Citat:
Ursprungligen postat av
Olivera
Något jag inte får ihop är den otroligt korta tiden mellan mordet (dunsarna och troligen sparkarna) när grannen ringer på, och att JJ beger sig ut för att enligt egen uppgift göra sig av med TTs telefon. Enligt grannen passerar bara några minuter däremellan.
Utifrån att MH är delaktig i mordet, och om man antar att mordet är oplanerat (de visste ju vad det verkar inte i förväg att de skulle stöta på TT den kvällen) så har jag svårt att förstå hur de minuterna spenderas. Enligt JJ är de förvirrade och ”frysta” under tiden efter mordet, men uppenbarligen samlar hon sig ju enormt fort och börjar försöka röja undan bevis. De kan inte heller hinna byta jättemånga ord på några minuter tänker jag, om vi utgår ifrån att MH också är chockad tex, så ska JJ hinna både säga ungefär ”okej nu är hon död, nu blev det såhär, jag måste röja undan bevisen, stanna här du med liket” och sen snabbt ut och iväg. Det är ju ganska vågat? (Med tanke på att de flesta skulle kunna få panik med en död kompis kropp i rummet, MH har sin telefon etc och det finns vakna grannar i huset)
Sen har vi dessutom sms-konversationen från McDonalds, den är ju så fåordig att de antingen måste ha hunnit komma överens om att inte höras på sms (för att inte lämna digitala spår) eller så är MH genuint så pass däckad (och Toves kropp gömd i lägenheten/i ett låst badrum?) att hon därför bara svarar med en tumme upp, och JJ vill förklara sin frånvaro ifall MH vaknar under tiden.
Jag kan bara tänka mig tre varianter i grova drag:
1 - mordet var fullkomligt planerat, de har pratat flera gånger om den här planen / fantasin om att mörda Tove, och bestämt under kvällen på Nöjet att det här får bli den kvällen. De har t.o.m. diskuterat undanröjandet i någon mån, eller iaf pratat om vikten av att behålla lugnet och inte smsa efteråt osv.
2 - att MH faktiskt sover, och det är därför JJ har så bråttom ut, kanske tänker sig hinna iväg med Tove innan MH vaknar rentav, för att vara helt utan vittnen. I så fall är det kanske nödvändigt att JJ tex låst badrumsdörren utifrån el liknande, för att inte riskera att MH vaknar, ser Toves kropp och flippar.
3 - mordet var oplanerat, planen var att slå Tove och det har dom pratat ihop sig om, men mordet var oplanerat (eller iaf inte synkat mellan de båda) i det scenariot måste MH vara så fullkomligt och totalt nästan hjärntvättad av JJ att hon förmår bara stänga av sig totalt under den tid JJ är på McD, efter några snabba order på bara några minuter (mellan mordet och att JJ börjar sticka för att kasta mobilen, och möter grannen)
Tror att MH var med på att ”spöa” T och trodde
Inte JJ skulle gå så långt att döda henne.
Helt plötsligt ligger det en död människa där.
Och hon säger till JJ att hon tänker inte ta på sig detta. Och JJ säger hjälp mig göra mig av med kroppen jag tar på mig det bara du hjälper mig.
MH hjälper JJ i rädsla och panik.