2023-03-25, 15:07
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Du sitter på sanningen om en av de största händelserna i Sveriges historia och du nöjer dig med att skriva på Flashback? Hmm..

Sanningen om SE är så tråkig att inte ens en halvdebil förläggare i Göteborg skulle ge ut den.

"Det sannolika vittnet. Berättelsen om var SE befann sig när inget vittne såg honom på mordplatsen."

Del ett:
Bohemia, spåret som aldrig utreddes. Vittnen berättar.

Del två:
Utflykten till Kungsgatan. Hur SE sprang till Hötorget och missade tåget samt fick återvända till Skandias reception i väntan på nattbussen. Kollegor till SE berättar. Intervjuer med kaffekokande väktare.

Nej. Den storyn köper inte Netflix för 20 mille!

Ibland är sanningen om en grå grafiker, ett vittne, så tråkig att den blir svår att förstå.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-25 kl. 15:15.
Citera
2023-03-25, 15:16
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Troligare att YN ser Engström försöker få ner kepsen ..

Alla som springer med keps vet hur lätt den flyger av...

Det är en plausibel teori.

Ner med kepsen, upp med glasögonen?

Vem var det som såg ett par glasögon på den potentielle GM, förresten? Något Grand-vittne?

Man är allt nyfiken på hur SE såg ut när han kom tillbaka in på Skandia.

Synd att materialet på den där portkameran, som nämndes nyligen, inte sparades.
Citera
2023-03-25, 15:25
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det är en gammal teori. Frågan är hur nödvändigt ett huvudbonads-byte är för Skandiamannen.

Ta en stillbild på 0:51 in här. Hur lätt är det att urskilja vad folk har på huvudet?

https://www.youtube.com/watch?v=ijogMH-YDxA

Visst! Det var säkert en tydligare vy för det mänskliga ögat. Men de såg bara GM under några sekunder.
Bra poäng.

Det inser man också lätt när man läser förhören och hur det varierar angående vad GM hade på huvudet. Om man däremot tänker sig att den här Skandiamannen stannat kvar platsen efter skotten så skulle chansen ökat mycket för att någon faktiskt lagt märke både till honom och hans huvudbonad. Nu var antalet noll som noterat honom.

Om man dessutom väljer att tro på mannens egen berättelse om sin roll på brottsplatsen (men det är det väl ingen vettig människa som gör), så är det helt orimligt att ingen skulle noterat honom.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-03-25 kl. 15:30.
Citera
2023-03-25, 15:46
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
SEs keps låg avtagen och i tryggt förvar bredvid SE inne på Bohemia samtidigt som YN såg mördaren fippla med sin WT. Om kepsen flög av eller inte när SE sprang till Bohemia kan vi tyvärr inte längre fråga SE om.

Det finns Bohemiavittnen som sett SE inne på restaurangen.

Nej, det är väl direkt felaktigt? Det är din slutsats.
Att vittnen inne på Bohemia beskriver en person som signalamentsmästtigt stämmer med SE är inte detsamma som att de faktiskt pekat ut honom, eller hur?
Du får gärna återkomma med källor och citat annars.

En sak jag undrar lite över är Bohemia-hypotesen går ihop tidsmässigt?
Tänker lite på hur länge SE skulle ha varit inne på Bohemia vs. hans uppgifter om att Palme bars in på båren då han återvände till mordplatsen?

Vilka vittnesmål(uppslag) är det du menar skulle peka på att mannen är SE?
Citera
2023-03-25, 15:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Att vittnen inne på Bohemia beskriver en person som signalamentsmästtigt stämmer med SE är inte detsamma som att de faktiskt pekat ut honom, eller hur?

Tänker lite på hur länge SE skulle ha varit inne på Bohemia vs. hans uppgifter om att Palme bars in på båren då han återvände till mordplatsen?

Han har varit inne på Bohemia de minuter som Ambulansen varit på mordplatsen.
"Utpekandet" av vittnena på Bohemia är kvalitativt starkare än LJs och YNs påstådda "utpekande"
Jag vet att ingen har "pekat ut" SE inne på Bohemia, men de som skriver i tråden förstår inte vad ett "utpekande" är.

