som har bevisbördan.

Jag känner samma övertygelse, det var det jag avsåg med:

”Åkl primära uppgift är väl att styrka sitt åtal/leda gärningsbeskrivningen i bevis..”.
Citera
2023-03-27, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Asså, återigen spårar denna tråden totalt med en massa puckon som varken läst fup eller har en grundläggande förståelse för förutsättningarna vid mordet. Ska vi verkligen sitta och läsa sida upp och sida ner med idioter som gissar hur JJ dog?
alltså vad menar du? Mjudelssdskorna tas upp under obduktionen. Det JJ säger om strypningen är i förhör. Jag har läst fupen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Någon FL har läst/tolkat protokollet fel. Det kan vara orsak till förvirringen. Kanske Sangborn också tagit fasta på den felaktigheten?
ja precis
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbaa
Exakt,

Tror på att dom kommer lindrigt undan med tanke på utfallet hur hon dog, och bevisningen för själv ”mordet”

Troligen klarar dom båda sig med ganska låga straff tyvärr. Är min personliga åsikt med tanken på bevisningen. Sen är ju hela grejen bara förfärlig men ja.
Vaddå, tyvärr? Domen kommer överklagas oavsett och lallarna som dömer i tinget skapar bara en longör. Tills det går upp i hovrätten sitter de i finkan med en förhoppningsvis fullkomligt okontrollerbar ångest över att de aldrig får leva i frihet mer.
Citera
2023-03-27, 19:23
Medlem
Sedan är ju frågan om de 10 sekunderna. Hur är tidsuppfattningen i en så pass stressad situation som en pågående misshandel/bråk. De 10 sekunderna kan ju varit allt mellan 5 sekunder och 5 minuter, lägg sedan till att MGM lär ha dragit av redogör med tid för att komma undan
Citera
2023-03-27, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Även om hon spytt så har hon strypts till döds, alltså uppsåtet var ju att mörda sen hur hon dog spelar väl ingen roll.

Det är som att jag skulle knivhugga någon i hjärtat sen så ramlar personen ner i en å och drunknar så är det inte mord för personen drunknade i ån innan mitt knivhugg dödade personen.
Det är ju helt befängt.

Ja men låt säga att du på ytan skär någon med kniv på ett sätt som inte kan orsaka död. Sen råkar du samtidigt stöta till personen så den ramlar i ån och drunknar. Då har du vållande och inte mord. Om det du gjort med flit inte kan orsaka död men personen dör av något du gjort omedvetet. Blir skillnad i påföljden
Citera
2023-03-27, 19:25
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Asså, återigen spårar denna tråden totalt med en massa puckon som varken läst fup eller har en grundläggande förståelse för förutsättningarna vid mordet. Ska vi verkligen sitta och läsa sida upp och sida ner med idioter som gissar hur JJ dog?

TT dog!

Redigera tack

Du skriver fel precis om jag gör... ibland...
Citera
2023-03-27, 19:26
Medlem
Turbaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Vaddå, tyvärr? Domen kommer överklagas oavsett och lallarna som dömer i tinget skapar bara en longör. Tills det går upp i hovrätten sitter de i finkan med en förhoppningsvis fullkomligt okontrollerbar ångest över att de aldrig får leva i frihet mer.

Vilken värld lever du i?
Här har dom begått brott i Sverige, och bevisningen är knapp så sluta tro på väsen.

Blir ingen livstid för någon av dom 2 förövarna i det här fallet.
Citera
2023-03-27, 19:26
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Jag känner samma övertygelse, det var det jag avsåg med:

”Åkl primära uppgift är väl att styrka sitt åtal/leda gärningsbeskrivningen i bevis..”.
Ok. Då missuppfattade jag dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in