2023-03-27, 11:55
Medlem
Gillar starkt det
Målsägarbiträdet säger nu. Grymt duktig.
Citera
2023-03-27, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KukLuxLars
Man får verkligen intrycket att hennes agg mot folk nästan är som hennes hobby? Hon odlar och när sitt hat, fantiserar, utforskar idéer, gör efterforskningar på internet. Verkligen skrämmande. Fick rysningar ibland när jag läste förhörsprotokollen med de gemensamma vännerna. Tänk att ha en sån här människa i ens gemenskapskrets?

Lägg därtill en fascination för eld och avsaknad av spärrar. Senaste googlingen på "bränna inne någon" och "hur kan man smidigt bränna inne folk" och ”griftefrid” skedde bara 1 månad innan mordet.

Dessa tankar har hon haft under lång tid utan att kunna släppa dom. Det farliga är att hon faktiskt verkställer det hon fantiserar om.
Citera
2023-03-27, 11:56
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FMR
Gillar starkt det

Vad säger han? Kan du länka eller skriva ner!
Citera
2023-03-27, 11:57
Medlem
Rättegångsdag 1 - måndag 27 mars
Uppdaterad: 27 mars

Kom gärna med förslag på ändringar, rättelser eller info att lägga till.
Schema för dagen:
- Åklagaren går igenom sina yrkanden.
- Förhör med Toves syster
- Förhör med Toves pappa
- Förhör med Toves pojkvän

Måndag 27 mars - första rättegångsdagen

Försvarsadvokaterna begär lyckta dörrar:

-Johannas advokat: "Allt sådant som journalister finner stor glädje att rapportera kring är till uppenbar olägenhet för min unga klient som aldrig tidigare lagförts och som inte har någon som helst kriminell identitet. Hur ska hon klara att ta sig igenom rättegångens andra, tredje och fjärde dag?". (SVT)

- Majas advokat: Maja anser att inspelning av hennes röst, som senare kommer allmänheten till del, kommer att försvåra/omöjliggöra för henne att berätta.

- Målsägandebiträden för Albin och Toves familj yrkar på att förhandlingen hålles utan lyckta dörrar.

Rätten beslutade att avslå advokaternas begäran om lyckta dörrar:
"Avgörande för den här frågan är dels de tilltalades ålder, ingen av dem är under 18 år, dels det stora allmänintresset som finns i det här målet. Tingsrätten beslutar om öppna dörrar." (SVT)

Rättegången är igång:

Allmänt:
- Cirka hundra åhörare fördelade på två salar
- Journalisterna sitter inte i samma sal som Johanna och Maja
- Toves familj sitter mitt emot de misstänkta
- Toves familj begär 130 000 kr i skadestånd
- Toves pojkvän begär 130 000 kr i skadestånd
- GW sitter i samma sal som de misstänkta
- I sal 1, där rättegången hålles, är det ca 50 personer.

Majas och Johannas klädsel och känsloläge i rättegångssalen:
- Maja är klädd i en bylsig gul/orange luvtröja. Hon tittar ner i bordet. Hon sitter närmast åhörarna och har handen mot hakan. (SMT)
- Johanna är klädd i en mörkblå tröja och har håret i en liten fläta. Hon tittar mot åhörarna och ser "mycket tagen ut". (SMT)
- MGM har en person mellan sig, advokat Mikael Svegfors. Det skulle vara svårt för dem nu att titta på varandra, och än så länge har de tittat rakt fram. (EXP)

- Maja har haft tårar i ögonen och har skakat på huvudet åt några saker åklagaren har sagt.
- Maja sitter mest bakåtlutad
- Johanna ser ganska oberörd ut; inga känslouttryck alls.
- Johanna tittar inte särskilt mycket på det åklagaren visar upp under genomgången
- Johanna sitter upprätt och antecknar ibland.

- Maja håller handen för pannan och tittar ner i bänken. Även 20-åringen tittar ner och pillar lite med sina händer när åklagaren berättar om skadorna på Tove. (SR)

Anhörigas känsloläge i rättegångssalen:
- Toves pappa ser väldigt berörd ut och tittar mest ner.
- Toves familj hart inte visat några känsloyttringar.

JJ:s inställning till åtalspunkterna:
- JJ menar att hon bara tog ett kortare struptag som ej var dödligt. Av obduktionsprotokollet menar JJ att mer talar för kvävning än strypning. "Kvävning genom inandning av maginnehåll"
- JJ förnekar skadegörelse (bränderna)
- JJ erkänner gravfridsbrott

MH:s inställning till åtalspukterna:
- MH uppger att hon inte var delaktig när Tove dog och att hon kände sig tvingad till att hjälpa till att föra bort kroppen.

