2023-03-26, 18:57
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Förvånande att det inte har varit på tal om en rekonstruktion. För då skulle man kunna avgöra om J:s utplacering av M överensstämmer med vad som påstås ha utspelats.

Det kan finnas en poäng i att inte göra en rekonstruktion och det är att deras historier inte går ihop. Gör man en rekonstruktion så måste man underrätta MH om varför man vill att hon ska sitta vid huvudet på en kropp osv. Eftersom att man inte fått någon sån information om MH kan det bli konstigt. Samtidigt så hade det varit väldigt bra med en rekonstruktion. Det ser ju väldigt litet ut där inne, nästan så att man måste gå på huk in känns det nästan som.

Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Jag har en anhörig som har autism och jag vet om du menar att Maja har samma diagnos? Dessutom blir det ändå patetiskt att dra upp vad som visas i en fiktiv Beckfilm. Sen är det konstigt hur många här som beter sig som läkare och vet exakt hur Maja fungerar och det är bokstäver både hit och dit. Nästa vecka vet vi hur pass korkad och tafatt Maja är eller om hon är den hjälpsamma mördare som vi andra tror. Bara för att hennes morsa sa att hon hade svårt med tider så är det som att detta skulle vara nåt slags förmildrande omständigheter för att man med berått mod dödar en person. Hoppas hon får livstid så att inte folk tror att man kan döda hej vilt efter behag och klara sig undan. Tycker fortfarande bilden är makaber då Maja springer tillbaka in på Nöjet för att lurpassa på Tove.

Det är inte patetiskt om man förstår hur personer med asperger och autism fungerar. Dom kan distansera sig på olika sätt till saker som hänt. Det kan vara kyligt att starta ett mobilspel - men det kan också vara ett tecken på att fly vad man känner, alltså.
Citera
2023-03-26, 18:59
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Nej precis, syftade enbart på J som anläggare av samtliga bränder. Står ingenstans om att M ska ha varit delaktig.
Men herregud! Hon visste ju om båda gångerna att Johanna skulle bränna inne Hampus och sen Tove och My. Det står ju tydligt och klart i fupen och Maja gjorde ingenting för att varna eller förhindra det som kunde blivit en katastrof. Det var ju bara Johannas klumpighet och tafatta försök att tända eld som räddade Tove och My den gången.

När hon skulle låta sitt ex brinna inne satt ju Maja och väntade någonstans om det var i nåt tält? Helt bisarrt och här sitter folk och tror gott om Maja och att hon bara är en lydig hund. Hon avgudade Johanna och dom hängde ihop all vaken tid i princip. Bara för att man har en diagnos så kan man inte slippa ansvar. Halva svenska folket verkar ju ha bokstavskombinationer nu för tiden men dom mördar inte.
Citera
2023-03-26, 19:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Avseende MHs delaktighet i att främja mordet på Tove så kom jag på en till sak om varför MH mycket väl varit delaktig i främjandet (förutom att hon gemensamt med JJ gör aktiva val att leta reda på Tove för att få med henne hem till JJ).

MH skulle deltaga på en till mordbrand som JJ planerat på ett av vittnena (var det möjligtvis Laura hon hette?) och det enda som stoppade MHs medverkan den gången var att det regnade. Annars skulle hon medverkat i mordbränningen.

Med detta menar jag på att MH inte tidigare dragit sig för att deltaga i det våld som JJ planerat. Att hon denna kväll skulle vara omedveten om varför de ska lura hem Tove till lägenheten efter bråket på Nöjet är nonsens.

Tycker att det är lite lurigt.

Å ena sidan känner jag starkt att Maja har vetat om de här mordiska tankarna länge, och då handlar det inte om som många av de andra vännerna, tro att det är bara något som Johanna säger när hon är arg. Maja har fattat vidden av det.

Vid något tillfäller försöker ju Maja också maska, och säger att hon är sjuk osv.

