2023-03-24, 20:57
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ja, de lär även ha ett långt minne.., speciellt minnet att man tappade delar av Manchuriet till Ryssland lär skall vara ett ont minne.

Ja.

Jag har också svårt förstå varför man vänder sig till någon som också är känd för att försöka radera andras kulturella själ. Jag menar utöver nationella territorier.
Jag tänker långsiktigt. Vilket även de gör.

De flyttar medvetet Hankineser till andra områden och sakta men säkert påverkar allt mot en riktning.
Jag menar inte RU nu utan tex Kazakstan. Läste för flera år sedan hur dess folk oroades eftersom kineserna spionerade och även pressade det dåvarande styret i Kazakstan att tex utlämna folk Kina ville ha tag i. Så detta är inget nytt och kan så klart appliceras på alla som kommer ge dem möjligheten.
De bedriver spionage. De pressar andra statsskick efter att ha gjort dem beroende.

Eftersom detta inte är nytt så undrar jag varför man väljer gå den vägen?
Citera
2023-03-24, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Av cirka 20 punkter som diskuterades så handlade 2 om tv produktion. Misstänker att de ska krossa väst genom att exportera Drotten och Gena till Kina....

Ryssarna kommer få sin dos av kinesisk propaganda, ryssen är ju van vid att lyda TV:en och anpassa sig till överhögheten, numer är det Kina.

Det verkar inte finnas nånting som tyder på att Kina skulle få för sig att stödja den ryska invasionen av Ukraina.
Det främsta skälet är väl för att ryssland aldrig kommer kunna stödja Kina i händelse av en konflikt.
Oprövade Kina kan komma att få mäta sig med USA’s väpnade styrkor i framtiden iom Taiwan.
Stödjer dom ryssland i Ukraina nu så kan dom räkna med att flera Nato-länder är självskrivna i en sådan konflikt.

Putin är ett bondeoffer. Det ryska folket får skylla sig själva.
Citera
2023-03-24, 21:01
Medlem
Jaha. Nu lämnar Wagner Ukraina för Afrika. Det blir utmärkt. Snart är de terrorstämplade och kommer plockas en efter en.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Italiens Meloni har en klar uppfattning om de som pratar om "fred", men fred på Rysslands villkor. Se den till slutet och se till att ha ljud på.
https://twitter.com/visegrad24/status/1638803934734356481?s=49&t=uFul_AnTx0MHSLgfZ_JEhg

Oj. Vilken energi. Och ilska.

Men premiärminister Giorgia Meloni visar väldigt tydligt vad hon tycker i denna fråga. Där kan ryssarna inte räkna med någon hjälp.
Citera
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
USA blev väldigt förnedrade när Ryssland plockade ner drönaren. En tydlig markering där...
Ja här håller jag med dig.

Ett övertramp som verkar ha fått de konservativa republikanerna på krigsstigen.

Rysslands sänkning av drönaren påminner lite om en spinkig kille som dansar runt och jabbar lite lätt mot muskelmonstret som står stilla och avvaktar.
Citera
2023-03-24, 21:06
Medlem
Dystopikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Karl Marx: "Historien upprepar sig alltid två gånger - först som tragedi, sedan som fars".

1240 erövrades Ryssland av mongolerna och fick lyda under den asiatiska knutpiskan under flera hundra år. Det är svårt för oss riktiga européer att fatta det, men det mongoliska oket satte en outplånlig stämpel på den ryska folksjälen - ett outplånligt Kainsmärke.

Hatten av för en analys med en infallsvinkel jag aldrig har reflekterat över.
Citera
2023-03-24, 21:08
Medlem
Archer226s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Av kommentarer att döma är man snarast förvånade över dumdristigheten, tursamt att den ryska piloten inte fick skjuta ur sig p.g.a. dumdristighet/oskicklighet.

Den ryska pilotens fysiska attribut visar inte heller på att de inte är särskilt vältränade, det har vi ju sett tidigare…
Ja det där verkar bland stridspiloter ses som det mest korkade de sett!

Att stollen dessutom verkar fått nån medalj befäster ju synen på Ryssland som en bananrepublik!
Citera
2023-03-24, 21:09
Medlem
Archer226s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Bakhmut håller ställningen.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1639348938183434241

https://twitter.com/Azovsouth/status/1639347773282607107
Vad säger vårt svagbegåvade fyllo om detta?
Citera
2023-03-24, 21:12
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
David Petraeus on the war in Ukraine and the relationship between Russia and China

https://www.youtube.com/watch?v=2Ae-UOVD4e0
Citera
2023-03-24, 21:19
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Ja.

