2023-03-23, 09:34
Medlem
Proton83s avatar
Elvis var en av USA:s många (Självlärda) och "dåligt utbildade musiker på 50:talet" med total avsaknad av koreografiska talanger på den tiden som inte skrev en enda låt själv ( Inte ens That's Alright Mama ) gjord av "Bill Black" fast han fick vara med på ett hörn för att anses som riktig låtskrivare. som därför också var en dålig gitarrspelare. Han var en produkt gjord av amerikansk media som höjde honom till skyarna, där kamera- studioteam såg till så han fanns framför kamerorna när häftiga gitarrsolon spelades av gitarrproffset "Scotty Moore" ( Hound Dog), som Elvis tog åt sig hela berömmet för, samtidigt som dom som borde fått berömmet syntes längst bak.

Inte heller låten " Tryin' to get to You" 1954 hade Elvis gjort, utan den hade Rose Marie McCoy och Charles Singleton gjort 1954 som tillägnades The Eagles som spelades in låten samma år. Elvis spelade in sin version året efter 1955.
Den bästa versionen av låten är en ung grabb på en talangjakt runt 2017 talet som blev ny Elvis: " Raffi Arto " fast på piano i stället för gitarr. Där visar tv-teamet både hur bra han sjöng och hur bra han spelade piano

När ni kollar gamla Elvis-klipp på YouTube när han uppträdde ( Live i direktsändningar i olika TV-studios ) Titta då på kamerateamet som aldrig visar hans händer på gitarren med fingrarna i olika accord, för det kunde han inga, men det såg inte tittarna när kamerorna var riktade högre upp, beordrat av Elvis teamet som studiocheferna tvingades rätta sig efter.
Man hörde aldrig Elvis ägna sig åt politiska uppdrag, med ett undantag, när han hälsade på Nixon i Vita husets, bara för att få synas i media som hans "Enorma Ego" krävde som redan då börjat falna, då trodde man ,att synas ihop med presidenten skulle få upp intresset ?
Om Elvis nöjt sig med att bara vara studiomusiker de sista 10 åren, med bra låtskrivare utan att synas på krogar och turnéer då hade hans anseende höjts betydligt, för rösten hade han, utseendet också, och kunniga musiker kring sig hade han, men att se honom dom sista åren, var bara patetiskt och som många anda föredettingar gick över till religösa sånger, kanske en förövning inför sin egen död 1977.

Reklammakarna i amerikansk media tänkte tydligen att det man inte har kunskap om, kan man ju alltid ersätta med patetiska höftvrickningar och bensprattel framför publiken, fast musikermedlemmarna såg mest pinsamt oengagerade på. "Scotty Moore" också.
Citera
2023-03-26, 09:39
Medlem
AreYouBacks avatar
Kollar Elvis film. De sätter Elvis sminkad och flashig i familjehemmet. Stör mig på att Tom Hanks spelar en gammal man. Använd en gammal man.

Jag minns heller inte att Elvis hade rosa läppstift.
Senast redigerad av AreYouBack 2023-03-26 kl. 09:42.
Citera
2023-03-26, 19:47
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Kollar Elvis film. De sätter Elvis sminkad och flashig i familjehemmet. Stör mig på att Tom Hanks spelar en gammal man. Använd en gammal man.

Tom Hanks är ju lika gammal som Tom Parker var ungefär när ha var manager åt Elvis
Fast folk verkade ju äldre förr än nu
Citera
2023-03-26, 19:57
Medlem
johnthedickholmess avatar
Elvia var/är världens mest uppskattade sångare, artist och underhållare. Han hade en röst han fått av änglarna och som var helt unik och utstrålning som gjorde honom extremt framgångsrik.

Men musiker? Tja, han spelade väl gitarr ok, satt alla kvällar och ledde gospelssånger från pianot så visst, han kunde spela flera instrument ok. Men han skrev väl inte direkt sina hits själv, han var ju känd som ett unikum som sångare. Ingen John Lennon. Ingen låtskrivare.
Citera
2023-03-27, 03:41
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:

Jag var inte heller så förtjust i filmen. Den blev dock bättre mot slutet. Tom Hanks fick väl något skämspris kalkonen eller något sådant för sin insats i filmen. Och så klart var filmen WOKE.

Angående den riktiga Elvis, så var han överskattad med att bli kallad kungen av Rock 'n Roll. Jerry Lee Lewis var 100gånger bättre. Men jag gillar Elvis helt klart.
Citera
2023-03-27, 23:11
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Tom Hanks är ju lika gammal som Tom Parker var ungefär när ha var manager åt Elvis
Fast folk verkade ju äldre förr än nu

Han bär ju en gummimask under hela filmen.
Citera
2023-03-27, 23:12
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Jag var inte heller så förtjust i filmen. Den blev dock bättre mot slutet. Tom Hanks fick väl något skämspris kalkonen eller något sådant för sin insats i filmen. Och så klart var filmen WOKE.

Angående den riktiga Elvis, så var han överskattad med att bli kallad kungen av Rock 'n Roll. Jerry Lee Lewis var 100gånger bättre. Men jag gillar Elvis helt klart.

Jag orkade inte se klart filmen. Elvis i sin vardag (i filmen) försökte sevut som ett idolfoto, även när han skrek på sin mamma. Äh, skiten klarar jag mig utan.
Citera
2023-03-28, 13:42
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza

Ungefär som Henrik Lundkvist reklamfilmer som är WOK då
Citera
2023-03-28, 14:28
Medlem
Geomeisters avatar
Två favoriter från Elvis är,

Any Day Now: https://www.youtube.com/watch?v=h6QAc7LieF4

If I Can Dream: https://www.youtube.com/watch?v=0q3PpEX4sNk
Citera
2023-04-02, 02:18
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Jag orkade inte se klart filmen. Elvis i sin vardag (i filmen) försökte sevut som ett idolfoto, även när han skrek på sin mamma. Äh, skiten klarar jag mig utan.
Du gick inte miste om mycket om du inte såg färdigt filmen.
Citera
2023-04-02, 02:55
Medlem
Varför romanticeras Elvis Presley pedofilrelation med en 14-åring i filmen?
Citera
2023-06-24, 17:52
Medlem
snurresprettiss avatar
https://www.youtube.com/watch?v=KybgU9nA4E8

Spola fram till 10:20 i länken, vad heter låten med Elvis Presley?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in