2023-03-27, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Då kan du fundera varför inflationen fortsätter att ånga på? ” Det är energiprisernas fel” ” Ukrainakriget” ”Ryssland”

Det är ICA-handlarn som är boven. Finansministern måste skälla ut handlarna mycket hårdare så att vi äntligen får bukt med inflationen.
Citera
2023-03-27, 17:00
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
De är ju ni som är korkade megafoner.
Ni har brännt 10 år i denna tråd av tron att de ska krascha.

Medans ni diskuterat i 10 år har ja tjänat miljoner på fastigheter.

Dra några stories då, riktigt intressant att höra faktiska berättelser, vad som lett till situationen vi har idag.
Citera
2023-03-27, 17:01
Medlem
Citat:

Det förtar inte faktumet att du är korkad, tyvärr.
Citera
2023-03-27, 17:42
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:

Tjänat miljoner. Det är ingen bubbla! Hur lyckades du med det om det inte varit en bubbla? Jag har legat på soffan och blivit miljonär nästan två gånger om. Ifall jag säljer OCH betalar in reavinsten.

Realistiskt? Frågar någon mig, så Nope.
Citera
2023-03-27, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Förlåt men vad är syftet med detta inlägg? 1. Amorteringskrav påverkar såklart personlig likviditet och därmed bostadspriserna - det var dess syfte (eller ja, att minska överbelåningen, men det är den direkta effekten). 2. Vi är mitt uppe i en finanskris, det finns anledningar att sitta still i båten (= färre köper just nu). 3. Vi kan också anta att säljaren sålde till underpris då hen inte hade tak för de höjda räntorna. Vad är din poäng? Jag hoppas verkligen inte att du försöker bevisa en bubbla medelst ett (eller två) ynka exempel...
Men enligt liksom-fb så påverkar inte amorteringar och räntan priserna. Alla klarar 10% ränta ändå, så efterfrågan på varor har inte gått ned utan folk lever som vanligt. Priserna har dessutom bottnat och det är bara en liten räntepuckel nu 😂
Citera
2023-03-27, 18:30
Medlem
Epistemologens avatar
Angående Kiwi-effekten skriver SvD "Priskriget på mat döms ut: Ger inte reell effekt":

https://www.svd.se/a/APJW4n/matjattar-sanker-priserna-sa-paverkar-inflationen
Citera
2023-03-27, 19:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Förlåt men vad är syftet med detta inlägg? 1. Amorteringskrav påverkar såklart personlig likviditet och därmed bostadspriserna - det var dess syfte (eller ja, att minska överbelåningen, men det är den direkta effekten). 2. Vi är mitt uppe i en finanskris, det finns anledningar att sitta still i båten (= färre köper just nu). 3. Vi kan också anta att säljaren sålde till underpris då hen inte hade tak för de höjda räntorna. Vad är din poäng? Jag hoppas verkligen inte att du försöker bevisa en bubbla medelst ett (eller två) ynka exempel...
Det var rätt så uppenbart vad inlägget gick ut på. Priserna går ned ⬇️
Citera
2023-03-27, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Intressant att "gräddhyllans" Danderyd inte håller emot bättre. Om det är någonstans föräldrar/släkter kan hjälpa med biggus cashus från tidigare investeringar så gissar man ju på Danderyd.
Danderyd är inte så attraktivt när det kommer till brf. Det är villor som är attraktivt i danderyd
Citera
2023-03-27, 19:52
Medlem
Citat:
Intressant att "gräddhyllans" Danderyd inte håller emot bättre. Om det är någonstans föräldrar/släkter kan hjälpa med biggus cashus från tidigare investeringar så gissar man ju på Danderyd.

Hela Danderyd är inte någon gräddhylla. Den där lägenheter och många av höghusen runtomkring är miljonprograms depression.
Citera
2023-03-27, 19:56
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Danderyd är inte så attraktivt när det kommer till brf. Det är villor som är attraktivt i danderyd

Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Hela Danderyd är inte någon gräddhylla. Den där lägenheter och många av höghusen runtomkring är miljonprograms depression.

Åh fan, fått för mig att när Danderydskidsen flyttar hemifrån/blir sambos så hamnar de i dessa trakter. Så även här är det The Hood alltså.
Citera
2023-03-27, 19:58
Medlem
Citat:
Åh fan, fått för mig att när Danderydskidsen flyttar hemifrån/blir sambos så hamnar de i dessa trakter. Så även här är det The Hood alltså.
Ja förklaringsmodellerna lämnar viss logik i försvarsmån. Än så länge har ingen kunnat förklara för mig varför villor på Lidingö rasat så brutalt, räntorna påverkar ju inte bostadspriserna 😂
Citera
2023-03-28, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Det var rätt så uppenbart vad inlägget gick ut på. Priserna går ned ⬇️

Alltså jag kan ge två exempel på precis vad som helst, men inte bevisar det något. Har du hört talas om "outliers"? Att 0.0001% av alla lgh till salu såldes till underpris är helt och hållet försumbart.
Senast redigerad av Akademian 2023-03-28 kl. 03:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in