Åklagaren redogör:
- Åklagaren: inget tyder på att Tove och MGM träffats sedan våren 2022.
- Åklagaren: sista bilden av Tove i livet är från Nöjets kamera när hon lämnar Nöjet

- Åklagaren: i badrummet försöker Tove ta sig ut och knuffar då till 20-åringen i axeln. varpå Johanna fäller Tove till golvet.
- Åklagaren: Johannas strypgrepp var så långvarigt att Tove blev strypt till döds
- Åklagaren: Majas hälso-app har registrerat 33 steg klockan 02:19 och 48 steg klockan 02:43.
- Ingen användaraktivitet i MGM:s telefoner mellan 01:51 och 02:49
- Åklagaren: Toves död inföll någon gång mellan 01:51 och 02:49. Det går dock att snäva in tidsspannet ytterligare; Tove dog snarare omkring 02:30.

- Åklagaren: Maja är hörd 18 gånger i utredningen och Johanna 13 gånger. Deras inställning kom sent i förhören.

- Åklagaren redogör för den anlagda branden vid Toves pappas lägenhet. Johannas sökningar och hälso-app registreringar i anslutning till branden.
- Åklagaren redogör för den "hat-låt" som Johanna skrivit om systrarna Tönnies.
- Åklagaren redogör för DNA från Johanna på Toves cykelsadel, samt hårstrå från Tove hittat i Johannas bil (baksäte)
- Åklagaren redogör för DNA från Tove i badrummet hemma hos Johanna. Besudlingar i golvbrunnen, samt en duschstång som ligger på golvet.

- Åklagaren redogör för skador på Tove och föremålen kring henne på fyndplatsen; bland annat handväska, sopsäck, tyg, rester av smält plastflaska.

Åklagaren redogör för det rättsmedicinska:
- Åklagaren uppmanar de som inte vill ta del av detta att lämna salen. Några av åhörarna går ut.
- Alla anhöriga lämnade salen
- Åklagaren redogör för Toves skador
- Skador i de djupare musklerna på halsens båda sidor och mjukdelsblödning i vävnaden mellan struphuvudet och matstrupen.
- I bakhuvudet en sårskada och en mjukdelsblödning.
- Begynnande syrebristskador i hjärnan och diffusa syrebristbetingade skador i hjärtmuskeln.
- Skadan i huvudet kan ha orsakats av trubbigt våld i form av slag, men det är "nästintill lika troligt" att den uppkommit av att hon ramlat i golvet.

- Tove hade också mjukdelsblödningar på rygg och armbågar som talar "starkt för" att de orsakats av slag eller tryck mot hård plan yta. Lokalisationen av skadorna på armarna tyder på att armarna hållits och tryckts mot en hård plan yta av en annan person.
- Fynden talar för att dödsorsaken har varit kvävning till följd av manuellt yttre våld mot halsen.
- Slaget mot huvudet gjorde henne inte medvetslös men kan ha påverkat hennes medvetande, enligt rättsläkaren.

- Trycket mot bröstkorgen kan ha bidragit till att Tove dog, enligt rättsläkaren.
- Kvävningen har i första hand orsakats av direkt tryck mot tungben, sköldbrosk och halsartärer.

Toves pojkväns målsägandebiträde Andreas Hannah håller sakframställan:

- Tove och Albin blev sambos 2022
- Det tar 15 minuter från Nöjet till Johannas lägenhet. Hannah ber rätten komma ihåg detta
- Målsägandebiträdet visar ett meddelande som Johanna skrivit till pojkvännen på söndagen; där hon skriver att hon ska hjälpa polisen så gott hon kan och att hennes tankar går till pojkvännen och Toves familj. Hannah menar att det här utgör en försvårande omständighet.

- Han belyser att varken Maja eller Johanna använt sina telefoner mellan klockan 01.50 och 02:49, dvs under den tiden Tove tros ha dött.
- Registreringarna i Majas Hälso-app talar emot att hon låg och sov under mordet
- Han belyser att varken Maja eller Johanna hade några skador när de greps; vilket talar mot att det skulle ha varit en "jämn kamp".
- Han påtalar att det är "osannolikt" att en person ensam skulle klara av att strypa någon på det sätt som beskrivits i förhören.

Senast redigerad av GrevenFB 2023-03-27 kl. 12:07.
Citera
2023-03-27, 11:57
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KukLuxLars
Man får verkligen intrycket att hennes agg mot folk nästan är som hennes hobby? Hon odlar och när sitt hat, fantiserar, utforskar idéer, gör efterforskningar på internet. Verkligen skrämmande. Fick rysningar ibland när jag läste förhörsprotokollen med de gemensamma vännerna. Tänk att ha en sån här människa i ens gemenskapskrets?

