2023-03-25, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.H.T
Det stämmer bra, det står också käkbrott vid två tänder. Men det beror troligen på skottet, och inte nödvändigtvis att hon fick våld not huvudet under tiden hon var i livet.

Tkr det är märkligt att de helt maskar texten i obuctionsprotokollet om det rörde sig ”bara” om ett skott, eller?
Citera
2023-03-25, 18:56
Medlem
C.H.Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liznekai
Tkr det är märkligt att de helt maskar texten i obuctionsprotokollet om det rörde sig ”bara” om ett skott, eller?

Jag kan inte se att protokollet ens är med?
Jag tror inte att det är sekretess enbart pga dödsorsaken, utan pga andra detaljer.

Det blir ju en lite märkligt FUP detta eftersom åtalet inte gäller själva mordet. Trots att det kanske är dom delarna man kollar efter som läsare.
Citera
2023-03-25, 22:20
Medlem
Teori: MF med sitt manipulativa och psykopatiska sätt triggar lågbegåvade RL att "expressråna" nån brud. JA är enklast eftersom hon bor hos RL. RL:s känslor för JA och hans benso- och alkoholvanor gör att det slår slint när han ska bekänna sin kärlek för henne samtidigt som hon ska flytta till Stockholm.. Resultatet blir ett groteskt, sadistiskt rånvåldtäktsmord. RL skjuter sig själv när berusningen försvunnit och han inser att MF inte kommer hjälpa honom. MF är nöjd efter sin bärs och kokain-kväll och cyklar glad i hågen mot RL för att plocka upp resterna av allt han tryckt in i RL:s hjärna.

Det är verkligen en helt fruktansvärd historia.

Båten verkar f.ö. vara en vidrig plats där allehanda kräk samlats.
Citera
2023-03-25, 23:07
Medlem
Citat:
Jag tror inte att det är sekretess enbart pga dödsorsaken, utan pga andra detaljer.

Det blir ju en lite märkligt FUP detta eftersom åtalet inte gäller själva mordet. Trots att det kanske är dom delarna man kollar efter som läsare.

Fast obduktionsprotokollet fanns väl med för Robert? Och Marko var väl misstänkt för mord först också?
Citera
2023-03-25, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fistula
Teori: MF med sitt manipulativa och psykopatiska sätt triggar lågbegåvade RL att "expressråna" nån brud. JA är enklast eftersom hon bor hos RL. RL:s känslor för JA och hans benso- och alkoholvanor gör att det slår slint när han ska bekänna sin kärlek för henne samtidigt som hon ska flytta till Stockholm.. Resultatet blir ett groteskt, sadistiskt rånvåldtäktsmord. RL skjuter sig själv när berusningen försvunnit och han inser att MF inte kommer hjälpa honom. MF är nöjd efter sin bärs och kokain-kväll och cyklar glad i hågen mot RL för att plocka upp resterna av allt han tryckt in i RL:s hjärna.

Det är verkligen en helt fruktansvärd historia.

Båten verkar f.ö. vara en vidrig plats där allehanda kräk samlats.

Robert var ju i liv när polisen ville få tag på honom. Så vet inte om det är när berusningen lossnat. Men lågbevågad håller jag med om.

Robert ville berätta om sina känslor till JA en längre tid. Något JA vetat om men tyvärr naivt ignorerat. Undrar om det kunde slutat annorlunda om JA var tydligare mot Robert.

Men Robert var oavsett en idiotisk incel som begått grov våldtäkt tidigare som också skal ha varit pga han "misstolkat" vad en tjej sagt till honom.

Kanske tyvärr inget mer än en niceguy/incel med tillgång till vapen.

Hoppas att MF inte kan sova i resten av sitt liv med vad han vet och kunde ha stoppat.
Citera
2023-03-25, 23:35
Medlem
Citat:

Men nu så, nu förstår jag vad du menar. Åtalet gäller inte mordet därför tar Marko upp 2 tredjedelar av fup tex. Och detaljer kanske såklart lämnas utanför när det inte är del av ett åtal i onödan när det är känsliga saker. Men det är märkligt att familjen inte fått veta nånting ens. Man undrar ju lite hur rättegången kommer bli. Jävligt konstigt alltihopa.

Btw kollade och bilagorna som var med om dödsorsak & analys var de här :
Målsägande BO
Dödsbevis
Identitetsunderlag -sekretessmarkerad

Robert Larsson GM
Rättsintyg/yttrande Slutligt dödsfallsutlåtamde - sekretessmarkerat
Analysresultat Rättskemisk analys
Analysresultat rättskemisk analys
Analysresultat RMV slutsvar
Citera
2023-03-26, 07:45
Medlem
C.H.Ts avatar
Citat:
Men nu så, nu förstår jag vad du menar. Åtalet gäller inte mordet därför tar Marko upp 2 tredjedelar av fup tex. Och detaljer kanske såklart lämnas utanför när det inte är del av ett åtal i onödan när det är känsliga saker. Men det är märkligt att familjen inte fått veta nånting ens. Man undrar ju lite hur rättegången kommer bli. Jävligt konstigt alltihopa.

