Citat:
Ursprungligen postat av
Tralfamadore
Intressant inlägg. Jag är inne på lite samma spår, men hur mycket är Zelenskys vilja i det hela?
Han är Ukrainas president och har en kompetent militärstab under sig som borde ha det största mandatet vad gäller den typen av beslut och strategier?
Lyckas Ukraina hålla Bakhmut så är det iaf en många gånger större propagandavinst än om Ryssland lyckas erövra densamma.
Vad gäller Bachmut har det funnits motsättningar mellan Zelenskyj och överbefälhavaren general Zaluzjnyj. Den senare ville tidigt dra tillbaka trupperna från Bachmut och gick faktiskt bakom ryggen på sin president genom att den 13 februari prata med USAs försvarschef, general Milley, som var av samma uppfattning. Zaluzjnyj ville att Milley skulle göra den ukrainska generalstabens uppfattning klar för president Biden. Milley informerade Biden om vikten att dra tillbaka trupperna från Bachmut, vilket Biden sedan framförde i bevekande ordalag till Zelenskyj under sitt besök i Kiev, den 20 februari. Zelenskyj tvärvägrade och sade att Bachmut skulle kunna hålla ut ytterligare en tid. Zelenskyj bevisar gång efter annan att han inte är den amerikanska "proxy", som ryssvännerna försöker utmåla honom som.
Till sitt stöd hade Zelenskyj sin närmaste man inom generalstaben, Ukrainas näst högste militär, arméchefen general Syrskyi, som var den som ansvarade för Kievs försvar i början av kriget och för blixtoffensiven i Charkiv oblast ("sprinten mot Kupiansk").
Många bedömare (inklusive jag själv) ansåg att detta var militärt vansinne, men Zelenskyj lät det militära perspektivet underordnas det politiska. Detta har han gjort tidigare med stor framgång, som när han vägrade lämna Kiev vid krigsutbrottet ("I need ammunition, not a ride"). Det hade varit förnuftigt, utifrån ett militärt perspektiv, att flytta den civila statsledningen till Lviv, men det ville inte Zelenskyj. Detta visade sig vara ett förnuftigt val, som entusiasmerade befolkningen i kampen mot inkräktarna och väckte beundran i omvärlden. Kanske bidrog detta till att USA och Europa så snabbt kunde ena sig till stöd för Ukraina? Jag tror det.
Nu får vi se hur det går i Bachmut. Jag tror numera att ryssarna inte kommer att lyckas inta staden, men det kan ju förstås vara fel.