När det gäller regnet där säger Maja i förhör så här:

A 135/1238
"Jag ville ju inte vara med, alltså jag vill inte att något av det här
skulle liksom ske att jag skulle vara med eller att bränna inne och det där, eh, men det
ösregnade hela den natten och allting och jag bad liksom till Gud för mitt liv om att det skulle
fortsätta regna och att hon skulle släppa tankarna på det här och allting. Och eftersom det
fortsatte ösregna och så, så ja, så åkte, så åkte hon och jag inte ut och försökte, ja bränna inne
Julia.
"

Kanske hade Maja ändå försökt med något annat om regnet slutade?

A 153/1057

Branden hos Tove och M*y:

"Och på eftermiddagen där den 4 januari så skriver, så har Maja skrivit
till dig att hon känner sig sjuk och då svarar du Maja så här: "bah har ont i halsen kan vi ju
frtf, fortfarande gissar jag, sova över". Johanna fortsätter sen och skriver "btw, bye the way,
gissar jag".
J: Mmm.
F: Mamma jobbar och Nils är hos pappa så vi kmr, kommer gissar jag, nt, inte gissar jag, så
vi kommer inte få ett bättre tillfälle så att säga".
//
"F: Vad menar du med det här svaret att du inte kommer få ett bättre tillfälle?
J: Ingen kommentar.
F: Nej. Maja svarar: "jag har ont i halsen och känner mig dåsig". Följt av "jag är inte rädd så
men jag vet inte om det är risky om du förstår". Och sen skriver Maja att hon inte kan prata
just nu för hon är med sin pappa. Därefter har ni ett samtal på Facetime på 14 minuter och 33
sekunder på eftermiddagen där. Eh, och till slut så kommer ni fram till att Maja ändå ska
komma till dig på kvällen där så hon skriver att hon ska komma "en sväng
"

Sedan var det någon av Johannas ex som berättade (väl? eller var det någon annan?) om att Maja och Johanna hade varit och tuttat på, på något ställe enligt vad JJ hade berättat för F (taget fritt från minnet, lite osäkert där).

Så man vet ju inte riktigt hur det har varit där med Maja.
Citera
2023-03-26, 19:04
Medlem
Citat:
Det må stämma, men den andra planerade mordbranden på Julia (?) skulle MH delta på och det enda som stoppade dom den kvällen var regnet.

Sa M i förhör att hon skulle vara med på den? Minns inte exakt vad som stod om det. Låter verkligen inte särskilt strategiskt av M.
Js vilja att skada/döda andra blev som ett helt normaliserat beteende för M.
Citera
2023-03-26, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denke86
Samt, dem lyckas gömma kroppen i 17 dagar … . Det kan inte direkt vara ett dåligt genomfört jobb …

Jo men bortsett från det mycket underliga så var sökinsatsen massiv och borde lyckats få beröringspunkter om det varit en komplett amatör som gömt ett lik efter en olyckshändelse
Citera
2023-03-26, 19:05
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
Det kan finnas en poäng i att inte göra en rekonstruktion och det är att deras historier inte går ihop. Gör man en rekonstruktion så måste man underrätta MH om varför man vill att hon ska sitta vid huvudet på en kropp osv. Eftersom att man inte fått någon sån information om MH kan det bli konstigt. Samtidigt så hade det varit väldigt bra med en rekonstruktion. Det ser ju väldigt litet ut där inne, nästan så att man måste gå på huk in känns det nästan som.

Det är inte patetiskt om man förstår hur personer med asperger och autism fungerar. Dom kan distansera sig på olika sätt till saker som hänt. Det kan vara kyligt att starta ett mobilspel - men det kan också vara ett tecken på att fly vad man känner, alltså.
Du har sett för många Beckfilmer. Du förminskar alla dom som har diagnoser när du tror att dom sitter och spelar tv-spel så fort det hänt någonting.
Citera
2023-03-26, 19:14
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Nä, en helt annat slags råskinn skulle jag säga, inte oskyldig alls, men helt annorlunda. J är iskall grandios narcisisst, slug men fåfäng, känslokall men inte så smart. M är korttänkt, känslostyrd och traumatiserad med svårt att läsa av folk, att förstå gränser och säga nej. Dåligt begrepp om rätt och fel, svårt att uttrycka sig. Perfekt partner för J.

