Citat:
Ursprungligen postat av
Epistemologen
Eftersom Sverige är en liten öppen ekonomi kommer löneutvecklingen i de stora europeiska länderna skapa inflation även hos oss. Det enda som kommer att hända när våra fackföreningar är återhållsamma är att detaljhandeln kommer att tappa omsättning när folk inte har råd att konsumera. Stigande priser fixar resten av europa åt oss. Möjligen kan någon enstaka produkt som tillverkas i Sverige för endast svenskar, utan att behöva importera något för sin produktion att kunna hålla lite lägre priser till följd av lägre personalomkostnader, men effekten kommer att vara ytterst marginell.
Och beroende på hur SEK utvecklas mot EUR i ett sådant scenario så kan det få varierande effekt.
Men jag tror som sagt inte på en räntespik och krasch, men en högre räntebana än projektionerna och en nedåtgående trend i bostadspriser under en tid. Andra länders bostadskrascher var inte momentana, utan utsmetade under ~3 år. Det blir nog något liknande här, sedan får man kalla det krasch eller korrigering eller vad man vill, men det bör ta några år innan det slutligen kan vända upp nominellt.
Att räntan ligger på högre nivå under en längre tid tror jag kommer bero på en viss löne-/inflations-/räntekarusell, inget 80-tal, men väl att löneökningar till del kommer att gröpa ur bostadslånen. Klarar man utgifterna så blir det några tuffare år sedan lättar det med tiden, dock blir det aldrig något 2021 igen.
Det gäller att inte vara bland de som det går riktigt illa för, arbetslöshet, sjukdom, eller för små marginaler till att börja med med ett YOLO-köp på toppen.
Eller så kraschar allt och brinner, fan vet, men jag tror inte det.