2023-03-24, 23:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryska TV-propagandister vill ta T-34 stridsvagnar från minnesmonumentet och kriga med dem!
https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1639237977854603264

Det bör de absolut göra. Svenska pansarskottet P86 (AT4) kommer att skära upp dem som konservburkar med makrill.
Citera
2023-03-24, 23:21
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Den ryska vinteroffensiven började den 26 januari. Den bestod av en serie operationer på bred front längs med kontaktlinjen i oblasten Luhansk och Donetsk med syfte att rulla tillbaka de ukrainska linjerna och säkra territoriell kontroll över just dessa oblast.

Resultatet har blivit magert.

Nu verkar luften gå ur hela företaget och jag börjar faktiskt tro att offensiven efter två månader är helt slut om ett par dagar. Jag tror heller inte att ryssarna kommer att lyckas ta Bachmut, trots de oerhörda ansträngningar som gjorts för att nå detta mål.

Jag tyckte att det var dåraktigt av Zelenskyj att hålla fast vid denna stad utifrån rent militära bevekelsegrunder. Det var inte värt det. Förlusterna skulle bli för stora.

Vad tror du om tanken.., att ryssarna börjar förbereda sig för en offensiv ifrån ukraina ?

Dvs, att de börjar hushålla lite mer med trupp och ammo inför det. Istället för att fortsätta att stånga sig blodiga i tex Bakhmut. Dvs ett realism-tänk, börjar tänka defensivt för de närmaste månaderna. Skulle ju vara förödande om Ukraina lyckades skära av landbryggan till Krim.
Citera
2023-03-24, 23:25
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Den ryska vinteroffensiven började den 26 januari. Den bestod av en serie operationer på bred front längs med kontaktlinjen i oblasten Luhansk och Donetsk med syfte att rulla tillbaka de ukrainska linjerna och säkra territoriell kontroll över just dessa oblast.

Resultatet har blivit magert.

Nu verkar luften gå ur hela företaget och jag börjar faktiskt tro att offensiven efter två månader är helt slut om ett par dagar. Jag tror heller inte att ryssarna kommer att lyckas ta Bachmut, trots de oerhörda ansträngningar som gjorts för att nå detta mål.

Jag tyckte att det var dåraktigt av Zelenskyj att hålla fast vid denna stad utifrån rent militära bevekelsegrunder. Det var inte värt det. Förlusterna skulle bli för stora. Men kanske borde jag ha kommit ihåg lite bättre vad jag läste hos Clausewitz om att ett politiskt mål ibland övertrumfar ett militärt mål under ett krig - och att Zelenskyj därigenom kanske gjorde rätt som stod fast vid beslutet att hålla staden.

En seger i Bachmut hade inte betytt någonting militärt för någon av parterna, däremot blev slaget om staden av politisk vikt - och det var det som det till sist handlade om.

Intressant inlägg. Jag är inne på lite samma spår, men hur mycket är Zelenskys vilja i det hela?
Han är Ukrainas president och har en kompetent militärstab under sig som borde ha det största mandatet vad gäller den typen av beslut och strategier?

Lyckas Ukraina hålla Bakhmut så är det iaf en många gånger större propagandavinst än om Ryssland lyckas erövra densamma.
Citera
2023-03-24, 23:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Oj. Vilken energi. Och ilska.

Men premiärminister Giorgia Meloni visar väldigt tydligt vad hon tycker i denna fråga. Där kan ryssarna inte räkna med någon hjälp.

