2023-03-27, 13:33
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Om nu ryssarna har övertaget i numerär när det gäller artilleri och stridsfordon, vilket verkar vara allmänt accepterat, varför skulle de föra strider på ett ofördelaktigt sätt som leder till att de får stora förluster?
Hört talas om desperation!?

Citat:
Den långsamma takten i hur ryssarna tar mark är snarare en taktik för att skona sina egna soldater. Man låter helt enkelt artilleriet göra jobbet och rör sig sedan sakta fram mot försvagade och i många fall övergivna ställningar. Man mal ned motståndet sakta men säkert och är samtidigt mycket försiktig så att man inte hamnar i situationer där man riskerar att bli omringad.
Det är inte så varken ryssar eller ukrainare beskriver förloppen. Igor Girkin beskriver ju själv att ryska förband använder massanfall med infanteri.

Sitter du och hittar på egen information?
2023-03-27, 13:33
Medlem
Citat:
Ryssland ansåg att Natos utbredning till Ukraina utgjorde ett hot oavsett om du eller jag anser det. Ett neutralt Ukraina var ett ryskt villkor. Sedan vandrade ryssarna in.

Vad jag vet så är inte Ukraina med i Nato.
Så vilken utbredning pratar Mordor om?
2023-03-27, 13:34
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Utan Natos utbredning och militarisering av Ukraina, inget hot mot Ryssland och därför inget krig.
"Åh nej, du har oxå gymmat. Du har skaffat större muskler än jag tycker du ska ha. Då måste jag slå dig på käften" Lite så tänker du?
2023-03-27, 13:40
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Vad jag vet så är inte Ukraina med i Nato.
Så vilken utbredning pratar Mordor om?

Den planerade.
2023-03-27, 13:43
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Den planerade.
Du anser inte att ett land själv ska få bestämma om de vill tillhöra Nato alltså? Om man vill gå med i Nato så tycker du det är helt okej att Putler attackerar?
Då borde du vara lite shaky nu när vi ansöker...?
2023-03-27, 13:46
Medlem
Citat:
Den planerade.

Skulle Finland ha gått med i Nato om inte Ryssland hade krigat i Ukraina? Och skulle Sverige ha ansökt (att det blev ett pinsamt magplask och ytterligare minst ett halvt sekel ”neutralitet” kan vi bortse ifrån)?
2023-03-27, 13:49
Medlem
Citat:
Den planerade.

kan glädja dig med att du har lika fel gällande ”natoexpansions” ursäkten som de övriga mongon som inte förstår pcs/imer men tycker att mershaimer har ett bra men extremt enögd förklaringsmodell.

det sissta ryssland skulle göra utifrån ”nato utvidgning är ett hot”! i objektiv mening är att invadera ett europeiskt grannland…

det är en rysstrollning. en av de sämre nu när finland och sverige självklart anslöt sig.
2023-03-27, 13:50
Medlem
Citat:
Den planerade.

Ja, den gick ju planeligt med Finlands och Sveriges ansökningar. Han är ett geni den lille pingvinen.
2023-03-27, 14:09
Medlem
Citat:
Ryssland ansåg att Natos utbredning till Ukraina utgjorde ett hot oavsett om du eller jag anser det. Ett neutralt Ukraina var ett ryskt villkor. Sedan vandrade ryssarna in.

Sen vandrade ryssarna in och började våldta och mörda kvinnor och barn. Såna där saker som du spenderar din arbetslösa vardag åt att försvara. Grattis till ditt lyckade liv, kamrat.
2023-03-27, 15:27
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Du vet ju inte om det du skriver stämmer. Ta exempelvis det här med förlusterna. Eller ryssarnas vansinnesanfall mot befästa ställningar. Om nu ryssarna har övertaget i numerär när det gäller artilleri och stridsfordon, vilket verkar vara allmänt accepterat, varför skulle de föra strider på ett ofördelaktigt sätt som leder till att de får stora förluster? Den långsamma takten i hur ryssarna tar mark är snarare en taktik för att skona sina egna soldater. Man låter helt enkelt artilleriet göra jobbet och rör sig sedan sakta fram mot försvagade och i många fall övergivna ställningar. Man mal ned motståndet sakta men säkert och är samtidigt mycket försiktig så att man inte hamnar i situationer där man riskerar att bli omringad.
Är det ryssarnas goda numerär på stridsfordon som gör att dom plockat fram grejerna från 50-talet nu? T54/55 har siktats rullandes på tågvagnar, BTR-50 har väl redan satts in i striderna om jag inte missförstod.
2023-03-27, 16:51
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Är det ryssarnas goda numerär på stridsfordon som gör att dom plockat fram grejerna från 50-talet nu? T54/55 har siktats rullandes på tågvagnar, BTR-50 har väl redan satts in i striderna om jag inte missförstod.

Det finns en massa filmklipp på långa tåg fullastade med stridsfodon. Var och när de filmades är ofta oklart. Uppges ibland vara filmade i Ryssland, ibland i Polen, Vitryssland och förstås i Ukraina. Det är många gånger också svårt att avgöra vem fordonen tillhör. Den som nu plockar in grejor från femtiotalet, om det nu är på det viset, har nog sina skäl. Tror du ryssarna har slut på tanks av nyare slag? Det tror inte jag. Känner du till historien om spadarna? Alltså att ryssarnas vapen var slut och att de därför gick till anfall endast utrustade med spadar. Spadar är i och för sig förträffliga vapen och användes med stor framgång på västfronten under första världskriget, var tydligen överlägsna gevär med bajonett i handfasta strider om skyttegravar. Vad gäller ryssarna så verkar de ha hittat andra grejor att slåss med sedan spadhistorien. Det kanske är detsamma med dessa gamla tanks.
2023-03-27, 16:53
Medlem
Citat:
Det finns en massa filmklipp på långa tåg fullastade med stridsfodon. Var och när de filmades är ofta oklart. Uppges ibland vara filmade i Ryssland, ibland i Polen, Vitryssland och förstås i Ukraina. Det är många gånger också svårt att avgöra vem fordonen tillhör. Den som nu plockar in grejor från femtiotalet, om det nu är på det viset, har nog sina skäl. Tror du ryssarna har slut på tanks av nyare slag? Det tror inte jag. Känner du till historien om spadarna? Alltså att ryssarnas vapen var slut och att de därför gick till anfall endast utrustade med spadar. Spadar är i och för sig förträffliga vapen och användes med stor framgång på västfronten under första världskriget, var tydligen överlägsna gevär med bajonett i handfasta strider om skyttegravar. Vad gäller ryssarna så verkar de ha hittat andra grejor att slåss med sedan spadhistorien. Det kanske är detsamma med dessa gamla tanks.

Så skiten har kollapsat nu? Vad är det annars du yrar om?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in