2023-03-27, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Vad fan är Ackmut för by? Finns inte på kartorna när jag letar.
Han kan bara inte dess ryska namn Artiomovsk så för att inte säga Bahkmut hittade han på ett eget namn 😅
Citera
2023-03-27, 15:55
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Du är inte särskilt påläst i historia. Googla på Maria Pavlovna.
Ett sidoskott som blev utkastat. Däremot var Vladislav Vasa, sonson till Johan III, tsar i Ryssland under den stora oredan.
Citera
2023-03-27, 15:56
Medlem
raskenss avatar
Ryska statsterrorister mördade återigen civila i Ukraina genom att bomba höghus.
.
https://twitter.com/AndriyYermak/status/1640284318860812288?t=VMfU9y78QBqvKNNct0Hh7Q&s=19
Citera
2023-03-27, 16:00
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Varför har han en pyjamaströja under skjortan
VDV trupperna kör väl med dessa pyjamaströjor. Det tycker väl de är fräna med den?
Citera
2023-03-27, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Britterna och tyskarna skiter på sig just nu för att Ryssland kör över Ukraina trots alla pengar man öser in dit. Folk verkar glömma att Ukraina har större armé än både Tyskland och Storbrittanien samt har NATO tränat och förberett Ukraina ända sedan statskuppen 2014.

Finns inget annat resultat än förlust för Ukraina, Ryssland får marken de vill ha och NATO knuffas bak.

Är det därför ryssarna inte tagit bakhmut än?

Dina meningar är lika mycket värda som att jag skulle konstatera att grisar kan flyga.
Citera
2023-03-27, 16:03
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Jag kommer ihåg när videon kom och civilbefolkningen var arga över att separatisterna ställde sina missilbilar mm intill skolor, daghem och höghus varpå moteld drabbade civilbefolkningen hårt.
Ja det låter ju som en rimlig förklaring till deras upprördhet!

Och sen tar foliehattarna hand om filmen 8 år senare och hävdar att det är i Mariopul och att separatisten är en Azov!

Så typiskt ryskt!
Citera
2023-03-27, 16:03
Medlem
leachs avatar
Leo 2 vagnarna är i Ukraina

https://www.spiegel.de/politik/deutschland/deutsche-leopard-panzer-in-der-ukraine-angekommen-a-a275a157-d33a-4df0-a43e-bd57a0a7b6f9
Citera
2023-03-27, 16:09
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
T-55 blir inte mer pricksäkra nu med indirekt eld än tidigare. De kommer vara lika bra/dåliga som tidigare. Nu har man drönare tidigare hade man människor som spanade.

Men om T-55 kommer fram till fronten så har du delvis rätt. De kommer främst användas som indirekt artilleri, men de fungerar emot äldre ukrainska stridsvagnar och en massa fordon till ex BMP mm. Däremot kommer de troligen må mindre bra av att möta en Leopard II. Frågan är om de kommer få mörkersikten. Det är absolut den viktigaste frågan.
Jag funderar ju lite på hur långt tillbaka vi måste gå för att till exempel stridsfordon 90 ska stå sig väl i en ren duell på öppen mark. 40mm-automatkanonen ska ju kunna slå igenom sidopansaret på rätt så moderna vagnar, hur skulle den då stå sig mot 70 år gamla reliker?
Lägg på de otroligt mycket bättre siktena och stabilisatorerna och allt sånt där. Och så dessutom att automatkanonen kan överösa T55:an med projektiler, hur länge klarar den det regnet?
Citera
2023-03-27, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
jag hävdar att Ryssland har redan förlorat detta krig även om de skulle erövra hela Ukraina. Frågan nu gäller "bara" och se om Ukraina kan vinna. Men detta krig är till nackdel för nästan alla.

Nej – inte för alla demokratiska länder. Nu finns det inget stöd för beroendeskapande råvaruimport från Ryssland i framtiden, för nu vet alla vad ett beroende av Ryssland innebär. Så sammantaget har Putin faktiskt gjort västvärlden en stor tjänst genom att avslöja vad Rysslands strategi går ut på, i ett skede där Ryssland inte har någon chans att uppfylla sin imperialistiska strategi att införa en ny världsordning och erövra land efter land.
Citera
2023-03-27, 16:18
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Wagner Group ligger lågt https://twitter.com/wartranslated/status/1640290681129164801
Hur gravarna ser ut säger väl också en del. Dom gamla (antar jag) är rätt så prydliga tillplattade rader. Dom sista... Där ser det väl ungefär ut som att dom har tagit en rejäl skopa, slängt ner snubben och så bara tippat tillbaka jorden/leran igen och sen gått vidare till nästa. Rullande band-begravningar..
Citera
2023-03-27, 16:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det sups (och knarkas) i alla krig.
Men att ukrainarna är betydligt nyktrare än ryssarna, kan ingen förneka, inte ens ryssarna själva.
Att Putins orcher inte kan hålla sig från flaskan en enda dag, det säger ju allt.
Ryssarna super väl bort sin ångest, som soldater gjorde på medeltiden
Enda sättet att fungera under ryska förhållanden, är att bli alkoholist ....

Det kan måhända intas en slurk brännvin vid högtidliga tillfällen nån enstaka gång i andra arméer men ingenting går upp mot det totala haveri som pågår 24/7 i den ryska. Det är på grund av spriten de inte får ordning på sina gubbar. Jag har själv sett deras (ryssarnas) mobiliseringscenters och herre min skapare vilka fyllon de tar in i plutonerna, man tror att det är albert o herbert på riktigt
Citera
2023-03-27, 16:42
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Greggs uppdatering, den handlar både om Bakhmut och Avdviika, läget vid de andra fronterna verkar vara oförändrade.

Citat:
27.03.2023 uppdatering och nytt från Bakhmut och Avdiivka.
Volentärer och journalister har nu blivit stoppade från att komma in i Avdiivka, samtidigt har de våra attackerat österut och tagit mark in mot Kruta Balka, dvs ett avancemang på 700 m. Detta är anmärkningsvärt eftersom vi nu nått gränsen för 24.02.2022 i detta avsnitt. Journalist och volentärförbudet aviserar en kommande aktivitet. Normalt skulle en sådan åtgärd skvallra om tillbakadragande men eftersom vi attackerat och vunnit terräng håller jag för troligt att vi har andra planer.
Bakhmut i sin tur står denna vecka inför avgörandet. Wagner har fått in normala arme’förstärkningar på flankerna och kommer att göra ett sist kraftförsök för ett avgörande. Turisterna har förstått att de inte kan fortsätta som tidigare i all evighet. Trots detta så utförde vi en motattack norr om staden och återtog tidigare förlorade positioner. Samtidigt lyckades turisterna avancera ett par hus vid reservoaren. Vidare försökte de komma framåt vid Korsunskogo gatan men blev helt eliminerade.
Som helhet har vi koll på vad som sker i Bakhmut regionen och förstärkningen av turistarme’n föranleder tills vidare inga nya strategiska beslut.
Jag torde vara tillbaka i Kyiv på söndag. Tills dess blir det bara korta uppdateringar.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in