2023-03-25, 00:46
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkmordsbenagen
Tryck ctrl-f inuti pdf:en så kan du söka efter fraser eller ord. Förslagsvis "lungor". Varsågod, tomte.
Varför ska jag göra det?
Jag har läst vad dom två rättsläkarna skrivit:
Enligt Aktbilaga 149, sidan 80 Punkt 109 står det bla. i struphuvudet ses mindre mängder magsäcksinnehåll

Aktbilaga 149, sidan 81 Punkt 114, i vardera lungsäck ses 50 ml rödaktig förruttnelse vätska.

Aktbilaga 149, sidan 81 Punkt 118, i struphuvudet ses mindre mängder magsäcksinnehåll.

Så något som kan kallas för spya verkar inte finnas i Ts lungor.

Du påstår däremot: "Enligt utlåtandet från rättsmedicin så fann man spyrester i Toves mun och lungor. Om T spydde pga att Johanna satte sig på henne eller pga hon slog skallen i golvet låter jag vara osagt.

Tankar? Är det t ex rätt av media att skriva att J kvävde T?"
Citera
2023-03-25, 00:50
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Så går en paragraf 7-undersökning till

Hur man på 1 timme och med hjälp av den FUPen bedömer de inblandade för fullt friska och inte i behov av vård är bortom mig.
Vid behov får de vård på anstalterna. P7 är en första bedömning om det eventuellt är aktuellt med fängelseförbud. Det är för dem som t ex är mitt i en psykos. Det finns många som är ”sjuka i huvudet” som sitter på fängelserna. Vilket som gäller benar de ut vid en RPU.
Citera
2023-03-25, 00:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Varför ska jag göra det?
Enligt Aktbilaga 149, sidan 80 Punkt 109 står det bla. i struphuvudet ses mindre mängder magsäcksinnehåll

Aktbilaga 149, sidan 81 Punkt 114, i vardera lungsäck ses 50 ml rödaktig förruttnelse vätska.

Aktbilaga 149, sidan 81 Punkt 118, i struphuvudet ses mindre mängder magsäcksinnehåll.

Du påstår däremot: "Enligt utlåtandet från rättsmedicin så fann man spyrester i Toves mun och lungor. Om T spydde pga att Johanna satte sig på henne eller pga hon slog skallen i golvet låter jag vara osagt.

Det är en förhörsledare som nämner matrester i lungorna. Information som denne i sin tur måste ha fått från rättsmedicin.

Så, ja, vad är dödsorsaken om du kräks samtidigt som någon stryper dig? Är det så självklart? Tror ej det.
Citera
2023-03-25, 00:57
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkmordsbenagen
Det är en förhörsledare som nämner matrester i lungorna. Information som denne i sin tur måste ha fått från rättsmedicin.

Så, ja, vad är dödsorsaken om du kräks samtidigt som någon stryper dig? Är det så självklart? Tror ej det.
En förhörsledare VS. två rättsläkare som utfört obduktionen.
Tro fan att förhörsledaren är den som vet allt och har rätt!

Men du trodde ju att Tove blivit dränkt (i badkaret som inte fanns och vidare i handfatet...)
Citera
Medlem
Citat:
Varför ska jag göra det?

Nu har jag inte strypt ihjäl nån, men kan tänka mig att det är möjligt att man spyr när man blir ihjäl strypt och samtidigt är full.
Är säkert inget konstigt med det.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Vem har gjort detta uttalande?
Vart i FUPn finns detta?

Det är förundersökningsledaren som säger detta till Maja i förhör; A 153/1119:

"Ok, mm. Om vi går tillbaka till den här natten då, mellan lördagen och söndagen i
Johannas lägenhet, när du mådde dåligt, du har berättat att du kräktes inne på
toaletten, var det så att du kräktes?
Ja
Det är inte så att det är Tove som har kräkts i lägenheten?
Förhör med Hellman, Maja Mamelo; 2022-11-08 15:40 diarienr: 5000-K1226065-22 1118
Krimfup.se
Förundersökningsprotokoll på nätet
Näe, inte vad jag vet.
Tove obducerades igår, det vet du vad det betyder, obducera?
Näe
Det är när man försöker fastställa hur någon människa dött, så gör man en
rättsmedicinsk undersökning i det här fallet, man tittar på kroppen, skador och, öppnar
även kroppen gör man. Tove har kräkts och har matrester i lungorna.
Hm
Det är inte så att det var Tove som kräktes i lägenheten?
Näe, jag, jag vet inte om hon har, om hon har kräkts.
"

Det är en förenklad bild som förundersökningsledaren ger Maja. Av det jag läst har matrester inte inte hittats i lungorna, men i övre luftvägarna.

