2023-03-26, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Ukraina har förlorat minst 484 stridsvagnar.
Ryssland har förlorat minst 1895 stridsvagnar.
Ryssland har förlorat ca 4 gånger fler stridsvagnar än Ukraina.

Ingen vet om Putin hade accepterat det förslag som de förhandlade om för ett år sedan. Han förkastade det som det förhandlats om runt invasionen så en rimlig gissning är att han även förkastat detta.
När Boris kom till Kyiv hade Zelensky kännedom om de ryska, sedermera bevisade, massmorden i Bucha

Det är vår skyldighet att skicka allt Ukraina behöver för att kasta ut de ryska råskinnen som torterar och mördar. De gav upp sina kärnvapen i mot att deras gränser skulle respekteras.
Ryssarna struntar i alla avtal. Minsk 2 var bluff från rysk sida. Ryssland skrev under men sedan fortsatte ryska armen offensiven mot människorna i Debaltseve.

Satt det någon i stridsvagnarna tro? I så fall skulle man ju bara av detta kunna dra slutsatsen att de ryska förlusterna är i storleksordningen 3-4 gånger de ukrainska. Vilket råkar vara ungefär vad oberoende bedömningar gör gällande.
Citera
2023-03-26, 21:38
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Vad jag sett och hört om de tjetjenska förbanden så har de inte rosat marknaden vad gäller kriget i ukraina. Troligtvis är det just så som du beskriver. De är omotiverade och har ett väldigt lågt stridsvärde - om de ens ids maka sig fram till riktiga strider mot ukrainarna. Verkar som tjetjenerna mest sysslar med tik-tok och slika "häftiga" videos.

+ våldtäkter av båda könen, med inriktning på barn.
Citera
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Så du menar att det inte har spridits fejkade och debunkade filmer på Telegram?

Visst har det spridits duktigt med fejkade filmer - från båda sidor.

Skillnaden mellan mig och dig är att jag erkänner detta faktum.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Nu slänger jag in en handske i detta..

Jag misstänker att Putin exkluderar ryska judar ifrån mobiliseringen. Israel står även neutralt i kriget. En oro ifrån judiska samfund i Ryssland har man kunnat läsa.., men inte att de har faktiskt blivit mobiliserade.., det har jag inte läst.., tills nu.

Ja men självklart är det ju så. I verkligheten är det vanlige Ivan Ivanovitj som flytt, särskilt om han har utbildning och följer världsläget via VPN.
Citera
2023-03-26, 21:39
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Du råkade nog missa frågan, men jag tar den igen:

Varför flyttade då inte en miljon judar till Israel? Eller var det en miljon liberala bögar?

Många ryska judar har gjort just det - "flytt" till israel.
Citera
2023-03-26, 21:40
Medlem
Citat:

Bra att du erkänner faktum. Men ändå för du fram dessa filmer såsom argument.

Känns det inte lite… ologiskt, rentav klappdumt att göra så?
Citera
2023-03-26, 21:41
Medlem
Citat:
Många ryska judar har gjort just det - "flytt" till israel.

Men varför i herrans namn stod man då i milslånga bilköer vid Georgiska gränsen?

Du känner verkligen inte att din logiska argumentation är fullständigt obefintlig?
Citera
2023-03-26, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
jaja, vi har hört denna propaganda förut.
Du kallar det förnyelse av inkallelseorder, och det korrekta ordet är mobiliseringar, det har skett minst 7.
Ryssland kallar det "partial mobilization" dvs inkallelse av reservister som redan har utbildning och erfarenhet, Ukrainas mobilisering är att de tar in alla, oavsett utbildning eller erfarenhet.

givetvis så kallar man in extra för att täcka förluster, därav kan vi då anta att ukraina ett större behov av att ersätta förluster, eftersom deras är betydligt större.

Det är en lagstiftning som gäller i 90 dagar. Därefter måste den förnyas. Lagstiftningen gäller bland annat allmän mobilisering och jag har aldrig kallat det för något annat. Eftersom att Ryssland inte har gett sig kommer den att fortsätta att förnyas 90 gånger per år tills kriget tar slut. Oavsett hur mycket förluster Ukraina lider.

Både Ryssland och Ukraina mobiliserar sin befolkning, dvs använder statens våldsmonopol för att förmå befolkningen delta i kriget. Båda länderna utbildar sina mobiliserade (mer eller mindre). De 300 000+ Ryssland har mobiliserat befinner sig inte frivilligt i Ukraina.

Det finns ingenting som tyder på att Ukraina har fler förluster än Ryssland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Ryssland förstör Ukrainas soldater. Mycket tyder på att det nu är ca 300.000 döda ukrainska soldater, medan Ryssland har mindre än 100.000 soldater som dödats och skadats. Det är ca 8-10 döda ukrainare på varje rysk soldat. Vilket är rimligt eftersom Ryssland har använt ca tio gånger så mycket artilleri.

Estimaten ligger på 200k+ förluster för ryska styrkor och 120+ för ukrainska.
Citera
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Bra att du erkänner faktum. Men ändå för du fram dessa filmer såsom argument.

Känns det inte lite… ologiskt, rentav klappdumt att göra så?

Jag har en finkalibrerad näsa, men visst kan det hända att jag tar fel. Videon jag länkade är med största sannolikhet autentisk. Till skillnad mot den skit som ni ukrainadårar översköljer denna arma tråd med.
Citera
2023-03-26, 21:43
Medlem
Citat:

Du om ngn har ju länkat 100 gånger ren smörja ifrån Kreml propaganda kanaler hahahah
Citera
2023-03-26, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Douglas Macgregor har på sistone nämnt 250.000 till 300.000 döda ukrainare.
https://youtu.be/n2S5o5qTpFs?t=198

Macgregor alltid ljuger om Ukraina.
Han är lika trovärdig som någon här som påstår att ryssarna har över 500k döda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in