2023-03-26, 16:44
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Vad är det som får dig att tro detta? Maja visste ju sedan tidigare att Johanna ville döda både Tove och My. Jag tror dom kokade ihop det här medan dom stod och väntade ut Tove. Två otäcka kvinnor som ska sitta på livstiid. Otroligt att alla tror att lilla Maja är så oskyldig även fast hon vet hur många ggr Johanna försökt elda upp folk. Folk har Adhd och vissa svårt att passa tider men dom mördar inte sina ovänner. Ska bli så intressant om Maja börjar prata i rätten eller om hon ska fortsätta säga öh, eh.

Fast det är väl sällan ett planerat mord utspelar sig inne i någons lägenhet?

"Vi tar med henne till min lägenhet och mördar henne! "
"Jamen viss det gör vi, det är det ända självklara! "

Jag vet inte jag, det skär sig på något sätt..

Maja är givetvis medveten om att JJ vill ha med Tove. Men exakt vad hon planerat är jag inte så säker på att MH är så värst insatt i. Hon var inte så väldigt bekväm i mordbränningen exempelvis. Jag tror faktiskt mer på att JJ isåfall sagt att hon ska med för att hon/dom ska slå henne.

Jämför ovan med:
"Vi tar med henne och slår henne! "
"Hmm, måste vi? Hmm ja okej då.."

Det är mer troligt. Sen blev det som det blev, men att MH var helt informerad om det är jag ändå lite tveksam till?

Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Ja hon ska ha sagt det. Enligt Johanna.

Var i FUP:en står det?

Citat:
I fupen står det att när hon hittas (i skogen) är byxknapp och dragkedja öppna. Sen står det senare (i obduktionsdelen) att knappen är uppknäppt, inget om dragkedjan. Undrar om någon drog upp den när hon flyttades från skogen?

Kan varit en miss också, men det borde man inte missa. Möjligt att den drogs upp, men varför isåfall? Sett till transport till polisen är det rimligt om man inte vill att byxorna ska falla ner eller så, men då knäpper man knappen också?

Citat:
Tror hon var på väg att kissa när hon blev överfallen. Det var ingen runtur på toan, de hade ju varit hemma en stund så Tove skulle nog bara kissa och gå hem sedan.

Det tror jag med. Att hon inte hunnit kissa innan hon blev anfallen tycker jag är mest troligt. Öppen byxknapp (och eventuellt gylf) tyder på att man kanske ska kissa. Verkar varit sjöblött på golvet vilket det blir om man kissar på sig efter dödsögonblicket och har mycket urin i sig. Det är ytterst otroligt om hon lyckats kissa som tidigast vid 01:50 och sen ansamlat så pass mycket under högst 40-55 minuter att det blir så pass blött på golvet att både JJ och MH behöver byta strumpor.

Jag tror hon gått in på toaletten, oklart om dörren låstes eller inte men inte helt omöjligt att man skippar att låsa när man är lite på lyran och snart ska hem och dom varit vänner osv, knäppt upp och därefter blivit överrumplad. Gå in, knäppa upp knappen och att någon under denna tiden hinner öppna låset utifrån känns lite omständligt? Men jag tror att det är när hon behöver gå på toaletten som det här händer, inte att hon blivit visad runt och att hon knuffar till JJ.

Citat:
Finns det data om steg och sånt från Toves telefon?

Bara sista aktivitet som jag förstår det som. Tycker det är lite märkligt, för hon bör ha gått lite i lägenheten. För jag tror inte att hon blir mördad exakt när dom kom dit utan i samband med dunsarna som skedde senare.

Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Enligt Js berättelse befann sig M vid Ts huvud, hållande Ts armar. På skissen där J markerade deras positioner hade T fötterna mot golvbrunnen. I ett nyrenoverat badrum borde man kunna utgå ifrån att golvet är avjämnat metern runt brunnen och lutningen är korrekt, vilket innebär att kisset borde runnit dit och inte upp mot Ts huvud.

Det går inte ihop sig med golvlutning, Ms placering och våta strumpor.

Det är en intressant input som vi borde kolla mer på Du vet dock inte exakt hur kroppen låg. Den kan mycket väl varit mer mot dörren. Lätt att bara markera en kropp och ett X i all hast. Det här borde vi kolla mer på

Citat:
Ursprungligen postat av vafallsvafalls
Visst, men det blir ju allt mer långsökt jämfört med den enklare förklaringen att båda var med och höll i henne.

Varför är det långsökt? Är det enklare att sparka i väggen om en person håller i armarna?

Citat:
Jag fattar knappt hur 2 unga tjejer klarar av att både döda, bära ut liket och köra ut i skogen inom ett par timmar. Ofattbart och dessutom forslat bort cykel, handlat hamburgare och eldat på liket. Borde vara nåt slags rekord.

Håller med. Satan vilken målmedvetenhet och kyla!
Citera
2023-03-26, 16:51
Medlem
Min tanke kring påföljd är att det blir mord och grovt brott mot gravfriden tillsammans och i samförstånd.