Precis så är det. Tack för en sammanfattning (av mina hjärnaktiviteter gällande mordet i Vetlanda).
Citera
2023-03-26, 19:14
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Du har sett för många Beckfilmer. Du förminskar alla dom som har diagnoser när du tror att dom sitter och spelar tv-spel så fort det hänt någonting.

Nej, men i den finns en scen som ger en bra uppfattning om hur det kan ha varit. Finns många exempel på när folk med asperger eller autism går in i sina specialintressen när det hänt något som påverkat dom och dom inte riktigt vet hur dom ska bearbeta det. Eftersom du pratar om att förminska så betyder det att du inte förstår. Det är ju därför jag drog upp en jämförelse med scenen i den Beckfilmen då den möjligtvis kan ge dig en insikt. Det finns många inom autismspektrumet som distanserar sig till sina intressen och inte sällan efter dom varit med om något traumatiskt eller dramatiskt, punkt slut.

Om det nödvändigtvis är så i detta fall är dock tveksamt. Det kan vara så, eller inte, eller rent av en kombination.
Citera
2023-03-26, 19:15
Medlem
Citat:
Ja, men MH placerar sig själv som deltagare i den planerade branden och att enda anledningen till att den uteblev var för att det regnade. Så hon placerar sig själv i planeringen av en mordbrand tillsammans med JJ. Mitt syfte med inlägget är att påvisa att MH och JJ har varit ett ”killing-team” tidigare och att mordet på Tove inte är ett undantag.

Ja det förstod jag. Det är bara så otroligt osmart av M att berätta om det. Om det inte är så att hon faktiskt ville bekänna det.
Citera
2023-03-26, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Sa M i förhör att hon skulle vara med på den? Minns inte exakt vad som stod om det. Låter verkligen inte särskilt strategiskt av M.
Js vilja att skada/döda andra blev som ett helt normaliserat beteende för M.

Se följande citat inknäppt av Nötknäpparn:

A 135/1238
"Jag ville ju inte vara med, alltså jag vill inte att något av det här
skulle liksom ske att jag skulle vara med eller att bränna inne och det där, eh, men det
ösregnade hela den natten och allting och jag bad liksom till Gud för mitt liv om att det skulle
fortsätta regna och att hon skulle släppa tankarna på det här och allting. Och eftersom det
fortsatte ösregna och så, så ja, så åkte, så åkte hon och jag inte ut och försökte, ja bränna inne
Julia. "
Citera
2023-03-26, 19:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ja, jag tycker att det är lite märkligt att Sangborn inte informerade sig själv mer om det innan hon kvittrade i media om ostraffad och lätt misshandel. I mina ögon gjorde hon bort sig rejält.

Fast advokater brukar ofta prata på det viset. Dels är det ju sant att JJ är tidigare ostraffad. Men också brukar de vara "lite på sin klients sida" i det offentliga rummet.

Men jag reagerade också på hennes lite mer ovanliga känslomässiga approach, där jag upplevde att hon nästan spelade lite teater. Lite amerikansk stil, kan man tycka.
Citera
2023-03-26, 19:23
Medlem
MH har ju lyckats slingra sig ur 2-3 ggr och haft tur med oväder då… innan
Vilken 17 årig tjej sitter kvar/lägger sig för att sova i ett tält ensam vid 24 i skogen?
Bara där ringer ju klockorna! Och sen vänta där för att bästa vännen ska åka och bränna inne sitt ex… hon har mobilen, tiden, föräldrar som säkerligen hade kunnat hämta henne om hon ringt…
Så manipulerad o dum kan hon inte vara….
Även ADD….
Men har erfarenhet av ADD där en ung tjej hamnade väldigt snett med vänner som utnyttjade henne och jag är osäker på men tror ADD orsakar mycket mer problem än ADHD…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in