- Vittnena prickar in tiden när SE kliver in som sammanfaller med när SE själv säger att han befinner sig i korsningen utanför dörren.
- Vittnena beskriver en man i mörka vinterkläder
- Vittnen beskriver hur mannen sitter och stirrar framför sig. Som om han var skärrad.
- Besöket på Bohemia förklarar också varför SE "rundar" baracken i sin berättelse. Raka vägen tillbaka till mordplatsen går söder om barackerna.
- SE och Exfrun är båda väldigt samstämmiga att SE aldrig var öster om Luntmakargatan på Tunnelgatan. Något som är helt korrekt om de "saknade" minuterna i SEs berättelse spenderas inne på Bohemia.

Det hela blir en sammanhängande historia såväl tids- som beteendemässigt när det gäller SE inne på Bohemia. Det kan ha känts tryggare inomhus än ute på gatan för SE med kringstrykande mördare och stissiga beväpnade poliser som sprang runt utan signalement utanför.

Kanske SE ofta gick till Bohemia för att äta eller ta sig ett glas? Miljön inne på Bohemia kan ha känts bekant och trygg för SE som just bevittnat ett blodigt mord på gatan utanför.

Jag tror att SE kom tillbaka till mordplatsen efter att ambulansen lämnat till och med. Annars skulle SE sett LJ slita upp dörren och att LP trots protester fick åka med i ambulansen. Eftersom LPs instigande i ambulansen under tumult saknas i SEs berättelse och det är uppenbart att ett vittne berättar för SE att det är OP så tror jag det enda SE faktiskt såg av ambulanserna var en kvarglömd slemsug. Att SE utgick från att OP lastades in i ambulansen kan han faktiskt sett i media eller själv räknat ut.

Edit:
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EAD7006-00
Jag hörde smällarna från de båda skotten men trodde det var fråga om avgasknallar från en bil. Eftersom den andra knallen var mer dämpad än den första trodde jag att det var en bil som körde uppför Luntmakargatans backe, och kommenterade det också till en av mina väninnor som blev rädd när hon hörde ljuden.

I nära anslutning till knallarna såg jag en man komma in på restaurangen från gatan. Jag satt vänd mot ingången och reagerade på att mannen tog plats vid ett bord utan att ta av sig ytterkläderna. Han satt där en liten stund med händerna framför sig på bordet och reste sig därefter upp och gick ut igen, utan att ha beställt något.

Det var mannens ovanliga beteende att sätta sig utan att ta av sig och strax efteråt gå ut igen som jag fäste mig vid. Då visste jag inte att knallarna jag dessförinnan hört var skotten som sköts mot paret Palme. Det förstod jag först ett tag därefter när vi kom ut och såg att polis var på plats.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-25 kl. 16:23.
Citera
2023-03-25, 16:03
Medlem
Så här säger Yvonne Nieminen i förhör 10 april 1989.

"Något senare samma kväll, fick Nieminen besök av en granne i fastigheten, som uppgav att han fått ett telefonsamtal från en journalist, som hette Jan Bergbom.

Denne Bergbom hade bett grannen att uppsöka Nieminen och be henne ringa honom,

Anledningen till att Bergbom ringde grannen, berodde enligt Nieminen på att hon har hemligt telefonnummer.

Nieminen ringde då till Jan Bergbom på tidningen Kvällsposten och hon fick då klart för sig att denne reporter ville komma och intervjua henne, med anledning av de iakttagelser hon hade gjort i närheten av mordplatsen, den kväll då statsminister Palme hade blivit mördad.

Reportern undrade också om Nieminen åter blivit kallad till förhör hos polisen, vilket Nieminen förklarade att det hade hon inte blivit.

Vid 21-tiden samma kväll kom Jan Bergbom hem till Nieminen på , Norsborg, tillsammans med en fotograf.

Reportern intervjuade Nieminen angående de iakttagelser hon hade gjort under mordkvällen.

Efter intervjun så förevisade reportern tre stycken olika bilder, av för henne, okända män.

Nieminen uppger att de tre olika bilder hon fick se, förevisade tre stycken olika mäns ansikte. Man kunde se ansiktet och en del av männens axelparti.

Hon uppskattar åldern på de tre männen till cirka 40 till 45 år.

Minnesbilden är att en av männen på fotografierna, var något ljusare i håret, än de övriga två.