Enligt alla scenarion och de misstänktas redogörelser så har 3st gått in levande i lägenheten men enbart 2st levande kommit ut, inga andra personer har gått in eller ut under tiden då mordet ska ha skett.

MH:s advokat råkade ju säga i sin "första" intervju med media att "3st har gått in men bara 2st som har kommit ut."

Båda kan bevisligen placeras vid dumpningsplatsen där JJ dragit ut Tove i skogen medans MH har mobilskärmen tänd för att lysa med.

Bilderna från när MH letar efter Tove vid stängning visar hennes starka beslutsamhet att försöka hitta henne, blicken ser dessutom varken orolig eller rädd ut.. snarare förbannad och målinriktad.

Båda är lika delaktiga i dessa två åtalspunkter, övriga bränder och skadegörelse utav bil som framkommit så tror jag att MH har varit med på samtliga.

MH är som det verkar JJs personliga caddie, men hon har fortfarande egna val och därför kan vi slänga offerkoftan i en mörk cell där den och de misstänkta hör hemma.
Citera
2023-03-26, 16:55
Medlem
argusmaximuss avatar
[quote=Slipsluder|
Håller med. Satan vilken målmedvetenhet och kyla![/QUOTE]

Och 05.50 avrundade MH den händelserika kvällen med att spela Dream Games: Royal Match.
Never forget.
Citera
2023-03-26, 16:55
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder

Det är en intressant input som vi borde kolla mer på Du vet dock inte exakt hur kroppen låg. Den kan mycket väl varit mer mot dörren. Lätt att bara markera en kropp och ett X i all hast. Det här borde vi kolla mer på

Det spelar ingen roll exakt hur T låg, så länge fötterna var närmare golvbrunnen än huvudet.
Citera
2023-03-26, 16:58
Medlem
Jofs avatar
Nu skriver en professor om varför detta fall är intressant 🤔. För att det är kvinnor som dödar en kvinna.
Citera
2023-03-26, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cidertider
Bra skrivet , håller med i allt !

Håller också med i allt, tillägger dessutom att alla tre enligt teknisk bevisning befinner sig i lägenheten.
Citera
2023-03-26, 16:59
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder

Var i FUP:en står det?!

Har för mig det är när JJ för första gången berättar att TT dog. När hon pratar väldigt fort och berättar hur TT knuffades och hon fällde henne.

Då ska Tove ha sagt vad fan gör ni och taget strypgrepp om JJ (vilket jag inte tror på) och JJ ska då ha sagt ”vad fan för du själv” och tagit ett lätt (10 sekunders!!!) strypgrepp tillbaka.
Citera
2023-03-26, 17:03
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Jag fattar knappt hur 2 unga tjejer klarar av att både döda, bära ut liket och köra ut i skogen inom ett par timmar. Ofattbart och dessutom forslat bort cykel, handlat hamburgare och eldat på liket. Borde vara nåt slags rekord.

Adrenalin kallas det

Något man skulle behöva ibland när man inte ens orkar en fjuttig veckostädning på så kort tid!
Citera
2023-03-26, 17:04
Medlem
Citat:

Samt, dem lyckas gömma kroppen i 17 dagar … . Det kan inte direkt vara ett dåligt genomfört jobb …
Citera
2023-03-26, 17:06
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denke86
Samt, dem lyckas gömma kroppen i 17 dagar … . Det kan inte direkt vara ett dåligt genomfört jobb …

Det är nog mer polisens misstag. JJ:s telefon skriker ju verkligen fyndplats i koordinaterna var mobilen befunnit sig. Att det tog så lång tid att upptäcka det är faktiskt riktigt dåligt från polisens sida..
Citera
2023-03-26, 17:10
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vafallsvafalls
Flera saker talar emot denna teori.
1. Först och främst är det så att MH:s berättelse angående detta ändras väldigt radikalt över tid angående kräkningar och fall och så vidare.
Tack för respons. Här följer några motargument:

Då får vi fråga oss varför M ändrar sin berättelse angående kräkningarna. För det kryper fram så småningom i senare förhör med M. Även J som medger att M aldrig kräktes, utan endast mådde illa.
På söndagen ses tjejerna, på J:s initiativ, för att diskutera vad M får säga och inte säga till polisen. J säger till M att hon kräktes; hon utövar här gaslighting på M, en form av manipulation. M som är van att lyda likt en hundvalp i J:s närhet, börjar i ett tidigt skede därför tvivla på sina egna minnen och bestämmer sig för att lita på J.
Således håller M fast vid den i förväg uppdiktade berättelsen. I sådana fall främst på grund av rädsla för både J och rättsväsendet. M är i mentalt och psykologiskt underläge, i beroendeställning sedan lång tid tillbaka.

I inledande förhör med J byter hon ut T mot M i badrummet, som en trovärdig förklaring till dunsarna. I de första förhören är det tydligt att tjejerna har kommit överens om att säga att T och J gick till köket för att prata ut. Och att M kräktes och trillade på golvet.

