2023-03-26, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Intressant! Vem skulle det kunna vara?

Jag hoppas innerligt att vi får ett expertutlåtande om hur lång tid det tar att strypa en person till döds.

Jag har sett ett förhör med en person som ströp en annan person till döds. Hen tyckte det tog jävligt lång tid, ”kändes som en jävla halvtimme” sa hen och tyckte väldigt synd om sig själv.

Det var mest en generell fråga. Jag trodde en rättegång höll på under längre tid men då JJ erkännt en hel del kanske det inte behövdes. Bara de mest centrala vittnen verkar ha kallats.

Det jag tänkte på var rättsmedicinare. Om någon i försvaret te x JJ begär en alternativ tolkning.
Citera
2023-03-26, 12:30
Medlem
notknapparens avatar
Inför morgondagen:

Kom att tänka på att om någon deltar på rättegången; att inte göra samma fel som någon gjorde vid rättegången mot Stefan/Örebro.

Någon person blev utslängd från rättegången pga av att h*n använde sin mobil eller likanade.
Och om någon citerar från rapportering från media, tänk på reglerna här på fb, att man bara får citera koratre stycken. Däremot kan man använda egna ord för att komplettera med.
Citera
2023-03-26, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Har försvaret möjlighet att kalla vittnen?
I Sverige har vi sk fri bevisprövning.
Det är den princip som gäller i svensk processrätt. Den innebär att parterna i en rättegång får åberopa all bevisning som de kan få fram (så kallad fri bevisföring) och att värdet av bevisningen prövas fritt av domstolen (fri bevisvärdering)
Citera
2023-03-26, 12:38
Medlem
Citat:
Intressant! Vem skulle det kunna vara?

Jag hoppas innerligt att vi får ett expertutlåtande om hur lång tid det tar att strypa en person till döds.

Jag har sett ett förhör med en person som ströp en annan person till döds. Hen tyckte det tog jävligt lång tid, ”kändes som en jävla halvtimme” sa hen och tyckte väldigt synd om sig själv.

Det beror på en lång rad faktorer, bland annat hur hårt man trycker och vilka blodkärl som stryps, hur blodkärlen skadas, och om de styps helt eller delvis.

Att JJ sitter på TTs bröstkorg och att TT ev har skallskador påskyndar förloppet avsevärt.
Citera
2023-03-26, 12:39
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Inför morgondagen:

Kom att tänka på att om någon deltar på rättegången; att inte göra samma fel som någon gjorde vid rättegången mot Stefan/Örebro.

Någon person blev utslängd från rättegången pga av att h*n använde sin mobil eller likanade.
Och om någon citerar från rapportering från media, tänk på reglerna här på fb, att man bara får citera koratre stycken. Däremot kan man använda egna ord för att komplettera med.

Bra!

Alla vi måste sköta det här snyggt och uppföra oss under veckan. Jag kan inte vara på plats imorgon och är tacksam att andra härifrån åker och är med.
Citera
2023-03-26, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Inför morgondagen:

Tack för detta! Jag hoppas att ni som deltar uppdaterar oss andra, vore sjysst av er!

Ta hänsyn till det Notknapparen skriver ovan bara!
Citera
2023-03-26, 12:44
Medlem
Vetlandaposten kommer att direktrapportera.
Citera
2023-03-26, 12:45
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Det beror på en lång rad faktorer, bland annat hur hårt man trycker och vilka blodkärl som stryps, hur blodkärlen skadas, och om de styps helt eller delvis.

Att JJ sitter på TTs bröstkorg och att TT ev har skallskador påskyndar förloppet avsevärt.

Har du sett George Floyd filmen?

Nu blev inte han strypt i ”10 sekunder” och hade han blivit det (samtidigt som det andra pågick) så tvivlar jag på att det hade påskyndat processen.

Tove hade inga sådana skador på halsen och skadan i bakhuvudet var inte dödsorsaken.

Jag tror fortfarande att hennes näsa och mun täcktes samtidigt som någon annan ströp henne. En teori jag kommer ha tills Maja berättar sanningen.
Citera
2023-03-26, 12:47
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Vetlandaposten kommer att direktrapportera.

Abonnemang på den?
Citera
2023-03-26, 12:48
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Har du sett George Floyd filmen?

Nu blev inte han strypt i ”10 sekunder” och hade han blivit det (samtidigt som det andra pågick) så tvivlar jag på att det hade påskyndat processen.

Tove hade inga sådana skador på halsen och skadan i bakhuvudet var inte dödsorsaken.

Jag tror fortfarande att hennes näsa och mun täcktes samtidigt som någon annan ströp henne. En teori jag kommer ha tills Maja berättar sanningen.

Med en kudde?
Citera
2023-03-26, 12:49
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja och även om hon lagt sig direkt på sängen så har hon ju inte hunnit sova eftersom hennes hälsoklocka visade ca 33 steg kl 02.19

Om jag nu minns rätt så faställdes det en ca tid för T död
Och det var völ strax efter
ca 02.20-02.35
Så jag får det till att M sov inte alls när mordet skedde

Grannarnas vittnesmål är de enda vi kan vila på när det gäller mordtiden. Tar man dessa, och räknar baklänges, säger de runt, eller strax efter, 02.40.

Dvs de var i lägenhet 40-50 minuter innan dåd. Vad de gjorde denna tid är en av de stora gåtorna i detta fall.
Citera
2023-03-26, 12:52
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Med en kudde?

Eller handduk, jacka kanske. Något tror jag det var pga jobbigt att se och risk för att grannen (som var utanför) skulle höra henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in