2023-03-26, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
Det beror helt på. Det är lite ont om teknisk bevisning, speciellt sett till MH. Det enda som får henne knuten till att deltaga i mordet är JJ:s förhör. Det är som att jag skulle säga "Pippilotte ströp henne". Det vore befängt att döma någon som delaktighet i själva mordet med så lite på fötterna. I bagaget finns förstås MH:s vetskap om att JJ försökt bränna inne systrarna tidigare osv. Men sett till mordet i sig blir det ändå svårt. Det enda MH visste (om vi ska tro förhören) var ju att JJ ville slå henne. Jag är inte så säker på att MH visste om vad som skulle ske i lägenheten. Möjligtvis att hon någonstans i huvudet hade med sig misshandel. Vilket kanske inte är superkonstigt när det varit slagsmål på Nöjet.

För hur kopplar du MH:s inblandning till själva mordet bortsett från att JJ sagt att MH höll händerna? Det duger inte i en rättssal.

Hon befinner sig i lägenheten och underlåter att agera, borde man komma en bit på iallafall. Tänker på Lindome-fallet där båda blev dömda för de skyllde på varandra, men jag antar att du inte tycker det är applicerbart här?
Citera
2023-03-26, 14:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Grannarnas vittnesmål är de enda vi kan vila på när det gäller mordtiden. Tar man dessa, och räknar baklänges, säger de runt, eller strax efter, 02.40.

Dvs de var i lägenhet 40-50 minuter innan dåd. Vad de gjorde denna tid är en av de stora gåtorna i detta fall.

Hemma verkar de vara runt 01:50- 01:51 ca.

Om man utgår från att tjejerna utifrån JJs berättelse (om jag nu minns rätt) har ungefär bett Tove om ursäkt för det som hände inne på Nöjet, det för att kunna göra något med Tove på vägen, och att stämning var god ändå var god strax innan de gick upp i lgh (samtal med A*lbin, Majas filmsnutt på råddjuret), så är det väl inte otänkbart att man fortsatte med visning och snack ett tag till.

Nu ser jag att en del spekulerar i att brottet ska ha skett tidigare, strax efter att de kommit hem, kanske då Majas mobil visar rörelse vid 02:19.

Det komplicecerar bilden med grannens uppgifter, där dunsar/sprakar, attt de går upp mm är i anslutning til att JJ kommer ut och man åker till McD.

Vad skulle de enormt höga dunsarna orasakts av om det inte är våldet mot Tove?

Ja, man skulle kunna tänka att de skulle kunna vara att man försöker linda in Tove i lakanat? Försöker bära henne i lakanet, men hon åker ut? Men det förefaller ologiskt , då ett dådant fall knappast kan ha skett från någon högre höjd.

Jag håller kvar vid min tidigare spekulation, där jag tror att Tove, liksom du tror avled vid 02:35- 02:40.

Jag misstänker utifrån allt jag läst om JJ och vad hennes vänner berättar, att Johanna avvaktade till lämpligt tillfälle för att överfalla Tove, att det var planerat sedan Nöjet.

A 153/342

"Kl. 01:45:03 startar kamera applikationen i telefonen och en film spelas in (IMG_1971).
Platsen är korsningen Storgatan/Klockaregränd. Filmen förevisar ett rådjur mitt på
vägen och i bakgrunden hörs, utöver Maja, ytterligare två kvinnliga röster.
Skärmdump från den inledande sekvensen. I
mitten av bilden syns ett rådjur gå på vägen.
Det går inte höra exakt vad konversationen i
bakgrunden handlar om mer än att kommentarer
kring det sedda rådjuret görs. Stämningen i
bakgrunden och röstläget ger ett intryck av att
stämningen är fredlig och god.
"

A 153/159

"Enligt inhämtade telefonlistor har Albin och Tove sedan pratat i telefon kl. 01:49:08 till
kl. 01:50:03 (1 minut 3 sekunder)."

