2023-03-26, 09:18
Medlem
R5As avatar
Britterna och tyskarna skiter på sig just nu för att Ryssland kör över Ukraina trots alla pengar man öser in dit. Folk verkar glömma att Ukraina har större armé än både Tyskland och Storbrittanien samt har NATO tränat och förberett Ukraina ända sedan statskuppen 2014.

Finns inget annat resultat än förlust för Ukraina, Ryssland får marken de vill ha och NATO knuffas bak.
Citera
2023-03-26, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Det är helt osannolikt att oligarkerna (som styr ryssland) INTE skulle ha lagt rabarber på även de pengar som skulle gått till att underhålla kärnstridsspetsar när de ens inte släppt en spänn till gummidäck till arméns lastbilar

Du får gärna testa att motbevisa min tes med FAKTA, inte som nu halsstarriga påståenden rakt ut i luften.

Det behöver jag inte göra. Du måste bevisa dina påståenden med fakta. Jag endast sagt att vi ska inte utgå från att de inte fungerar. För fungerar de och väst försöker tvinga Ryssland att visa sin hand så går det åt helvete.
Citera
2023-03-26, 09:30
Medlem
leachs avatar
North Macedonia agreed to donate 12 Mi-24 helicopters to Ukraine. This was reported by the Minister of Defense of North Macedonia, Slavyanka Petrovska. They will be replaced by 8 western multi-role helicopters.
https://twitter.com/NOELreports/status/1639891772695347200
Citera
2023-03-26, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
I grunden tror jag samma sak. Dessutom har Ryssland redan förlorat kriget. Och det är även om de skulle få erövra hela Ukraina.

Men jag tycker det är viktigt att man tar upp möjliga alternativ då vi inte har perfekt information. Det ska nog sägas att ryssarna spar något, men väldigt lite. Då de vill inte vara "sitting ducks" om till ex Tjetjenien gör uppror igen.

Till ex så verkar de endast skjuta x antal smarta missiler i månaden nu. Det är säkert det antal de kan producera eller få köpa av Iran mm. Sen har de säkert ett lagar kvar för just Tjetjenien mm.

Putin vill säkert åka tillbaks 13 månader i tiden och hoppas att allt detta var endast en mardröm.

Jo, det har du så klart rätt i att ryssarna nog vill spara en del adekvata vapen som kan behövas internt.

Ryssland har ju en hel del folkgrupper som kan tänkas vilja folkomrösta om nationstillhörigheten. Men eftersom Putin enbart tillåter att ukrainska medborgare röstar om sådana saker så ser folken kanske ingen annan utväg än väpnat uppror. Och då kan ju Putin tvingas behöva göra en "Zelensky"; dvs sätta in militären mot väpnade separatister.
Citera
2023-03-26, 09:33
Medlem
Karembeus avatar
Vad händer i Bachmut egentligen? Det lät ju som att det var klappat och klart för en månad sedan. Handlade bara om timmar innan staden var helt i ryska händer, reträttvägarna började ta slut för ukrainarna. Nu helt plötsligt tar Ukraina tillbaka strategiska punkter i staden. Börjar ryssens offensiv kollapsa?
Citera
2023-03-26, 09:33
Medlem
Det är bara idiotiskt att utgå från att ryska kärnvapen inte fungerar. Fram till Feb 2023 har båda USA och Ryssland inspekterat varandras kärnvapen

"Since the New START Treaty’s entry into force, as of February 1, 2023, the two parties have conducted:

("The New START Treaty provides for 18 on-site inspections per year.")

" 328 on-site inspections,
25,449 notifications exchanged,
19 meetings of the Bilateral Consultative Commission, and
42 biannual data exchanges on strategic offensive arms subject to the treaty.

Treaty Duration: The treaty’s original duration was 10 years (until February 5, 2021), with the option for the Parties to agree to extend it for up to an additional five years. The United States and Russian Federation agreed on a five-year extension of New START to keep it in force through February 4, 2026. The treaty includes a withdrawal clause that is standard in arms control agreements.

Russian Compliance: Although the United States has raised implementation-related questions and concerns with the Russian Federation through diplomatic channels and in the context of the BCC, the United States has determined annually since the treaty’s entry into force, across multiple administrations, the Russian Federation’s compliance with its treaty obligations.

U.S. Compliance: The United States is in compliance with its New START obligations. The Russian Federation has criticized U.S. procedures used to convert B-52H heavy bombers and Trident-II SLBM launchers. The United States stands by its conversion procedures, which render the converted SLBM launchers and heavy bombers incapable of employing nuclear weapons thereby removing them from accountability under the treaty."

