Citat:
Ursprungligen postat av
Snyggast.i.Speedo
Russias finest. LPR- och DPR-milisernas elitstyrkor såg ut så där, dock mer överviktiga och utrustade med en musköt från något museum.
Haha! Jo, de har väl inte alltid den modernaste utrustningen om man uttrycker det försiktigt. Och deras organisation förefaller ju ha stor potential till förbättringar, vilket nog är ett minst lika stort problem för dem.
Men vad som också förvånar mig är att så stor del av de ryska soldaterna jag ser på videor förefaller vara i klart äldsta laget, i synnerhet för att vara frontsoldater. För jag betvivlar att 50-60 åringar skulle vara väldigt mycket mer aktiva på nätet med att lägga upp videor än personer i 20- till 30-års åldern.
Den slutsats jag kan dra är att de ryska 20-30 åringarna helt enkelt skaffat sig frisedlar eller flytt landet. Och de som inte lyckas med det och värvas flyr eller överlämnar sig till ukrainarna direkt. De tvingas därför värva personer som var lämpligare som soldater för 20, 30, eller kanske t.o.m. 40 år sedan.
De yngre är uppväxta på nätet och kan andra språk och följer nog inte rysk statsmedia, till skillnad från deras föräldrargeneration som är marinerade i Sovietpropaganda hela sin uppväxt. Jag gissar att det är en stor del av förklaringen.
Ytterligare ett problem med detta är att det normala i krig är 20-30-åringarna som befinner sig på slagfältet och de som är äldre med mer yrkeserfarenhet som stannar hemma sköter produktionen, t.ex. av krigsmateriel mm. Ryssland har istället skickat fram de som skall stanna hemma och de som skall skickas fram har stuckit. Ryssarna har verkligen överraskat med att göra allt tvärtom hur man borde om man vill vinna ett krig, vilket också givit resultat därefter...