2023-03-25, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Du behöver se om på situationen och fundera på varför Hennig plötsligt glider ikapp Maja. Dvs börja titta några sekunder innan Hennig hamnar mellan svenskorna.

Stenseth ligger först. Oklart för mig vad som gör att Maja tappar balansen, kan vara att Majas och Stenseths skidor stöder ihop. Man behöver se förloppet från ca 10 sekunder innan Maja och Hennig stöter ihop. För mig är det hela ett praktexemepl på en raceincident där det inte är någons fel men loppet förstörs ändå för nån åkare. Enda säkra sättet att slippa incidenter som denna är att ligga först i spåret.
Jag har sett. Du har fel.
Citera
2023-03-25, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Det mest rimliga är väl att dagens resultat stryks från totalen och Fähndrich får tillbaka förstaplatsen och Maja slutar tvåa i sprintcupen. Det osportsliga beteende som svenskorna ägnade sig åt idag vill vi inte se någon mer gång.
Bra förslag!
Citera
2023-03-25, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Hjälp till lite istället allihop

Vilka svenskar får åka imorgon?

Kalvar
Porret
Burret
Simon A, 31 år
Emil D?
Truls?

Ebba
Frida
Moa I?
Jonna S?
Emma R?
Hag/Dahl?
- Inte Moa Lunger
Simon kanske blir sjuk inatt?

Hagström - nej.
Citera
2023-03-25, 19:46
Medlem
Märk att Maja, som vanligtvis brukar vara väldigt aktiv på sociala medier inte har postat någonting efter att ha "vunnit" sprintcupen. Jag vill säga att hon och resten av laget kanske har någon gnutta av skam i sig, men det är nog långsökt.
Citera
2023-03-25, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Det mest rimliga är väl att dagens resultat stryks från totalen och Fähndrich får tillbaka förstaplatsen och Maja slutar tvåa i sprintcupen. Det osportsliga beteende som svenskorna ägnade sig åt idag vill vi inte se någon mer gång.
Verkligen sportsligt.
Citera
2023-03-25, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Märk att Maja, som vanligtvis brukar vara väldigt aktiv på sociala medier inte har postat någonting efter att ha "vunnit" sprintcupen. Jag vill säga att hon och resten av laget kanske har någon gnutta av skam i sig, men det är nog långsökt.
Något mer negativt att säga? Några mer konstiga antipatier?

Om jag säger att fransmännen som inte ens kvalade in idag kanske hade glömt fluoret? Bra så? Lika för lika.
Citera
2023-03-25, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kromcom
Något mer negativt att säga? Några mer konstiga antipatier?

Om jag säger att fransmännen som inte ens kvalade in idag kanske hade glömt fluoret? Bra så? Lika för lika.
Ja, det är exakt på samma nivå. Sök hjälp.
Citera
2023-03-25, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Ja, det är exakt på samma nivå. Sök hjälp.
Som du borde ha gjort för längesedan.
Citera
2023-03-25, 19:59
Medlem
MosesMetares avatar
Intressant att Maja i en intervju i SVT just nu klart visade att hon inte höll med om att det som skedde idag inte var fair play (som reportern uttryckte det).
Citera
2023-03-25, 20:01
Medlem
Att medvetet påverka ett sportresultat, eller "matchfixning" är inte tillåtet. Ilar blev diskad för det, så långt allt rätt. Men frågan är om det verkligen är slut där, då flera idrottsförbund jobbar hårt för att få bort detta otyg, så skulle det inte förvåna mig om vi ser en fortsättning av detta fallet.

Detta går dock inte att riktigt jämföra med långloppscupen, som några i tråden menar, då det är en utpräglad lagsport, liksom cykelloppen.
Citera
2023-03-25, 20:03
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Hennig-Dahlqvist-situasjonen er vel det man må kunne kalle en racing incident. Ikke spesielt fan av at man tar etter sykkelsporten i Ilar-situasjonen. Gjør meg ingenting at det blir disk når det er så åpenbart (og det kunne fint vært brukt i andre situasjoner tidligere). Dog tviler jeg sterkt på at ikke Sveits hadde gjort akkurat det samme hvis de hadde hatt muligheten til det.
Og hva gjelder Sundling, så er det rimelig åpenbart at hun er i toppform og ikke i nærheten av sliten. Har vært veldig store avstander ned til alle andre enn Skistad i det siste. Skistad er rett og slett bare bedre akkurat nå og har hevet seg til nivåer man ikke trodde hun hadde inne på en stund ennå. Så blir det spennende å se hva Sundling kan gjøre neste år. Hun kan enten bli enda bedre kapasitetsmessig (vanskelig, men ikke umulig) eller bli bedre i avslutningsfasen (litt vanskeligere, men heller ikke umulig). Og så får man se hva Svahn kan gjøre neste år. Slik jeg ser det har hun ikke den samme farten som hun hadde før skaden, men kapasiteten er jo ikke blitt noe dårligere. Så får man se om hun greier å trene opp igjen den farten hun hadde.
Äh du vet inte vad du pratar om. Jonna har kört fler lopp än vad skistad har gjort, givetvis är det skillnad när man kör stafettlopp dagen innan som skistad inte har gjort. Det är både mentalt och fysiskt påfrestande att köra som så Sundling har gjort. Skistad hade sannolikt inte vunnit idag om hon också kört stafetten. Det var ju sjukt jämnt trots att Jonna kört dagen innan. Varför körde inte skistad dagen innan? Jo för att hon ville spara sig. Dessutom körde skistad över Jonnas skidor i Tallinn. Hade Skistad verkligen varit så bra som du tror så hade hon inte blivit 5a i vm efter fyra svenskor som var helt överlägsna. Lär dig att formtopp är allt i den här sporten. Och Sundling har kört både hårdare och fler lopp sista tiden. När det verkligen gäller har skistad inget att säga till om.
Citera
2023-03-25, 20:07
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weberdude
Att medvetet påverka ett sportresultat, eller "matchfixning" är inte tillåtet. Ilar blev diskad för det, så långt allt rätt. Men frågan är om det verkligen är slut där, då flera idrottsförbund jobbar hårt för att få bort detta otyg, så skulle det inte förvåna mig om vi ser en fortsättning av detta fallet.

Detta går dock inte att riktigt jämföra med långloppscupen, som några i tråden menar, då det är en utpräglad lagsport, liksom cykelloppen.

Det är ju inte första gången en åkare har låtit en landslagskollega gå före över mållinjen när cuper ska avgöras.

Norska världscupåkare har gjort precis samma sak, utan några följdverkningar vad jag vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in