Btw kollade och bilagorna som var med om dödsorsak & analys var de här :
Målsägande BO
Dödsbevis
Identitetsunderlag -sekretessmarkerad

Robert Larsson GM
Rättsintyg/yttrande Slutligt dödsfallsutlåtamde - sekretessmarkerat
Analysresultat Rättskemisk analys
Analysresultat rättskemisk analys
Analysresultat RMV slutsvar

Precis så jag menade👍
Jag tror att podden "Spår" kanske kommer fylla luckor där genom att gå igenom slasken kanske. Eller om mordet rent av ligger i en egen FUP.
Känner mig osäker kring hur rutinerna är vid mord med efterföljande självmord.
Saken utreds väl för att utesluta fler/annan gärningsman. Men man kan inte bedriva FU mot avliden gärningsman?

Någon annan kanske har bättre koll.
Citera
2023-03-26, 12:50
Medlem
Citat:
Precis så jag menade👍
Jag tror att podden "Spår" kanske kommer fylla luckor där genom att gå igenom slasken kanske. Eller om mordet rent av ligger i en egen FUP.
Saken utreds väl för att utesluta fler/annan gärningsman. Men man kan inte bedriva FU mot avliden gärningsman?

Nä det tror jag inte man kan, om gm är avliden alltså. Men de misstänkte ju Marko för medhjälp till mord när de först frihetsberövade honom därför jag tänkte lite mer info skulle vara med, ifall de nu utrett hans inblandning då. Men som du säger det kan ju hamnat i slasken.
Ja jag hoppas också på spår! Bra podd för övrigt, känns väldigt seriös.
Citera
2023-03-27, 06:16
Medlem
Zicksacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megalanthus
Robert var ju i liv när polisen ville få tag på honom. Så vet inte om det är när berusningen lossnat. Men lågbevågad håller jag med om.

Robert ville berätta om sina känslor till JA en längre tid. Något JA vetat om men tyvärr naivt ignorerat. Undrar om det kunde slutat annorlunda om JA var tydligare mot Robert.

Men Robert var oavsett en idiotisk incel som begått grov våldtäkt tidigare som också skal ha varit pga han "misstolkat" vad en tjej sagt till honom.

Kanske tyvärr inget mer än en niceguy/incel med tillgång till vapen.

Hoppas att MF inte kan sova i resten av sitt liv med vad han vet och kunde ha stoppat.

Robert, så feg, fick väl panik och sköt väl sig när polisen var på väg in i lägenheten. Han hade ju ljuddämpare på.
Som de sa i podden varför skulle han behövt det om han tänkt skjuta sig själv?

Han insåg det var kört när polisen skulle se Julias tillstånd..Som en annan användare skrev, han kom alldeles för lindrig undan.

Hoppas MF får vad han förtjänar.
Senast redigerad av Zicksack 2023-03-27 kl. 06:18.
Citera
2023-03-27, 14:36
Moderator
Falukropps avatar
Lite i DN om den kommande rättegången mot MF, om någon är intresserad.

Ställs inför rätta för att inte ha avslöjat mordplan

Nu är jag förvisso ingen expert på juridik, men får för mig att rubriceringen "underlåtenhet att avslöja mord" är duktigt kontroversiell i ett rättssystem som enligt sina egna demokratiska principer annars mer eller mindre aktivt försöker undvika att odla angiverisystem. Någon mer insatt än jag får gärna komma med ett utlåtande

Det väcker hursomhelst frågor. Spekulativt undrar jag om det inte handlar om att "alla vet" att MF är mer inblandad än han vill få det att framstå som, men att detta inte kan bevisas utom rimliga tvivel. Försöker man istället sätta honom så hårt som möjligt på det man säkert har, kontroversiellt eller ej?
Senast redigerad av Falukropp 2023-03-27 kl. 14:51.
Citera
2023-03-27, 14:46
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Precis så jag menade👍

Citat:
Nä det tror jag inte man kan, om gm är avliden alltså. Men de misstänkte ju Marko för medhjälp till mord när de först frihetsberövade honom därför jag tänkte lite mer info skulle vara med, ifall de nu utrett hans inblandning då. Men som du säger det kan ju hamnat i slasken.
Ja jag hoppas också på spår! Bra podd för övrigt, känns väldigt seriös.

Förundersökning kan som vi sett bedrivas, men åtal kan inte väckas mot avliden. I detta fall kan man betrakta mordet i sig som polisiärt uppklarat, men då gärningsmannen är död, finns det ingen att åtala och döma för det. Rättegången mot MF är ett sidospår, som inte påverkas av RL:s vara eller icke vara.
Citera
2023-03-27, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Lite i DN om den kommande rättegången mot MF, om någon är intresserad.

Ställs inför rätta för att inte ha avslöjat mordplan

Nu är jag förvisso ingen expert på juridik, men får för mig att rubriceringen "underlåtenhet att avslöja mord" är duktigt kontroversiell i ett rättssystem som enligt sina egna demokratiska principer annars mer eller mindre aktivt försöker undvika att odla angiverisystem. Någon mer insatt än jag får gärna komma med ett utlåtande

Det väcker hursomhelst frågor. Spekulativt undrar jag om det inte handlar om att "alla vet" att MF är mer inblandad än han vill få det att framstå som, men att detta inte kan bevisas utom rimliga tvivel. Försöker man istället sätta honom så hårt som möjligt på det man säkert har, kontroversiellt eller ej?

När hålls rättegången? Såg inga datummärkning artikeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in