Mannen med det något ljusare håret, hade också en mustasch samt kraftiga kindben.

Nieminen uppger spontant att mannen hade ett finskt utseende.

En av de båda mörka männen, så minns Nieminen att en av dem också haft mustasch.

Då reportern undrade om Nieminen kunde peka ut någon av de tre männen, så förklarade hon att hon aldrig sett gärningsmannens ansikte under mordkvällen. Hon förklarade att det hon kunde peka ut var mannens kroppsbyggnad, kroppshållning, samt hur satt han var.

Reportern undrade ändå om inte Nieminen kunde peka på någon av de tre männen.

Nieminen pekade då på en av bilderna och menade att om det var så att det gällde kroppsbyggnaden, så kunde det vara den personen hon nu pekade på.

Hon förklarade samtidigt för Bergbom att personens ansikte var helt obekant för henne. Hon tillägger vidare att alla de tre bilderna som förevisades henne av reportern, var helt obekant.

Nieminen har aldrig tidigare sett någon av de tre personerna på bilderna.

Beträffande den person som Nieminen pekade ut på fotografiet, så var denne den mörkare av de tre och som bar mustasch. Denne man var den man som var mest grov runt själva axelpartiet.

Detta var ju också det enda som Nieminen tittade på, eftersom ansiktet inte sade henne någonting.

Efter det att Nieminen pekat ut denne man, så uppgav reportern att han var identisk med den 41-årige man, som anhållits, misstänkt för mordet på statsminister Olof Palme.

För någon vecka sedan, troligen i början av april månad 1989, så tittade Nieminen på TV 3 och fick då i samband med att ett nyhetsprogram visades, se en bild av en man.

Bilden som förevisades i TV-rutan, kände Nieminen igen, som varande den så kallade 41-åringen, vilket reportern som besökt henne berättat.

Nieminen uppger att hon kände igen bilden direkt, såsom varande samme man som hon pekat ut på fotografi för reportern Jan Bergbom.

Telefonnummer till reporter Jan Bergbom är 08-13 20 80.

Efter att Nieminen lyssnat igenom hela förhöret, så uppger hon att åldern beträffande den ljusare av de tre männen, på de fotografier hon förevisats av reportern Jan Bergbom, skulle var omkring 48 till 50 år.

Förhöret avslutas klockan 19:05 .

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E15-01-G
Citera
2023-03-25, 16:05
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Han har varit inne på Bohemia de minuter som Ambulansen varit på mordplatsen.
"Utpekandet" av vittnena på Bohemia är kvalitativt starkare än LJs och YNs påstådda "utpekande"
Jag vet att ingen har "pekat ut" SE inne på Bohemia, men de som skriver i tråden förstår inte vad ett "utpekande" är.

Jag tror att SE kom efter att ambulansen lämnat till och med. Annars skulle SE sett LJ slita upp dörren och att LP trots protester fick åka med i ambulansen. Eftersom LPs instigande i ambulansen under tumult saknas i SEs berättelse och det är uppenbart att ett vittne berättar för SE att det är OP så tror jag det enda SE faktiskt såg av ambulanserna var en kvarglömd slemsug. Att SE utgick från att OP lastades in i ambulansen kan han faktiskt sett i media eller själv räknat ut.

Har du lite uppslagsnummer för/från de som iakttagit en man där?

Det var ett tag sedan jag tittade på dessa vittnen.
Vet ju att det även var en journalist inne och lånade telefonen bl.a.

Gällande LJ och YN så är tillförlitligheten inte helt enkel då de båda är ensamma om sina observationer. (YN's sällskap har inte sett mycket)
På Bohemia har vi fler personer som kan styrka varandras uppgifter, så visst är det skillnad.

Var det fler en en person som kom in "efter skotten"? Iakttar gästerna samme man o.s.v.?

Varför kan inte SE ha stått på kö till Windén när detta med Lisbeth inträffar (komma med i ambulansen)?
Nämner ex. Anna H., Karin J. något om detta?
Citera
2023-03-25, 16:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Har du lite uppslagsnummer för/från de som iakttagit en man där?

Det var ett tag sedan jag tittade på dessa vittnen.
Vet ju att det även var en journalist inne och lånade telefonen bl.a.