A 153/334

"Via Location Update2
förekommer basstationsuppkopplingar på Maja Hellmans
telefon mellan klockan 01:45 – 05:25. Johanna Janssons adress är belägen på
Storgatan 71, vilket sannolikt är inom täckningsområdet för nedan basstationer.
"

A 153/23

"Johannas och Majas telefoner positionerar respektive kopplar upp mot basstationer som täcker
området vid Johannas bostad vid ungefär samma tid som Toves mobiltelefon.
Johannas telefon positionerar, enligt platstjänster, vid Storgatan 71 omkring kl. 01:51.
"
//
"Enligt platsdata från Toves Google konto har hennes mobiltelefon statiskt kvarstannat vid platsen omkring Johannas bostad mellan kl. 01:48 - kl. 02:47, då den sedan börjat förflyttas. "

Citera
2023-03-26, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
Det beror helt på. Det är lite ont om teknisk bevisning, speciellt sett till MH. Det enda som får henne knuten till att deltaga i mordet är JJ:s förhör. Det är som att jag skulle säga "Pippilotte ströp henne". Det vore befängt att döma någon som delaktighet i själva mordet med så lite på fötterna. I bagaget finns förstås MH:s vetskap om att JJ försökt bränna inne systrarna tidigare osv. Men sett till mordet i sig blir det ändå svårt. Det enda MH visste (om vi ska tro förhören) var ju att JJ ville slå henne. Jag är inte så säker på att MH visste om vad som skulle ske i lägenheten. Möjligtvis att hon någonstans i huvudet hade med sig misshandel. Vilket kanske inte är superkonstigt när det varit slagsmål på Nöjet.

För hur kopplar du MH:s inblandning till själva mordet bortsett från att JJ sagt att MH höll händerna? Det duger inte i en rättssal.

MH:s berättelse är fullkomligt otrovärdig. Det är det som är MH:s problem. Inte bara att hon har bytt berättelse fullkomligt under FU:s gång. Den slutliga berättelsen går helt enkelt inte ihop, den är för osannolik. MH rör sig under tiden för mordet. JJ måste ha agerat sjukt snabbt och dessutom gömt liket utan att MH vaknar typ ett par sekunder senare och sen ber om en cheeseburgare, gå på toa utan att se TT, somna igen för att till sist vakna när JJ ska forsla ut liket.

Om domstolen väljer att inte tro på MH kan de välja att tro på vad som helst. Och den mest troliga förklaringen är då att MH ljuger för att skydda sig själv och att hon faktiskt var inblandad. Särskilt med tanke på att varken JJ eller MH skadades vid mordtillfället.
Citera
2023-03-26, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hemma verkar de vara runt 01:50- 01:51 ca.

Om man utgår från att tjejerna utifrån JJs berättelse (om jag nu minns rätt) har ungefär bett Tove om ursäkt för det som hände inne på Nöjet, det för att kunna göra något med Tove på vägen, och att stämning var god ändå var god strax innan de gick upp i lgh (samtal med A*lbin, Majas filmsnutt på råddjuret), så är det väl inte otänkbart att man fortsatte med visning och snack ett tag till.

Nu ser jag att en del spekulerar i att brottet ska ha skett tidigare, strax efter att de kommit hem, kanske då Majas mobil visar rörelse vid 02:19.

Det komplicecerar bilden med grannens uppgifter, där dunsar/sprakar, attt de går upp mm är i anslutning til att JJ kommer ut och man åker till McD.

Vad skulle de enormt höga dunsarna orasakts av om det inte är våldet mot Tove?

Ja, man skulle kunna tänka att de skulle kunna vara att man försöker linda in Tove i lakanat? Försöker bära henne i lakanet, men hon åker ut? Men det förefaller ologiskt , då ett dådant fall knappast kan ha skett från någon högre höjd.

Jag håller kvar vid min tidigare spekulation, där jag tror att Tove, liksom du tror avled vid 02:35- 02:40.

Jag misstänker utifrån allt jag läst om JJ och vad hennes vänner berättar, att Johanna avvaktade till lämpligt tillfälle för att överfalla Tove, att det var planerat sedan Nöjet.

