2023-03-26, 17:10
Medlem
Har i helgen roat mig med en jämförelse av de vanligaste varorna som vår familj handlar. Ica är det som gällde fram till idag.
För att få vettig jämförelse så fick jag plocka bort varor som hade ”Stammispris”. Fick även räkna om priser till kg och liter för att få till det. Naturligtvis även någorlunda jämförbar kvalitet. Alltså inte Ica Basic.
De vanligaste 21 varorna för vår familj som gick att jämföra kostade följande;
ICA, 2012 kr
Willys, 1754 kr
City Gross 2203 kr (måste erkänna att här har jag varit bortfintad totalt. Trodde City Gross var billigare än Ica.)

Har du gjort något liknande själv? Var fick du fram?
Senast redigerad av Tidlos5 2023-03-26 kl. 17:43.
Citera
2023-03-26, 17:14
Medlem
snooper123s avatar
Trodde också CityGross var billigt innan, vet inte vad jag fått det ifrån...
Jag bor precis brevid Citygross och ica.
Sen märkte jag att ica var billigare och nu går jag bara dit.
Citera
2023-03-26, 17:15
Medlem
SnutteFia03s avatar
Har noterat samma som dig, att City Gross är betydligt dyrare än t.ex Willys.
Citera
2023-03-26, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tidlos5
Har i helgen roat mig med en jämförelse av de vanligaste varorna som vår familj handlar. Ica är det som gällde fram till idag.
För att få vettig jämförelse så fick jag plocka bort varor som hade ”Stammispris”. Fick även räkna om priser till kg och liter för att få till det. Naturligtvis även någorlunda jämförbar kvalitet. Alltså inte Ica Basic.
De vanligaste 21 varorna för vår familj som gick att jämföra kostande följande;
ICA, 2012 kr
Willys, 1754 kr
City Gross 2203 kr (måste erkänna att här har jag varit bortfintad totalt. Trodde City Gross var billigare än Ica.)

Har du gjort något liknande själv? Var fick du fram?

Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Citygross' USP är väl att de säljer saker i större förpackningar. Behöver du en 10kg:s hink med smör, så har de det. Dessutom har de väl åtminstone tidigare även sålt till företag. Jag vet inte om det fortfarande är så
Citera
2023-03-26, 17:25
Medlem
Har själv tänkt starta en tråd med frågan hur City Gross kan överleva med sina priser. Allting är ju 10-20% dyrare än hos övriga kedjor utan att man får någon bättre upplevelse för det. Stora lador vid köpcentrum i utkanten av stan, så de flesta behöver bil för att ta sig dit. Willys har generellt bättre lägen och lägre priser. ICA Maxi har liknande lägen men bättre utbud och lägre priser. Stora Coop har liknande lägen men lägre priser. Ibland när City Gross har reapriser så är det ändå dyrare än ordinarie priser hos de andra kedjorna.
Citera
2023-03-26, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123

För något år sedan var de hyfsat billiga, handlade där ganska ofta.
Men måste smyghöjt alla sina priser och märkte för ett tag sedan att alla deras varor låg några kr över konkurrenterna.

Nu handlar jag där väldigt sällan, Coop och CityGross måste vara de dyraste matkassarna om man jämför.
Citera
2023-03-26, 17:35
Medlem
Säljargument är dock att allt kött hos CityGross styckas i butik, i motsats till de andra, där det som regel kommer söndergasat i plastförpackningar.
Citera
2023-03-26, 17:38
Medlem
City Gross var väl billiga tills Axfood köpte upp företaget - de vill ju zuuugaaaa tillbaka
köpeskillingen av kunderna
Citera
2023-03-26, 17:51
Medlem
Kajahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
City Gross var väl billiga tills Axfood köpte upp företaget - de vill ju zuuugaaaa tillbaka
köpeskillingen av kunderna

Det är min upplevelse med. Jag har alltid föredragit Citygross, men jag tror jag får överge dom för Willys istället, vilket också ägs av Axfood.
Citera
2023-03-26, 18:05
Avstängd
Idealt handlar man två gånger i veckan i olika butiker så man kan utnyttja dubbla extrapriser och att vissa butiker är billigare på vissa varor.

Citygross "hembakade" bröd var bra och billigt, men priset har rusat iväg.
Citera
2023-03-26, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajah
Det är min upplevelse med. Jag har alltid föredragit Citygross, men jag tror jag får överge dom för Willys istället, vilket också ägs av Axfood.

Axfood ville ta bort en konkurrent - sen vill man inte konkurrera med sig själv (Willys)
inom lite-billigare-prissektorn
Citera
2023-03-26, 18:16
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Som en del andra redan påpekat så hade City Gross bra priser tidigare, vi pratar alltså flera år sedan, i synnerhet om man ville köpa storpack.

Idag finns ingen som helst anledning att gå dit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in