Citat:
M: Och då var det att hon, ja hon köpte handsprit och sen tog ja men papperskassar och hällde liksom handsprit på dem och sen, och sen tände eld då utanför ja vid dörren hos Tove och Mys pappa. Eh, ja som tur var så tog det inte riktigt och Johanna ville att jag skulle var med på detta men jag vägrade.
F: Så när fick du veta detta som du berättar?
M: Nej men jag fick, alltså jag fick reda på att hon skulle göra det så jag visste ju, ja. Jag visste om det.
F: Du visste om att det skulle ske?
M: Ja typ.
M: Eh, ja, eh, hon har försökt bränna inne sitt första ex också.
F: Vem är det?
M: Hampus Karmetun.
F: Mmm. Berätta om det.
M: Nej men dem har haft ett väldigt, alltså destruktivt, eller de hade ett väldigt destruktivt förhållande och det fortsatte liksom men det fortsatte efter att dom gjorde slut, att han inte kunde släppa henne och så där. Eh, och ja hon ville bli av med honom så jag minns, jag tror det var förr förra våren, eh, och då var det att jag och Johanna, eh, åkte ut och skulle tälta i skogen och hon berättar då att hon hade tänkt ja att bränna inne Hampus då och hon ville att jag ska vara med då också men jag sa nej, nej absolut inte och då blev det istället att jag var kvar ute i skogen helt enkelt och hade Johannas mobil medan hon åkte in till stan och ja, åkte till hans dåvarande lägenhet och hade med sig, eh, någon så här träbits kuber som man, ja som man kan ha om man ska grilla eller och så. Eh, och ja hon tände på den med ett, vad heter det, eh, brännvätska och på dörren och ja hon tände på och springer ner i trapphuset och det börjar brinna men Hampus hade ett brandlarm inne i lägenheten så det började ju att tjuta. Ja. Så han klarade sig.
M: Syftet var, eh, ja men både att ja men vi skulle ha sleepover och kolla på film och så och, eh, och att ja hon skulle bränna inne Julia.
F: När fick du veta det om man säger att det var båda de här sakerna?
M: Ja, jag fick, några dagar eller någon dag innan.
F: Okej. Mmm. Och att det sen inte blev, vad är din uppfattning eller orsaken till, att det inte blev.
M: Att det ösregnade.
M: För det är också, ja men de här brandgrejerna är ju, alltså det är saker jag har försökt förtränga och ja som har varit förträngda också för det mesta.
F: Och varför blev det så att du har så att säga försökt att förtränga det?
M: För att det har varit så jobbigt.
F: Okej.
M: Ja.
F: Mmm. Vad är det som så att säga har varit jobbigt kring att veta det?Det kanske är en svår fråga men jag ställer den ändå.
M: Ja men det är allt. Eh, alltså hela situationen att, att ens ja bästa vän då, eh är kapabel alltså är kapabel och vill, eh, ja men ja mörda folk och så där och att ja men jag har inte fått prata med det, med någon och att jag inte har velat liksom. Eh, alltså jag, att jag inte har velat vara delaktig i de där sakerna.
F: Du har inte velat vara delaktig och sen sa du jag har inte fått prata.
M: Nej men jag har inte fått prata med någon förutom Johanna om händelserna.
F: Nej. Och vem har satt upp den så att säga?
M: Johanna.
F: Förklara.
M: Nej men alltså, eh, hur ska jag förklara? Nej men det är att, ja det har varit snack om att om man får veta någonting om det här så kommer det gå illa för oss båda och ja. Eh, att det ska vara våran hemlighet och ja.