A 153/342

"Kl. 01:45:03 startar kamera applikationen i telefonen och en film spelas in (IMG_1971).
Platsen är korsningen Storgatan/Klockaregränd. Filmen förevisar ett rådjur mitt på
vägen och i bakgrunden hörs, utöver Maja, ytterligare två kvinnliga röster.
Skärmdump från den inledande sekvensen. I
mitten av bilden syns ett rådjur gå på vägen.
Det går inte höra exakt vad konversationen i
bakgrunden handlar om mer än att kommentarer
kring det sedda rådjuret görs. Stämningen i
bakgrunden och röstläget ger ett intryck av att
stämningen är fredlig och god.
"

A 153/159

"Enligt inhämtade telefonlistor har Albin och Tove sedan pratat i telefon kl. 01:49:08 till
kl. 01:50:03 (1 minut 3 sekunder)."

A 153/334

"Via Location Update2
förekommer basstationsuppkopplingar på Maja Hellmans
telefon mellan klockan 01:45 – 05:25. Johanna Janssons adress är belägen på
Storgatan 71, vilket sannolikt är inom täckningsområdet för nedan basstationer.
"

A 153/23

"Johannas och Majas telefoner positionerar respektive kopplar upp mot basstationer som täcker
området vid Johannas bostad vid ungefär samma tid som Toves mobiltelefon.
Johannas telefon positionerar, enligt platstjänster, vid Storgatan 71 omkring kl. 01:51.
"
//
"Enligt platsdata från Toves Google konto har hennes mobiltelefon statiskt kvarstannat vid platsen omkring Johannas bostad mellan kl. 01:48 - kl. 02:47, då den sedan börjat förflyttas. "

Min teori är att MH och JJ verkligen konfronterade TT angående bråket och pratade rätt länge om det i köket. Kanske att de inte nådde någon tydlig lösning, TT bad inte om ursäkt tillräckligt. Sen gick TT på toa och då överföll JJ henne. Det är väl inte orimligt att de kan ha pratat i 30 min innan mordet utfördes.
Citera
2023-03-26, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Precis. Och som vi ser här i tråden har alla olika åsikter (vissa tror det är MH som tryckte ned med sina händer, vissa tror JJ tryckte ned med sina knän, vissa tror det är från slaget i golvet när hon trillade…) Förstår faktiskt inte hur de ska komma överens under rättegången om vad man tror har hänt. Obduktionen säger båda alternativ är lika trovärdiga, och således kan både JJs och MHs version av vad som har hänt anses vara lika trovärdiga. Till slut blir det en subjektiv åsikt om vad som kan ha hänt. Rätt klurigt.

Jag får bara ännu svårare att tro hur MH skall fällas för mord.
Det finns ju inget vettigt att gå på som skulle falla under "utom rimligt tvivel " som jag kunnat läsa mig till, inget uppsåt, inget planerande eller önskan och protokollet var bara pricken över iet.
Citera
2023-03-26, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
JJ får 18, MH fär 2 för grifte.

"Betta emot!?"

Alltså vad hände med "grovt skyddande av brottsling "?
Finns inte sånt nuförtiden?
Citera
2023-03-26, 14:18
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vafallsvafalls
MH:s berättelse är fullkomligt otrovärdig. Det är det som är MH:s problem. Inte bara att hon har bytt berättelse fullkomligt under FU:s gång. Den slutliga berättelsen går helt enkelt inte ihop, den är för osannolik. MH rör sig under tiden för mordet. JJ måste ha agerat sjukt snabbt och dessutom gömt liket utan att MH vaknar typ ett par sekunder senare och sen ber om en cheeseburgare, gå på toa utan att se TT, somna igen för att till sist vakna när JJ ska forsla ut liket.

Om domstolen väljer att inte tro på MH kan de välja att tro på vad som helst. Och den mest troliga förklaringen är då att MH ljuger för att skydda sig själv och att hon faktiskt var inblandad. Särskilt med tanke på att varken JJ eller MH skadades vid mordtillfället.

JJ drivande av hat och ville döda! MH (kanske) hjäpte till?
Citera
2023-03-26, 14:18
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Varför skulle det bli svårare? Domstolen kommer bara lita på de delar av JJ:s berättelse där hon erkänner saker. Allt annat kommer avfärdas som lögner. Om JJ tar tillbaka sitt erkännande räcker det med den tekniska bevisningen och sedan kan domstolen måla upp vilken bild de vill. De har Toves DNA i badrummet, de har Toves DNA i bilen, de har Johannas bevisade hat mot Tove, de har den tidigare misslyckade mordbranden. Det ska jävla mycket till för att JJ ska frias från mord.

