2023-03-25, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Det var inte en dag för tidigt. En vallachef som inte har åkarnas förtroende kan inte vara kvar. Nu får man hoppas att de hittar en bra ersättare på posten.

Lite svårt att veta om det beror på förtroendet eller att han rimligtvis inte kan vara kvar om grabben ska in i landslagsverksamheten. Vi får kanske veta mer snart. Jag hade faktiskt höga förhoppningar, jag tyckte han inledde bra med att vara mer transparent än sin föregångare men jag antar att jobbet inbjuder till viss personlighetsförändring...
Citera
2023-03-25, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Vilka/Vem är vinterns största positiva överraskning samt negativa överraskning? (svenska - utländska)
Av de svenske er det vel kun Ribom i den grad man kan kalle det en overraskelse på den positive (regner ikke Ebba eller Frida som overraskelser) siden og Moa Ilar som mest negativ overraskelsen. Internasjonalt er Skistad den mest positive overraskelsen og Parmakoski den mest negative overraskelsen.
Citera
2023-03-25, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Lite svårt att veta om det beror på förtroendet eller att han rimligtvis inte kan vara kvar om grabben ska in i landslagsverksamheten. Vi får kanske veta mer snart. Jag hade faktiskt höga förhoppningar, jag tyckte han inledde bra med att vara mer transparent än sin föregångare men jag antar att jobbet inbjuder till viss personlighetsförändring...

Tyckte de sa nån stans om det var i vasapodden att han skulle börja med "tradd" nu. Kan minnas fel med
Citera
2023-03-25, 11:48
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Petter kanske måste ut innan Alvar kommer in. När man får idrottare som är personligheter kan inte ledare vara såna som reagerar på sin egen impuls.
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det där visar att han inte fattar. Det är inte hans uppgift att patronisera åkarna. Han ska inte klappa dem på huvudet, förminska dem.
Hans uppgift är att serva åkarna.

Det är lätt att få intrycket att Petter vill vara något annat än vallachef. Landslagsåkare. Eller längdchef på förbundet.
https://www.svt.se/sport/langdskidor/avslojar-vallachefen-petter-myhlback-lamnar-svenska-landslaget

Det låter som det är klart.
Citera
2023-03-25, 13:33
Medlem
Nu är Edvin Anger ute och sågar landslagsledningen efter att han petats från masstarten imorgon och fått betydligt sämre möjligheter att nå topp 10 i totalen.

Det går bra nu för Byström och gänget, tur hans kontrakt bara löper till 2027.
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/experternas-chock-over-petningen-av-edvin-anger-saknar-ord/
Citera
2023-03-25, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Nu är Edvin Anger ute och sågar landslagsledningen efter att han petats från masstarten imorgon och fått betydligt sämre möjligheter att nå topp 10 i totalen.

Det går bra nu för Byström och gänget, tur hans kontrakt bara löper till 2027.
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/experternas-chock-over-petningen-av-edvin-anger-saknar-ord/
Antar att det är Svensson som är uttagen istället (men förbundet verkar vilja mörka sådant i officiell kommunikation) och det är verkligen helt obegripligt.
Citera
2023-03-25, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Antar att det är Svensson som är uttagen istället (men förbundet verkar vilja mörka sådant i officiell kommunikation) och det är verkligen helt obegripligt.
Är väl snarare Simon Andersson man kan ifrågasätta, men han kanske överraskar och blir topp 30 imorgon.
Citera
2023-03-25, 15:17
Medlem
Citat:
Vilka/Vem är vinterns största positiva överraskning samt negativa överraskning? (svenska - utländska)

Jag tycker att damlaget som sådant är den negativa överraskningen för svensk del, för jag tycker inte någon enskild är en stor besvikelse. Bedrövlig insats bakom Frida i touren, bedrövlig insats i totalen, bedrövlig insats i nationscupen, och så ett par, tre svaga stafetter inkl. VM. Tycker det definierar laginsatsen mer än enskilda segrar och pallplatser som summeras ihop.

Ribom slog igenom redan ifjol, jag tar nog Svahns comeback där ändå på damsidan även fast överraskad vore en överdrift.

På herrsidan är Anger största positiva överraskningen i fajt med Calles säsong, hade höga förväntningar på Edvin men trodde inte på den här stora stabiliteten redan i år. Burman och Oskar är dom negativa, men egentligen berör det mig mer att några i U23-skiktet haft svaga säsonger.

Positivt internationellt är väl ändå att det kommit fram lite fler åkare från andra nationer inte minst i sprint, negativt att för varje internationellt ämne kommer det två-tre(minst) norrmän så effekten i resultatlistorna är dämpad ändå.
Citera
2023-03-25, 15:29
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Jag tycker att damlaget som sådant är den negativa överraskningen för svensk del, för jag tycker inte någon enskild är en stor besvikelse. Bedrövlig insats bakom Frida i touren, bedrövlig insats i totalen, bedrövlig insats i nationscupen, och så ett par, tre svaga stafetter inkl. VM. Tycker det definierar laginsatsen mer än enskilda segrar och pallplatser som summeras ihop.

