2023-03-26, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosesMetare
Du verkar ha en väldigt naiv och idealistisk bild av hur idrott fungerar. Det låter bra på papper, det där att mötas kvinna mot kvinna, utan påverkan av någon annan.
I verkligheten fungerar det ju dock aldrig så.

En fråga, om vi byter ut Dahlqvist mot Fähndrich. Skulle du då ha tyckt att Moa Ilar skulle ha bromsat och släppt förbi Fähndrich också, för att ge henne chansen att få möta Dahlqvist "kvinna mot kvinna" i "ärlig, sportslig kamp" utan yttre påverkan?

Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Absolut!

Jag tyckte också att Hanna Öberg i sista loppet i Holmenkollen skulle ha stannat och låta Röiseland få vinna sitt sista lopp i karriären på hemmaplan.
DET hade varit stort!

Så här när det gått några timmar sedan loppet ska jag komma med en rättelse.
Svaret jag lämnade igår var skriven för att vara provokativ. Dumt och jag rättar till svaret nu!

Hade det varit Nadine i Majas situation så tycker jag att Moa skulle spurtat i mål som 2:a.

Hade Nadine varit i Majas ställe och Moa ersatts med en schweisiska som gjorde likadant som Moa så hade jag spontant tyckt att det var fel men efter en kort betänketid insett att det varit rätt handlat.

Slutsatsen blir väl då ungefär att en teamkompis hjälper man om man kan.

Vad jag skrev om Hanna Ö i Kollen stämmer dock rakt av.
Frugan trodde jag hade blivit galen som höll på Röiseland i det läget! :-)
Citera
2023-03-26, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Så som Ilar gjorde borde Porris gjort på vm så calle fått sin medalj innan han lägger av.
är faktiskt benägen att hålla med dig där men blev inte direkt sur när ändå Wille tog bronset.
Citera
2023-03-26, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sportsidioten
Läser man pressmeddelande så blev medicinen Skistad fick gitt i 2012. Men det är klart att hon i dag njuter en extrem fördel av tabletter som inte står på WADA lista som hon fick för 10-11 år sedan när hon var 13-14 år.
Och detta var info det norska skidforbundet gick ut med själv. Något som är vanligt att göra för en nation som "myglar och fuskar". (Läsas med ironi).
Har du någon länk till det pressmeddelandet?
Jag har bara läst det som länkades till Aftonbladet.

Tack på förhand!
Citera
2023-03-26, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Tomma spekulationer. "Nyare forskning" och kanske...

Du kanske ska ta reda på vad läkemedel med Etinylestradiol och primolut används till?
Det behövs ingen "nyare forskning" för att ta reda på det.

Redan på Marit Björgens tid visste man vilka effekter dom hade.
Citera
2023-03-26, 10:10
Medlem
-AIR-s avatar
Folk som tycker Moa gjorde fel måste vara dumma i huvudet på riktigt. Maja hade ju sannolikt kommit minst 2a om staven inte hade knäckts. Om Fändrich hade vunnit enbart pga en knäckt stav så hade det ju varit extremt orättvist mot Maja. Maja visade ju sen att hon vann över Fändrich. Man är ju helt hjärndöd om man inte anser att det som skedde var det mest rättvisa där den som var bäst av de två var den som gick segrade ut till sist.
Citera
2023-03-26, 10:11
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Största myglet under dagen måste ju ändå vara Skistads hormondopning, inget kan vara värre än det?
Ja, helt klart. De ikke prestasjonsfremmende og ikke ulovlige preparat hun fikk som 12-åring for å få i gang menstruasjonen, var nok det som gjorde at hun vant i går.
Kanske en idè att gå og få tatt en intelligenstest ?
Senast redigerad av Ski-entusiasten 2023-03-26 kl. 10:14.
Citera
2023-03-26, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Jonna måste ha den sämsta uppsättningen vapen att ta till. Kommer verkligen inte hålla till nästa säsong att bara ligga och pumpa och hoppas på det bästa. Förhoppningsvis är Svahn tillbaks på riktigt och kan sopa skidstav av banan med sin aggressivitet. Jonna tror jag inte längre på nu. Hennes storhetstid är över på sprinten. Svårt att tro hon kan börja åka smart och taktiskt istället och spela spelet. Hon är inte den personen. Hon är för snäll.
Jonna har nog dom flesta verktygen i lådan för att fortsätta vinna i sprint.
I går var hon nära att vinna trots att Skistad, återigen, såg till att få ett perfekt lopp.

