2023-03-27, 16:40
Medlem
notknapparens avatar
Släner in detta innan jag glömmer det:

SR Jönköping, direktrapporteringen:

"Tove dödas någon gång mellan klockan 01:51 och 02:49, men det går att ytterligare snäva in det här tidsspannet, enligt åklagaren. Snarare kan det vara så att Tove dog omkring 02:30. Det ska han återkomma till."

Ja, det blir viktigt att snäva in tiden.
Citera
2023-03-27, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det borde kanske ge fula skador på armarna där knäna varit, de är väl en invändning mot att en gm har gjort det själv, dvs haft knäna på Toves armar.
Men samtidigt kan ju förmultning/brännskador försvårat att se sådant, jag vet inte.

I det rättsmedicinska svaret ser man att det finns tecken på exponering av kraftig värme/brännskador på kroppens framsida, varvid armarna ska ha utsatts. Hänvisning till punkter 61, 67 och 69. (149/96, 73-74)

Vi får se vilka frågor rättsläkare får och hur hon svarar på dom.

Ja det är en försvårande omständighet med den brända kroppen och ytliga skador har helt eller delvis försvunnit. Ja hon verkar inte vänt på kroppen vid återbesöket för att grilla den på båda sidor.

Beroende på våld så lär ju det bli olika djupt in i tex muskelvävnad med blodutgutelse samt hur stor yta som blir utsatt för våldet. Skilljer mycket på tryck med fingrar handflata mot att ha smalben pressat så även om kroppen brännts samt viss föruttnelse lär obuktionsrapporten visa vad som är mest troligt. Kan inte vara speciellt roligt att obucera en bränd kropp men en kropp som legat länge i vatten är nog inte heller så trevligt om det går att uttrycka sig så.
Citera
2023-03-27, 16:42
Avslutad
Citat:
Blir lite många olyckor där.

Först slagit sig så illa att hon kräks och dör. Det låter som att slaget ändå ska varit väldigt hårt. På det sätter sig då JJ och stryper henne. Då kräks hon. Är det så hon menar?

Svt:

"Hon menar alltså att slaget i huvudet inneburit att Tove har kräkts och därmed dött. De skadorna som finns på halsen är samma vid icke-dödligt våld som vid dödligt våld.

Det är för många fynd som saknas för att ha varit kvävning genom strypning, säger Sangborn.
- Det är mer troligt att denna kvinna har dött av aspiration.
"

Försvaret gör vad de kan utifrån klientens berättelse. Alla invändningar som går att göra måste man försöka med.

Jag kan också tänka mig (gissar) att Clea Sangborn har diskuterat resultatet av den rättsmedicinska undersökningen med en sakkunnig, eftersom det måste annars vara väldigt svårt att kunna ifrågasätta en rättsläkare utan egen medicinsk kunskap.

Att Johanna inte ska ha gjort något hävdar Johanna ju med att hon blev chockad. Undrar om rätten kommer att köpa det, särskilt efter att de får veta allt hon gjort så snart efter döden.
Hur ska Sangborn få detta att gå ihop med grannens vittnesmål, som hörde dunsar och sparkar i väggen när han stod i trappan och ringde på dörren? Det är förenligt med att någon försöker komma loss från ett stryptag men JJ har väl inte sagt att TT fått ett krampanfall eller panik från kräkningar och sparkat vilt omkring sig?
Citera
2023-03-27, 16:43
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
För länge sen var hon med i en TV-serie som hette Försvarsadvokaterna om jag minns rätt. På byrån arbetade även Johan Ericsson, Björn Hurtigh, Sanden etc. man fick följa advokaternas arbete och vissa mål. kanske det är från det programmet du minns henne? Man fick även följa Clea i hemmiljö och hon var iaf usel på att laga pannkaka. Hoppas hennes försvar även det blir pannkaka!
Tack för svaret! Det var dock inte mycket att hänga i julgranen och jag undrar fortfarande varför Johanna valde just henne då ingen verka känna till att hon vunnit nåt stort mål. Det kan ju vara där jag sett en skymt av henne även om jag inte såg programmet i sin helhet, Får en känsla av att hon suttit med i någon morgonstudio eller nåt liknade men är osäker, Hon har ju ett karismatiskt utseende som sätter sig på näthinnan och den näsan går inte av för hackor.
Citera
2023-03-27, 16:44
Medlem
Tiares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Märktes Js hat mot My idag?