Ribom slog igenom redan ifjol, jag tar nog Svahns comeback där ändå på damsidan även fast överraskad vore en överdrift.

På herrsidan är Anger största positiva överraskningen i fajt med Calles säsong, hade höga förväntningar på Edvin men trodde inte på den här stora stabiliteten redan i år. Burman och Oskar är dom negativa, men egentligen berör det mig mer att några i U23-skiktet haft svaga säsonger.

Positivt internationellt är väl ändå att det kommit fram lite fler åkare från andra nationer inte minst i sprint, negativt att för varje internationellt ämne kommer det två-tre(minst) norrmän så effekten i resultatlistorna är dämpad ändå.

Fast tror generellt att det varit orimliga förväntningar på damlaget. Se på sprinten t ex, när Lampic (och Falla) la av så trodde nog de flesta att svenskor skulle tapetsera finalerna vecka efter vecka.

Edvin trodde jag absolut inte skulle hålla den höga nivån han gjort. Det är det mest positiva. Sedan har de flesta damåkare av rang haft någon highlightperiod. Köper det hellre än framgång i deltagarcupen.
Citera
2023-03-25, 16:32
Medlem
Stefan4s avatar
Slutställningen i årets sprintcup för damer.

1. Maja Dahlqvist, SWE 944 poäng
2. Nadine Fähndrich, SUI 937 poäng
3. Tiril Udnes Weng, NOR 813 poäng
4. Johanna Hagström, SWE 794 poäng
5. Jonna Sundling, SWE 747 poäng
6. Kristine Stavås Skistad, NOR 743 poäng

Det har snackats mycket om den nya poängtabellen - med all rätt - där jämnhet och framför allt deltagande lönar sig i större utsträckning än tidigare.

Faktum är dock att Maja Dahlqvist hade vunnit årets sprintcup även med den gamla poängtabellen.

Maja Dahlqvist resultat:
Vanlig VC: 2, 2, 2, 3, 3, 4, 6, 7, 7, 12
Touretapper: 2, 12
Poäng jämfört med den gamla tabellen: +284 poäng.

Nadine Fähndrich resultat:
Vanlig VC: 1, 1, 3, 4, 4, 7, 9, 9, 11, 17
Touretapper: 1, 11
Poäng jämfört med den gamla tabellen: +280 poäng.

Tiril Udnes Weng resultat:
Vanlig VC: 3, 3, 3, 3, 4, 4, 14, 22, 24
Touretapper: 2, 4
Poäng jämfört med den gamla tabellen: +284 poäng.

Johanna Hagström resultat:
Vanlig VC: 2, 3, 6, 6, 7, 8, 8, 9, 10, 20, 27
Touretapper: n/a
Poäng jämfört med den gamla tabellen: +354 poäng.

Jonna Sundling resultat:
Vanlig VC: 1, 1, 2, 2, 2, 2, 7
Poäng jämfört med den gamla tabellen: +96 poäng.

Kristine Stavås Skistad resultat:
Vanlig VC: 1, 1, 1, 1, 1, 5, 5, 33
Poäng jämfört med den gamla tabellen: +88 poäng.

Slutställning omräknad efter den gamla poängtabellen:

1. Maja Dahlqvist, SWE 944-284=660 poäng
2. Nadine Fähndrich, SUI 937-280=657 poäng
3. Kristine Stavås Skistad, NOR 743-88=655 poäng
4. Jonna Sundling, SWE 747-96=651 poäng
5. Tiril Udnes Weng, NOR 813-284=529 poäng
6. Johanna Hagström, SWE 794-354=440 poäng
Citera
2023-03-25, 17:32
Medlem
Citat:
Fast tror generellt att det varit orimliga förväntningar på damlaget. Se på sprinten t ex, när Lampic (och Falla) la av så trodde nog de flesta att svenskor skulle tapetsera finalerna vecka efter vecka.

Edvin trodde jag absolut inte skulle hålla den höga nivån han gjort. Det är det mest positiva. Sedan har de flesta damåkare av rang haft någon highlightperiod. Köper det hellre än framgång i deltagarcupen.

VM visade att det inte är så orimliga förväntningar. Men man måste ta sig till startlinjen också, och där excellerar inte Sverige i klassen. A i idrott men D i närvaro. Norge ligger mer stadigt B i båda i damväg.
Citera
2023-03-25, 17:36
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
VM visade att det inte är så orimliga förväntningar. Men man måste ta sig till startlinjen också, och där excellerar inte Sverige i klassen. A i idrott men D i närvaro. Norge ligger mer stadigt B i båda i damväg.

Uppenbarligen var det ju orimliga förväntningar (med facit i hand). Det är lätt att ta på sig blågula glasögon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in