A 149/90

Mikroskopisk undersökning:

Lungor:
[...]
"inget mikroskopiskt synligt inanadat magsäcksinnehåll".

A 149/80

"I luftsrupen och dess större förgreningar ses relativt rikliga mängder mörkgult magsäcksinnehåll med gula upp till 0,5 cm stora fettliknande icke ned- smälta födoämnesdelar. [...]"
Citera
2023-03-25, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verethragna
Precis, men det gjorde hon inte.

Nej, hon erkände även det innan.... Hon erkänner ju ALLT att det var hennes idé, Hon tog på säckarna för ATT MH tyckte det va obehagligt, hon gåt iväg med cykeln, hon tänder eld 2 ggr,
Det är tydligt att JJ inte vill lägga över något på MH
Citera
2023-03-25, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Vid behov får de vård på anstalterna. P7 är en första bedömning om det eventuellt är aktuellt med fängelseförbud. Det är för dem som t ex är mitt i en psykos. Det finns många som är ”sjuka i huvudet” som sitter på fängelserna. Vilket som gäller benar de ut vid en RPU.

Mycket riktigt P7 är en bedömning om personen har handlat under en psykos och inte kan ställas till svars för sina handlingar vid tillfället.

Neuropsykiatrisk diagnos görs inte vid en P7.

Självklart lider båda M & J av någon form av funktionsnedsättning, normala (om det nu finns några) skulle inte låta sina tankar/fantasier gå till handling.
Citera
2023-03-25, 01:06
Medlem
AussieRedMans avatar
Håller med helt, polisen och förhörsledarna har misslyckats totalt i förhören med M. Deras uppgift borde endast vara att ta reda på vad som hänt och att på så lång tid inte klara det är svagt mot en 18 åring. Är ju bara att mata på, dina uppgifter går inte ihop, du ljuger. Samma nästa dag, o nästa, men där har man mesat
Nu kommer man till rättegång där alla vet att M ljuger men inte helt vad som hänt
Citera
2023-03-25, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Nej, hon erkände även det innan.... Hon erkänner ju ALLT att det var hennes idé, Hon tog på säckarna för ATT MH tyckte det va obehagligt, hon gåt iväg med cykeln, hon tänder eld 2 ggr,
Det är tydligt att JJ inte vill lägga över något på MH

Det här tycker jag är det märkligaste i det här fallet
Efter allt man läst om J och hennes sjuka beteende i mycket

Hon erkänner det mesta
Varför?

Hon hade kunnat skylla så mycket mer på M
Citera
2023-03-25, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, du har rätt, så är det också.

Men hon är mer slipad än Maja (menade jag) och hnón anpassar sin historia på ett mer slipatsätt vad gäller strypningen.

Men som jag misstänker, passar inte anpassningen resultatet av den rätsmedicinska undersökningen, inte vad gäller det inandade maginnehållet och inte heller strypningen.

Skadorna på halsmuskulaturen är djupa, och inget man får av ett lätt tryck några få sekunder. Och att mainnehållet hamnat där det gjort beror på något som någon annan gjort. JJ.

Hon menar ju att ho hoppat undan Toves kropp, släppt taget om halsen när Toves tunga kommit fram. Det tror inte jag (enligt vad jag beskrivit i föregående inlägg).

Sedan har JJ ju förutom mordet eldat på på två ställen, och det har hon ju (osmart) pratat om. Det kommer ligga henne i fatet.

Jag tror hennes narcissistiska drag gör henne dum på det vis att hon tror att hon är överlägsen, har kontrollen och är den som bestämmer. Det gör henne mindre reflekterande, hon lär sig inte lika lätt av misstag eftersom hon inte bryr sig vad andra tycker och tror att hon är smartare än andra. Hon tror att hon är oåtkomlig, men jag hoppas att rättvisan sätter stopp här.

Extrem farlig individ, och farligare om hon klarar sig lindrigt undan.

Eller kan det vara så illa att hon är stolt över det hon gjort?
Citera
2023-03-25, 01:37
Medlem
Jag vill gärna veta, hur går rättegången till på måndag?
Är MH och JJ plus anhöriga till de och Toves anhöriga där antar jag?
Vad börjar de med? Rullmans berättar? Sen följer förhör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in