Ryssarna lär bli jävligt sura över detta då de hjälpte Italienarna under deras svåraste stund när covid härjade som värst där nere och ingen annan hjälpte dem. Det finns två sidor av myntet, ingendera är bra. Hon är på rätt sida, men det behöver inte vara bra, lite ödmjukhet måste man ha.
Citera
2023-03-24, 23:31
Medlem
raskenss avatar
Ett 20tal ryssar blir dödade en efter ev av artilleri och skytte när dom i köttkvarnsstil anfaller ett ukrainskt värn. Ser ut som alla strök med.

https://twitter.com/DefMon3/status/1639342501059260416?t=d_wlEZ77iBhSp22ukrU5bw&s=19
Citera
2023-03-24, 23:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Här håller UAF på att förbereda en liten styrka med Humvee och Bradley. Nu saknas det bara några Leo och CV90 också sen kan offensiven börja.

https://twitter.com/Feher_Junior/status/1639348509131276289

Typiskt sovjetdoktrin, det är idiotiskt att gruppera så nära varandra. Räcker med en rejäl robot för att slå ut hela skiten. Det är just det här som Ukraina måste slå ifrån sig, det är inte acceptabelt. Gör om, gör rätt!

Edit:
Även om det ser coolt ut.
Citera
2023-03-24, 23:40
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Typiskt sovjetdoktrin, det är idiotiskt att gruppera så nära varandra. Räcker med en rejäl robot för att slå ut hela skiten. Det är just det här som Ukraina måste slå ifrån sig, det är inte acceptabelt. Gör om, gör rätt!

Edit:
Även om det ser coolt ut.
Men snälla, fordonen har ju inte ens nån märkning så detta lär ju vara under träning. Men lite skumt att en soldat packade ner sovsäck haha.
Citera
2023-03-24, 23:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Var den bra dock? Kanske hygglig för sin tid, antalet var väl det som var bra, tänker jag.

Den var bra, för sin tid, mot obeväpnade civila kanske även militärer med handeldvapen. Idag mot välbeväpnade soldater med pansarskott, nej. Mot militärer med robotar - absolut nej.
Citera
2023-03-24, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ett 20tal ryssar blir dödade en efter ev av artilleri och skytte när dom i köttkvarnsstil anfaller ett ukrainskt värn. Ser ut som alla strök med.

https://twitter.com/DefMon3/status/1639342501059260416?t=d_wlEZ77iBhSp22ukrU5bw&s=19
De verkar ha ett väldigt effektivt stridsledningssystem för artilleriet. De lyckas leverera både vad som ser ut som 155mm och granatkastare med väldigt bra precision. Lite luftbrisad också.
Citera
2023-03-24, 23:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Men snälla, fordonen har ju inte ens nån märkning så detta lär ju vara under träning. Men lite skumt att en soldat packade ner sovsäck haha.

De måste sluta med att gruppera så nära varandra, det är ett faktum. Ryssarna gör likadant, sluta med det!
Citera
2023-03-24, 23:45
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Kan ens den mest entusiastiska ryska publiken känna någon form av optimism, när man ser detta ?

Det hela har gått ifrån :

-Ryska "Terminator"
-Armata..
-Etc, osv, mm..
-Nu detta ? (som farfar stred i)
Det finns ju en anledning till att Ukraina ville utöka exportavtalet för spannmål till att även gälla "scrap metal" haha. En rätt stor del av Ukrainas tunga industri ligger ju i spillror så de lär ju sitta på ett enormt överskott av metaller nu.
Citera
2023-03-24, 23:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Som säkert alla här redan vet så fotograferades nyligen 70 år gamla ryska T-54 och T-55 på tåg på väg till Ukraina. De kommer från ”den 1296:e basen för reparation och förvaring av stridsvagnar” i Arsenyev nära Vladivostok i östra Ryssland. De ser ut att ha väldiga mängder stridsvagnar där. Men stridsvagnar som stått utomhus i decennier kan inte vara lätta att starta upp igen.

Här är Googles satellitdata från platsen:
https://www.google.com/maps/place/44.125997,+133.281907/@44.1259777,133.281853,19z/data=!3m1!1e3!4m4!3m3!8m2!3d44.125997!4d133.281906 7

Oavsett var de kommer ifrån så kommer de inte att göra någon skillnad. Ryssland har förlorat det här kriget och de vet om det. Frågan är vad kommer de att göra nu? Fan vet? Jag hoppas att de väljer förnuftets väg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in