Jonna har dom senaste åren vunnit på sin kapacitet i uppförsbackar och spräcka fälten tidigt och därför fortsatt med det konceptet.
Nu måste hon lägga om taktiken och man ser på dom 2 senaste loppen att hon faktiskt börjat med det.
Hon måste bara bli ännu mer kylig och avvakta längre(ända till spurten?) innan hon kör max.

Sedan tror jag att det finns sprintbanor där hon kan köra med sin gamla vanliga taktik men då måste det vara riktigt tuffa banor.
Citera
2023-03-26, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Ja, att NSF valde att gå ut med medicinsk information vad gäller Skistad var inte helt begåvat. Jag kan inte förstå varför föräldrarna gick med på det.
Hon var väl myndig då och var det inte något om att hon inte skulle få vara med i JVM om hon inte gick med på att NSF gick ut med det?

Jag tror man gick ut med det för att blanda bort korten för att skydda Fossesholm.
Citera
2023-03-26, 10:22
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Jonna har nog dom flesta verktygen i lådan för att fortsätta vinna i sprint.
I går var hon nära att vinna trots att Skistad, återigen, såg till att få ett perfekt lopp.

Jonna har dom senaste åren vunnit på sin kapacitet i uppförsbackar och spräcka fälten tidigt och därför fortsatt med det konceptet.
Nu måste hon lägga om taktiken och man ser på dom 2 senaste loppen att hon faktiskt börjat med det.
Hon måste bara bli ännu mer kylig och avvakta längre(ända till spurten?) innan hon kör max.

Sedan tror jag att det finns sprintbanor där hon kan köra med sin gamla vanliga taktik men då måste det vara riktigt tuffa banor.
Vi ska komma ihåg att Jonna åkte ut i semin i Le Rousses precis innan VM, det loppet vann även Skistad, men att Skistad sen blev helt överkörd i VM. Jag tror helt enkelt att Skistad inte är en mästerskapsåkare, kanske är hon skör psykiskt med mycket ångest och demoner som gör att hon inte förmår ligga på toppen av sin förmåga när det är VM. Hon gjorde ju bort sig helt på VM 2019 när hon satte ner staven på den egna skidan och föll vilket förmodligen var pga nervositet. För det är annars svårt att förklara hur variationerna kan vara så stora för henne när det gäller VM vs VC. Sedan kan det ju ha med banan att göra också så klart men frågan är om det har så stor betydelse. Så hennes senaste vinster i VC tror jag kan förklaras mycket med att hennes nerver är lugnare, och att Jonna inte har riktigt samma motivation efter succén i vm, och att hon är tröttare pga hon kört fler lopp än Skistad (stafetterna tex som hon kanske borde fimpa i VC nästa år).
Senast redigerad av -AIR- 2023-03-26 kl. 10:25.
Citera
2023-03-26, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Folk som tycker Moa gjorde fel måste vara dumma i huvudet på riktigt. Maja hade ju sannolikt kommit minst 2a om staven inte hade knäckts. Om Fändrich hade vunnit enbart pga en knäckt stav så hade det ju varit extremt orättvist mot Maja. Maja visade ju sen att hon vann över Fändrich. Man är ju helt hjärndöd om man inte anser att det som skedde var det mest rättvisa där den som var bäst av de två var den som gick segrade ut till sist.
Lugna ned d ig.

Att kalla någon för "dumma i huvudet" och "hjärndöd" för att dom har en åsikt om en sådan här händelse är kanske att klä sig själv i det epitet.

Folk har olika uppfattningar och redovisar dessa, inget mer än så.
Att diskussionerna ibland "går lite överstyr" hör till.
Men man kanske inte behöver kalla skribenter för "hjärndöda" för det.
Citera
2023-03-26, 10:24
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Största myglet under dagen måste ju ändå vara Skistads hormondopning, inget kan vara värre än det?
Nej det är det inte. Det har ingenting med något i skidspåret att göra. Däremot trist att det det har börjat bli norskt i topp på denna distans också. Hoppas att Jonna eller Linn hittar sätt att slå Skistad.
Citera
2023-03-26, 10:24
Medlem
MosesMetares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-

Knäckta stavar är dock en del av sprinttävlingar, p.g.a. att de är så täta och intensiva. Man kan tycka att det är orättvist, men alla tävlande vet om dessa förutsättningar och vet att de kan råka ut för det.
Det som däremot inte ingår, och inte ska ingå i någon tävling, är att någon med avsikt och vilje inte gör sitt bästa för att på det sättet fuska fram en landsman till en placering den personen inte ska ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in