Jag har också svårt förstå varför man vänder sig till någon som också är känd för att försöka radera andras kulturella själ. Jag menar utöver nationella territorier.
Jag tänker långsiktigt. Vilket även de gör.

De flyttar medvetet Hankineser till andra områden och sakta men säkert påverkar allt mot en riktning.
Jag menar inte RU nu utan tex Kazakstan. Läste för flera år sedan hur dess folk oroades eftersom kineserna spionerade och även pressade det dåvarande styret i Kazakstan att tex utlämna folk Kina ville ha tag i. Så detta är inget nytt och kan så klart appliceras på alla som kommer ge dem möjligheten.
De bedriver spionage. De pressar andra statsskick efter att ha gjort dem beroende.

Eftersom detta inte är nytt så undrar jag varför man väljer gå den vägen?

Desperation ifrån Putins sida, blandat med att sätta sina egna väl, framför nationens. Ren egoism och makthunger dvs. Det är det enda logiska jag kan tänka mig. Det visar även att han som person.., inte känner samma sak för sitt folk som tex Zelensky.

Putin kan nog sin historia även, borde veta med sitt förflutna inom FSB om hur Kina ser på "ting och tang". Kanske även inbillar sig.., att Xi kommer att vara lika lätt att handskas med som statsöverhuvuden ifrån Eu ?

Men resten utav toppskiktet Kreml, hur ser de på saken ? Det sägs ju att det var ytterst få i kretsen som var invigda i det hela med att en invasion utav Ukraina skulle ske. Det visar även att Putin inte är en lagspelare, när "djärva" beslut skall tas. Han vet bäst. Samma svaghet som hos Trump.

Det bör finnas kritiska tankar hos dessa, och riskerna med vart det egna fosterlandet är på väg. Jag hoppas (inte bara för Ukraina, utan även för Rysslands bästa) att en kupp förbereds..
Citera
2023-03-24, 21:25
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Ryssarna kommer få sin dos av kinesisk propaganda, ryssen är ju van vid att lyda TV:en och anpassa sig till överhögheten, numer är det Kina.

Det verkar inte finnas nånting som tyder på att Kina skulle få för sig att stödja den ryska invasionen av Ukraina.
Det främsta skälet är väl för att ryssland aldrig kommer kunna stödja Kina i händelse av en konflikt.
Oprövade Kina kan komma att få mäta sig med USA’s väpnade styrkor i framtiden iom Taiwan.
Stödjer dom ryssland i Ukraina nu så kan dom räkna med att flera Nato-länder är självskrivna i en sådan konflikt.

Putin är ett bondeoffer. Det ryska folket får skylla sig själva.

"Ryssarna kommer få sin dos av kinesisk propaganda, ryssen är ju van vid att lyda TV:en och anpassa sig till överhögheten, numer är det Kina."

Ja självklart är detta inte något annat än ett vapen i händerna på Kina!
De ska "mjuka" upp och bearbeta ett mycket stort och blandat folk.
Och via media får de bästa tänkbara tillgång.
Tydligt och klart. Logiskt.

Lade också märke till att Xi hyllade Putin och var "övertygad" om att han kommer bli återvald...
Tror jag det..
De har nog resultatet färdigt redan.

Kina vill INTE ha folklig resning i Ryssland!
Det är de mycket skraja för.
Liksom i de andra närliggande områdena/nationerna.

Därför filar dom och putsar och donar på alla dessa nationer nu.
Inga folkliga resningar tack.
Ingen konstig idé om "demokratisk utveckling".
Inget Väst-influerat, tack!

Det är vad de förebygger och jobbar emot nu.
Citera
2023-03-24, 21:27
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror Ukraina planerar att attackera över Dniepr-floden i Kherson. De verkar ha fått många båtar till det.

https://twitter.com/11Knuk123/status/1639009321533972481
Man måste kanske säkra upp dammsystemen och kärnkraftverket där i början av offensiven så inte ryssäcklen hinner göra nåt dumt? Fast jag kanske tänker helt fel om det där, kan ingenting om krigsföring...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in