J använder människor för sina egna syften. Uteslutande. Så även här, som jag ser det.

Köksscenen är mest trovärdig i förhållande till tiden för dunsarnas uppkomst vilka sker först en halvtimme senare.
M håller fast vid köket som samtalsplats medan J gör om hela förloppet till ett överfall redan under visningen av lägenheten.

Efter några månader i häkte får M möjlighet att för första gången på lång tid vara utan J:s inflytande. Hon ges också chans att få ventilera J:s hemligheter för första gången - en börda som behöver lastas av henne. Det framkommer också att J hotat M med repressalier om M får för sig att yppa något till omgivningen. Gäller i första hand anlagda bränder.

I det sista förhöret tvivlar M starkt på om hon kräktes överhuvudtaget eller om hon trott så eftersom J har påstått det - J:s sanning blev M:s sanning. Tankar klarnar allteftersom; M är fri från J:s starka inverkan och påverkan. Regelbunden medicinering, begränsning av intryck, tillgång till samtal samt längre avhållsamhet från narkotiska preparat kan adderas till listan över ett bättre mående och minne.
Orden börjar flöda mot slutet och när hon får höra sig själv prata om J, trillar polett efter polett ner.
Citat:
2. Sen är det ytterst små marginaler för JJ för att få detta att funka. MH måste ha sovit extremt djupt för att inte vakna ordentligt av mordet, med tanke på att grannen och hans far reagerade så starkt i våningen under. JJ måste ha hunnit forsla undan TT till antingen garderoben eller vinden innan MH vaknar. MH hävdar nämligen att TT inte var på toan medan JJ var på Donken. Men JJ:s gömmande av liket måste ha skett extremt snabbt. MH:s mobil rörde sig typ samma tid som mordet ska ha skett, hon tar typ 50 steg tre minuter innan JJ åker iväg med grannen.
Är det säkert att hon måste ha sovit "extremt djupt"? Ingen av övriga grannar i huset med undantag av grannarna under och eventuellt den vakna men osäkra grannen mittemot, har uppfattat oljud. De yoghurtlagande grannarna satt i vardagsrummet, rakt under J:s badrum och såg taket skaka. Det faktum att ljud fortplantar sig olika bland annat beroende på var du befinner dig, gör att man heller inte kan utesluta tänkbarheten att M sov sig igenom dunsarna, alternativt att ljuden aldrig nådde det medvetna planet.
Eventuellt kunde man ha begärt en rekonstruktion?

Garderoben? Det innebär att J måste in i vardagsrummet med en M sovande intill.
Vinden? Osäkert om den kan användas som förråd, ingen aning.
Gå tillbaka i texten så ser du att min hypotes var att J har släpat ut ett vitt bylte i trapphuset, direkt utanför dörren. Med avsikt att transportera bort kroppen. Utan M:s hjälp.

M:s hälsoapplikation aktiveras kl 02:43 för att vara exakt. Tre-fyra minuter senare lämnar J lägenheten med sin mobil, efter att först ha talat med grannen en trappa ner. Vid den tidpunkten är alltså huvudgärningen över sedan ett antal minuter.

Aktiveringen av hälsoappen är således förenlig med M:s uppgifter om badrumsbesök nummer två och att hon hämtar sin mobil i sängen.
Sant är att marginalerna är små, men å andra sidan har J visat sig vara både handlingskraftig och slug; ingen tid fick förspillas.
Att svepa om en liten kropp i ett lakan och dra ut den, antingen i hallen eller utanför dörren, går snabbt. Särskilt för den som är känslokall och adrenalinstinn.
Citat:
3. Slutligen, om det nu är som du säger, att JJ ville dra med sig MH i fallet, då hade det varit mkt mer logiskt att skylla allt på MH i stället för en relativt liten roll. Så även den ambitionen måste i så fall vara grumlig och påverkas av andra saker.
M uppfattade J som euforisk efter gravfridsbrottet. Hon hoppade av glädje, kände sig taggad på livet och uttryckte att hon hade lyckats.

J är - som alla har insett - en mycket, mycket känslomässigt störd individ. Därför kan man heller inte förvänta sig att hon agerar efter en manual. Med sin totala brist på affektiv empati och medlidande så är det rimligt att misstänka att hon till och med känner en viss stolthet över sin gärning. Vidare är hon fullt medveten om att M också åker dit för mord eftersom de har hjälpts åt. M är ingen medhjälpare; de har agerat i samförstånd och är båda lika skyldiga ifall de döms. Det är nog J införstådd med, hon har ju googlat runt om olika sätt att ta livet av folk.
Citat:
Med dessa punkter i åtanke förefaller det rätt orimligt att MH inte varit delaktig eller åtminstone sett TT död innan JJ åker till Donken.
Du kan ha rätt i att M trots allt har varit delaktig.
Citera
2023-03-26, 17:19
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Och 05.50 avrundade MH den händelserika kvällen med att spela Dream Games: Royal Match.
Never forget.

Och lite Pinterest blev det med. Vem hade inte gjort det för att varva ner liksom!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in