Gällande LJ och YN så är tillförlitligheten inte helt enkel då de båda är ensamma om sina observationer. (YN's sällskap har inte sett mycket)
På Bohemia har vi fler personer som kan styrka varandras uppgifter, så visst är det skillnad.

Var det fler en en person som kom in "efter skotten"? Iakttar gästerna samme man o.s.v.?

Varför kan inte SE ha stått på kö till Windén när detta med Lisbeth inträffar (komma med i ambulansen)?
Nämner ex. Anna H., Karin J. något om detta?

Jag hörde smällarna från de båda skotten men trodde det var fråga om avgasknallar från en bil. Eftersom den andra knallen var mer dämpad än den första trodde jag att det var en bil som körde uppför Luntmakargatans backe, och kommenterade det också till en av mina väninnor som blev rädd när hon hörde ljuden.

I nära anslutning till knallarna såg jag en man komma in på restaurangen från gatan. Jag satt vänd mot ingången och reagerade på att mannen tog plats vid ett bord utan att ta av sig ytterkläderna. Han satt där en liten stund med händerna framför sig på bordet och reste sig därefter upp och gick ut igen, utan att ha beställt något.

Det var mannens ovanliga beteende att sätta sig utan att ta av sig och strax efteråt gå ut igen som jag fäste mig vid. Då visste jag inte att knallarna jag dessförinnan hört var skotten som sköts mot paret Palme. Det förstod jag först ett tag därefter när vi kom ut och såg att polis var på plats.
Det finns ingen annan kandidat till att vara mannen förutom SE.

SE vittnar om att han var utanför dörren just då. Ingen annan fanns i närheten.
Om man inte heter TP är detta pussel inte så svårt att lägga.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-25 kl. 16:29.
Citera
2023-03-25, 16:35
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Det finns ingen annan kandidat till att vara mannen förutom SE.

SE vittnar om att han var utanför dörren just då. Ingen annan fanns i närheten.
Om man inte heter TP är detta pussel inte så svårt att lägga.

Tack, frågan är hur nära anslutning till knallarna är enligt detta vittne.
Och i denna hypotes så springer alltså SE av någon anledning in i gränden innan polis kommit på plats?

Självklart finns det andra alternativ till SE.
Och vi vet inte ens om han var "utanför dörren just då" heller.
Det går inte att dra några slutsatser här, anser jag.

Och jag är så klart inte TP som också lägger pussel med osäkra uppgifter. (Han är ju författare)
Citera
2023-03-25, 16:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Tack, frågan är hur nära anslutning till knallarna är enligt detta vittne.
Och i denna hypotes så springer alltså SE av någon anledning in i gränden innan polis kommit på plats?

Självklart finns det andra alternativ till SE.
Och vi vet inte ens om han var "utanför dörren just då" heller.
Det går inte att dra några slutsatser här, anser jag.

Och jag är så klart inte TP som också lägger pussel med osäkra uppgifter. (Han är ju författare)

Det finns andra förhör där tiden uppskattas till några minuter. För mig blir det en trovärdig historia och SE behöver inte hitta på hela sin historia som i GM-hypotesen.

SE som vittne inne på Bohemia behöver bara uppge vad han upplevt.

Ibland är den enklaste lösningen den rätta. Jag tror inte man ska krångla till det för mycket när det gäller SE. En sväng till Bohemia och en sväng till Kungsgatan och "mysteriet" varför inga vittnen ser honom på mordplatsen är helt borta.
Citera
2023-03-25, 16:53
Medlem
Citat:

Det som för mig blir ologiskt med Engström och Bohemia är det faktum att han skulle springa in i gränden för att lämna signalement till polisen...

Alltså så springer han efter poliserna och sen vänder tvärt in på Bohemia och sätter sig där skärrad...

Om han är så skärrad så varför inte gå tillbaka till brottsplatsen där det finns vittne och poliser kvar...

Det blir lite märkligt ...
Citera
2023-03-25, 17:28
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Ingen förutom JA och LL då.

Och det är gulligt att Filter stannar tiden mellan den 8 januari 1987 och 10 juni 2020.

Men Thomas Pettersson och Mattias Göransson har i och för sig nästan 20 miljoner skäl att göra det…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in