2023-03-27, 19:10
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FMR
dock vill jag minnas att en förhörs ledare sa något om spår av kräk i lungorna en ärta och majs. Det var under förhör med MH. Och vet att jag reagerade på det då jag inte uppfattade det i obduktions protokollet. Jag kan såklart minnas fel. Blir så smått och svårt läsa fup på telefonen.
Någon FL har läst/tolkat protokollet fel. Det kan vara orsak till förvirringen. Kanske Sangborn också tagit fasta på den felaktigheten?
Citera
2023-03-27, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Förstår inte varför advokaterna hakat upp sig på spyan.
Måste väl vara normalt att spy om nån sätter hela sin tyngd på ens mage, bröst och samtidigt stryper ihjäl en?

Hade jag varit full och mätt som fan som du säger i ditt inlägg så är jag rätt säker på att jag hade spytt om någon som väger mycket mer än mig lägger hela tyngden på min mage och på mitt bröst och dessutom stryper ihjäl mig så jag har världens panik.

Det försvaret vill med spyan är att säga att det JJ gjorde inte höll på länge nog för att döda någon utan hon kvävdes vilket JJ inte kunde gissa sig till skulle hända, mao var det dråp eller vållande. De vill ändra rubriceringen och få mildare straff
Citera
2023-03-27, 19:12
Medlem
Turbaas avatar
Här kan man se lite mer om vad som händer vid strypning,

Tydligen är det inte så vanligt med täcken på det yttre.

https://godoymedical.net/physical-signssymptoms-strangulation/
Citera
2023-03-27, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbaa
Obduktionen visa bara att hon dött av andnöd.
Men inga märken på angrepp mot halsen.
Lika så att något borde ju brista men som sagt hela döds förloppet är konstigt.

TT hade märken av tummar på halsen!
Citera
Medlem
Rättsläkarna kommer väl vittna? Det var inte idag? Här vill man ju höra mer hur dom resonerar och vilka möjligheter som finns för att uppstötningar kan orsakat kvävning. JJ är ju så korkad så det lär ju inte hon fattat vad som kan hända om man sätter sej på någons buk/bröstkorg
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Gillar Hannah han är rak ingen tvekan han verkar rätt säker på sin och åklagarens sak!

https://www.expressen.se/tv/nyheter/malsagarbitradet-det-ar-strypning-punkt/
Ja håller med han är jätte proffsig! Och sen bra att han fokuserar även på MH delaktighet! Som han säger skadorna och händelseförloppet tyder på att man varit två över henne att ha tt i den kontrollen över henne. När JJ manuellt stryper henne.
Citera
2023-03-27, 19:16
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaraK.E.
Borde inte spela nån roll det som Clea tjafsar om. Allt är ju ändå orsakat av de åtalade. Finns inget "råkat" när hon sätter sig på Tove och styper henne oavsett om uppkastningarna bidragit. Är lite som att en mördare skulle hugga med en kniv och sen är det inte kniven som mördat utan det är blodförlusten som är orsaken.. ja men blodet hade ju inte lämnat kroppen om det inte var för kniven.
Men det är typiskt med såna här personer som J att de förvirrar och skapar konstiga diskussioner som tar fokus från det viktiga.
I fallet med Beata som mördades av sin ex-man kunde man inte fastställa dödsorsaken. Hon blev både strypt med rem och huggen i halsen ända in till kotorna, men det gick inte att avgöra i vilken ordning. Det var ett hiskeligt rabalder runt det.
Citera
Medlem
Turbaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JulietteHas
Det försvaret vill med spyan är att säga att det JJ gjorde inte höll på länge nog för att döda någon utan hon kvävdes vilket JJ inte kunde gissa sig till skulle hända, mao var det dråp eller vållande. De vill ändra rubriceringen och få mildare straff

Exakt,

Tror på att dom kommer lindrigt undan med tanke på utfallet hur hon dog, och bevisningen för själv ”mordet”

Troligen klarar dom båda sig med ganska låga straff tyvärr. Är min personliga åsikt med tanken på bevisningen. Sen är ju hela grejen bara förfärlig men ja.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Det här har jag missat i FUP:

SR:

"Nu går Andreas Hannah in på webbsökningarna i 20-åringens telefon, bland annat "mörda någon diskret". Enligt IT-forensikerna har hon (eller den som använt telefonen) också varit inne på en sida där det står "att elda upp någon dödar DNA"."
Citera
2023-03-27, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Kollat upp.
Från FUP: Den högra ögonregionen är oskadd. Inga punktformade eller andra blödningar ses.

Alltså inga skador på tungbenet och inga karakteristiska blödningar i det oskadade ögat.

Från protokollet

”I det aktuella fallet bedöms kvävningsmekanismen i första hand ha utgjorts av direkt tryck på tungbenet, sköldbrosket och halsartärer, vilket kan förklara avsaknad av punktformade blödningar. Avsaknad av skador på tungbenet och sköldbrosket kan förklaras av strukturens uttalade elasticitet”

Känns som det ändå finns en kil här, vilket advokaten uppmärksammat. Hon använder fraser som ”kan förklaras” men framgår inte hur säker man är på förklaringen. Återstår att se hur rättsläkaren förklarar det i förhör.
Citera
2023-03-27, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Från protokollet

”I det aktuella fallet bedöms kvävningsmekanismen i första hand ha utgjorts av direkt tryck på tungbenet, sköldbrosket och halsartärer, vilket kan förklara avsaknad av punktformade blödningar. Avsaknad av skador på tungbenet och sköldbrosket kan förklaras av strukturens uttalade elasticitet”

Känns som det ändå finns en kil här, vilket advokaten uppmärksammat. Hon använder fraser som ”kan förklaras” men framgår inte hur säker man är på förklaringen. Återstår att se hur rättsläkaren förklarar det i förhör.

Ändå tragiskt att dessa tjejer står åtalade för detta. Fy fan, 3 förstörda liv om inte fler.
Citera
2023-03-27, 19:19
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FMR
Ja håller med han är jätte proffsig! Och sen bra att han fokuserar även på MH delaktighet! Som han säger skadorna och händelseförloppet tyder på att man varit två över henne att ha tt i den kontrollen över henne. När JJ manuellt stryper henne.

Ja men tycker han inger lite försäkring om att de har ett starkt åtal!! Sen verkar han ha pondus!! Nä blev hoppfull när jag såg hans självsäkerhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in