Citat:
Ursprungligen postat av
Ken Dryden
Den ryska vinteroffensiven började den 26 januari. Den bestod av en serie operationer på bred front längs med kontaktlinjen i oblasten Luhansk och Donetsk med syfte att rulla tillbaka de ukrainska linjerna och säkra territoriell kontroll över just dessa oblast.
Resultatet har blivit magert.
Nu verkar luften gå ur hela företaget och jag börjar faktiskt tro att offensiven efter två månader är helt slut om ett par dagar. Jag tror heller inte att ryssarna kommer att lyckas ta Bachmut, trots de oerhörda ansträngningar som gjorts för att nå detta mål.
Jag tyckte att det var dåraktigt av Zelenskyj att hålla fast vid denna stad utifrån rent militära bevekelsegrunder. Det var inte värt det. Förlusterna skulle bli för stora.
Vad tror du om tanken.., att ryssarna börjar förbereda sig för en offensiv ifrån ukraina ?
Dvs, att de börjar hushålla lite mer med trupp och ammo inför det. Istället för att fortsätta att stånga sig blodiga i tex Bakhmut. Dvs ett realism-tänk, börjar tänka defensivt för de närmaste månaderna. Skulle ju vara förödande om Ukraina lyckades skära av landbryggan till Krim.