Det finns även annat i avtalet än inspektioner.

https://www.state.gov/new-start/

Så vi kan nog utgå att USA vet om Ryssland möjligheter att använda kärnvapen. Det är idiotiskt att utgå att ryssland inte kan använda kärnvapen. Sen är frågan om vilja. Den person som säger att hen vet hur Putin kommer agera, ljuger. Jag tror inte ens Putin själv vet. Kommer rysk militär vägra använda kärnvapen? Omöjligt att svara på men militärer är tränade att lyda order. Och kriget har pågått ett tag och krig brutaliserar människor.

Kommer Putin använda kärnvapen i Ukraina? Troligtvis inte men det finns två risker

1 Förlust av Krim

2 Ryska ledningen börjar förlora kontrollen över militären på grund av Ukrainska stora segrar. Dvs vi börjar se WWI 1917/18 i ryska armen igen.
Citera
2023-03-26, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Det är helt osannolikt att oligarkerna (som styr ryssland) INTE skulle ha lagt rabarber på även de pengar som skulle gått till att underhålla kärnstridsspetsar när de ens inte släppt en spänn till gummidäck till arméns lastbilar

Du får gärna testa att motbevisa min tes med FAKTA, inte som nu halsstarriga påståenden rakt ut i luften.

Jag kan inte motbevisa din tes. Men jag tvivlar på den. Ryssarna har sedan barnsben fått lära sig om hur farliga kärnvapen är (det framhöll man alltid i Sovjet). Så jag skulle nog tro att kärnvapnen nog är en av de bäst vårdade delarna i Ryssland. Korruption har säkert ätit sig in även där och vapnen är kanske inte tipptopp, men jag tror det är förhållandevis välvårdat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Jo, det har du så klart rätt i att ryssarna nog vill spara en del adekvata vapen som kan behövas internt.

Ryssland har ju en hel del folkgrupper som kan tänkas vilja folkomrösta om nationstillhörigheten. Men eftersom Putin enbart tillåter att ukrainska medborgare röstar om sådana saker så ser folken kanske ingen annan utväg än väpnat uppror. Och då kan ju Putin tvingas behöva göra en "Zelensky"; dvs sätta in militären mot väpnade separatister.

Och det är ju inget konstigt att sätta in vapen emot beväpnade separatister. Det skulle väl i princip varje land göra. Jag tror Zelensky gjorde i sin tur en Putin. Då ryssarna var först emot tjetjenerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Britterna och tyskarna skiter på sig just nu för att Ryssland kör över Ukraina trots alla pengar man öser in dit. Folk verkar glömma att Ukraina har större armé än både Tyskland och Storbrittanien samt har NATO tränat och förberett Ukraina ända sedan statskuppen 2014.

Finns inget annat resultat än förlust för Ukraina, Ryssland får marken de vill ha och NATO knuffas bak.

Grattis! Nytt forumrekord i tvärtemotspråk. Ett I varje mening.
Här ligger tom. Moretex och akademikerfyllot i lä. Och det vill inte säga lite! Är du alldeles ryzk, människa?
Citera
2023-03-26, 09:38
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
//....2 Ryska ledningen börjar förlora kontrollen över militären på grund av Ukrainska stora segrar. Dvs vi börjar se WWI 1917/18 i ryska armen igen.
Har de ryska trupperna inte redan haft sitt Verdun i Bakhmut?
Citera
2023-03-26, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Jag kan inte motbevisa din tes. Men jag tvivlar på den. Ryssarna har sedan barnsben fått lära sig om hur farliga kärnvapen är (det framhöll man alltid i Sovjet). Så jag skulle nog tro att kärnvapnen nog är en av de bäst vårdade delarna i Ryssland. Korruption har säkert ätit sig in även där och vapnen är kanske inte tipptopp, men jag tror det är förhållandevis välvårdat.

USA var rädda under 90-talet att det skulle gå åt helvete med ryska kärnvapen. Så man stödde ryska vetenskapsmän mm så de inte skulle åka till Iran eller Nk. Nu åkte en pakistanier i stället till NK. Större delen av Rysslands militärbudget gick till kärnvapenarsenalen tidigare. Det är ett skäl till att resten av ryska militären är i mindre bra skick.

Jag har läst om rykten att ryska soldater ska stulit koppar mm från silos. Men hur sant det är vet jag inte.

Grundproblemet är att vi inte kan avläsa vad Putin kommer att hitta på i detta krig.
Citera
2023-03-26, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Har de ryska trupperna inte redan haft sitt Verdun i Bakhmut?

Vet inte. Slaget i Verdun var förlusterna cirka 700 000 om vi slår ihop båda sidors förluster. Jag tror inte Ryssland eller Ukraina har haft så stora förluster ännu. Uppenbart är att Ryska politiska ledningen har fortfarande kontroll över sin militär i Ukraina. Även om olika delar bråkar med varandra. Men det tror jag är Putins strategi att hålla möjliga motståndare upptagna med annat än att försöka störta Putin. Dock vad händer efter den Ukrainska offensiven, om och när den kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in