Tyvärr inte. Jag hoppades på att Johanna skulle uttrycka sig lite olämpligt eller liknande för att få lite action på det hela och att hon skulle visa sin rätta sida, men hon var lugn och uppmärksam under förhören. Hon är väl antagligen skamsen nu när hon fick möta familjen face2face.
Citera
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
För min del beror det mycket på att J svamlade runt så mycket när hon berättade att FL fick avsluta med att fråga om M var med eller ej. Då först sa J klart "ja".

Mycket tyder på att JJ har velat, in i det längsta, hålla MH utanför vilket bevisas främst av att hon inte skyllde strypning på MH (som hon hade möjlighet till).

Det finns en skruvad tajt vänskap mellan dem - åt båda håll - som jag hoppas psykologer sätter tänderna i. Jag blir själv inte klok på den.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Elda en andra gång, säger väl allt. Blir 18 år/livstid för Johanna.

Vad var det hon sa i förhör? Att hon eldade på av typ hänsyn till Tove, något för att inte kroppen skulle förmultna.

Jag har inte läst mycket av JJs förhör, utan det var någon som skrev något om det i tråden.

Låter så sjukt att säga en sådan sak. Det visar ju att hon inte tänker som vanliga människor.

Lite som Madsen som tyckte att Kim skulle få en fin begravning i havet...

Saknar man normala känslor, då kan man kanske tycka att det låter bra eller?
Citera
Avslutad
Citat:
Släner in detta innan jag glömmer det:

SR Jönköping, direktrapporteringen:

"Tove dödas någon gång mellan klockan 01:51 och 02:49, men det går att ytterligare snäva in det här tidsspannet, enligt åklagaren. Snarare kan det vara så att Tove dog omkring 02:30. Det ska han återkomma till."

Ja, det blir viktigt att snäva in tiden.
Grannens vittnesmål snävar in det till 02:30, så 02:30-02:49.
Citera
2023-03-27, 16:49
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Tack för svaret! Det var dock inte mycket att hänga i julgranen och jag undrar fortfarande varför Johanna valde just henne då ingen verka känna till att hon vunnit nåt stort mål. Det kan ju vara där jag sett en skymt av henne även om jag inte såg programmet i sin helhet, Får en känsla av att hon suttit med i någon morgonstudio eller nåt liknade men är osäker, Hon har ju ett karismatiskt utseende som sätter sig på näthinnan och den näsan går inte av för hackor.
Mig veterligt är hon en hyfsat ansedd advokat. Hon har också varit målsägarbiträde i ett antal mål
Citera
2023-03-27, 16:50
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Inget obduktionsprotokoll?

https://omni.se/rattslakaren-toves-skador-utesluter-olyckshandelse/a/gErKo0

Eftersom åklagaren har gjort det känt i media och läst upp obduktionsutlåtandet skall domstolen lämna ut protokollet.
Vad är det undrar över?

Skillnaden mellan protokoll och utlåtande?
Citera
2023-03-27, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Ett alternativ är ju att Johanna har tilfredställt sig själv efter mord/griftefrid. Hur hemskt det än må låta. Hon har i alla fall porrsurfat efter mordet. Det visar mobilen.

Jag får faktiskt själv den känslan.
Jämför med Peter Madsen och hans glada, lite uppspelta uppenbarelse då han kliver iland.
Citera
2023-03-27, 16:51
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiare
Är My och Tove tvillingar? Tvåäggstvillingar då eller? Inte alls lika.

Vet ej. Är du på plats?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in