2023-03-25, 23:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Det är fortfarande märkligt att man kan bli diskad för att man inte tar i för fullt. Ska FIS börja granska alla åkare i alla lopp, om man i en massstart struntar i om man kommer på 24 eller 25:e plats och inte spurtar allt vad man orkar, ska man diskas då? Nån kan ju tjäna på det.

Det är skillnad på syftet säger ni då, men det är ju helt omöjligt att applicera framöver med nån konsistens.

När Anders Blomqvist delade segern i Vasaloppet med sin bror, med kranskullan på axlarna, det var alltså inte en fin gest tvillingbröder emellan, de borde diskats bägge två? Kläbo är en som brukar fisåka i distanslopp när han tycker inte han har nån chans att vinna längre, det är disk direkt antar jag?

När bröderna Blomqvist vann tillsammans var det första som hände att tävlingsledningen delade på dem och utsåg Anders till segrare. Det överklagades och efter en del palaver godkändes deras delade seger.

Att jämföra detta med att släppa någon bakom sig i akt och mening att ge den andra en fördel är något helt annat.
Citera
2023-03-25, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosesMetare
Men hur är det med läsförståelsen?
Du skrev att kampen om cupen avgjordes när Fähndrich och Dahlqvist (tack vare Ilars fuskande) möttes i semifinalen. Jag påpekade att så inte var fallet, utan att kampen skulle avgöras först i finalen, åtminstone på pappret. Men att de svenskor som, utöver Dahlqvist, skulle deltaga där skulle se till att resultatet blev det som behövdes för att inte göra Moas offer värdelöst.

Så man kan säga att jag både sade emot dig och höll med dig på samma gång.
Visst och Maja slutade 4:a.
Citera
2023-03-25, 23:26
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
I ett sprintheat kan man naturligtvis resonera så. Går ju att se det som DNF i heatet om skejten var så vulgär.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast allt måste tas utifrån en rimlighetsbedömning. Anger tog tre skejtskär och det i ett läge utför när han hade blivit fälld. Om libanesen tagit tre skejtskär tycker jag att de borde låta det passera. Likaledes med Anger. Jag tycker även att det ska vägas in att straffet för denna minimala överträdelse helt utan resultatpåverkan blir orimligt hårt när det renderar ett andra gult kort. De borde nöjt sig med en tillsägelse.

Okej. Kan köpa ert resonemang fast kan vara svårt att sätta gränsen vad som ska tillåtas. Minns för ett par månader sedan någon svenska på JVM som föll och tydligt gjorde en "Edvin" och även gick vidare från heatet utan påföljder.
Citera
2023-03-25, 23:26
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Ja, ett accepterat tilltag är ju t ex att lägga sig först i ett heat och sedan åka på ett sätt som effektivt hindrar bakomvarande att passera, samtidigt som man sänker farten, som Skistad har haft för vana att göra.

I Falun fick Skistad dessutom hjälp av en annan norska (Myhre eller Myhrvold) att blockera Sundling i inledningen av finalen, innan Jonna lyckades klämma sig fram mellan norskorna för att höja tempot.

Bör sådant räknas som "fair play", eller att osportsligt hindra starkare motståndare?
Dum fråga. Det förstår du väl att det inte räknas?
Citera
2023-03-25, 23:28
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, det är bara du som får för dig att andra norskor under loppet inte ska få åka framåt. Skistad måste i ledningen kunna köra i precis vilken fart hon önskar eller menar du att det finns någon regel om att de måste hålla en viss fart. Hur är det enligt dig med situationen när det stannas i slutet utför backen i Falun. Är det också fel om det är någon annan än Sverige som gör det?

Hela ditt inlägg handlar egentligen bara om att rättfärdiga Ilars sätt att inte åka för fullt och utifrån det försöka ta fram konstruerade situationer där du subjektivt påstår saker.

Det är du som låtsas att du inte förstår vad jag menar (om jag inte har överskattat din intelligens).

Det var inte farten i sig jag syftade på, utan sättet att hindra bakomvarande från att passera.
Citera
2023-03-25, 23:29
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Så varför är de tillåtna att användas av idrottare utan att kräva dispens eller annat specialtillstånd då?

För att de inte är täbkta att användas på det sätt de gjorde, skapa ett oslagbart monster. Sen är Wada köpta av Norge, varfr tillåts annars norska idottare att undvika dopingkontroller tills de är 18 ?
Citera
2023-03-25, 23:31
Medlem
MosesMetares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Visst och Maja slutade 4:a.

Sant. Men du tror väl inte att Ribom skulle ha spurtat ner Dahlqvist om de hamnat i ett läge där de två slogs om femteplatsen på slutet? Hon hade ju självklart gjort en "Ilar" då, men förhoppningsvis mindre uppenbar än originalet.

Detta är självklart bara spekulationer, men minst lika troliga som att Dahlqvist skulle ha spurtat ner Moa utan stavbrottet.
Citera
2023-03-25, 23:34
Medlem
MosesMetares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
För att de inte är täbkta att användas på det sätt de gjorde, skapa ett oslagbart monster. Sen är Wada köpta av Norge, varfr tillåts annars norska idottare att undvika dopingkontroller tills de är 18 ?

De användes för att hämma Skistads tillväxt, inget annat.
Jag kan inte förstå att ni orkar fortsätta tjata om detta hela tiden.
Citera
2023-03-25, 23:38
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Så varför är de tillåtna att användas av idrottare utan att kräva dispens eller annat specialtillstånd då?

Känns som att astmamedicin tillåts enkelt då personer i kyla i får sin effekt när de tävlar i klimat som understiger 0 grader
Citera
2023-03-25, 23:38
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
De användes för att hämma Skistads tillväxt, inget annat.
Jag kan inte förstå att ni orkar fortsätta tjata om detta hela tiden.

För att Jonna är världens bästa sprinter, en underbar tjeje, och inte fötrjänar att fåsina segrara rånade av en dopad fuskare från fuskarlandet nummer 1.
Citera
2023-03-25, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Nu har jag kollat på det igen och Maja tappar ju helt klart balansen innan Hennig glider in emellan, vet inte hur mycket det påverkar men känns ju som att hon tappar fart varpå Hennig glider ikapp men det är svårt att avgöra. Men en central del i sprint är att undvika incidenter och det misslyckades Maja med idag...

Sen är det väl egentligen skit samma om Maja ropade på Moa om en stav eller inte, slutresultatet hade väl blivit detsamma att Moa skulle strunta i att tävla för att hjälpa Maja.
Skulle vilja se det heatet. Har jobbat idag så jag hann inte se det. Måste man betala för att kunna se det?
Citera
2023-03-25, 23:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Det är du som låtsas att du inte förstår vad jag menar (om jag inte har överskattat din intelligens).

Det var inte farten i sig jag syftade på, utan sättet att hindra bakomvarande från att passera.

Du har underskattat min intelligens och överskattat din egen. Det är du som påstår att hon hindrade dem. Jag påstår att hon inte gjorde det och att det du skrev är sådant som hela tiden sker i täta lopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in