Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Det talas ju om naturtillgångar i Ukraina. Frågan är också om de vill ha människor. Deras demografi är inte den bästa.
Ryssland är ju de som har blivit invaderade från Väst. Geografin ställer till problem för dem. Så de försöker väl även på sig att skaffa sig ett strategiskt djup.
Ja, det ska väl finnas lite smått och gott där nere i Gränsmarken. Ukraina betyder något åt det hållet, tror jag...?
Det är ett område som diverse stormakter genom tiderna intresserat sig för. Handelslederna. Den långa kusten mot Svarta havet. Den gamla metropolen Kiev, med anor som sträcker sig tillbaka till 500-, 600-talen. En plats där kulturer möts och krig utkämpas; t.ex. det mellan Tredje riket och Sovjetunionen.
Öst är öst och väst är väst, och aldrig mötas de två, för att citera Kipling, men då tänkte han inte på Ukraina.
Intressant (men kort) bloggpost från november 2013, som jag snubblade över när jag sökte på Kipling-citatet plus Ukraina:
Nyss hemkommen från Ukraina känns dessa rader passande. Inte för att Ukraina ligger österut, utan för att spänningarna inom landet är påtagliga. Ibland är det mer lämpligt att tala om två Ukraina, ett västra Ukraina och ett östra. I väst städerna Lviv och Ternopil, och i öst Donetsk och Luhansk, två postsovjetiska megapoler.
Av historiska, kulturella, språkliga och socioekonomiska skäl är spänningarna stora mellan landsdelarna. Öst är ”ryskt” och väst är ukrainskt, men också centraleuropeiskt. Ironiskt nog är östra Ukraina den ekonomiska motorn med sina tunga industrier. I syd finns Krim och Krimtatarer med en särskild status som självständig republik inom Ukraina.
FBA-bloggen: Richard Sannerholm, 6 november 2013
I östra Ukraina finns faciliteter som ryssarna gärna driver i egen regi, men Donbass framstår även som en östeuropeisk motsvarighet till rostbältet i USA. Donetsk skulle kunna vara Cleveland, eller något. Så det är på kulturella och historiska grunder som Ryssland gör anspråk på området, plus Kherson och annat som ingick i den inofficiella entiteten Novorossija.