Det är en av sakerna man tycker är jäkla märklig i detta fallet precis som du skriver, gemensamma vännerna ? Varför i helskotta är det ingen som reagerat på denna sjuka JJ ? Hon borde ju varit inspärrad för länge sedan !
Citera
2023-03-27, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Förväntar mig en tydlig markering från Journalistförbundet vad gäller adv Clea Sangborns uttalande idag i rätten då hon begärde lyckta dörrar.
Från ett inlägg från Greven FB hämtar jag nedanstående (notera det fetade!):
Johannas advokat: "Allt sådant som journalister finner stor glädje att rapportera kring är till uppenbar olägenhet för min unga klient som aldrig tidigare lagförts och som inte har någon som helst kriminell identitet. Hur ska hon klara att ta sig igenom rättegångens andra, tredje och fjärde dag?" (SVT)

Clea Sangborn framställer journalister som vore de sadister som njuter av att rapportera onskefullt om stackars JJ.
Visserligen är det advokatens uppgift att värna sin klients intressen men det bör givetvis inte ske på bekostnad av journalisters rätt att utföra sitt arbete.
Clea Sangborn är faktiskt riktigt hemsk!

Hon utrycker sig ofta väldigt obildat och hon är kylig
Hon måste ha glidit in på ett bananskal i de kretsar där de duktiga kända advokater befinner sig
Hon är tydligen också ofta ute i kändisvimmlet
Citera
2023-03-27, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FMR
Gillar starkt det

Att han finner det osannolikt att en ensam skulle klara av att strypa Tove på det sätt som beskrivs går dock emot rättsläkarens bedömning. Rättsläkaren säger att utlåtanden ger stöd för att både MH:s version eller JJ:s version kan stämma.
Citera
2023-03-27, 12:00
Medlem
Tiares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Om du har möjlighet sen i pausen får du gärna uppdatera hur du uppfattade MH och JJ samt annat du tycker var intressant.

De fokuserade mest på vad som sägs, kollade oftast fram eller ner i bordet, ibland även på oss åhörare och smått snack med sina försvarare. Mötte Johannas blick några gånger och försökte psyka henne varje gång, skitkul.
Men man märker att de inte vill vara där liksom, de gillar inte situationen med så mycket åhörare, eftersom de från början ju ville ha stängda dörrar.
Citera
2023-03-27, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Ja! Fast när jag lugnat ned mig och tänkt över saken så är jag inte lika irriterad längre då det är dessa två idioter som kmr få stå för kalaset!

Men jag tycker det är så jävla skevt att en person som våldtar och är dömd för våldtäkt får 800k i skadestånd...

Ett våldtäktsoffer får också ut mer i skadestånd än att en person blivit mördad det är bara så jävla fel enligt mig.

Man ska försöka att inte skriva i affekt! :-)
AW har nog en bra tanke med vad han ska göra med pengarna, hoppas jag.

Jo, ibland undrar man verkligen hur dom kommer fram till vissa belopp.

Det daltas överlag alldeles för mkt med gärningsmän/kvinnor!
Citera
2023-03-27, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle.snus
Hennes gärningar visar att hon är en fara för samhället och det oavsett vad du säger att hon är.

Mitt intryck är att hon är en fara i sin kapacitet som patologisk medlöpare. Om hon har en tendens att dras till människor som JJ är det definitivt problematiskt. Samtligt ska jag inte sticka under stol med att jag, liksom många i tråden, känner någon slags sympati för henne. Jag får känslan av att hon är autistisk. Hon kan inte läsa klockan och saknar totalt tidsuppfattning, hennes lärare i Komback kommenterade på att hon är väldigt envis och "fyrkantig" och har svårt att ta till sig nya ideer och ändra gamla, hennes svar i protokollen verkar också autistiskt i det att hon har låg affekt, mycket tvekljud. Hon backar till gamla lögner lite hux flux, men det verkar som att hon gör detta när hon blir stressad eller osäker. Autistiska kvinnor blir ju som välkänt underdiagnostiserade, tror svarta också blir underdiagnostiserade eftersom autism ses lite stereotypt som en "vit" och "östasiatisk" diagnos.

Nu har jag ju ingen jävla aning om hon FAKTISKT har autism, men tycker verkligen att det är relevant i det att jag inte tror MH har kapaciteten att på eget initiativ utföra sådana här våldsdåd, vilket måste kunna jämföras med JJ som tvärtom verkar högst kapabel och dessutom benägen till sådan här brottslighet.
Citera
2023-03-27, 12:02
Medlem
DeDeThes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Det bevisar att hon gick långt med mobilen, och föga sannolikt att hon lyckas sova den korta stunden emellan.

Mobilrörelser är ju enbart mobilrörelser. Det är normalt går man ju runt utan mobil i kända och slutna miljöer, som hemma hos bästa vännen. Mobilrörelser är minsta sträckan de gått.

En mobil är ett separat föremål.
Kan bäras av vem som helst.
Ergo... Funkar inte som bevis för något.
Den visar inte om MH gick med den.
Den visar inte hur mycket MH gick.
Citera
2023-03-27, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sopkvastensskaft
Är det pojkvännens biträdande, vad säger han?
Precis. Han trycker på att JJ ljugit för pojkvännen om vars TT är. Att MH rör sig under tiden för mordet. Men ingen av dom har aktivitet i sina telefoner= upptagna av annat. Och att bristen på skador på dom
Misstänkta talar för ojämn kamp och att dom hjälpts åt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in