2023-03-25, 22:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
Alla får stå upp för sej själva.
Gör som Halvarsson och heja på honom du.
Jag håller mej på den vinnande sidan så du kan gå vidare......i en ny tråd kanske.

Nej, detta är tråden att diskutera det som hände idag. Du håller dig på den partiska sidan.
Citera
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Hon rättade till en incident som ställde Maja utan chans att tävla om det.
Moa tyckte, liksom jag, att det mest sportsliga är att låta åkarna göra upp om det i ett "rent" lopp.

Två fel blir inte automatiskt ett rätt. Det här är inte klart på länga vägar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ski.rage
Men Fähndrich (så fick jag äntligen till stavningen rätt) hade fortfarande chans att vinna cupen. Det är det jag menar. Det är där jag inte håller med juryns formulering.
Precis!
Hade hon slagit Maja i semin hade hon också vunnit cupen.
Citera
2023-03-25, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Men det var ju på grund av Ilars beslut att bromsa som Maja hade möjlighet att gå vidare till semi. Utan detta beslut hade Fähndrich redan vunnit cupen. Hur svårt kan det vara att förstå detta?
Vad får dig att tro att jag inte vet det?
Moa ville bara göra det rättvis och sportsligt och låta tjejerna köra om det istället för att någon skulle få dagen förstörd av någon som bröt hennes stav.

Maja stakade ändå i mål med en stav före någon annan tävlande.
Hade Majas stav inte gått av så hade hon ju gått till semifinal.
Citera
Medlem
MosesMetares avatar
Citat:
Hon rättade till en incident som ställde Maja utan chans att tävla om det.
Moa tyckte, liksom jag, att det mest sportsliga är att låta åkarna göra upp om det i ett "rent" lopp.

Då kunde vi ju lika gärna ha låtit bli att ha dagens tävling och bara låtit Dahlqvist och Fähndrich köra mot varandra i en rent avgörande final utan någon annan.
Nu är det ju dock inte så det fungerar. En del av sprint är just att vad som helst kan hända, när som helst. Olyckor och incidenter händer, men det är inte upp till andra åkare att "rätta till dem". Särskilt inte om de gör det på ett sätt som strider mot reglerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Hand i hand?
Var väl så Fanny Smiths processande efter OS slutade?

Schweizarna går nog inte att vinna mot i en process.
Samtidigt viktigt för FIS att upprätthålla bilden av att Sverige inte prioriterar världscupen.
De har redan gjort betydande poängavdrag på Calle, William och Edvin i vinter. Så tror nog inte de drar sig för att avgöra sprintcupen i ett förhörsrum.
Citera
2023-03-25, 22:46
Medlem
MosesMetares avatar
Citat:
Vad får dig att tro att jag inte vet det?
Moa ville bara göra det rättvis och sportsligt och låta tjejerna köra om det istället för att någon skulle få dagen förstörd av någon som bröt hennes stav.

Maja stakade ändå i mål med en stav före någon annan tävlande.
Hade Majas stav inte gått av så hade hon ju gått till semifinal.

Det får vi aldrig veta säkert, utan det där är enbart spekulationer.
Det enda vi kan veta säkert är det som har hänt, nämligen att Moa Ilar bröt mot reglerna när hon bromsade in och släppte Maja förbi sig och blev diskad för det.
Citera
2023-03-25, 22:46
Medlem
rainbowias avatar
Kerttu har 22p till Diggins i distanscupen, skall väl klara det på eget bevåg och inte förlita sig till att Pärmen Brinkar på upploppet.

Tippar Weng på pallen till finfina 6,00
Citera
2023-03-25, 22:47
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Två fel blir inte automatiskt ett rätt. Det här är inte klart på länga vägar.

Vad är inte klart? Ilar blev väl diskad för tilltaget? Vad mer skulle kunna hända menar du?
Citera
2023-03-25, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosesMetare
Du verkar ha en väldigt naiv och idealistisk bild av hur idrott fungerar. Det låter bra på papper, det där att mötas kvinna mot kvinna, utan påverkan av någon annan.
I verkligheten fungerar det ju dock aldrig så.

En fråga, om vi byter ut Dahlqvist mot Fähndrich. Skulle du då ha tyckt att Moa Ilar skulle ha bromsat och släppt förbi Fähndrich också, för att ge henne chansen att få möta Dahlqvist "kvinna mot kvinna" i "ärlig, sportslig kamp" utan yttre påverkan?
Absolut!

Jag tyckte också att Hanna Öberg i sista loppet i Holmenkollen skulle ha stannat och låta Röiseland få vinna sitt sista lopp i karriären på hemmaplan.
DET hade varit stort!
Citera
2023-03-25, 22:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Kerttu har 22p till Diggins i distanscupen, skall väl klara det på eget bevåg och inte förlita sig till att Pärmen Brinkar på upploppet.

Tippar Weng på pallen till finfina 6,00

Pärmäkoski kan ju göra som Ilar och ta lagen i egna händer. Kan man släppa fram någon före sig så kan man väl lika gärna köra över en konkurrent. Jag menar ändamålet helgar medlet.
Citera
2023-03-25, 22:49
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Vad är inte klart? Ilar blev väl diskad för tilltaget? Vad mer skulle kunna hända menar du?

(FB) Världscupavslutningen i Lahtis 2023
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in