Ja, precis. Vilket gör att det inte är lika svårt att döma JJ.

Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Hon befinner sig i lägenheten och underlåter att agera, borde man komma en bit på iallafall. Tänker på Lindome-fallet där båda blev dömda för de skyllde på varandra, men jag antar att du inte tycker det är applicerbart här?

Fast MH skyller ju inte på den andra. Hon säger mest att hon sov. Dvs, kan du med hjälp av den tekniska bevisningen i FUP säga huruvida hon faktiskt sov eller deltog? Det enda som tyder på att hon deltog med att hålla armarna är JJ:s vittnesmål, en berättelse jag hävdar att hon drar mycket för att tona ner sin egna målmedvetenhet. Det är dock inte sagt att det faktiskt var så, men bortsett från vad hon berättar så finns det ju inget som säger att hon faktiskt var delaktig.

Citat:

Exakt, så vi får hoppas att hon faktiskt kommer att berätta den korrekta historien under rättegången. Så som det ser ut nu pekar det mesta mot brott mot griftefriden. Alternativt medhjälp till mord, men det är hon inte åtalad för utan mord.
Citera
2023-03-26, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice.Hackerz
Jag får bara ännu svårare att tro hur MH skall fällas för mord.
Det finns ju inget vettigt att gå på som skulle falla under "utom rimligt tvivel " som jag kunnat läsa mig till, inget uppsåt, inget planerande eller önskan och protokollet var bara pricken över iet.

Tja, någon sorts litet halvrimligt tvivel om hon höll i armarna kan det nog finnas. Någon sorts rimligt tvivel om hon sett och understött är svårare att hysa (hennes mobil rör sig, hon är uppenbart vaken). Men frågan är ju hur domstolen ställer sig till detta med tvivel. Måste de köpa Rullmans version till 100 %? Eller kan de döma för mord baserat på vad som är rimligt? Jag gissar att de tolkar "utom rimligt tvivel" ganska generöst och dömer.
Citera
2023-03-26, 14:20
Medlem
argusmaximuss avatar
Oaktat om man tror MH höll i armarna eller inte.

Hon hade ett val. Hade hon valt rätt hade TT levt idag. Men hon valde att inte göra något.

Det är så hennes pappa, mamma och syster kommer att tänka imorgon när MHs försvarare kommer att upprepa MHs utsatthet.

Food for thoughts till er som också fastnat i MHs offerroll.
Citera
2023-03-26, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Sangborn: ”lätt misshandel, kort strypning” kommer att reta upp rätten… och åhörare…

Hon DOG ju för fan.

....... Isåfall skulle Clea skämma ut sig ordentligt!!!

Ett brutalt och planerat mord med uppsåt att döda.
GM är hotfull, aggressiv och pratar om att mörda, GM har försökt mörda mordoffret och andra tidigare.

GM googlar på "hur man mördar diskret osv".

Mördaren sparkar ner offret mot badrumsgolvet, sitter med hela sin kroppsvikt på mordoffrets bröstkort och stryper brutalt ihjäl henne.

GM har ljugit genomgående. GM är en allmänfarlig individ.
Citera
2023-03-26, 14:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Min teori är att MH och JJ verkligen konfronterade TT angående bråket och pratade rätt länge om det i köket. Kanske att de inte nådde någon tydlig lösning, TT bad inte om ursäkt tillräckligt. Sen gick TT på toa och då överföll JJ henne. Det är väl inte orimligt att de kan ha pratat i 30 min innan mordet utfördes.

Ja, visst, så kan det också ha gått till.
Minns något förhör med någon (av alla), där det berättas om hur JJ kommit hem till dom och typ skrikit/pratat aggerssivt i tio minuter. Minns inte vilket av alla (helt sjuka "hembesök") där JJ är så störd på antingen det ena eller det andra, att hon måste gå dit och konfrontera sin motståndare.
Senast redigerad av notknapparen 2023-03-26 kl. 14:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in